25 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1929 Sırplar - Bulgarlar İki hükümet arasında yeni hadiseler oldu Sofya 23 (A, A.) — Gazeteler Nöyyi muahedesince Yugoslavyaya terkedilen hudut boyundaki - bul- gar nüfusunun vaziyetinin fena- lığını yazıyor. (Dalna Nevlira) köyünden İvan Voçef ayın on ikisinde katledi miştir. Ayni köyün belediye reisi tevkif edilmiş ve on günden beri 'ne olduğu anlaşılmamıştır. Nazirica köyünden bir aile tev- kif edilerek mechul bir istikamete sevkedilmiştir. Evde yalnız anasının kolların- dan koparılan dört aylık bir yav- rudan başka Mileviç kimse kalmamıştır. ve — İzvor köylerinde t yapılmış, ihtiyarlar sopa ç İmüş ve kocası Yuğoslav ordusunda hizmette bulunan Gor- 'no ismindeki kadının jandarmalar tarafından ırzına tecavüz edilmiştir. Ricevo köyünden Akna Stabkoya ismindeki kadın ayni akibete uğramıştır.Goma Nevlia köyünde bir kaç ceset bulunmuştur. mitrof isminde 75 lik bir ihtiyara kudut postaları' tarafından işken- ce edilmiş ve hududu bin müşkü- Tâtla hastaneye yatırılmıştır. Bulgaristandan gelen dört amele keza mechul bir istikamele sevk- edilmiştir. Rusya - Paris 23 (A.A.) — Rusların, | K in - Rus ihtilâfi hakkında Fran- sadın tavassutunu kabulden imti- 'na etmiş olduklarına dair Mosko- vadan gelen telgrafname müna- sebetile, M. Biriand'ın gerek Rusya 've İgerek / Çine — itidal tavsiye ve askeri her türlu hare- kâtın Briand - Kellog - misakının neticesi olan beynelmilel taahbüdata mugayir olduğunu ibtar eylemiş elduğu tasrih edilmektedir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden ve- vi ullan gör ekseriyetle açık olacaktır. Rüzgar şimal ve şark arasından esecektir. Sıcaklıkta bir tebeddül olmuya- ktır. Hararetin derecesi gece idir. Bu sabah 23 olmuştur. 24 Temmuz 1929 At — ana, “ Dahili tatikrar Düyanü mürahhide İngilir liranı Rameli tahrilsti Esham e bankası Anadel gimendileri Te Terkes Balya Çimente Tahvilât Tnadele 945 Aazdele 1 Aradeli M Tei 9f0 3 M Hi Çek Fiatları zerine Lendia Parik Nüyork Amsterdam Safya, Bükreş Roma Cenerre Berlin | Viyana MT Yanlarında elan yakamlar müamele gürmeyen ceki fiyetleri gösterir, 'Ba çedeeldeki Hlatlar TAmerkan Ekaprerı bankası tarafından verilemiştir. sakıs — işareti Lazanne sulhür | diplomat ze eylemiş olan Telefon haberleri kat'i tedbirler ittihaz ediliyor Hükümet - tebaamızın hukukunu şiddetle müdafaa edecek Atina 24 |Telefon) — Muhtelit mübadele komisyonundaki murahbasımız geçen günkü içtir ür. Hariciye ittihaz edilecek- hattı hareket hakkında murahhasları- mıza talimat göndermiştir. Talimatın ne olduğu hakkında ketumiyet — muhafaza — ediliyor. Maamafih vatandaşlarımızın hu- | kukunu muhafaza için bir sıra tedabir ittihaz edileceği anlaşıl- maktadır: Mübadele komisyonu- 'nun bugünkü içtimanda vaziyet anlaşılacaktır. Yunanlıların inkıta mesuliyetin- |" den kurtulmak için sarfettikleri gayret burada gülünç telekki ediliyor. Yunanlıların müzakeratı isteyerek uzattıkları kanaatı umu- midir. Bu netice esasen (bekleni- yordu. Hükümet - milletin arzula- rına tercüman olarak icap eden tedbirleri ittihaz edecektir. Emniyeti umumiye müdürü Ankara, 24 (Telefon) — Emni- yeti umumiye müdürü Rifat bey buğün İstanbula hareket ediyor. Oradan Almanyaya gidecek ve Bir yıl dönümü (Baş tarafı birinci sahifede ) çok zaferleden sonra, Saray hü- kümetlerinin ve Babâli vezirle- rinin akdettikleri zekil muahede- lerle, Lauzanne sulhü arasındaki fark, eski ve “yeni devir ricali arasındaki farkı gösterir. Yoktan bir ordu vücuda geti- rerek, bin türlü kayıtlar altında istiklâl harbine girişen ve cihanın hayretle yâdettiği zaferi kazanan Büyük Münci, milletin bu akıllara hayret veren fedakârlığından, en küçük hamlenin kaybolmasına rıza göstermemiş, azami surette istifade etmesini bilmiştir. Harp meydanlarında akan asil kahra- manların kanı boşa gitmemiştir. Türk tarihi noktai nazarından, ü farik sıfat burada- Bunun içindir. ki, Gazinin, rical arasından — seçip müzakereye gönderdiği İsmet pa- şanın, bu yıl dönümünde, ismini hürmet ve şükranla yâdetmek dözımdır. Bu güzide asker, bu galip kumandan, siyasi müzake- reler esnasında, şayanı hayret bir isile, zaferin bütür dir. yeni semeresini toplamış, milletin lâli kadar, - siyasi şerefini, bir çok askeri büyük zaferlerden sonra aynı vazifeyi deruhte Osmanlı” ricalinin hiç bir zaman muvaffak olama- dıkları bir tarzda kıskanarak, uğraşarak, en kurnaz diplomat- larla, en sui niyet sal larla pençeleşerek elde etmiştir. Bu yıl ” dönümüni yalnız bir eser gibi değil, heyeca- mını kaybetmeden, ahfada kiy- metli bir ders gibi miras bırak- malıyız. muarız- bununiçin, Necmeddin Sadık Sıcaklar | Fransa, İngiı'tere ve Almanyada müthiş sıcak var Berlin , 23 ( Hususi) — Dün Almanyanın — şimalinde bilhassa Şelezvig — Holştayn — vilâyetindi şiddetli fırtınalar hüküm sürmüştür. Buralarda bir çok zayiat vardır. Almanyanın diğer kısımlarında ise şiddetli bir sıcak dalgası hü- küm sürüyor. Ror havzasında su teminihde müşkülât çekiliyor. Paris, 23 ( Hususi ) — Bütün Fransada şiddetli sıcaklar hüküm Pariste hararet teham- mül edilemiyecek bir hale gelmiştir. Sen nehri yüzmek için giren halk ile doludur. tur. İngilterede de şiddetli sıcak- Jlar büküm si Ne mahir şoformuş Dün Ortaknyde bir kamyon devrildi Şoför Hasanın — idaresindeki kamyon dün gece Ortaköyde Divanyolu caddesinde 118 nume- rolu evin kapısına çarpmıştır. Müsademe neticesinde kapı karı-- mış ve kaniyon da devrilmiştir. Bu esnada — kapının arkâsında duran ev sahibi madam Marika korkusundan — bayılmıştır. — Şoför derdest olunmuştur. Şirket vapurundan kendisini denize atan yolcu Bu sabah saat dokuzda Üskü- dardan hareket eden Şirketi Hay- riye - vapuru — yolcularından ” bir şahis. kaldırıp ” kendisini denize atınıştır. İntihara teşebbüs eden adam biraz sonra kurtarılmıştır. O esnada bir sandalcı intihar etmek isteyen adamın tam yanın- dan geçmeştir. Sandalcıya denizde çırpınan şahsın kurtarılması için aldırış etmediği için hakkında tah- kikat yapılmaktadır. Biri lâf attı, öbürü de