11 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

aai £ A — ” UON CA ASA .. e - AKŞAMDAN AKŞAMA ——— ©— —Z 11 Ağustos 1929 Şarkılar ve isimler î Her şarkı, bende, o şarkıyı ilk duyduğum zamanki intibar uyan- dırır. Faraza, on on iki sene evel bir müddet moda olan Adalar sahitinde bekliyorum n Saran. istiyoram güftesi ve bestesi, nazarımda, ilk gençliğimi ve ilk gençliğin adetini canlandırmaktadır. Bunu, bir münasebetle bir dostuma söy- lemiştim d — Beyendiğin şarkı, şarkıdan ziyade telgraf metnine benziyor! -diye gülmüşt yarın serian istiyorum! ,, cidden telgraf gibi, cidden komik. Fakat gariptir ki, bu komiklik bile, ilk intibamın şairaneliğini — giderte- medi. Sonra ikinci bir güfte ve bes- tesi: Gene zevraki derunüm Kırılıp kenara düştü. Dayanır m, şişedir. bu, Rehi sengsata döştü. Bunun, bana, sair Galip Dede'yi, Selimi Salis devrini, mevleviliği, mistisizmi, —divan — edebiyatını, neyi hatırlatması lâzım değil mi?- Hayır, 1921 senesinde Ankara'daki darmadağınık bekâr odamızı, bu | Nihayet bir Rus talebe şarkısı: Copernic, donyanın döndüğünü İslat için yılarla uğrşa! Aptali Bunü ne hacet vardi? Şayet iki kadeh içseydi, Daryanın nasıl dönüüğünüü görürdü, Xovlan, czibel arzyeyi Teti içia Yi Hait Ap'al !! Buna ne hacet vardı? Şayet bir güzel kız sovseydi, Caribenin ne olduğumu görürtü. “Bu şarkıyı; bilâhata, darüili da yüzlerce, binlerce defa işittim. Fakat, ilk önce, gayet sıcak bir hamamda üç beş bıçkın talebenin ağzından dinlediğim için, şimdi, ne zaman bu besteyi mırıldansam, şarıldayan su seslerini de beraber duyardım, ve, sıcaktan terliyesim gelir. Hasilı, şarlılar, “ilk işitildikleri yerin “dekorile - beraber, insanın | imağına — nakşolup — kalıyorlar, plar . iğler gB | kaler | öyle değil midir?.. Faraza, benim, | Nevzat isminde ilk tanıdığım zat, | Zaro Ağa'ya rakabet edecek derecede ihtiyar bir komşuydu. Sonra, nice nice kundakta nevzat- lar gördüm amma, Nevzat, naza- tımda bâlâ aksakallıdır. (Va Of hapishanesinden firar Of hapishanesi mevkuflarından iki kardeş, seylâp şaşkınlığından bilistifade hapishan: helâ du- varını delmişler, küçüğü kaçmağa muvaffak olmuş, büyi muvaffak olamadan yakalanmıştır. ğ Nü Halk fırkası tarafından Aksa- rayda Valide tür- besi arkasında kadınları — çalış- tırma yurduna merbut — olmak üzere bir fabrika yaptırılmıştır. Bu fabrikanın inşa- atına — şehrema- neti heyeti fenni- yesi nazaret et Mmiştir. Fabrika: 'nin inşaatı tama mile bitmiştir. Fabrika iki kattan ibarettir. Binanın sokağa — nazır ciheti me- , murin daireleri, -r'sa kısını da elerdir. Kutu ve şapka fabrikası Ucuzluk Ekmek 14, halis süt 20, yoğurt 14 kuruş, fakat... İstanbuldaki pahalılıktan şikâ- yet eden ve hayatı daha ziyade ucuzlatmak kabil olduğunu iddiz eyleyen kimyager Nureddin Münşi bey yazı Kilyosta ” geçirmektedir. Nureddin bey kendisine tesadüf eden bir muharririmizle - şöyle hasbıhal etmiştir: — Yaz aylarını Kilyosta geçi- riyorum. Burası Emanet hududu haricinde olduğu için hayat pek ucuzdur. Kilyosta mezbaha ol- Madıği için dana eti 70 kuruşa yiyoruz. Bu eti İstanbulun büyük Bi n A venil gll okkasına 300 kuruş vererek alırlar. Halis sütü 20 kuraşa içiyoruz. Yarım / okkalık kâse yoğortlar 7 karuştur. Halis buğday ekmeği 14 kuruşür. - Bü a l yaz ayları içinde yiyebileceğim. Bittabi bir kaç ay sonra gene Emanet hudutlarından içeri gire- ceğim. Tahliye edilenler Şimdiye kadar elde — edilen neticeye göre af kanunundan istifade edenlerden pek azı tam manasile mütenebbih olarak ıslahı hal etmişlerdir Kanundan istifade eden serse- rilerden sabıkalı hırsız, yankesici ve dolandırıcılar ilk mahkümiyet- lerinden evvel faaliyette bulun- dukları semtler zabıtasınca malüm olduklarından bu defa diğer semtlerde