14 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

<— M Ağustos 1929 W “AKŞAMDAN AKŞAMA İ aa ' Sahnede tekâmül / Avrupa'da kemen bütün büyük fahneler, değirmen taşı misali,dönen ire şeklindedir. Birinci perde, dairenin bir rubunda oynanırken, ikinci perde dekor, ikinci rubuda hazırlanır, ve perde, kapandıktan birkaç saniye sonra tekrar açı- hr açılmaz, - yabut elektrikler bir an yanıp söndükten sonra, insan, yepyeni bir dekorla karşılaşır. Bu yüzdendir ki, son yazılan piyes- Jerin ekserisi, eski piyesler gibi, behemehal “üç perdeli, olmıyor. Faraza 128 perdeli olabiliyor! Bu perdelerden — herl “döner gahne, sayesinde, sinemalardaki tabloların mütevali tebeddülünü ve televvününü elde edebiliyorlar. Bize gelincee Ertuğrul Muhsin Beyin bunca emeklerine rağmen - tiyatromuzda pek o kadar tekâmül görünmiyor. diye üzülenler varsa, müteselli olabilirler. Meyer, dekorculuk ve sahne tertibatındaki tabiilik cihe- tinden Avrupa tiyatrolarını bile fersah fersah gecmişiz de habe- rimiz yok. İşte, size, dünkü “Va- kıt, gazetesinde - rasladığım bir hayadis: Kadıköy — Misirli — tiyatrosu aktörlerinden Vâhit Necdet Ef. Beykozda temsil verirken, - sah. nedeki kuyaya — düşmüş — fakat yetişilerek kurtarılmıştır. Bir lâhza, gözlerinizi yumun; hayalinizde, — sahne — tertibatımı, oyunu, aktörün halini, ve dramın (yahut komedinin) fecaatini canlan- dırın. Şu hükme gelirsiniz: * Bilemem eyliyecek hanide midir girye midir| Akşamcı İngiliz tabaası ÇHarp zararlarını Almanya- nın ödemesini istiyorlar İstanbuldan Londra - gazetele- rine bildirildiğine göre şehrimiz- B ll tcaret odan İgilter Te hariciye nazaretine tevdi edi: mek üzere İngiliz sefirine bir telgrafname vermiştir. Bu telgrafnamede - deniliyorki : | Türkiyede harpte ziyan eden ecnebilerin zararlarını tesbit et- meğe memür — komisyon — elde | Mevcut tahsisatla İnğiliz tebaasının | musaddak zararlarının bi ancak yüzde 52 1/2 kısmına v yüzde 5 faizle ancak kısmına kâfi bulunduğunu teblig etmiştir. Halbuki İngiltere hükümetinin diğer memleketlerde zarar gören İngiliz tebaasının zararlarını Ver- say muahedesinde mezkur - olan ©n milyon İngliz lirahk tahsisatıla izde yüz olarak yüzde beş faizle birlikte vermek niyetindedir. Versay muahedesinin zeyillerin- den birinde Almanyanın, mütte- fikleri olan memleketlerdeki iti- Jaf talebesinin zararlarını tazmin edeceğine dair bir kayt vardır. Binaenaleyh Türkiyedeki ingi- lizlerin zararlarının açı; yadan — ödetti yoruz. Bundan başka zırhlı (yani Re- şadiye ve Sultan Osman) bedel- | lerinin de munhasıran - İngili baasının harp zararlarının tazminine | tahsisi hususunda ısrar ediyoruz. , Bu mesele hakkında mahallinde teşebbüsatta bulunmak için İstan- buldan Londraya - İngiliz tebaası Alman- rica edi- te- ŞEHİNR HABERLERİ Numero konacak Emanet bu iş için 72 bin lira sarfediyor Emanet binalara yeniden nume- ro konması için geçenlerde cemi- yeti belediyeden 72 bin lira tah- sisat almıştı. Bu tahsisat üzerine bir münakasa açılmıştır. Numero ve sokak - Javhalarının — imali bitince şehremaneti sokak isim- lerinin bir listesini cemiyeti bele- diyenin tasvibine arzedcektir. Şehremaneti, numero vaz'ı fa- tile iki gaye takip ediyor. Biri 1930 senesinde yapılacak yeni nufus. tahririne hazırlık, di- ğeri de geçen seferki * numero vaz'ı esassındaki “noksanları ta- mantlamak ve yanlışlıkları tashih etmektir. Eski rakkamlarla talik edilen numaralar yeni rakkamlı numara tabelalarına — tebdil - edilecektir. Geçen seferki nufus. tahririnde numara vazı maliye şubelerindeki mesken numaraları esasına göre konulmuştu. Halbuki bu arada bazı numaralar yanlış olarak kon- müştür . — Maliye — şubelerindeki kayıtlara göre aynı numara