30 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

HÇ - Ko — 30 Haziran 1929 AKŞAMDAN AKŞAMA Ticari küfürler 1 Yakup Kadri Beyin ittiralarına cevap | Daha evelki güne kadar dost | diye elimi sıkan, sohbetimden | koşlandığını söyliyen, beni aile sofrasına defalarla davet eden, birlikte - çalışmayı — bana — teklif | eyliyen bir gazete son aylarda —sürümü azalan / gazete- sinin satışını çoğaltmak için çare arıyor, hattâ, bu — husüs- ta, benim dahi aciz fikrimi soruyordu; - nihayet, çareyi dün buldu: İlk sahifeye, baştan baş: kazan kulpu gibi kalın kalın harf- lerle reklâm yaptı; üç sütun üze- rine “heyecanengiz, dehşetamuz ve| harikaengiz,, serlâvhalar koydu ; itun tabak gibi resimler bastı. Hayrola? Ne oldu? Ne var? Yeni harbi umumi mi çıktı?... İkinci bir zelzele neticesi - Japonyanın diğer yarısı da mı battı?.. — Ha- yır, bunların hiç biri değil.. Ya- kup Kadri Bey sunturlu sunturlu küfrediyor!.. 26 haziran akşamı elimi sıkan bir. gazete 27 ha iran sabahı, ticari bir maksatla beni küfür- bazlara sövdürüyor! — Bu yeni | usul haysiyet aksatasının Cumhu- riyet devrinde memnu olduğunu ve mütecasirlerinin ağır surette tecziye edileceğini mahkemeler ispat edecektir. Bundan üç beş sene evgi, Ya- kup Kadri Bey, İsmail Müştak Beyle bir münakaşaya tutuşmuş; neticede, maglüp ve münhezim olmuştu. Muarızı, — uygunsuz bazı para hesaplarını teşhir ederek, onu haptetmişti. Şimdi, Yakup Kadri Bey — zanne- diyor ki, birisine, “dolandırdm, , “çaldın!, — deme galip gelmek para sahasındaki ılhıı.ıı]ın bülla hakkında , assa — benim hakkımda varit olamaz. Yakup Kadri Bey, — iftira — ediyor: Biz, Maarif vekâletinden, dör aylık muallimliğimize mukabil is- tihkakımız olan maaştan gayri bir pul almadık. Şahitler berha- yat; - arşivde vesaik elbette du- Tuyordur. Terbiyeli, makul bir tenkide tahammül edemiyerek - fikri ve edebi tarizlere küfürle mukabele itesi Yakup Kadri Beye değildir. -Kendisinin meslekdaşları olan Osmanlı üde- bası, hep böyle yaparlardı. Ancak edebi sahadaki ithamla- mma mukabele ettiği zaman, Yakup Kadri Beyle münakaşaya girebilirim. Va. Bir Türk kızının muvaffakiyeti İstanbulun maruf ecnebi liselerin- den Noterdam de Sion (Notrdam dösion) mektebinin Türk talibatın- dan Adile Maksudi H. mezuniyet imtihanını — aliyyülâlâ — derecede vermeğe muveffak olduğu gibi fransız sefarethanesinde fransız profesörleri hazır olduğu halde icra olunan — bakalora imtiha- ada da muvaffak olmuştur. Cumhuriyet devrinde mezkür mektebin mezuniyet ve bakalora imtihanını — vermeğe — muvaffak 'olan Türk kızlarının ikincisidir. Mezkür lisenin talibatının yüzde | altmış beşi türktür. Adile hanım | Ankara hukuk mektebinin Türk | hu'”ku müderrisi Sadri Maksudi beyu kerimesii Sozuk somalar İzmirce yapılıp İstanbula gön- dömen sön ilar. bozük çıkmıştır. Bu somalar hakkında tetkikatta 1 bulunmak fz -e müskirat imalât | müdürü İzmir. gitmiştir. $ İhtikâr! Sebze ve meyvayı 4 misli fazlasına satıyorlar Sebze fiatlerinde ihtikâr vardır. Meyvahoş denilen sebze pazarında yeşil fasulya toptan 5 kuruşa satılmaktadır. Gene bu pazarda tomates top- 'tan olarak 10-15 kuruşa satılıyor. Halbuki sebzeleri bu fiatle kıyas kabul etmiyecek kadar pahalı satıyorlar. Sebzecilerde yeşil fasulye 20, tomates 40 kuruşa - veriliyor. Bu fiatler semtlere göre değişmekte, bazı yerlerde daha — pahalıya satılmaktadır. Aynı ihtikâr meyvalar üzerinde de vardır. Meyvahoşta kayısı 10 kuruşla 20 kuruş arasında satıl- maktadır. Halbuki — manavlarda kayısı 60 kuruş 80 kuruş arasın- dadır. Toptan fiatin 4 mislinden faz- laya satış ihtikârdan başka bir şeye hamledilemez. Acaba bel bu hususta bir kontrol vaz ede- mez mi? Devlet matbaasında Bu ay Devlet matbaası yeni bir faaliyet devresine dahil olmuş- tur. Mektepler için şimdiye kadar 500 bine