15 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 15 Ağustos 1929 Yünanlilerle Müzakere (Baş traafı birinci sahilede ) komisyon nezdinde — teşebbüsat | icrası muhtemeldir. Yunanistan Cemiyeti akvama —— gidecek 13 ( fos ) — Hükümet takdirde Gemiyeti akvama müra: caat edecektir. Salâhiyettar : hafil, Yunan mübadele heyeti murhasasının tarzı terkibi hakkın- da henüz kat'i bir karar ver diğini söyliyor. Türk mevaredatına azami tarife Atina, 13 (fos) — Türkiye muvaredatı. Üzerine tatbiki mu- sammem âzami tarife hakkında | bugün hariciye ve maliye memur- içtima akt iki misli olacak ve ğlebi ihtimal öbür günden itiba- ren tatbik ohmacaktır. 10 Senelikler Mütekait, eytam ve eramilin 100 kuruşa kadar maaşı olanların 10 senelikleri evelce tevri edi mişti. Bu hususta tanzim edilen kanun mucibince 100 kuruştan az maaş ashabi kalmayacağından mı::ı maaş istihkak kesbeden- 100 kuruşa kadar. maaş alacakların maaşı defaten - veril- mektedir. Bu son günlerde 10 seneli maaşa istihkakı edenlerin — miktarı — çoğalmıştır. Vefat ve tekaüt — süretile 10 senelik -maaş alacaklar, müracaat gttikleri tarihten itibaren ancak 3 ay içinde paralarını almakta- | dırlar, Çarhçılığa rağbet eden pek az Deniz ticareti mektebinin dahi talimatnamesi — hazırlanmaktadır. Talimatname mucibince kayt ve kabul şeraiti tespit edilecektir. Bu sene mektebin âli kısmına lise mezunları alınacaktır. Mektebin çarhçı kısmındaki talebe mıktarı pek azdır. Mektep idaresi gençlerin çarhçı kısmına girmesini teşvik etmektedir. Kadını dövmüşler Kasımpaşada Osman ve İlyas isminde iki kişi ayni semtte mu- | kim Fatma hanım isminde bir kadının evine girmişler, bayılıncaya kadar di şludıı Sımoş aklı Fatihte oturan 23 yaşlarında Halil sarhoş olmuş, elindeki çakı ile sol memesinden kendisini ya- ralamıştır. Kurbağalı derede bir çocuk boğuldu e Kuşdili çayırında Zühtü isminde | bir çocuk Kurbağalı dereye düş- müş ve boğulmuştur. Şükrü Kaya bey Ulukışla, 13 (ALA.) — Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey bugün | şehrimizden geçmiştir. iki tayyareci vahşilerin eline — Gazetele- rin beyanına göre cenubi Ameri- | kaya gitmekte olan iki tayyareci yere inmeğe mebur - olmuşlar ve wahşilerin eline düşmüşlerdir. r vataniye mahkümu İzmir 13 (Hususi) — Hiyaneti vataniyeden Eskişehir. mahkeme- since 14 seneye gıyaben mahküm olan Bilecikli Besim Hoca oğlu Sadıkın yeniden muhakeme edil- mek üzere Eskişehire gönderile- cektir. Adliye vekaletinden emir beklenmekt edir. Lahey konferansı Konferanstan bir | netice çıkması ümit edilmiyor Londra 13 (AA) — — “Public Ledger,, gazetesi " La Hay müza- kerelerinden — bahsettiği — sırada diyor ki: “M. Snowden Fransaya karşı o kadar hasmane hareket ediyor ve siyasi teamüle o kadar az uygun bir lisan kullanıyor ki, kendisi İngilterenin nakili kelârm olarak kaldıkça konferansın de- vamından bir fayda beklemek abes gibi gözüki World gazetesi de * diplomasi üstahlık , serlevhasile neşr bir makalede amele hükü- metinin hareket tarzını şiddetli surette tenkit etmektedir. Paris, 14 (ALA) — Sosy: derin lideri M. Blum, “Le Popu- laire, gazetesinde M. Saowden'in vaziyetinin beynelmilel “mukarre- | ratın metin ve mefbumuna muhalif olmasına teessüf etmektedir. Renin tahliyesi La Hay, 13 (A.A.) M. Briand, M. Streseman ile M. Henderson Ren arazisinin tahliyesinden tevel- lüt edecek idari ve mali neticeler bakkında tetkikatta bulunmuşlar Koblens ve Mayans mıntakaları- nin tahliyesi işinin ne kadar de- vam edebileceğini hesap etmiş- lerdir. tan ve bu hususta lüzüm görülem kanunlar Almanya tarafından ka- bul ve tatbik olunduktan sonra icra edilecel İngilterenin metalibine gelince, haklı ve meşru taleplerin is'afı imkân dahilinde görülmektedir. Fransa ayni — teslimal — usulüni kaldırılmasını kabul etmekle