June 30, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

June 30, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Kömür buhranı Zonguld(;k İömanı hâlâ boştur, hiç bir vapur gelmiyor Zonguldak 28 (Hususi)— Liman | bir kaç günder beri boştur.Ereğli şirketi ile İş bankası ecakları birleştikten sonra kömür fiatı | nisbeten yükselmişse de bu, nak- liyat bubranı üzerinde mustakil bir amik değildir. Kanun muci- bince yerli müesseseler mıntaka- mız — dahilinden mecburiyetindedirler. Halbuki müesseseler henüz mür şirketleri ile mukavelele tecdit — etmemişlerdir. Kömür nakline mahsus — vapurlar Rusya ve Romanya kömürleri nakliya- tında kullanılmaktadır. Bu, nak- liyat bulranına mühim bir sebep teşkil etmektedir. İranda tevkif edilen nazırlar Moskova, 27 (ALA.) — Tas | Ajansı - bildiriyor . İram — maliye nazırı, Firuz ve sair mühim şahsiyetlerin tevkifi münasebetile İsvestiya gazetesi muhafazakâr ve İngiltere ile temasta bulunmak töhmeti altında kalmış kimselerin tevkifile hâlk kitlelerinin emniyeti kazamlamıyacağını, ademi nuniyeti izale için yalaız iç aslahalın tesir icra edecej ayni zamanda köylü ve halkını da menmun etmek lâzım geleceğini ve şayet hükümet bu yolu takip ederse İranı da şim- dilik Afganistanın haline stokmak isteyen İngiliz ajanlarının hare- kâtına ancak mani - olabileceğini yazmaktadır. Pamuk, incir ve üzüm istysaonları Ankara 29 (Hususi) — İktisat vekâleti tarafından bu sene Ana- dolunun muhtelif yerlerinde açı - lacak pamuk, İncir, üzüm istas- yonları için yakında tesisata baş- İanacaktır.” İstasyonlar Aydın ve Manisada tesis edilecektir. Alüne S8, Ürümemer <. | n | Böyeme müralikide Togilir lirası 1 Kümeli tahçilah Esham İş bankam t Kandeli gizendilet —| Trnmvay çükelr Büker "e Balye | Çimenie — 4a Tahvilâk Anadelaölo 45 ! Amadala Azadelu Tünük do 5 Tameep | Blekirik | Çek Fiatları Dandre Gcrar —| Bdi 05 Nüyerk Amserlan Sefya Bükreş Rarea Cezemme Berlin Viyana DA Yazlarında yakamlar fiyetleri Bu çedveldeki fiatlar “Amerikan Ekz kankası tarafından verilmiştir. kömür almak || Galatasaray galip Sırbıstanda bul- gar çeteleri Belgra t 28 (Fos) — n Sıvp harbiye ne gelen ma flümata göre Bulgar çeteleri Florina, Demir-| kapı, Ürarir, Sofile | mıntakalarında hudüdi Ütecavüz - teşebl bulunmuşlardır. | Bulgar komitecileri- | ne karşı Sırp - Yunan | askeri teşriki mesaisi mevzunhahıstır. Dahiliye vekili Erzurumda hükümet dairelerini teftiş ediyor Erzurum 28 (ALA) —Şehritizde bulunan Dabiliye — vekili Şükrü Kaya B. refakatlerindeki müfettiş beylerle birlikte hükümet dairele- rindeki teftiş ve tetkiklerine de- vam etmektedir. Dün gece misafirler şerefine | belediye tarafından parlaak bir müsamere - vermistir. Vekil beyle ordu müfettişi İzzettin Paşa bugün üeü am a£ kaylarlili ber. Tunmuşlardır. izmir muhteliti 1-5 mağlüp oldu İzmir, 28 — Galatasaray takımı bugüm üçüncü müsabakasını Al- tay - Karşıyaka — mühteliti ile yapmıştır. İlk iki müsabakada man neticeden somra bu son müsabakaya çok elemmiyet ve- riliyor, maç