yakın kitap basılmıştır. Bundan sonra ilmi, ietimai, ter- biyevi kitaplar basılacaktır. Ankarada bir ziraat mecmuası çıkarılacak Ankarada —bütün ziraatçıları- mizın ve mütehassıslarımızın mua- venetlerile bir ziraat mecmuası çıkarılacktı Konservatuvar Emanet bugünlerde kat'i karar verecek imizde bir. konservatuvar bu seneki " emanet ve idarci hususiye bütçelerine tahsi- sat konduğu malümdur. Şehrema- neti, konservatuvar binasını Şeh- zade başında letafet apartımanı arksındaki arsaya yapmak, tiyat- royu da taksimde talimhane mey- danında bina ettirmek tasavvrun- Hazirandan itibaren yeni sene bütçesi tatbik edilmeğe başlandığı halde henüz konservatuar inşasına dair hiç bir hareket yoktur. Emanet Şehzadebaşındaki ars: nın istimlâkine teşebbüs etmiş, fakat bu arsanın istimlâkinde mali bir pürüz zuhur ettiği iç şimdilik bu arsanın istimlâl vaz geçilmiştir. Emanet, bu sene bütçesine vaz edilen tahsisatın mahalline — sarfedilmesini - temin etmek üzere konservatuvarı sür- atle inşa edilmek için temmuz içinde faaliyete başlanacatır. Konservatuvar binası, büyük ve Avrupadaki emsali derecesinde bir tiyatroyu da edecek tarzda olacaktır. Emanet bina plânları için bu günlerde bir karar verecektir. Çallı ibrahim bey Ressam Çallı İbrahim B. resme | ait tetkikat için İtalyaya ve- sair bazı Avrupa memleketlerine gi- decektir. | fesinde dört yaşındaki Mehmedin otomobil Bir aydan beri Şehzade başında, tramvay caddesinin kenarında bir otomobil durmaktadır. Hiç kim- senin alâkadar olmadığı bu oto- mobil, caddenin seyrüsefer intiza- mini tamamile bozmaktadır. Bir kazaya sebebiyet vermeden evel bu otomobilin hiç olmazsa tram- vay caddesinden kaldırılarak yan sokaklardan birine nakledilmesi doğru olur zannederiz. ,Beyazıtta sıralar Geçenlerde Beyazıt havuzu etr: fının akşam üstleri pek kalabalık olduğunu ve burada sıra ve saire gibi şeyler bulunmadığı — için hal- kın yerlerde oturduğunu yazmıştık. Şehremaneti - u neşriyatımızı nazarı dikkate almış ve havuzun etrafına halkın oturması için sıra- lar koydurmuştur. Bu - sürette akşamları buraya çıkanlar biç olmazsa üstlerini başlarını kirlet- meden oturacak bir yer bulmak- tadırlar! Tercümanlar bugün imtihan edilecek Bir müddetten beri nazari ve ameli kurslara devam eden seye yah tercümanlarının — imtihanları bugün* öğleden sonra cemiyeti belediye salonunda - yapılacaktır. İmtihanda nazari ve ameli ders- lerden muvaflak olan tercüman- lara vesika verilecektir. Tercümanların — imtihanından sonra “ seyyahları — vapurlarından alarak otellerine ” kadar refakat edecek otel ve seyyahat acenta- ları müstahdemlerininde imtihanla- rına başlanacaktı Mehmedin ölümü Trabzonlu 4 yaşında Mehmedin vefat ettiğini dün — yazmıştık. Bu hususta çocuk doktoru Ali Şükrü beyden dün şu mektubu aldık: “Gazetenizin bugünkü ilk sahi- vefatına dair yazılan izahatta bir hafta evelinden beri tarafımdan te- davi olunduğu yazılıyor ki bu doğru değildir. Mehmedi ilk defa salı günü akşamı saat bir buçukta muaye- nehaneme getirdikleri zaman gör- düm ve muayene ettim. Hastalı- ğın mühim ve tehlikeli olduğunu görünce acil tedaviyi yaparak hemen o gece hastaneye sevkettim. Meselenin bu suretle tashihini rica ederim. Dr. Ali Şükrü merasim yapılacak İlk mahsul Dün Eskişehirden buğday geldi, Dün Anadoludan ilk buğday mahsulü şehrimizie gelmiştir. İlk buğday Eskişehirde Muharrem B. namındaki bir tacirden borsada mübayaacı Asım zade Buri beye gönderilmiştir. Yeni buğday he- 'nüz borsada muamele görmemiştir. Yeni buğdayın muamelesi için Ticaret borsasında merasim yapı- lacaktır. Bundan sonra Anadolu- isveçle ticaret komisyoncular Ticaret odasına bir müracatta bulunmuştur. Birlik ihracat tacir- İsveç birliği lerinin isveçle olan münasebatında pek faideli olacağını bil- Hintli tacirler Türkiye ile