bera- ber bu hususta bazı tadilât yapıl- masına razı olacaktır . Bundan başka, küçük devletlerle gerek Young plânı ve gerek şark- taki tamirat meselesi hakkında yapılan müzakeratın müsait surette ilerilediği kaydolunmaktadır. Ro- manya ve Sırbistanın metalibine Sit müzakerelerde mühim terak- kiler husule gelmiştir. M. Loucheur ile M. Cheron M, Politis ve M. Venizelosu - kabul etmişlerdir. M. Venizelos yarın mali kamisyonda —memleketinin dilekleri hakkında izahat cektir. vere- Hindistanda grev Kalküta, 13 ( ALA ) — Grev ilân edilen yerlerde vaziyet sa- kindir. Hükümşand iplik fabrikası amelesi de grev yapmışlardır. Bu hareketin neticeleri iki taraf içinde o kadar zararlı oluyor ki gerek işçiler gerek iş verenler bir tesviye sureti bulmağa pek ziyade istemektedir. Bir tiyatroda yangın Tours, 13 (A.A) — Bir tiyat- roda yangın çıkmış, bina tamamile yanmıştır. — Hasarat iki franktan fazladır. Bir tuğla fabrikası yandı Saray Bosna 13 (A A) — Bü- yük bir tuğla fabrikası yanmıştır. Zarar üç milyon dinarı geçmek- milyon tedir. Yelefon haberleri Yeni şimendüfer hatları Ankara 14 (Telefon) — Fevzi Paşadan Malatyaya doğru şimen- düfer inşaatına faaliyetle devam ediliyor. Bu hat üzerinde ve 150kilometro mesafedeki Gölbaşı istasyonunun küşat resmi 9 eylülde olacak, merasimde baş vekil İsmet Paşa Hz., Nafa vekili Recep bey hazır bulunacaklardır. Gelen malümata gö Bahıkesir, Ankara - Ereğli hatla- rında inşaata - faaliyetle devam ediliyor. Bursa fırka müfettişliği Ankara, 14 (Telefon) — Bursa ıntakası halk fırkası müfettişli- ğine tayin edilen Antalya mebusu doktor Cemal bey mutakasına giderek işe başlamıştı Su proğramı Mü akere bitti, projeler hazırlandı Ankara, 14 (Hususi) — Mem- leketin 12 senelik su proğramını tanzim içim cereyan eden müza- kere bitmiştir. Projeler hazızlanmıştır. Pazar günü erkân harbiye ve iktisat vekâleti. murahhaslarının da işti- rakile bir içtima — aktedilerek projeler tetkik edilecektir. Nafıa vekili, vefakatında nafıa müsteşarı, nafta müdürü umumisi, su mütehassısları olduğu halde Ankara yakınındaki Çubuk civ: rına giderek Ankaranın — irvası ameliyatını tetkik etmiştir. Çan yerine canavar düdüğü İzmir 12 (Hususi) — Hükümet konağı önündeki saot kulesi üze- rine büyük bir çan takılacağını haber vermiştim. Belediye bunun çok masraflı olacağını nazarı iti- bare alarak çamı takmaktan sarfı mazar etmiştir. Şimdi yangın ku- lesi üzerine 12 kilometrodan işi- dilebilinecek büyük bir canavar düdügü takılacaktır. Düdük- iki güne kadar ötecektir. izmirde Kavaflar çarşısı İzmir 12 (Hususi) — Şehri- mizde mevcut kavaflar için yeni ve beton arme olarak G1 çifte katlı dükkânı havi büyük bir bina yapıldı ve buraya Kavaflar çarşısı 'namı verildi. Kavallar çarşısının resmi küşadı yapıldı, bir çok zevat nutuklar irad etti. Herkesten sonra vali Kâzım paşa- kısa bir nutuk- irad ederek kapıya bağlanan kordelayı * Cumhuriyetin yeni eserlerinden birisini açıyorum , diyerek kesti ve resmi küşada bu suretle niha- yet verildi. Çarşı kavaflar tarafından dona- tılmış ve derhal alış verişe baş- lanmıştır. Kozlu - Zonguldak yolu yapılıyor Zonguldak 13 (Hususi) — Kozlu ile Zonguldak arasında yapılmakta olan yol bitmek üzeredir. Bu yol iki sınal fmerkezini birbirine rap- dedecektir. Bu suretle otomobil seyrüseferleri de temin edilmiş olacaktır. Rusya - Çin Maçuride hudut müsademeleri başladı Şanghay 13 (Hususi) — Ga: telerin beyanına göre Mançuride Rus- Çin hududunda müsademeler olmuştur. Ruslar iki Çin istasyo- nuna tearruz etmişlerdir. Moskova, 13 (Hususi) — Har ve ihtilâl meelisi aksayı şark hususi bir ordu teşkiline karar vermiştir. Bu orduya ceneral Bluher | kumanda edecektir. Ceneral Blu- her şimdi Ukrayna — vali ve kumandanıdı Graf zeplin hareketini tehir etti Fridrihafen 13 (Hususi) — Graf) zeplin