15 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

R " Paşanın otomobiline bütün süra- AKŞAMDAN AKŞAMA Dediğimiz çıktı (Kadıköyde otomobiller çarpıştı) 12 ağustos tarihli gazetemizin | AKŞAMDAN AKŞAMA | munda Kadıköy civarında otomobil ve bisiklet seyrüseferi pek intizamsız surette yapıldığını yaz- miş ve ezcümle demiştim ki: Son zamanlarda ufak tefek mütemadi kazalar — olmaktadır. Büyüklerine de intizar edebiliriz!,, Dünkü Cumhuriyet refikımizde, ve Akşam'da “Bir otobüs kazası,, selâvhasile şu haberi okuduk : Kadıköy - Fenerbahçe - sefer- lerini yapan otobüslerden soför Murad'ın — idaresindeki — otobüs, dün akşam, iskeleye yetişmek hirsila, memnu yoldan gider- ken, İstanbul mebusu Süreyya file çarpmış ve otomobili üst ederek parçalamıştır. Otobüste Müşteri bulunmadığından nüfusça Zayiat olmamışsa da, derhal ken- dini atan Murad'ın elleri ağır surette yaralanmıştır.,, Şoför İhsan Efendinin başı ve yolculardan Mile Eleni'nin de yüzü yaralandığı ayrıca istihbar olunmuştur. Bu müessif kazanın vukuu, elbette ki, benim şom ağızlılığım- dan ileri gelmiyor: Nasrettin Ho- ca'nın bindiği dalı kestiği için | yere — düşeceğini — haber veren | dam, nasıl mühim bir keramet | ise, ben de, Kadıkö- intizar * önceden | meşum. bir tefee'ül "Bunun böyle olacağı | nki, vaziyet şu mer- y eveline kadar, bahçe arasında ahaliyi, gü patırtısız , Nakledip — durüyordu . Derken son kazayı çıkaran bir rakip zuhur etti: İskeleye daha evel varıp da yer tutacağım / diye, cehennemden fırlamış kızıl zel niler gibi, baş döndürücü bi süratle, tozu dumana katarak ha babam ha.. Hatti tında görüldüğü kamette geçilmesi memnu yollar- dan çılgıncasına geçmiye- başladı- İşte, netice böyle oldu. 'iğer memleketlerde , — yollar, bizimkilerden pek daha geniş olduğu halde, otomobiller pek daha yavaş giderler. Hele memnu yollardan — geçmek - görülmemiş cürettir. Hiç olmazsa — bundan sonraki kazaların önüne geçmek üzere, iyenin Şiddetli dav- in hayatı baha- muzır rakabet- lerin önüne geçmesini ehemmiyetle tavsiye ederiz. Farelerle harp! Bu ziyankâr hayvanlardan kurtulmak için piyanko usulüne müracaat Asyanın bir çok şehirlerinde farelere karşı mücadele açılmıştır. Bu küçük fakat zararlı hayvan- ları / bazi şehirleri istilâ ettikle- rinden, belediyeler bu afetten | şehirleri — kurtarmak — için — bir çok çarelere baş — vurmuştur. Bunlar arasında €en iyi çareyi Tormoz adası belediyesi bulmuştur. Belediye reisi bir. beyanname | meşredecek bir fare teslim edene | bir piyanko bileti teslim edilece- gini ilân etmiştir Her bin numeru doldukça pi- yanko çekilerek çıkan mumeroya $0 İngiliz lirası verilmektedir. Bu parayı kazanabilmek için her kes belediyeye fare teslim et- mek ve fazla numero almak için çalışmaktadır. Son "zamanlarda bu usul ile Tormoz adasında iki Anilyon fare üldürülmüştür. Bu usul diger bir çok şehirler- de de tatbik edilecektir. | sındaki rek: Yerli malları Sergiyıîîıer gün binlerce halk ziyaret ediyor Galatasaray mektebinde açılan yerli malları sergisi her gün bin- lerce balk ziyaret ediyor ve her gezen sergiden iftihar ve mem- nuniyetle ayrılıyor. Ticaret odası sergi hakkında tetkikat yapmak- tadır. Oda reis vekili sergi hakkım- daki fikirlerini bir muharririmize şu süretle izah etmiştir. — Serği Türk mallarının Avru- pa mallarından farksız olduğunu ifade etmektedir. Halkta garip bir kanaat vardır: yerli malları Avrupa mallarından aşa zannedi lir. Serği bu garip kanaatı tashih edecektir. Sergi Türk mallarının güzelliğini halka — tamıttırmaktan başka kendi ihtiyaçlarımızın bir kısmmını kendi mallarımızla temin ifade etmektedir. Vapurcular ve seyrisefain Tekabi Seyrisefainle — vapurcular et meseleleri henüz halledilmemiştir. Dün gece lima- nimizda rekabet başlamış kara- dennize çıkan vapurlar bir ton malı buradan Trabzona