1 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Temmuz 1929 AKŞAMDAN AKŞAMA Yanlış salgını Merhum arap harflerinin son demindeki imlâ tişaşı malüm- (k duür: Muayyen kelimeleri, herkes, aklına estiği tarzda yazardı. Faraza, bir “sonra, kelimesinin beş türlü imlâsı vardı. Hattâ, aynı muhar- ir, aynı yazıda, aymı kelimeyi muhtelif şekillerde kaleme alırdı ki, rezaletin bu derecesine hiçbir avrupai, hattâ asyal lisanda te; düf edilmez. Sâit esasma istinat eden yeni harfler, bu ayıbımızın önüne, “en principe,, geçmiştir. Lâkin, pra- tikte, hâlâ bir takım zuhuller oluyor. Birçok muharrirler tara- fından, bazı kaidelere riayet ex mediğini görüyorum. Nazarı dik- katimi celbedenlerden bir kaçını buraya kaydediyorum. M 1 — Rütbe ve derece göste- ren kelime ve terkiplerle isme ilâve edilen ihtiram ünvanları büyük harflerle — yazılmalıdırlar. Yüzbaşı Fazıl Bey, Beyfendi, Hanım, Hanımefendi, İsmet paşa Hazretleri, Asaletli Elçi Hazret- leri, Zati Âlileri kelime ve ün- vanlarında olduğu gibi İhtiram ünvanları; ismi zikredi- len bir şahsı murat etmedikleri zaman ufak harflerle yazılırlar: efendiler geldi, memleketin ileri gelen beyleri, odada bir kaç yüzbaşı vardı terkip ve cümlele- rinde görül, gibi : Bununla- beraber, nutuklarda, hitap yerin- de kullanıldığr zaman, gerek Bey ve Efendi, gerek Hanım ve sair ünvanlar, ister müfret, ister cemi olsun, büyük harflerle yazılırlar. 2 — Marsilya, Tuna gibi Türk milli - telâffuzlarına malik olan isimler müstesna olmak üzere, cografya ve cenebi hasları milli telâffuzlarının bi harflere nakli ile değil, kendi ları ile yazılır. 4 — Gelmesile, gitmesile, ta- mamile kelimelerinin ortasına Y koymak ve gelmesiyle. gitmesiy- de, tamamiyle şeklinde yazmıya düzum yoktur. 5 — Yüzbaşı, — başmühendis, kurukahveci gibi mürekkep isimleri | bitişik yazmalıdır. Umumi kaidelere riayet etmiye- cek olursak dilimizi yeni bir kar- gaşalığa sürüklemiş oluruz. Nazarı dikkatimi celibeden Salğın halin- deki hataları diğer bir yazımda göstereceğim. Buğday fiyatı düştü Bursada son feyizli yağmurlar üzran — yüzünü — gül, zamanda — zahire fiatlarında da tesirini göstermiştir. Bir - hafta evel 420, 440 kuruşa verilen buğ- daylar bu hafta 280, 300 € veril- miştir. Zahire fiatlarının düşmekte 'devam edeceği umit edilmektedir. AKŞAM Yevmi, Siyail gazete İDARBHANE umusluk sokağı Telgraf adresi: “Akşam, islanbul, Telefom 1 yam İşleri için İsti 1696 Teletom 1 idare işleri içini vi ASA ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içim Seneliği 1700, altı Aaylığı 300, üç aylığı 500 kuruş, Ecnebi mmemleketler için * Seneliği 3000; alı aylığı 1600; Üç aylığı 900 kuruştur. Gezetertin ilinlardan mes'uliyet kabal elmez Adalarda elektirik Bu hafta zarfında itilâf husulü ümüt ediliyor Adaların elektrikle tenviri için Şehremini Muhiddin beyin elek- trik şirketile temasa başladığını yazmıştık. Muhiddin beyin refaka- tında muhtelit hakem mahkemesi umumi ajanı Emin Âli bey olduğu halde şirketle