28 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

28 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

28 Harliran 1' Sahife 7 Hasislik, 8iyaşındaki kapıcı kadının çıkan parası hasisliğin garip — bir gösteren bir vaka olmuştur: 1904 senesinden beri Pariste bir apartımanın kapıcılığını — ifa eden Madam Mari Louiz 81 yaşında olduğunu ileri sürerek artık köyüne | gitmek istediğini apartıman sahi- bine söyler Ev sahibi razi olmuş, yalnız kapıcı kadın fıkar: lığından bahsederek köyüne git- mek için parası olmadığını ve kendisine bir seyahat parası veril- bu kadar senelik kapıcısına acımış ve yol parası olmak üzre 2000 frank vermiş, ve apartımanda - oturan kiracılar- dan da bir muavenet istemiştir Kiracılar aralarında para topla- mışlar ve ihtiyar kadına 3.500 frank vermişlerdir. Mari Luiz her kese teşekkür etmiş, yerine kapıcı olacak kadımı gelirmiş ve harekete hazırlandığı gün birden bire yere düşerek ölmüştü, Aparlıman salibi kadının cenaze | masrafını görmüş ve topladıkları parayla kadının eşyalarını köyde bulunan bafitlerine göndermistir. Bir kaç gün sonra yollanılan para iade edilmiştir. Hafitlerden birinin yazdığı mektupta büyük annelerinin sandığında 18,000 frank nakıt para, 40 tane bin franklık banknot — ve — 245,000 - franklık fransız istikrazı senedatı. çıktığı bildirmi; Bir servet sahibi olan ihtiyar kadın bu yaşa kadar çalışmış, ve €en nihayet parasını sarfetmeğe kıymayarak iane ile köye gitmek istemiştir Haremlik, selamlık Holandanın bir şehrinde kadin ve erkekler sine- mada ayrı oturacaklar Holandada, Rufen şehri belediye müdürünün verdiği bir karar her kesi hayrette bırakmaktadır. Yeni emirname mucibince şeh- rin bütün sinemalarında kadınlar ile erkekler ayrı oturacaklardır. Sinema salonunun bir târafı er- keklere diğeri kadınlara tahsis edilecektir. Bir taraftan diger tarafta el uzatarak bir. birine temas edebilecek kadar mesafe olacaktır. Şehrin en işlek bir sinemasına giden yeni evli bir çift yan yana oturduklarından kendilerinden ce- zayi nakdi alınmış, sinema — salo- nu da, diger sinema sahiplerine misal — teşkil etmek için, bir hafta seddedilmiştir. Sinema sahipleri mahkemeye müracaat etmişse de, belediye müdürünün: Belediye azalarının da iştirak bu karar şehrimiz içn ek zemdir. Sebebini aramıyaral- itaat etmek vazifemizdir,, demesi her kesi hayrete düşürmüştür. Yağmur yağdırmak için.. İhgilterenin Hong kong müstem- lekesinde şiddetli bir kuraklık bükmünü sürüyor. Limanın bi sarnıç ve su dubaları kurumuştur. Rıhtıma büyük tanklar yapılmıştır. Sarnıçlı otuz vapur. Kantondan ve Şanghaydan su getirip bu tankları doldurmuşlardır. Yağmur peyda etmek için tayyareler — vasıtasile — bulutlara pedra halinde kavlin atılmış ise de » yağmur yağmıştır. Geçen gün kismen — bahset- miştik: Holivutta meş- hur sinema yıldızları ara- sında - sesli | betile - çok şayanı dikkat hadise ve tahavvüller olmaktadır. Sesli filimlere halkın göstermekte olduğu rağbet ve tehalük karşında filim şirketleri - he- men kâmilen denecek derecede - eski yıldızlarla | kontratlarını feshetmişler ve sanat aleminde ikinci, hâttâ üçüncü derecede mevki sahibi olan sanatkâr- larla anlaşarak yeni yeni filimler çevirmeğe başla- mışlardır. Sinema âleminde görülen bu mühim inkilâp, bir çok yıldızların mevki ve şöhretini söndürdüğü gibi, bir çoklarına da yeni şöhret ve servet kazandır- muştır. Bu meseleden bahseden diyor ki ir Amerikan mecmuası muhafâza eden yıldızlardan biri Yeni sinema yıldızı Matmazel Jaklin Logan Matmazel Jaklin Logan Fransanın en genç ve sevimli sinema yıldızlarından biridir. Franka filim şirketinde çevirdiği filimlerde çok muvaffak olmuştur. Matmazel Logan son zamanlarda “ Aşk ve vergi , narm altında yeni bir filim çevirmiştir. Yukarıdaki resim bu filimden bir sahneyi göster- mektedir. Matmazel Loganın yeni filmi çok nazarı dikkati çelbetmiştir. Genç kız bu filimde şuh ve çapkm bir sanatkâr rolünü büyük bir muvaffakiyetle temsil etmiştir. Matmazel Jaklin - Loganın sesi de çok güzel olduğundan kendisine sesli filimler çevirmek üzere teklifler vakı olmaktadır. Holivutta yıldızların en marufu — Norma Şerer sesli filimlerde en fazla ragbet görüyor ve belki de birincisi NORMA ŞERER dir. Şerer, sesinin güzelliğinin şimdiye