atlında, bulunan bir arsa üzerinde kapılar taaddüt ederse o mülke ait nume- ralar kesirli olarak konacaktır. Mektepler açılıyor. İptidai mekteplerin Eylül orta- sında liselerin de teşrini sani ip- tidasında açılmaları musammemdir. Eylül iptidalarında kaydukabul muamelesine başlanacaktır. Dericilik Sanayi ve maadin bankası bir mütehassıs getirtti Sanayi ve Maadin bankası bu sene deri işlerine daha çok ehem- miyet vermektedir. Bundan iki aylevel Almanyadan bir deri mutahassısı getirilmiştir. Mutahassıs Türk derileri hak- kında - tetkikat yapmış deril ne süretle imal edileceğine dai bir rapor hazırlamıştır. Senayi bankasına ait mücsse- seler mütahassısın raporu üzerine çalışmaktadırlar. izmirde sigortacılar kongresi aktedildi İzmirde bütün sigorta şirketleri tarafından bir kongre aktedilmiş- tir. Kongreye İstmbuldan giden sigortalara müdür M. Pies riyaset etmiştir. Kongrede sigortalar mü- dirlerinden Abdi Vehbi. bey ile üsyö Saban ve İzmirdeki bütün sigorta şirketleri mümessilleri ha- zır bulunmuşlardır. Mükerrer sigorta hakkındal yeni tarife meselesi uzun uzadı mevzuubahs edilmiş ve müzakere cereyan etmiştir. Yeni tarifenin tatbikine zaten başlanmış olduğu için burada sigorta işlerinde zuhur edecek in bir ( Sigorti sindikası ) teşkil olunmuştr. Sindika üç âza seçimiştir açılmış 886 kuruş 50 parada k: bir heyet gönderecektir. panmıştır. gorta müdürleri bugün Gül D vaparile İstanbula avdet edecek- | gösteriyor. lerdir. — Altın Yerli malları sergisi hakkında İngiliz lirasının tereffü A SN altın da yükselmektedir. T MA GÇ borsada altın 885 kuruş 50 pa sergisi - hakkında bir — rapor Akşamı Trendeki vaka ÇOru T i 3 | | | | Evelki gece Pendikten hareket eden bir Tren Göztepeye geldiği zaman içinde bir vaka olduğunu kondüktör Halit efendinin yara- landığını yazmıştık. Vaka hakkında tahkikat devam etmektedir. Halit efendinin vazi- yeti sıhhiyesi iyil tur. Mecrubun hastahanede çek- leşrediyoruz. irkeci rıhtımının önnü muhte- yerlere giden vapurlarla çok lik olmaktadır. Her acentaya mensup bir çok vapurlar rıhtımın önünde biriktiği için rhtımla bu vapurlar arasında gidip gelmek gayet müşkil olmak- tadır. Diğer taraftan Seyrisefain ida- resile- vapur kumpanyaları — ara- sında ihtilâf hâlâ devam etmek- tedir. Bu yüzden bir çok vapur- lar işsiz beklemektedir. Parklar kalabalık olüyor Sıcaklar dolayısıyla son zaman- larda parklara fazla ragbet gös- terilmektedir. — Bilhassa akşam istk Gülhane , Sultanahmet , Fatih parkları çok kalabalık ol- maktadır . Fatih — belediye — dairesinde radyo - techizatı — yapıldığı akşam üstleri parka gelen halk aymı zamanda müsiki de dür mektedir. Resmimiz akşam Gülhane parkından bir manzarayı tü hazırlamaktadır. — Rapor İktisat vekâletine gönderilecektir. — * Kömür istihsal Amele tarlaya gittiğinden istih- sal azaldı Zonguldak kömür havzasında istihsâl azalmıştır. Sebebi amele muktarının tenakusudur. Şimdi mahsul zamanı olduğu için kömür amelesinden bir kısmı ocakları terkederek köylere git- mektedir. Kömür havzasında amele - kalmıştır. - Söylenilı göre amele miktarı üçte bir nis- inde azalmıştır. Fakat mahsul zar sonra amele gene kömür havza- sına akın edecektir. Şişli - Karaağaç caddesi katranlı yapılıyor Şişli ile karaağaç müessesesi arasındaki yol, şimdiye kadar pek harap bir halde olduğu için bütün nakliyat güçlükle yapılıyor- du. Geçen sene - kışın şiddetin- den dolayı et nakliyatı denizden güçlükle yapılmış ve Şişli - Kara- ağaç yolunu kamyonların sökme- leri imkân haricinde kalmıştı. Emanet geçen seneki bu imkân-| sızlığın bir daha tekerrür etme- mesi ve şehrin etsiz. kalmaması için Şişliden karaağı kadar imtidat eden caddeyi inşaya karar vermiştir. İnşaata