muamele yapmak istiyorlar —| Hindistanda bulunan bazı tica- rethaneler ticaret odasına müra- caat ederek Türkiye - tacirlerile — münasebatta bulunmak arzusunu izhar etmektedirler. icaret odasına Delhi şehrinden beş on tacir namma bir mektup gelmiştir. Bu mektubta Türkiye ithalât tacirlerinin isimleri sorul- maktadır. Bağırsak da hayvan borsasında satılacak Hayvan borsası bağırsak satı- şını da borsaya dahil etmiştir. Bu karar dünden itibaren — tatbik edilmektedir. Şimdilik bağırsak satışı et salonunda yapılacaktır. Tere yağı Fiatlerde mühii tenezzi Tere yağı fiatleri düşmektedir. Anaduludan gelen haberlere göre Trabzon, Erzurum, Karsta yağ boldur. — Oralarda kuruşa kaca: düşmi Şimdiye kadar yaş bu kadar düştüğü görülmemiştir. Şehrimizdeki yağ fiatleri de düşmektedir. Son günlerde tob- tan fiatler 160 kuruşa kadar düşmüştür. Ekseri yağcılar şimdiden ucuz olarok yağ alıp buz deposuna koymaktadırlar. Kışın bu yağlar 230 kuruşa kadar çıkacaktır. Tıp fakültesinde imtihanlar Bir müddetten beri devam eden 'tap fakültesi imtihanları pasartesi günü bitecektir. Bu sene fakül- teden çıkacak genç doktarlarımız staj maksadile Gülhaneye deva- ma başlayacaklardır. Taksim meydanı ve tramvay hatları Taksim meydanmın bu günden | itibaren tevsii ameliyesine başla- ni yazmıştık. Tramvay şi ketinin Londraya sipariş raylar geldiğinden evvelâ rayların tebdiline başlanacaktır. Taksim istasyonundaki tramvay hatları şimdi bulunduğu mevkiden sağa ve sola olarak yarım metro Eyip çocuklarının oynadıkları oyun.. 'Eyip Çocuklürimü Gi bi d gözde, en eğlenceli oyunu nedir ? Ölü oyunu, bir de bir araya toplandı mı gelsin ölü oyunu... Hemen bir tahta parçası tedarik edilir.. Ço- cuklardan biri upuzun tahtanın üzerine yatar, öbürleri de onu omuzlarında taşırl: Dilenciliğe de rağbet pek faz- ladır... Küçüklerin omuzlarını kı - sıp, başlarını bükerek bir dilen- cilik oynayışları vardır. vallahi dilenciden zerre kadar fark etmezsiniz.. Geçen gün matbaanın balko- nundan - aşağıyı — seyrediyordum.. Sokakta tozun toprağın içinde on beş yirmi çocuk vardı.. Bir aralık içlerinden biri: — Haydi polislik oynayalım.. Dedi, bir küçük kasketinin et- bir Şerit sardı, Biraz sonra. Vay efen- dim vay. Polis efendi arkadaşlarına bir dayak bir dayak, bir dayak... Çocukları bir az sonra bundan vaz geçtiler sütçülük oynamağa başladılar.. Ellerinde küçük küçük tenekeler avazları çıktığı kadar bağırarak sözüm ona süt satıyor- ırdi. çüler arasıra çeşmeye gidiyorlar. Ve kimseye sezdirmeden, kaşla göz arasında guxuııılniniıı içine su koyuyorlardı.. Bir müddet geçince- sütçülük- ten de usandılar belediye me- murluğu oynamağa karar verdiler.. Demincek polis olan bu sefer de belediye memuru oldu, ve başla- di esnafi teftişe... Neceeeee?.. yol üstünde kura- biye satan bir satıcı... Memur efendi hemen fırladı., Satıcının başındaki tablayı al aşağı etti, — Sen beni geçen hafta gaze- telere şikâyet edersin haaa.. Diye bangır bangır bağırmağa /başladı.. Şurası muhakkak ki bizim ço- cuklar oyun oynamasını pek be- ceremiyorlar.. Başka memleket- lerde meselâ kovalamaca, saklan- baç, kör ebe ve saire gibi oyun- lar durürken çocuklar ölü oyunu, dilencilik oynamazlar.. Sonra polislik oynarlar amma polis halkı dövmez, sütçülük oynarlar amma sütçü sütüne su karıştırmaz, belediye memurluğu oynarlar amma belediye memuru satıcının taplasını devirmez... Bizim çocuklarda da aksi işte.. Acayip şeyl. Hikmet Feridun AKŞAM Yevmi, Siyasl güzete İDAREHANE — acımuslak sokuğı Telgraf adresii “Akışam, latanbalı, Telefon 1 yazı. işleri; içimi lati 1646 Telefon ( dare İşleri içim çi HS Günderin yanlar, wbbine lude söümee. ABONE ÜCRETLERI Türkiye için: Seneliği. 1700, altı aylığı 900, üç aylığı 500 kuruş. E mmemleketler için * Seneliği 3000; genişliğinde açılacaktır.