saatına heyecanla intizar olunuyordu. Bu müsabakayı seyretmek üzere sahaya altıbinden fazla seyirci gelmişti. Oyuna M Vitolun idaresinde başlanmıştır. Galatasarayllar oyuna | her zaman hâkim olmuşlardır . Birinci devrenin dördüncü daki- kasında Şadli, Galatasarayın ilk gölünü yapmıştır . Yirminci daki- kada Lâtif ikinci golü attı. İlinci devrenin on birinci daki- kasında Altaydan Vehap, muhte- Ktin yegâne sayısıı yapmağa muvaflak olmuştur. On yedinci dakikada Şadli ü- çüncü, otuz üçüncü dakikada Lâtif dördüncü, otuz yedimci dakikada Necdet beğinci sayıları yapmışlar- dir. Müsabaka çok heyecanlı ve muntazam olmuş, — Galtasarayın 1-5 galibiyeti ile hitam bulmuş- tur. Galatasarayhlar pazar günü İstanbula hareket ediyorlar, Dünkü atletizm müsabakaları İstanbul atletizm heyeti tara- fından, tertip edilen senelik atle- tizm teşvik müsabakası dün Tak- sim stadyomunda yapılmıştır. Bu müsabakalara Beşiktaş Fe- nerbahçe, Harbiye, İstanbul spor klüplerine — mensup atletlerden maada — Boyoğlunun Rum klüp- lerine mensup atletler de iştirak etmişlerdir. Galatasaraylılar maça etmediklerinden yarışlardan el i “m ati | milletinin bütün aksamının birbirile| kazanmıştır. Matem günü Almanlar 28 haziranı matem günü addettiler Berlin 27 ÇALA) — VolE ajansı bildiriyor: Reisicumbur ile Rayih bükümeti şu beyannameyi neşret- mişlerdir: 28 Haziran günü bir matem günüdür. On sene evel Alman Sulh murahhasları Versayda hak ve hakikatı, sulb dostlarını inki- sar hayale uğratan - bir vesi zorla imzalarını atmışlardır. On senedir bu muahede Alman milletinin bütün tabakaları uze- rinde fikri iktisadi hayat, amele ve köylünün hayatı üzerinde tazyikini icra etmektedir. ”| Durmaksızın çalışmak ve Alman | ya tam bir vahdet halinde bulunma- ları, / satanmızın sokan sadi refabinı tehlikeye Versay muahedesinin hiç olmazsa daha vahim tesirler yapmasına mani olmuştur. Almanya muahedeyi imzalamış- tır, fakat bunu yapmakla ne harp mesuliyetini üzerine almış, ne de bu hareketile milletimizin huzur ve refahına kavuşmamasını ve milletler arasındaki emniyetin ih- | lâl edilmesini - istikdaf etmiştir. Bütün Almanlarla hemfikir ola- rak harpten yalnız Almayanın mesul olduğu iddiasını reddederiz. Ve “âtinin emredilmiş şekilde muahedelerle değil, hür ve na- muslu: ve aynı zamanda — müsavi haklara malik milletlerin telâkki- lerinde mutabık kalmalarına müs- tenit hakiki sulh fikrime âit olduğu kanaatini izhar ederiz. Kirli paralar hakkındaki talimatname ikmal ediliyor Ankara 25 | — Maliye vekâleti eskimiş evrakı naktiyenin tebdiline dair olan kanunun tatbi- ki için bir talimatame - hazırla- maktadır.Gayet ehemmiyetli alan bu. talimatname yakında ikmal edilecekt | Kaçak eşya Perşembe günü Galata ithalât gümrüğünde bir suistimal vakası olmuştur. Bir vapurdan gümrüğe çıkarıları sasdıklar muayene me- murlarının nazarı dikkatini celbet- sandıklar derhal muayene r. -Muayene neticesinde sandiktaki eşyaların beyannameye muğayır olduğu görülmüştür. Sandıklarda külliyetli