kadar iki liraya taşımışlardır. Kaçakçılar Son günlerde bir çok kaçakçı ele geçirildi ara- Son günlerde inhisar mevadına ait kaçakçılık vakaları yeniden çogalmıştır. Muhtelif inhisar ida- relerine ait vakalar - şunlardır: Evelki gece sabaha karşı " Arna- vut köy sahiline 12 sandık kaçak sıgara kâğıdı. çıkarıldığı gör müştür. Tütün inhisar memurları bu kaçak sigara kâğıtlarını yaka- lamışlardır. Balatta kör Hayim namında birinin evinde kaçak müskirat aranmış, ayni evde bulunan Kemal, topal Aleko, kel Yasef, marmaralı Nesim namındaki kaçakçılar, me- murların taharrisin: mani olmak istemişler fakat muvaffak olama- mışlardır. Topal Hayimin evinde büyük bir kazan elde edilmiştir. Kasımpaşada Hasan Tevfik na- mında birinin evinde de taharri- yat yapılmış 7000 adet Bulgar sigarası ele ge Galatada rıhtim üzerinde Yu- nanlı Yaninin bakkal dükkânında müskirat — memurları - taharriyat yapmışlar, büyük bir depo, iki büyük kazan elde etmişlerdir. Bundan başka Alekonun evinde | de taharriyat yapılmış, müteaddit | ecnebi içkileri, 100 şişe Yunan konyağı, şampanya elde edilmiştir. Receb bey geliyor Nafıa vekili Recep beyin bir kaç gün sonra şehrimize gelece- ği söylenmektedir.. Recep B. bu- rada bir hafta kaldıktan sonra Zonguldağa gidecek oradan Kil- yosa azimetle şimendüfer inşaatını teftiş edecektir. Mukavva fabrikası Tütün inhisar ” idaresinin bir mukavva fabrikası açacağı yazıl- anıştı. Tütün inhisarı bu fabrikayı açmak için bir şirketle anlaşmak- abrika Haliçte açılacaktır. Meyva bolluğu devam ediyor. Manav dükkânları her nevi mey- va ile dolmuştur. Sokaklar da adeta meyva serğisi halini almış- tır. Çavuş üzümü bir kaç günden beri başlamıştır. Okkası 25-35 kuruşa - satılıyor İzmir üzümleri 20, şeftali 10-15 kuruşa verilmek- tedir. İstanbulun Haliç ciheti pek berbat bir haldedir. — Bilhassa Yemiş iskelesi civarı, şehrimizin 'en işlek yerlerinden olduğu halde geçilemeyecek derecede harapt Burada rıhtım olmadığı için erazi gittikçe çöküyor. Yukarıdaki resim o civarda rıhtımın ne kadar ber- bat bir halde olduğunu gösteriyor. Çok çocuklu aileler Mahmutpa - şada Tarakçı- K —3 lar — çıkmazı sokağında sa- kin Ali efen- dinin sekizinci çocuğu —dün- yaya gelmiştir. Çocuklardan biri vefat et- miştir, yedisi tamıssıhhadır. En büyük ço- cuğu 17 yaşın- dadır. Şile açıklarında bir torpil görüldü Şile açıklarında bir torpil gö rülmüştür. Deniz i yeti torpilin imhası te bulunmuştur. Seyrisefain vapur satın almayacak Seyrisefain — idaresine — vapur satmak için bazı vapur kumpan- yaları - tarafından tekliller vaki olmaktadır. Seyrisefain idaresi şimdilik va- pur almayacaktır. Bu sebeple müracaatları tetkike lüzum görmemektedir. Saray burnundaki vapur enkazı — Saray burnu önünde bir vapur leşi bulunmakta ve bazı kazalara sebebiyet vermektedir. Deniz ticareti müdüriyeti bu leşi kaldıracaktır. Kanalizasyon Yağmur mevsimi gelmeden çukur- lar kapatılacak Kanalizasyon — faaliyetinin bu seneye ait programı — süratle tat- bik ediliyor. Şehremaneti ile şir- ketler ısında evelce tesbit edi- len proğramın muayyen müddetten evel ikmali için şirketçe azami faaliyet gösteriliyor. Bu” seneki hafriyat proğramı nihayet eylül “nihayetine kadar tamamlanacak, yağmur mevsimi başlamladan evel büfün kanalizas- yon çukurları aktır. Hilâliahmere- teberru İskender zade “Ali bey bilâliahmere 250 lira” teberru et- miştir. Hilâliahmer bundan dölayi- teşekkür ediyor. Şekerli maddeler — — Bazı şekercilerin son günlerde imâl ettikleri reçel, şurup ve şe- kerlemelerde — şekerden — başka mevat kullandıkları yapılan tef- tişat “neticesinden anlaşılmıştır. Şehremanetinin evelce ilân ettiği veçhile her şekerci ve paştacı ma- mulâtını neden imâl ettiğini dükkâ- 'nın munasip bir yerine talik etmeye mecbur oldukları halde son gün- lerde buna riayet etmeyen