yaptığı müzakere ilerlemiştir. Bu hafta içinde şirketle bir itilâf elde edileceği tahmin edili- yor, Adalar elektriki hakkında yapılacak yeni itilafta bazı esas- Tarın nazarı dikkate alınması için nafia vekâleti tebliğatta bulun- muştür. Bu. hafta içinde itilaf temin edilirse derhal tesisata başlanacaktır. Evelcede yazdığımız gibi Silih- tar ağadan alımacak — cereyan Kartaldan Adalara verilecektir. Rusyaya gönderilemiyen üzüm- lerden müskirat yapılacak Rusların tüccarlarımıza göster- dikleri müşkülât yüzünden Rusya- da ve Rusya ile tiracet yapan memleketimizdeki tüccarların çok müşkül vaziyette kaldıkları ma- lümdur. Tüccarlarımız şimdi bir tereddüt devresi yaşamışlardır. Yaptığımız tahkikata nazaran Rusyaya sevke- dilmek üzere İzmirde 70000 kilo vardır. Bundan bir hafta evel bu miktar 170,000 kilo Şatlara tahmil edilmiş bir halde olduğundan tüccarlarımız. bunları sevketmek Geri 70,000 kilo kalmıştır. bu Bu miktar müskirat imalinde kul- | lanılacak ve memleket dahilinde sarfedilecektir. 70,000 kilo üzi ün sarfedimemeci Üzüm piya- sasına tesir yapmaktan kâli kal- mamıştır. Nebati yağ Şehrimizde yeniden bir kaç nebati yağ fabrikası açılacak Son zamanlarda İstanbulda bir kaç nebati yağ fabrikası açılmıştır. Bu ay içinde Çenkelköyünde ve Haliçte de birer fabrıka açıla- | caktır. Şehrimize nebati yağlar ekseriya Marsilyadan gelmektedir. Yeni açılacak fabrikalar Hindistan cevizini doğrudan doğruya mahal- hmden celbederek yağ imal ede- ceklerdir. Polis memurlarına yapılan zam- dan tevkifat icra edilmiyecek Polis memurlarına yapılan zam- | dan maarif ve kazanç vergilerinin | | kesilip — kesilmemesi — meselesi | tereddütü mucip olmuştur. Divanımuhasebat ağustos bu meseleyi Büy lisine arz ve polis maarif, kazanç vergile ması lâzım geldiğini il Meclis, Divanın fnoktai nazarını muvafık görm Yakında bu bususta bütün vilâyetlere Maliye vekâletinden bir tamim gönderilecektir. Bu tamimle — şimdiye kadar kolis zamaimi mahsusasında yapı- lan tevkifatın iadesi ve bundan sonra da yapılmaması vilâyetlere bildirilecektir. aztırarında — kalmıtır. | Son zamanlarda şehrimizdeki seyyar satıcılar arasına bir çok çocuklar da karıştı. Ekserisi 10 ile 15 yaş arasında olan bu ço- cuklar kurabiye gibi yiyecek yorlar. Tehlikeli binalar Şehrimizdeki - tehlike dan geçende bahsetmiştik. Bugün 'de Samatya cıvarında bazı harap duvarların resimlerini neşrediyoruz. Bunlar cidden çok tehlikeli bir halde — olduklarından — belediye mühendisleri tarafından her halde muayene edilmelidir. Avans Âli mektep mezunlarına 200 liraya kadar avans verilecek Hazirandan itibaren ali mektep mezünlarından hizmeti mecburi- yeye tabi olan gençlerden iste- yenlere maaşına mahsuben avans verilecektir. — Vilâyata — gönde- l tamimde — Sazami avans mıktarı olarak - 200 lira gösterilmektedir . -Avans alan mektep mezunları bir yere tayin edildikten sonra, aldıkları avans- ları bir sene içinde taksitle öde- yeceklerdir. Avanslarını ödemeden her han- gi bir