miktarda ipekli eşya vardı. Müfettişler ta- rafından tahkikata başlanmıştır. Rum mektebindeki yunan bayrağı Bu sabah bir refikimiz Ayatr - yada ismindeki Rum kilisesi mek- tebi halıkında maarif eminliğine vakı bir ihbarda bulumduğunu ve bunun üzerine maarif müfettişle- rinin tahkikata başladıklarını ya- yazıyordu. — Refikimizin - verdigi | malümata göre mektebin gizli bir yerinde büyük bir Yunan bayrağı ve bazı evrak elde etmiştir. Maarif emini Behçet beyden keyfiyeti sorduk, Behçet bey, meselenin çok eski olduğnu 6 zaman daha tahkik edil ehemmiyeti Baiz bir vak'a olma- | — Dünkü sıcak dereceyi buldu Bir kaç günden beri İstanbul yazın em sıcak günlerini geçirmek- mektedir. Bilhassa dün tehammül edilmiyecek kadar şiddetli bir sıcak hüküm sürüyordu. Dün haravet 34 dereceye kadar | çıkmıştır. Halk - sıcakların — şiddetinden sayliye yerlerine akın etmiştir. Sıcaklar dün akşam şiddetini bir parça kaybetmiştir. Yeşilköy rasat — merkezinden yerilen malümala göre bugün hava ekseriyetle açıle. olacaktır. üzgâr şimal ve garp arasından küuvetle enecelini Gron lerearetim derecesi 12 di. Sabahleyin 24 olmuştur. Bümimeş açi v l yer Edirne olmuştur. Edimede hararet 37 dereceye - çıkmıştır. Adalar denizinde hararet 29 du. Şarki Anadoluda 31 olmuştur. Zanguldak 28 | Hususi | — İki günden beri çok şiddetli sıcaklar hüküm sürmektedir. Sadettin bey Sanayi ve maadin umumi mü- dürü Sadettin bey Tosyadan av- det etmiştir. Sadettin bey bu teftiş seyahatından — memnviyet beyan eylemiştir. (Baş tarafı birinci sahifede ) kalp sektesinden değil hunnakı sadırdan ( Anjin dö puatrinden ) vefat etmiştir. Zavallı adam bir saat iztırabat içinde kıvranmıştır. - Vapurda üil Kanfre ve bir şiringa bulunmuş olsa idi kendisini kurtarmak il- timali mevcut olabilirdi. Esasen daktor. Abrevaya - beyde — bu fikirdedir. Bu kabil vakaların nadir ol duğuna, gelince; ne kadar nadir olursa olsun bu gibi hadiselere karşı tedbir ittihaz etmek idare- 'nin vazifesidir. Vapurlarda her zaman — bir doktor, veya tıbbiye talebesi, hiç değilse bir hasta bakıcı var- dır. Bunlar bir hadise vukuunda derhal — müavenete / koşuyorlar, fakat ilâç bulamıyorlar. Vapur- larda bir imdadı sıhhi çantası bulundurmak büyük bir iş değil- | dir. İdarenin bu moksanı ikmal edeceğini ve umum müdür Sadulluh * beyin muavin beyin fikrinde olma- dığım ümit ederiz. GÜNÜN HABERLERİ İ Kadriye H.ın muha- kemesine 9 temmuz- da başlanıyor Müstantık - Hikmet ve Nazım Beyler Kadriye H. ve rüfekası hakkında kararnameyi yaptıktan sonra dün şehrimize avdet etmiş- lerdir. Kadriye H. n muhakeme- | sine 9 temmuzda başlanacaktır. * Vilâyet umumi Meclisi Meclisi umümü / vilâyet bu gi saat ikite vali vekili Muhiddin beyin riyasetinde Tevkalâde bir içtima aktederek yeni yollar ve tevhidi küsürat kanununun neş- rinden sonra vilâyet idarci husu- siye bütçesinde yapılması lâzım tetlâk ve tashih gelen tadilâtı edecektir. ** Adliye vekilinin seyahatı — Adliye vekili bugünlerde Konya- ya gidecektir. * Rümen ve İranlı talebe — Dün şekrimize 22 Rumen talebe: | ve 20 kadar İranlı talebe gelmiştir. 