bazı şekercilere tesadüf ediliyor. Emanet bütün şekerli mevadın şekerden imâlini temin için bu hususta şiddetle hareket edecek- tir. Şehzade başı Vapurcular arasındaki rekabete benziyen yeni bir rekabet Şehzade başındaki sinamacılar arasındaki rekabet — vapurcular arasındaki rekabet kadar. şid- detlenmişt Yaz münasebetile müşteri bula- mayan sinemalar — programlarını arttırmışlardır. Bu süretle kısa yaz gecelerini sinemaya gidenler saat ikide, üçte dışarıya çıkmaktadırlar. Bu sinemaların bir hususiyeti de si- nemada sigara içilmesidir. Zabitai / belediye — memurları, sigara içenlere hiç bir ihtarda bulunmayorlar. Bundan — başka — sinemaların önündeki — kaldırımdan — geçmek mümkün — deği Çünkü bu kaldırımlar — seyyar — satıcılarla doludur. Acaba Şehzadebaşındaki bele- lediye mızamları ayrı mdir? İstanbul tarafının yegâne gece hayatının geçtiği bu yere Beyazıt dairesinin bi etmesini bekleriz. Verem hastanesi Şehremanetinin hastanesi yanında inşasını düşün- düğü verem hastanesi lâk edilecek arsaya sahipleri fazla para istemişlerdi. Emanet hasta- nenin diger münasip bir yerde | inşasını düşünmektedir. ” yakında bu hususta bir karar verilecektir. Ticaret odası peynircilik kor yonü Mmesaisini ikmal . etmiştir. Komisyon bir rapor. hazırlıyarak İktisat vekâletine - göndermiştir. için ne yapmak lâzım geldiğinden bahsedilmektedir. Cerrah paşa | Seyahat notları Lido Vene- | diğin karşısında küçük bir adadır. Ufak — vapurlarla " Venedikten 'on dakikada gidilebilir. Venedik- teki büyük tarihi binalara muka- bil burada yüksek apartımanlar semayı tırmalar. Bu güzel sayfiye bilhassa deniz hamamları ile meşhurdür. Dünyanın her tarafından bura- ya bir çok zenginler gelir. Bura- da yabancılar o kadar çoktur ki Lidolular: — Eenebiler birlik olsa bizi buradan kovabilirler.. Diye ara- larında lâtife ederler. Lido banyolarında kum kadar insan ve bu insanlarda da “ kum kadar — para vardır. Lidonun büyük otelleri pek tuzludur. Bir günlüğü 6 İngiliz lirası... Bu kadar yüksek fiyatlı olma- “Sına rağmen bu otellerin hepsi de doludur. Lido bu rağbeti yu- karıda söylediğim gibi deniz hamamları sayesinde - kazanmış- tır. Buradaki banyoların ka- ına ” bakıyorüm da - bizim Flörya, Kilyosun tenha manza- rası gözümün önüne geliyor.. Lidoda dolaşırken tuhaf bir şey oldu. Caddeden geçiyordum. Dört adam gözlerini elimdeki bas- tona diktiler mütemadiyen bana bakmağa başladılar. Meğer bu zevat ermeni imişler Elindeki son işi bastonumdan benim türk olduğumu anlamışlar. Yanıma yaklaştılar, kendilerini tanıttılar. İkram, izzet sormayın. Lidoda pek az kaldım.. Bu mev- simde Lido pek eğlencelidir. ka- dınlar, genç kızlar, erkekler so- kakta pijamalarla dolaşmaktadır- lar.. Şehirde büyük bir samimiyet vardır. Gelecek mektubumda Vene- dikten bahsedeceğim . MH Yeni mahsul — Bu sene mahsul yüzde 40- derecesinde fazla Bu seneki mahsule dair- Ana- dolunun muhtelif mıntakalarından malümat gelmiştir. Anadolunun en mühim buğday istihsal menbası olan konya ve Eskişehir mahsulu bu sene hem mebzul, hem de kuvvei gidaiyesi itibarile mükemmeldir. Adana ve havalisindeki buğdaydan başka bu sene pamuk mahsulü de çok mem- nuniyeti caliptir. Son günlerde, mev- sim itibarile mahsulün sam ruz- gârından müleessir olacağı zanne- dilmişti. Fakat ekser mıntakalarda sam rüzgârı pek hafif esmiş, ve tesir yapmamıştır. Bu neticelere göre bu seneki mahsülün geçen sene- ye nazaran yüzde 70 derecesinde fazla olduğu tahmin ediliyor. — acımusluk sokağı Telgraf adresl: “Akşam, İstanbul, Telefon * yazı İşleri İçini lati 1686 | Telefon 1 idare İşleri içlar çi HSA ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için Seneliği 100, a aylığı 508, üç ağlığı S00 kuruş. Fenebi memleketler için? Sencliği 3000; al aylığı 1600; Uç aylığı 900 kuruştur. Teniğlin Bd eeğdii Tni Küi