kadar, belki bizzat kendisi de farkmda değildi. Fa- kat şimdi o, güzel sesli yıldızların yegâ- me parlak yıldızı. oldu.. Yeni hazırladığı * YELPAZE ,, filimini, gene güzel sesile ma- ruf Mari Dugan ile birlikte çevirmektedir. Kimsesiz birer kız iken büyük şöhret Ve servet sahibi olan bir çok yıldızların bügün tekrar kimse- sizligini — bissetmeleri, sanat cilvelerinin en feci cihetini teşkil ediyor. Bu vesile ile bir daha hatır- latalım ki, sanat ekseriya insafsızdır. Madde üstünde yürüyen fennin seri hamleleri, şimdi cemiyetten ziyade fertleri izrar ve istihdaf etmektedir. Sönen - yıldızlara tahammül ve sık sık banyo tavsiye ederiz! Bunların yeni tutacakları mesleklerde muvaffak olmaları en büyük arzumuzdur. , Sahne ve stüdyo Matmazel Boterflây Matmazel Boterflây Parisin meşhur Foli Berjer tiyatrosu artislerindendir. Bu tiyatroda oynanılan son revüde büyük bir muvaffakiyet kazanmış olan bu sanatkâr yakında sinema hayatına dahil olacaktır. Matmazel Boterflây tiyatro sahnesinden ayrılma- Sına sesli filimler sebep olmuştur. Sesli filim mü- nasebetile bir çok opera ve operetler filime çekil- mektedir. Bunlarda bir dans ve bale heyetine de Tüzum - hissedildiğinden filimi kumpanyaları iyi | dans cden sanatkârlarla mukavele akdetmeğe başlamıştır. Matmazel Boterflây da bu kabil cazip bir teklife dayanamıyarak sahneden çekilmeğe karar Ceneral Bem Peştede büyük -Marasim yapıldı Peste, 25 ( Hususi ) — 1850 inde Türkiyede Halepte vefat eden ve Macar istiklâli için çok çalışmış bulunan Lehli inkilâpçı Ceneral — Jozef Bertin - bakıyei tamını muhtevi tabutu karşılamak için Peştede büyük istihzarat yas piliyor. Ceneral Bemin kemiklerinin Tün kiyedeki — mezarından — çıkarılıp Avrupaya nakli için Lehistan hü: kümeti tarafından teşebbüsat y Pılmiş idi. Ceneral Bem, neslen Lehtir. Bu zat 1848-1849 senelerinde Macarların hürriyet ve istihlâs harbinde gayet mühim rol icra etmiştir. Ceneral Bem Avusturya- hlara ve Ruslara karşı on büyük muharebede muzaffer olmuştur. Lâkin 1849 senesi 31 hazira- aında — Şaşburgda vuku — bulan meydan — muharebesinde Ceneral Bem rusların ” büyük - tefevvuki adedisi - karşısmda — maglüp ol- muştür. Bu meydan harbinde Macar kahramanı hürriyeti — Aleksandr f de maktul — düşmüştü. Ceneral Bemin tabutu 26 ha: randa yaguslavya üzerinden M caristan hududuna gelecektir. Macaristan ” hükümeti namına vali umumi Treszliz taputa r<fa- kat eden Leh hey'tine rasimci hoş amediyi icra edecektir. Çar- şamba günü tabut muazzam asker alay ve merasimle (Gor) dan milli Macar müzesine naklolunacaktır. 27 haziranda cenaze — burada halka gösterilecektir. 28 haziranda Macaristan — naibi — hükümeti hazır olduğu halde cenaze mükel- lef bir alayla Peştenin şark garına naklolunacaktır. L Leh - Macar hürriyet kahrama- mnın cenazesi Peşteden Lehistan daki Tarnov şehrine naklolunacak ve şehrin varoşlarından birinde Lehistan hükümeti tarafından inşa itirilen türbeye defnolunacaktır. Tarnov Ceneral Bemin pederinin vaşadığı yerdir. Bin franklık Seyahatta ufak paranın lüzumu Fransanın Röşel şehri civarında garip bir vaka olmuştur: Hanri İofri isminde bir genç Pariste darülfunna —devam — etmektedir. Vaz tatilini geçirmek için ebevey- “in yanına gitmek üzere Paristen vareket etmiş ve Röşelde trenden Anmıştır. Civar köylerden birinde oturan ailesi nezdine gitmek için diger bir trene binmek icap etmekte imiş, Hanri gideceği göye bir bilet eli iça girere ea ll haz banknot vermiştir. Memur ufaklık olmadığından parayı bozamıyaca- ğını söylemiştir. Hanri bavulunu almış ve yörüye- vek köye gitmeğe niyet etmiştir. Bir iki saat yörüdükten sonra yol üzerindeki küçük bir kahvehanı girmiş ve bir bira içmiştir. Para vermek için bin franklık banka- nott uzatınca kehve sahibi ban- kanotun yeni ve temiz olmasından şüphelenmiş ve parayı sahle zan- netmiştir. Kahve sahibi garsonunu bisik- letle en yakın karakola yollamış ve jandarmalara haber vermiştir. Bir parça istirahat niyetiyle oturan Hanri karşısında jandarma nefer- lerini görünce şaşırmıştır. Hanri köyün karakoluna git meğe mecbur. olmuş bir çok müşkülâtla mesele anlaşılmış ve akşam geç vakit köye gidebil- miştir. Hanri bir daha seyahata çıka> cağı zaman cebinde yalnız ufak vermiştir. para bulundurmağa karar vermiştir.