14 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sonunda ziyanlı | çıkmayalım... Y tandan gelen mallara azami gümrük tarifesi tatbik edi- leceğini gazeteler yazıyor. Bunun sebebi, Lozan muahedesinde tes- bit edilen6 senelik müddet bittiği halde, Yunan hükümetinin, gümrük | mükavelesi aktetmek için müra- caat etmemiş olmasıdır. Sebebi her ne olursa olsun, eğer biz Yunan mallarına yüksek tarife tatbik ettiğimiz için, Yuna- nistan da bizim mallarımıza karşı ayni tedbiri kullanırsa, bundan yalnız biz zarar ederiz. Çünki, hütün dünya memleketleri arasın- da ihracat müvazenesi en fazla lehimize olan memleket Yunanis- tandır. Bizim ihracatımıza mukabil Yunanistanın Türkiyeye - ihracatı pek azdır. 1924 senesi Yunanistanın bize ibraç ettiği mak: 1,235,626 Türk lirasıdır. Bizim Yunanistana ihra- catımız ise 8,318,887 liradır. 1925 senesi ithalât 1,273,531 bira, ihracatımız. 8,563,578 lira, 1926 senesi ithalât 1,162,984, ihracatımız. ise 8,400,765 liradır. 1927 senesi Yunanistanın bize ithalâtı yine ayni derecede, yani bir küsür milyon lira raddesinde olduğu halde, bizim Yunanistana ihracatımız 12 milyona - baliğ olu- yor. İthalâl ve ihracat müvazenesi tamamile lehimize olan beş mem- leketten biri, şu suretle Yunanis- tandır. Bize gelen yunan malları pek azdır. Tarifenin yükselmesi | Yunanistanı — mutazamır — etmez. Eğer bizim Yunanistana ihraca- ftımız azalırsa biz çok zarar ıl!ışrlıx — Yumanisi — miktarda tuzlü balık, et, hubu- bat ihraç edıyııııı Bizim gümrük tarifelerini tezyit etmemize muka- bil, Yunanistan da bizim malları: mıza karşı ayai şekilde hareket ederse bu ihracat vazifesini Ro- manya görebilir. | Her halde, hükümetin ne gil düşüncelerle hareket ettiğini bil- miyoruz.Bu mühim meselenin derpiş edilmemesi de imkânsız olduğu | için, azami tarifenin tatbiki emrinde bir zaruret olsa gerektir. İhtimal Yunanistan, diğer devletler gibi, ticaret mukavelesi akti için hükümetimize müracaat edecektir. Boyacı Kasım bu parayı | kazanan bileti nasıl satın almış? 18,000 lira kazanan 30,811 nu- S e A bir parçası da Kasım isminde bir ıra — boyacısındadır. Kasım 19-20 yaşlarında Bursalı bir genç- tir. Kasımın 30,811 numaralı bileti satın alması gayet garip olmuştur. Genç boyacının Nuri efendi isminde bir adamdan yüz elli kuruş alacağı varmış.. Nuri efen- di seyyar piyanko bayiliği — yap- maktadır. Kasım iki üç kere is- tediği halde bu parayı alam; mıştır. Cuma günü Nuri edfendi 150 kuruş borcu yerine kasıma 30811 mumeralı piyanko biletini vermiştir. Kasım bu bileti istememiş: — Bana para lâzım... Sen benim bir buçuk İiramı ve Diye diretmiş ve parasını alıp | için Nuri | iki üç kere | bileti geri efendinin gitmiştir. Nihayet bu bilete 18000 lira çıkınca Kasım ne yapacağını şa- girmiş Nuri efendiye 190 lira bahşiş vermiştir. vermek evine Lahey kanferansı Konferansta ger- | ginlik devam ediyor Lahey, 12 ( Hususi ) — İngiliz ve fransız noktai nazarları ara- sındaki fark ve gerginlik devam ediyor. İktisadi ve siyasi ”- komisyonlar bugün akdettikleri içtimada hiç bir