surette memuriyetlerindi ayrılmış olanların borçları tahsili emvâl kanunu mucibince derhâl tahsil olunacaktır. Bu avanslar vilâyetlerin bütçelerindeki tertibi mahsusundan verilecektir. Borsada simsarlik ilga edildi Yeni borsa kanunu mucibince borsada simsarlık sınıfı ilga edil- miştir. Dün hnrudı 15 simıınıı faa- liyet Eskı bir kabrıstan Binlerce sene evel ölenlerin mezarları var Praj de dünyanın en eski Bir ” Kabristanı — bulnmaktadır. Ehseriyetle yahudi — defnedilmiş olan bu kabrislanda binlerce sene evvel ölenler vardır. Prağ şehri tevessü ettiğinden kabristan bu gün tam şehrin ortasına gelmiş, etrafında büyük banka binaları apartımanlar yapıl- mıştır. Kiymeti pek çok artan bu arsalardan istifade edebilek içi, kabristan şehri - haricine nal edilecektir. Yalnız bir çok binlerce seneden beri - ecdatla- Tının yattığı yerin kendilerine nit ol iddia etmektediler. Prağ belediyesi de ancak on beş nesle kadar bu. hakka - tanı- maktadır. | leket dahilinde bir tetkik seya- İyi bir haber | Bu sene üzüm çok bol ve ucuz olacakmış İstanbul ve cıvarındaki bağların mahsulü bu sene çok ümitler veriyor. Geçen sene bazı bağlara fiksera —âriz olmuş, bu, uzüm mahsulünü — şiddetle — müteessir etmişti. Diğer taraftan üzümler neşvü nema bulamamıştı. Bu sene 8-10 seneden beri görülmeyen mebzuliyet ve bere- ket - vardır. Şayet, üzümlerimiz, fena- ve yakıcı bir hava tesirile bozulmasa bu sene İstanbul halkı çok mebzul ve uzun bir müddet üzüm yiyecektir. Bilhassa — İstanbulun — meşhur çavuş üzümleri bu sene diger kabul - etmeyecek kadar bol ve nefis bir surette yetişiyor. İstanbuldan başka İzmir ve ha- valisindeki TÜzüm — mahsulu de iyidir. Bu sene bu kadar iyi üzüm yetişmesinin — sebebini fazla kış olmasına âtfediyorlar. Fazla mik- | tarda kar yağdığı için toprak iyi surette beslenmiş, arzu edildiği şekilde yumuşamıştır. Yerebatandaki yeni dispanser açılıyor. İdarei hususiyenin yerebatanda nşa ettirdiği dispanserin noksan- larıda ikmâl edilmiştir. Dispanse- rin küşat resmi / temmuzun — ilk | haftasında yapılacaktır. Dispanser- de her nevi hastalıklar tedavi edilecektir, Bilhassa müteverrim hastaların — tedavi veremle mücadele cemiyeti tarafından vaki müraç üzerine ayrı bir kısım bulunacaktır. Dispanser açılır açı- maz derhal faaliyete başlayacaktır. Kerbelâ! Terkos şirketi Yediku- leye bir aydan beri bir , damla su vermiyor. Terkos şirketinin şehri snsuz braktığını sırası geldikçe müte- madiyen yazıyoruz. Şirket şehrimizin bazı yerlerine münavebe ile su verdiği halde bir kısım semtleri tamamile — susuz birakıyor. Bu meyanda Yedikule halkı susuzluktan çok müştekidir. Yedi- kuleliler, bir aydan beridir ki musluklarında bir damla su bu- lamıyorlar. Şirket, bu semti tama- mile ihmal ettiği halde abonelerin- den taksit zamanı fuzuli yere para almakta tereddüt etmiyor. Yedikule halkından bazı zevat girkete müracaat ederek şiddetle protesta etmişler ve abonelerine taahhüdü hilâfında su vormeyen şirket aleyhine dava ikame