30 Haziran 1929 —j | Çirkin bir hadise | Sıcaklık Edirnede 37 | Yunan hudut memur- Tarının gayretkeşliği Lehistanda doğduğu şehre nakleğ düzelle- el paşı :'—('—' | (ceneral - Bemin ) — kemiklerini hamil vagon yunan toprağından geçerken — yunanlılar ” vagondakki bayrağımızın. indirilmesinde 1srar etmişlerdir. — Tabutun — naklime nezaret eden leh heyeti bunu protesto etmiş, fakat yunanlıların asrarı karşısında bayrağı indirmeğe mecbur. olmuştur. Tren tekrar | Türk toprağına girince Türk bay- Tağı merasimle tekrar çekilmiştir. Arasıra tekerrür eden bu kabil müessif vakalar Edirneye inşası tekarrür eden yeni tren hattının bir dakika evel inşasına başlan- Tâzm geldiğini göstermek- hakıcılar Askeri hastahanelerde maktu ücret “ile istdam olunan hemşirelere ve hastabakıcılara birer nefer tayini verilmesi hak- kında Müdafaa ve Maliye vekâ- Oletlerindem. vilâyetlere birer ta- siştir. Bu tamimde hastabakıcı ve verilmesi lânm geldiği bildiril- mektedir. (Baş tarafı birinci sahifede ) | kooperatifleri, mektepler, millet mektepleri, yerli malları koruma cemiyetimin kooperatif işleri, milli bankalarımızın — vilâyet — balkına yardımıdır. İzmir vilâyeti her sene terakkiye —doğru ilerlemektedir. Bu sene vilâyetimizde her cins mahsul çok - bereketlidir. Yeni yok kanumu — memleketin — her tarafını birbirine — bağlayacaktır ve aym zamanda muhasebei hu- susiye yolları da inkişaf bula- caktır. Vilâyetimizin bu, seneki muhasebei hususiye varidatı 2,5 milyon liraya yakındır. — İzmir şehrinin elektrik şir- keti ile belediyesi arasında çıkan ihtilaf, ve istikraz meselesi hak- kında biraz izahat verir fisiniz? — İzmir şehri elektrik şirketi ile belediye arasındaki ihtılâl- lardan bir kaçıma ben hakem oldum ve itilâf hasıl oldı a | ettiler; iki taraf hümü niyet gösterdi. Elektirik tanfesi işi de Nafia vekâletinir tetkikine terka» lundu. İzmir kuvvetli ve işine sahip bir belediyenin elinde ve vilâyetin mürakabası altındadır. Her sene sarfına mecbur oldur gumuz paraları yaptığımız istikraz | sayesinde bir iki sene zarfında toptan ve bir elden sarfederel kazanacağız. Bu istikrazı itfa için kullamlan para belediyenin TÜseme zarfındaki faaliyet makinesine asfa halel getirmiyecektir. İş bankamızın ve iş bankası müdiri umumisi Celâl Beyfendinim — gösterdiği — büyük alâkayı şükranla yadederim. — İzmirde yeni açılan Esnaf | ve ehali bankası ne haldedir. — Banka bu sene küçük esnafa, fa, ameleye ve mevduatta bulun- Salihli ve Kasabada şubeler açıldı. Banka büyük bir inkişafa namzetlir. Bu sene serr yenin ikinci nısfını da toplaması muhtemeldir: İzmirde at yetiştirmek ve koşu faaliyeti ne haldedir? — Bu memleketi kurtaracak büyük kudretlerden biri de atcılık ve onun islahıdır. Bu sene meme leketin her tarafında yenidem an- glo - arap damızlıklar gelecektir. Ötedenberi atcılık ve Koşuculukda, ugraşan İzmirde bu sene yeniden | kem damızlik angir - arap ve hem di ssüldem İngiliz yazış atları