netice elde edememişlerdir. Almanyanın tamirat hesabma aynen tediyatta bulunmak - tek- Tifi İngiliz - Framsız ihtilâfım bir derece tahfif eder mahiyettedir . isyon —mesaisinin taliki bu beslendiğini göste- riyor. Brüksel, den bildiriliyor: müdürü M. Montagu buraya — muvasalat bir şayia varkır. Mamafil I2 (AA) — Lahey İngiliz ” bankası Norman'ın ettiğine dair İ bu hususta olmadığı bildi- menabiinden, malümat mevcut riliyor. Zeplin Japonyaya gidiyor Erledriskshefen 12 (.A-AJ — Zeplin perşembe günü Tokyoya doğru uçacaktır. Bir müsademe Süreyya Pş. nın otomobili devrildi. Şeför — Lutfinin — idaresindeki otobüs dün Kadıköyünde İstanbul mebusu Süreyya paşaya ait 656 numaralı olomobile — çarpmıştır. isademe neticesinde Süreyya yaşanın otomobili devrilmiştir . Otomobil boş olduğu için yalnız | şoför İhsan efendi başından yara- lanmıştır, Otobüs yolcularından matmazel — Eleni de yüzünden mecruh olmuştur. Azılı bir hırsız yakalandı Dün gece zabıta memurları uzun zamandan beri aranılan bir sabıkalıyı yakalamağa - muvaffak olmuştur. Torpil Mehmet ismini taşıyan bu sabıkalı yalnız son hafta için- de 20 eve girmiştir. Torpil Mehmet yaptığı hırsız- lıklarda gayet mahirane hareket etmekte katiyen bir iz bırakma- maktadır. Bunun için bu ele avuca sığmaz sabıkalının derdesti biraz uzamış- 'tır. Torpil Mehmet dün Davut- paşada makinist Halit efendinin evine girerken mahalle halkı ta- rafından görülmüştür. Bunun üzerine Halit efendi ile komşuları hırsızı kovalamağa baş- lamışlardır. Nihayet Torpil yaka- lanmış ve karakola sevkedilmiştir. iki intihar Kumkapıda oturan maliye tah- sil şubesi memurlarından - Adnan efendi dün gece intihar kastı ile sol memesinin altına bir kurşun sıkmıştır. Adnan efendi gayet ağır yaralı olduğu halde Cerrahpaşa hasta- nesine kaldırılmıştır. 2 — Üsküdarda oturan Tevfik efendi dün intihar kastı ile 55 gram tentürdiyot içmiştir. Tevfik efendi hastaneye kaldırılmıştır. Galatada bir kaza Galatadan geçen 2015 numaralı otomobil dün Koço İsminde bir cocuğa Ççarparak yaralanmasına sebebiyet vermiştir. | — Atina sefirimiz Ankarada Ankara 13 (Telefon) — Atina befirimiz Enis bey buraya vasıl oldu, istasyonda hariciye erkânı tarafından istikbal edildi. Enis bey Tevfik Rüştü beyi ziyaretle uzun müddet görüştü 4 hakkında izahat verdi. Ankara 13 (Telefon) — Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey Konyaya vasıl oldu. Yarın Ankaraya mu- vasalat etmesi muhtemeldir Ticaret muahedeleri Ankara, 13 (Telefon ) — Tica- ret muahedeleri aktına memur Zekâi ve Mustafa Şeref beyler her gün hariciye vekâletinde toplar narak tetkikatta bulunuyorlar. Bir çok devletler yeni şerait dahilinde muahede aktı için — müracaat ettile, İngilizlerle — itlâf — aktedil - miştir. Fransa ve İtalya ile de muahede aktolunacaktır. Ağaç yetiştirmek İktisat vekâleti bu işe çok ehemmiyet veriyor Ankara, 12 ( Hususi ) — Son zamanlarda memleketimizde umu- mi bir teşcir mesaisi nazarı dik- kati celbetmektedir. Bilhassa son seneler zarfında Belgrat ormanı ve Ankara merkezinde teşcir mu- amelesi