ede- ceklerini - bildirmişlerdir. Şirket müştekilerin müracaatları üzerine söz vermesine rağmen gene su isale etmemiştir. Doktorların seyahatı Etibba muhadenet cemiyetine mensup doktorlar bu sene mem- hatı yapmağa karar vermişlerdir. Cemiyet azası bu sene Avrupaya gitmiyecektir. Doktorlar ilk seya- hatlarını 25 temmuzda Bursaya 13 Haziran tarihli nusha- mızdaki bilmecemizi hal- ledenler ve mükâfat kazananlar Dün, mündericatımızın kesreti hasebile neşredemedigimiz bilmece netalcini bugün dercediyoruz 13 Haziran tar bilmecemiz KUŞAK idi.Halledenler arasında kur'a keşi- de edilerek birinciliği Darüşşafa- kadan H. Tahsin B. Kazanmıştır. 2 inci hediyemiz “Iaglish High School,, talebesinden Leylâ Ahmet hanıma isabet etmiştir Kitap kazananlar: Erenköy lisesinden İelâl Sajt TL, 9 - Rizede Acanta Rüşta beyin eğla Hikmet B. 8- Kadıköy 10 ven mektey ten Belkis TI $- Galata- polis memur- darından 1669'M. Ali B., 5- Fatih Cum- mriyet orla mmektenlen 176 Nedime Salib H., G- Hasköy müsevi mektabin. 'den Ester Galiko M 7 - Ankara baş vekâlet mamurlarından Kemal B & Ankara kız lisosinden 550 Melâhat Ziya H, 9 Bola orta mektep talebesinden Emin Yavuz B 10 Büyükada- Pronsiz mektebi Necmünnisa H., L - İst- mual- fim mektebinden 288 H, Avni B. Kuledibinde Saffet B. Han Na. 2 Kllra Sarangu K, 13 Sirkecille bizden HS Muhsia B - yolik müdürü Halit beyin ku H, 15- Dartişşafakalan 499 0. Zeki B. 16 - Ankara: İarita ymum müdi Bünde kaşmakam — Hümit B. keri Sevim H, 17 - Kabalaş lisesinden Göğ f Bi, 18 Ankara kız lisesinden Nimet H, 19 - Darüeşafakadan Mustafa Safa B 30 - İsll K Müalliri. mekle: binden Gök Halit B., 21 * İst. kız orta mekteplen 208 Melek H, , 22 - İst. Sar zayi mektebinden 288 Ahmet B. , 28 Kumkapı iz —mektebinden Aliye Sadık H., 24 - Mahtepe A, lisesi sinif li nushamızdaki B A, Galip B,, 25 - Urfa Kanaa ha Mustafa Hakkı B. Karilerimizo — isabet. eden hediyeleri Toz, duman Büyük ada tozdan, dümandan geçilmiyor Büyükada - belediyesinin ihmali şaşılacak şeydir. Ada dört taraftan denizle muhat ve arozözde mev- cut olduğu halde caddeler süla- nilmiyor ve - tozdan / dümandan Tbaala ahi sraktan ilhaz nefes almak için Nizam — ile Ma- den ve bilhassa dil iskelesinden geçenler arabalarla merkeplerin kaldırdıkları tozlar arasında kal- mışlar üstleri başları - bembeyaz kesilmi Vesait ve bol deniz varken be- lediyenin — Nizam ile Maden taraflarını sabah akşam iki defa sulatmaması acınacak bir haldır. Dün İstanbul ve Beyoğlu ciheti de sis tabakası altında kalmış gibi toz, toprak içinde idi. Ema- 'net bütün vaitlerine rağmen bi türlü sokakları sulamak — işini halledememiştir Bir ingiliz ilim z ilim heyeti geliyor Yakında şehrimize bir ingiliz ilim heyeti gelecektir. Heyete Denison Ros isminde bir şarkiyat âlimi riyaset etmektedir. Heyet şehrimizin kütüphanelerinde şar- kiyata ait tetkikatta bulunacaktır. B Kibar alemindeki son hadi- seleri karikatürize eden yeni mizah gazetesi Yarın Çıkıyor KARTAL yapacaklardır.