faaliyete - başla. mışlardır. Mamafi bunların mahi yet ve hüviyetleri az bir zamanda anlaşılmıtır. Her zabıta merkezi, takibatı kolaylaştırmak için kendi mıntakalarındaki sabıkal ü- tün hüviyet ve eşkalini ” diğer merkez ve mevkilere bildirmiştir. Sivrisinek Bazı yerlerde hususi tedbirler alımacak Anadolu yakasında sıtma ve sivrisinek sürfesi - mücadelesine devam ediliyor. Ancak bazı yerlere ham petrol ve saire döküldüğü Kadın satıcılar gittikçe çoğa- lyor. Kadınlar bir zamanlar yal- 'nız kadınlara mahsus eşya sattık- ları halde şimdi sergilerde sebze ve meyve de satmağa başlamış- lardır. Resmimiz bir kavun satıcı kadını gösteriyor. Ayakta dondurma Son zamanlarda şehrimizin bazı yerlerinde ucuz dondurmacı dük- kânları açılmıştır. Burada — arzu eden, nisbeten az bir para ile ayakta dondurmasını yemekter Avrupada bu kabil yerler pek çoktur. Bir gazinoda uzun müddet otur- mağa vaktı olmayanlar burada dondurmadan başka çay, kahve bira da içebilmektedirler. Paha- hlığın günden güne arttığı bir sırada — şel izde de bu gibi yerlerin çoğalması faydalıdır. Ecnebi sigorta şirketleri Memleketimizde bulunan ecnebi sigorta şirketleri 929 senesi zar- fında harice bir buçuk milyon lira göndermişlerdir. Memleketimizdeki ecnebi sıgor- taları 42 dir. Mükerrer sigortanın teşkili — harice — çıkan — sigorta halde sürfelerin temamile imha, edilmemiş oldukları görülmüş ve tetkikat — yapılmıştır. - Neticede bağlık ve bahçelik araziden ba- | zılarında sirke ve saire ” imal edilmesinden — dolayı — sivrisinek sürfelerinin tekrar neşvünema bul- dukları anlaşılmıştır. Bu kabil yerlerin daha esaslı tedbirlere tabi tutulmaları düşü | Binada büyük atelyeden başka 4 oda daha vardır. Fab- rika kutu, şapka ve sair imalâta mahsus olarak dul kadınların ter- fihi için inşa edilmiştir. kârlarının — yarısın — memleket dahilinde bırakacaktır. İstanbul sokakları Şehremaneti geçen sene olduğu gibi, bu sene de tahsisat azlı ğından büyük inşaat ve imar İiyetine geçemeyeceğinden yalnız | mahalle aralarındaki harap ve bozuk sokakların tamirile - iktifa edecektir. Bu seneki bütçeden ayrılan tah- sisat belediye dairelerinin emrine tefrik edilmiş, her daire kendi mıntakasındaki yolları tespite baş- lamıştır. Yakında tamirata başla- nacaktır. Belediye daireleri, en müstacel işleri mevcut tahsisat dahilinde temin edemedikleri takdirde hangi sokakların daha evvel tamiri lâzım geldiğini merkez fen heyetinin takdirine terkedeceklerdir.. Şehremaneti — tahsisat edilirse, gelecek seneler sokakları ” asfalta - tahvil arzusundadır. Emanet bu sene içinde Beyoğlu temin bazı etmek ve İstanbulun bazı yerlerinde bir ( j sokağı asfalta tahvil edecek- Bu sokaklar, benüz tespit tir. edilmemiştir . Grip, anjin — | Ter soğutmak neticesi olarak sık sık görülüyor Son günler zarfında hüküm süren şiddetli sıcaklar dolayısiyle şehrimizde anjin denilen boğaz hastalığı, hafif grip, mide hasta- lıkları çoğalmıştır. | Anjin ve grip üşütmek nelice- idir. Şiddetli sıcaklarda terleyen- oluyorlar. Mide hastalıklarına gelice, bu da fazla yağlı yemeklerden, bayat ten ileri geliyor Sıcak zamanlarda mide rahat- sızlığını tedavi güç olduğu içi bilhassa bu husuta itina etmek lâzımdır. imtiyazlı şirketler Hidematı umumiye, şirketlerin- den bazıları ” mukavelelerindeki bir kısım şartları istedikleri tefsir ederek —müşterilerine bir çok külfetler tahmil ediyorlar. Müşteri ile müessese arasında daimi surette ihtilâfı mucip olan bu maddeler, hükümet ve emanet komiserleri - tarafından tetkik edilecek ve kat'i bir karar veri- | lecektir. Yağmur makinesi Ankara civarındaki Ağaçalama sahasındaki ağaçları sulamak için Avrupaya — ismarlanan - yağmur tarzındaki sulama makinesi geb miştir. Bu makine ile ağaçların