şayamı dikkattir. Bu sene müteaddit vilâyetleri- mizde muvakkat orman fidanlık- ları tesis edilmiş ve şayanı mem- nuniyet neticeler görülmüştür. İktisat vekâletince Ankara ve civarı teşcir işinin tekemmülü için Ankara imar müdiriyeti ile teşriki mesai edilmesi düşi mektedir. Bu olursa , geniş bir meşai programı hazırlanacak ve derhal tatbikine başlanacaktır. Mesai programı her sene tevsi edilecektir. Ânkara ve civarının leşciri için geçen sene külliyet miktarda fidan dikilmişti. Mev: min geçen sene çok kural sine rağmen sulama ameliyesine ve çapaya verilen ehemmiyet do- layısile kuruyan fidanların miktarı üzde beşi tecavüz etmemiştir. Ankara ve civarında geçen sene kilen, bu sene oldukça büyüyen fidanların miktarı 60000 e yakındır. Ayrıca hususi sürette dikmeleri için halka da 10000 fidan tevzi olunmuştur. Bundan başka Kayseri, Afiyon âyetlerine 20000 fidan gönde- iştir. Şimalde Bolu, Kocaeli, Bursa, Kastamoni, Cenupta Antalya, Adana vilâyetlerinde olmak üzere hir aydan beri iki amenajman grubu ormanlarda çalışmaktadır. Barem kanununun tatbikinden Sonra bu amenajman grupları dörde iblağ edilecektir. Bu surette amanejman| faaliyetinin — sahası biraz daha genişletilmiş olacaktı Ormanlarımızın bazılarında bü- yük yangınlar vukua geldiği hak- kında — yapılan - neşriyat doğru değildir. Yapılan son tetkikata mıştır. Yeni orman kanunu İktisat edilmektedir. levresinde bu kanun | mecliste müzakere edilecektir. Yeni kanunda umümi - teşcir bazı mecburi kayıtlar vardı. Son gelen raporlara nazaran her tarafta fidanların sulama ve çapa muamelâtına kemali - itina | Üe çalışılmaktalar. 'nazaran bazı ufak tefek harikler | müstesna, memleketimizde şayanı | |ehemmiyet bir orman yangını olma- | Efaıiistan Memlekette büyük| bir karışıklık hüküm sürüyor Berlin, 13 (Hususi) — Efganis- tandan gelen haberlere gi memleketin her- tarafında bi bir karışıklık hüküm sürüyor. Hükümetin hiç nufuzu yoktur. Şekavet tevssü ediyor. Yeni kral Habibullah terakkiperverleri mem- 'nun etmek için Avrupalı kıyafeti giymiş, nazırlara da bu suretle giyinmelerini emretmiştir. Yakın bir zamanda büyük bir kıyam vukuu mubakkak addedi- liyor. Barem kanununun tatbiki talimatnamesi Ankara, 13 (Hususi) — Barem kanununun tatbiki hakkındaki limatname katiyet kesbetti. T: matname- vilâyata tebliğ edile- cekti Gümrük tarifesi Ankara 13 ( Hususi ) — Yeni gümrük tarifesi 1 teşrinievvele ik Bir mahalle bekçisi Dün gece Fenerde bir kaçakçıyı yaraladı Dün bir sabıkalı Fener cıvarını alt üst etmiştir: Kaçakçılık cür- münden dolayı aranılan Mustafa isminde bir adam dün zabıtaca yakalanmış ve polis merkezine götürülmüştür. Mustafa bir kolayını — bulup karakoldan kaçmağa muvaffak olmuştur. Bunun üzerine mahalle bekçileri kaçakçının arkasında düşmüşlerdir. O Nihayet Fenerde bekçi Hamdi ağa Mustafaya yakalaşmış ve bir el silâh atmıştır. Çıkan kur- şun Mustafaya isabetle mecruhi- yetine sebebiyet vermiştir. Bekçi derdest edilmiştir. Mecruh hasta- neye kaldırılmı: Ürken bir at bir çocuğü 200 metre sürükledi At yarışlarına