silâh.. Demirkapıda bakkallık eden Osman efendi dün ailesi ile bir- puzcu Şevket isminde bir adam zevcesine lâf atmıştır. Bunun üzerine Osman efendi tabancasını çıkarmış Şevkete ateş etmiştir. Çıkan kurşun Şevketin başına — isabetle — mecruhiyetiğe sebebiyet vermiştir. Acaba kimlerdi? Kumkapıda oturan 19 yaşında Mihran isminde bir ermeni get dün gece saat 24 buçukta evine giderken yolda önüne hiç tanı- madığı iki şahis çıkmıştır. Bu adamlar bıçakla Mihranı bacağı dan yaraladıktan sonra kaçmış- lardır . Bir kadın kendisini tabanca ile ağır surette yaraladı ünde oturan Fikret ha- mım ailevi bir meseleden dolayı zevci Rıza efendi ile kavgaya işti dün kendisini taban- den ağır sürette ca ile göğsü yaralamıştır. Mecruh kadın hastahaneye kal- dırılmıştır. larda düşüp bayılanlar pek çok- | bağrılmıştır. Sandalcı buna katiyen | likte Eminönünden geçerken kar- | tutuşmuş ve bundan — mütcessir | | olarak intihara karar | Fikret hanıı Cemiyeti Akvama gideceklermiş!. Atina itilâfı artık mevcut Türk - Yunan müzakeratı, tah- min edildiği gibi, neticesiz kal- dıktan sonra yunanlılar hüküme- timizi oyalamak ve mukabele bil- misle mani olmak için her çareye ), baş vurmağa başladılar. Birtaraftan yeni talimattan, sefir M.Papayı tebdil edeceklerinden bahsederken diger taraftan da tehdide kalkışıyorlar. Biz yunan emlâkine vaz'ıyet eder- sek onlar da mukabele bilmisil yaparlarmış !... Yunanlıların bu tehditleri gü- lünçtür. Yunan hükümeti yuna- nistanda vaz'ıyet etmediği bir tek türk malı bırakmamıştır. Binaenaleyh bu gülünç tehdide kimse kulak asmayacaktır. Yu- nanlıların şimdiye kadar işi sürük- ledikleri yetişir, bundan sonra hükümetimiz tebaamızm hukukunu azımkârane bir surette müdafaa edecektir. Takdiri kıymet heyetleri geliyor Türkiye| ve — Yunanistandaki mühtelif takdiri kıymet heyetle- rinin lâğvedileceğini — yazmıştık. Mübadele komisyonu henüz bu hususta bir karar vermemiş ise de Yunanistanda aylardan beri işsiz bekliyen takdiri kıymet heyetle- rinin İstanbula daveti takarrür etmiş ve kendilerine avdet etme- leri bildirilmiştir. İzmir ve Mer- sindeki heyetler de yakında av- det edecektir. * Yunan gazeteleri, müzakeratın inkıtar üzerine eski Atina itilâf- namesinin tatbik edileceğini yazı- yorlarsa da * alâkadar Jmahafilin kanaatlerine göre Yunan metinin - bizzat tatbik etmi bu itilâfname ahkâmının meriyetine imkân yoktur. Son vaziyet üzerine vbükümetimiz her türlü tedabir ittihazında — kendisini — serbest addetmektedir. Cemiyeti akvama mürcaat edecekmiş Atina 23 (fos ) — Başvekil M. Venizelos bugün hariciye nazırını nezdine çağırarak Ankara müzake- (Baş tarafı birinci bekleniyordu . Şu farkla kı e gibi netice bir parça gayri tabii oldu. Kuvvetli esen rüzgârla beraber oyuna çok seri başlandı. Yavaş ve ağır olarak kabul edilen oyun tar- zimizın tamamile aksi olan bu süratli oyuna tabi olmak ve yahut ta kendi sistemimizi onlara kabul ettirmek şıkkından birini tercih etmek — mecburiyeti — vardı ki daha ilk anlarda oyuna süratle başlayan