sulanmasına başlanmıştır. Bu sıcak günlerde makine ile ve yağmur gibi serpme - suretile | sulanan Fidanlar toz ve sıcaktan mütcessir olmamaktadırlar. Darülbedayi Operet tesisi gelecek seneye terkedildi Darülbedayi san'atkârlarından bir heyet, eylül bidayetinde bir ay müddetle devam etmek üzere Karadenizde bir turneye - çıka- caktır. Eylül sonunda / şehrimize avdet edildikten sonra teşrinievel bida- yetinde şehrimizde kış temsillerine başlanacaktır. Bu seneki programın her sınıfa men- sup halk tarafından memnuniyetle karşılanmasına dikkat edilecektir. Bilhassa ağır, klasik eserlerden ziyade, halk tarafından daha iyi karşılanacağında şübhe edilmeyen ve mevzuları zamanımızın haya- | tından alınmış eserler. gösterile- cektir. Şehremaneti , — darülbedayiden başka bir de opret heyeti teşkil etmeği düşünüyordu. Emanet, zaten sahneye alışık olan darülbedayi san'atkârlarından sesi — müsait olanlardan bir trup ayırmak ve bunlara bir az musiki dersi ver- mek, şehir bandosunun da iştira- | kile operet heyeti vücuda getir- mek istemişti. Fakat yapılan tetkikat ve tec- rübe neticesinde operet tesis et- | mek kolay olmadığı anlaşılmıştır. Bu itibarla bu sene — derhal dilmeyecektir. Ancak e çalışılacak operet için Musa Süreyya B. tarafından verilen musiki derslerine devam edilmiştir. | başladı | on imzalı bir mektup gelmiştir. Tiyatro dediğin böyle olur?! Benim — bildiğim sinema — ve tiyatro medeni bir eğlencedir. Geceleri sinemaya, yahut tiyatroya gidenler nihayet saat birde yatak- larma kavuşurlar ve ertesi günü de işlerine geç kalmazlar Senelerden beri Şehzadebaşın- daki — sinemalara — gitmiyordum. Dün akşam kalktım, bunlardan irine girdim.. Bilet alırken, kapıdaki el yaz- ması gözüm ilişti. Program dehşet mi dehşet.. Edipolo Tuzakta (22 kısım ) Şarlo gümüşe hücum . (8 kısım) Müşfik peder (6 perde, dram ) Kadının fendi, erkeği yendi », (4 perde komedi ) Hakiki Şarlo tarafından muh- telif numerolar. Bunlardan — maada kantolar. düetolar. rakslar, varyeteler.. Sinema saat ona çeyrek kala ve bilâfasıla tamam iki buçuk saat sürdü. 22 kısımı çabuk bitirmek için makinist filimi gayet sür'atli çeviriyor. hayaletlerin perde üstünde belir- mesi ile kaybolması bir olayordu. Sinemadan sonra Müşfik peder ismindeki temsil başladı. Saate baktım.. Vay, vay vay.. İki!.. Müşfik pederden sonra gene sinema: Şarlonun gümüşe hücu- mu.. Sinemadan sonra tekrar tiya- tro: Kadının fendi, erkeği yendi.. İkinci temsil başlarken esneye esneye yerimden kalktım.. Bir daha saatime baktım.. Üç !! Ben dışarı çıkarken tiyatro bıncahinç kalabalıktı. -Locaların - kenarına başını dayayıp oyuyanlar, iskem- lesi üzerinde borul horul borla- yanlar do Daha bu temsilden sonra da hakiki Şarlo tarafından muhtelif numaralar, variyeleler, kantolar. türlü türiü rakslar vardı.. Bunlar bitse ha karşı bitebilirdi Aman — kulağınızda - bulünsun, eğer Şehzade başındaki tiyatrola- a giderseniz bir hamal tutup yerğanınızı da beraber sakın unutmayın... Hikmet ittihat vapur şirketi İsküpten Ticaret müdüriyetine Bu mektupta vaktile teşkil edilen İttihat seyrisefain şirketi hak- kında — malümat — istemektedir. Mektup sahipleri bu şirketin hisse senetlerini ne yapacaklarını da sormaktadırlar. - Verilen cevapta bu şirketin tasfiyesine başlandığı, aynı zamanda mahkemeye veril- diği bildirilmiştir. AKŞAM Yevmi, Siyan' çazeta İDARENANE — acımusluk sokağı Telgeaf adesali “Akşam, ttanbul, Telefon : yaz İşleri İçimi lti 1686 Velefen « İdare işleri için çi SW Günümlee yenlır, shüen irle elümez ABONE ÜCRETLER! Türkiye içini Seneliği 1709, ait aylığı S60, Üç aylığı S00 kuruş, Fenebi memleketler için: Seneliği 30001 altı Aylığı 16007 Üç aylığı 900 kuruştur. Güzetemle İünlarden mes'sliyet kabal stmen.