bir kaç güne kadar başlanacaktır. Bu caddenin şimdiye kadar yapılan tecribelerden alınan neticeler üze- rine katranlı olarak inşa edilmesi muvafık görülmüştür. Şehit yavrusu Sahife 3 MEMLEKET HABERLEİ Konyada sıcaklar ve mektep âlemleri Konya 11 Hususi | — Bir kaç zamandan beri Konya sıcaktan bunalıyor.. Hararet derecesi her gün kademe kademe yükseliyor. Sokakların hali görülecek şey. Sıcaklardan herkes ne yapacı şaşırmış bir haldedir. Bilhassa bu yakınlarda sokak- ta ceketsiz şapkasız gezenlerin adedi aritıkça artıyor.. Her so- kak başında bir sucu, limonatacı dükkânı, Gelen içiyor, giden içi yor.. Denilebilir ki Konya en sıcak yazlarından birini geçiriyor. Cuma günleri şehirde sıcaktan bunalan- lar biraz hava almak için büyük arabalarla civardaki - sayfiyelere, köylere gidiyorlar. Hele bu aym . gece mehtabi çok eğlenceli çok güzel oluyar.. Arabalar, dallarla, yapraklarla, çiçeklerle süsleniyor. Bu mehtap seyranları Konyada âdeta moda gibi bir şey oldu. Konyada bir kaç zamandanberi çocuk işleri ile esaslı surette meş- gul olunmağa başlandı.. Çocuklar için bir kum bahçesi fesisi düşü- nülüyor. Yerli malları modadsı Konyada aldı yürüdü; gençler, — ihtiyarlar, kadın erkek daima yerli malları tercih ediyorlar; Her kesin üstün- de yerli mallarından elbiseler. Konyalılar elbiseleri eskidiği zaman yerine Avrıpa kumaşları almağa düşünmiyorlar ve yerli mallara baş vuruyorlar. Pancar mahsulü Bu sene Trakyada mahsul çok iyidir Bu sene Trakyada pancar mah- sulü pek iyidir. Son günlerde Çorumlu bir kadın ve yavrusu sokakta kaldı ü başı rışan bir. köylü - kadın ile on il '©on üç yaşmda bir çocuk gel Kadın çekingen ve cesaretsiz bir tavurla bize yaklaştı: — Elendi bir. derdimiz var .. Dinler misiniz ki Dedi ve anlatmağa başladı : — Bu benim — çocugumdur.. Babası zabitti şehit oldu . Onu mektebe sokup, okutmak için ta memleketten kalkıp buraya geb- dik... Küçük zabit mektebine ve bir çok müesseselere müracaat ettik, olmadı. Şimdi ben de oğlum da aç bi ilâç han köşelerinde kaldık, hastalandık.. Ne yapalım Yiyecek ekmeğimiz bile yok, Bize müracaat edenin ismi Ço- rumlü Hatibe hanımdır. Oğlu da Fazlı ismini taşımaktadır. Bu biçareler ağlanacak bir hal- dedir. Mercünin nazarı Dikkatini celbederiz. istinye köprüsü açıldı Betondan inşa edilen İstinye köprüsünün inşaatı ikmal edilmiş ve 3 günden beri köprü müna- kalâta açılmıştır . Şehremaneti, her inşaalı müteakıp bir küşat resmi tertip eder, bu merasimde bir büfe bulunurdu. Emanet bu masrafa hacet kalmaksızın İstinye köprüsünü açmıştr. Yeni borsa kanunu Dün kambiyo borsasında milli ve ecnebi bankaları müdürü ve şefleri bir içtima aktetmişler. Bu içtimada yeni borsa kanu- nunda bankaları alâkadar edem muameleler gösterilmiştir. yağan yağmurlar mahsül üzerine iyi tesirler yapmıştır. Pancar mahsulü bu ayın ön beşinde toplanacaktır. Bu sene köylü daha çok pancar ekmişti, Alpullu şeker fabrikasında bugi 29 sinde faaliyet başlayacaktır. Kastamonu su içinde.. Kastamonuda çıkan açık göz gazetesi yazıyor: Bu salı günü öğleden sonra şehrimiz ve “havalisine şimdiye kadar görülmedik bir şiddette yağmur yağmıştır. Bu yağmur devam etseydi büyük bir felâkst melhuz idi Dereden sel gelmemişsede, şeh- rin her sokağı bir dere manzara- sınt 'andırmıştır, bu esnada pinti halinde — doluda — yağmıştır. Geleysin taraflarına gülliye! lu düşdüğu haber veriliyor. İDARENANE — acımusluk sokağı Telgraf adresti “Akşam, latant Telefon ; yam İşleri. İçini istı 1635 Telefon : idare İşleri içim çi Te ABONE ÜCRETLERİ içim Seneliği 100 *60, üç aylığı $00 kuruş, Fene emleketler için » Seneliği 300; altı aylığı 16005 Üç aylığı 900 kuruştur. Guzetamin ilinlerden mev'uiyet kabul otmen