Mısırlılar vaziyete hâkim olmuşlar Fenerbahçeyi kendileri için gayri tabii olan bu çabuk sisteme tabi olmağa mecbur et | mişlerdir. ” Oyunun on altıncı dakikasında masırlılar ilk sayılarını yaptılar. Bu aralık büyük bir gayret sar- feden Zeki Mısır kalesine uzaktan ve yakından bir kaç şut çekti bir Van için Mısır kalesi önünde dolaşan top saha ortasında mü- | temadiyen koşan Mısırlılar ta- rafından derhal — uzaklaştırılıyor. burada bilhassa küçük Muhtar büyük bir rol oynayordu. değildir Yunan kukumetının tatbik etmediği bu itilâf mer'i addedilemez ratının inkıtamdan sonra tahaddüs eden vaziyet hakkında müdavelei efkârda bulunmuştur. Konuşulan ve kararlaştırılan hususat hakkın- da hiç bir şey tebliğ - edilme- Mamafi muhafaza edilen ketu- miyete rağmen Yunasistanın Mil- letler cemiyetine müracaat etmesi ihtimali tetkik olunmuştur. Mübadele komisyonunda bugünkü içtima Muhtelit mübadele komisyonun- da bitaraf azadan M. Rivasın nezdinde bugün Türk ve Yunan başmurahhasları toplanacak ve Ankara — müzakeratının — inkıtat üzerine takdiri kıymet işlerinin ve sair komisyon işlerinin ne suretle ifa edileceği görüşülecektir. Başmurahhasımız Tevfik Kâmil Bey dün bir. muharririmize inkiş tadan sonraki vaziyetin dı iş olmadığını söylemiştir . GBayri mübadiller kongresi Türk - Yunan — müzakeresinin inkataından sonra vaziyeti müzakere etmek üzere gayri mübadillerik fevkalâ de bir içtima yapacaklarını dün yazmıştık. Aldığımız mütemmim malümata göre gayri mü badillerden şimdiye kadar kaç kişinin emlâkine tesahup ettiği, kaç kişinin yap- tığı muhtelif teşebbüslere rağmen mülklerini alamadıkları, Yunanlı- ların çıkardıkları müşkülât birer birer kongrede tadat ve vakalara müstenit canlı misaller zikredile- cektir. Kongre mukarreratı şehrimizde bulunan Başvekil ile Meclis reisi paşalar hazcatıma , — dahiliye, hariciye ve maliye vekâletlerine bildirecekler, Balkan harbinden beri gayri mübadillerin çektikleri ıztırap yüzünden şimdiye kadar kaç âilenin söndüğünü kaç hanımanın mahvolduğunu arzederek hüküs metimizin refetine iltica edeceke lerdir. Kongrenin içtima tarihi bu gün takarrür edecektir. Dunku futbol maçı Masırlılar ikinci sayılarım da yap- tılı İkinci devrede Fenerbahçe bir parça düzgün oynamağa başl Fener bahçenin birinci devreyi nisbetle açık oyun tarzi kal etmesi mısirlilara daha - serbi hücumlar yapmak imkânını verdi. İşte bu ân içinde gerek Fenâr ve gerek Mısırlılar karşılıklı sayj yapmağa başladılar. Şu farkla İlinci ev!ed'ıhlğ:nuîı BesiNi 4 sayı yaptılar. Mısırlılar çok seyi ve daima yerden bir oyun siste- ediyorlar. Takımın kaleci ve müdafilerile sağ tarafları zaiftir. Muhacim hal- ilhassa sol iç küçük Muht takımın en zorlu ve en güzel h oyuncusudur, sol açık ve merkez muhacimle mükemmel anlaşmış- lardır. Fenerbahçe bozuk bir oyun oynadı Zeki enfazla muvaffak olan oyuncu idi. 3900 tane çuval .. İsmail isminde biri dün Hay- darpaşada arpacı ” İstepanın ar- diyesinden 300 boş çuval çalmış İlk devrenin ortalarına doğru ve yakalanmıştır.