seyahatını tehir etti. Balon 15 ağustosta Japonyaya mütevec- cihen hareket edecektir. Mareşal Hindenburg Berlin, 13 (Hususi) — Mareşal Hindenburg senelik tatil müdde- lini geçirmek üzere Ditramzele gitmiştir. Vapurlar arasında sürat yarışı Berlin 12 ( Hususi ) — Bahrı muhiti çabuk geçmek için vapur- arasında yarış başlamıştır. Beritanya — vapuru — son seferini 4 gün 22 saat 44 dakika da yaparak kendi — rekorlarını kırmıştır. Mamafih alman Bremen vapuru 4 gün 17 saat, 42 dakika ile sürat rekoruna sahiptir. Besim B. Macaristan ikincisi oldu Budapeşte 12 — Burada bugün yapılan Macar darülfünunları koşu| Şampiyonasına iştirak eden kay- metli koşucularımızdan Besim B. halkın şiddetli alkışları arasında ikinciliği kazanmıştır. Siyonist knııgrısı Zürih 13 ( Hususi ) — 16 mcı siyonist kongresi içtimanı bitir- | miştir. Kongre bir yahudi azanlğı tesisine karar vermişti Ali Sait paşa Ankara- 14 ( Hususi ) — Ordu | müfettişi Ali Sait Paşa bu sabah Ankaraya gelmiş ve istasyonda istikbal edilmiştir. Ereğli hattı inşaatı ilerliyor Zonguldak, 13 (Hususi) — Nafıa vekili Recep beyin yakında şeh- rimize gelerek hat inşaatını teftiş edeceği haber alınmıştır. İnşaat hummalı bir faaliyetle devam etmektedir. Hat Filyostan Çaycumaya kadar ilerlemiştir. Türk ocaklarını teftiş Zoguldak, 13 (Hususi) — Türk ocağır müfettişi ve Zonguldak mebusu Ragip B. Kastamonu, Sinop, Zonguldak türk ocaklarını teftiş ettikten sonra Boluya ha- reket elmiştir. Ragip bey İnebolu ocağını pek beğeni Tayyare ile Avrupayı devir seyahatı Amsterdam 13 (Hususi) — Tayyare ile Avrupayı devir seya- hatına çıkan tayyarecilerden Alman Franç Kirh ilk kısmı en evel | ikmal ederek Amsterdama vasıl olmuştur. B. M. M. ikinci reisi ve Trabs zon mebusu Hasan B. evelki gece geç vakit Başvekil İsmet Pş. Hz. nin Pendikteki köşklerinden İstan bula avdet etmiş ve Dolmabahçe sarayına gitmiştir. Hasan B. Reisicumhur Hz. nin Tarabyadan — aydetlerine — kadar sarayda kalmıştır. Hasan B 'dün de Muhtelit komisyonundaki baş murahhası- muz Tevfik Kâmil beyi ziyaret etmişti. Hasan B. bir tavzihname neş- redip etmiyeceği ve iftira davası açıp açmıyacağı sualine şöyle mu- kabele etmiştir. * Henüz bir karar vermie: Hakikat — elbette — anlaşılmakt: gecikmez. ** Muhacir ve saireye verilecek emval — Muhacir ve harikzede- lere verilecek emvalin borçlanma kanununa tevfikan kıymetlerinin 'ne suretle takdir edileceğine dair lımıvaılıy:&Iere gönderilmiştir ** Bir günde 18 bin gitmesi halkın sahillere rağbet göstermesine sebep olmuştur. Flürye, Altıkum, Fenerbahçe gibi plajlar bilhassa cuma günle- ri çok kalabalık olmaktadır. Hatta bu cuma günü trenler Flüryeye 18 bin kişi taşıyarak yeni bir rekor yapmışlardır. * “Hareket, davası — Hare- ket gazetesi aleyhine müddei- umumilik ve bir radyo şirketi tarafından ikame edilmiş olan iki davanın rüyetine bugün Üçüncü ceza mahkemesinde devam edile- cektir. Müstantık Hikmet bey ta- rafından Hareket aleyhine ikame edilen dava Hik- met beyin ferağatı üzerine sukut etmiştir. * Cunihuriyet vapuru dün bü yelkenliyi batırdı — Dün Yeşil- köy açıklarında Seyrisefain idare- sinin Cumhuriyet vapuriyle bir yelkenli arasında müsademe ol- muştur. Yelkenli batmıştır. * Birnevi otomobil meselesi- Şehremanetinin bir nevi otomabil intihabından sarfınazar olunduğu yazılmış ise de bunun ask yoktur. Emanet bu hususta — tetkikata devam etmektedir. x Emanette baremin tatbiki — Şehremaneti — barem / kanumunu hazirandan evvel tatbik etmeğe karar vermiştir. Barem ancak iki aya kadar muhakkak - tatbik olunacaktır. * Yerli malları sergisi — Ga- latasaray yerli Dahil ietiraz Düyumü muvahhide İngiliz irası Rümeli tahriları Eshamı Te bankar Anadolu şimendiferi Tramsay Şirkeli Balya Çimemle Ç Tahvilât Anadolu öf9 45 Çek Fiatları Gzerine DA ğ "