iştirak için Karaca- beyden gelen binicilerden 14 yaşlarında Macit oğlu Mehmet efendi" atlardan birisinin yularını beline bağlayıp otlatmakta iken hayvan birdenbire ürkmüştür. Süratle koşmağa başlayanat çocuğu 200 metre kadar sürüklemiş Meh- met başından ağır surette yaralan- mıştır. Mecruh ifade veremiyecek bir halde ermeni hastahanesine nakledili ir. Anadolu demiryolları aksiyonları Bir kaç gündenberi borsada Ana- dolu demiryolları yükselmektedir. Dün Aksiyonlar 94 liradan 96 liraya kadar çıkmıştır. Dr. Akil Muhtar B. Cenevre — üsera konferansına mürahhas olarak — iştirak eden doktor. Akil Muhm bey evelki gün şehrimize avdet etmiştir. Posta ve telgraf umum müdürü geliyor Posta ve Telgraf umumi müdü- rü Fahri B. şark vilâyetlerinde tetkikat yapmaktadır. Fahri B. Erzurumdan Trabzona geçmiştir. Bir kaç gün sonra şehrimize tatbik edilecektir.Bu münasebetle | gelecektir. ingiliz - Mısır itilâfı (Baş terafı birinci sahifada ) bazırın ve Mısırdaki vazi, batına muvafık görm tik eder. İngiltere hükümeti di ğer ecnebi cevletlerin kapi yonların ilgasına muvafakatlarını istihsal için nüfuzunu istimal ede- cektir. 12 — İngiltere ve Mısır yekdi- ğerine büyük elçi gönderecektir. Ka vi Ka yüksek diplomasi rütbeyi İngiliz mümes- siline tahsis edecektir. 13 — Sudana ait 1899 muka- velesinin tadili " hakkı mahfuz kalmak şartiyle şimdilik bu muka- velenin ahkâmı yeniden meriyete vazolunacaktır. inaenaleyh Sudan- vali umu- İngiltere ve Mısır namına icra edecektir. 14 — Cemiyet akvam misakiyle harpten sarfınazar edilmesin âit Kellog misakından tevellüt eden İngiltere ve Mısırın vecaibi bu itilâfnameden muhtel olmuyacaktır. 15 — Bu itilâfnamenin tatbik ve tefsirinden zuhur edecek ihti- lâflar Cemiyeti akvam misakı ah- kâmına tevfikan tesviye oluna- caktır. 16 — Bu itilâfnamenin meriyete vazolunduğu tarihten yirmi beş gün sonra her hangi vakitte tara- feynin muvafakatiyle ahvalin batine göre itilâinamede tadilât kongresi Önümüzdeki perşembe günü saat T4te Türkocağı salonunda toplanacaktı * İskeçe rumlarının yeni cina- yetleri — 4 Ağustos pazar günu Garbi Tarakyada İskeçede yapı- lan belediye intihabatında Türk- ler takdir edilecek bir. muvaffa- kiyet göstermişlerdir. Kanunun bilâ tefriki cins ve mezhep her- kese gösterdiği müsaadeden isti- fade edilerek elde edilen bu mu- vaffakıyeti İskeçeli Rumlar çeke- memişlerdir. Bu intihap mücadelesini idare eden “Yeni Adım,, refikimizin mesul müdürü Mehmet Hilmi beye karşı ağustosun altıncı sah günü Aakşamı saat yirmide bir sui kast tertip edilmiş ve Hilmi bey yara- lanmıştır. >* Kâzım Pş. Hz. — B. M. M Reisi Kâzım Pş. Hz. bir kaç güne kadar dairci intihabiyeleri olan — Balıkesire — müteveccihen hareket edeceklerdir. 13 Ağustos 1929 Altn — sai Dahilt istikrar Düyunu muvahhide İagiliz tiramı Rümeli tahvilatı Esham 'gimendileri Anadolu Oja 45 Anadeli N Anadohu 1L | Tünel Ofo $ * Çek Fiatları Lenden — Üzerlse Parle Nüyork Amsterdam Sofya Bükreş Rema | ! | GK Yazlarında sakir — işareti ” olan Takamlar müsmele görmeyen caki #iyetlert gösterir,