16 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Köy ve şehir Köylü ile şehirli arasındaki büyük fark, Türk içtimai heyetinin &n bariz vasıflarından biridir. İçtimai tekâmül,
 Gazi Hz. Gazi Hazretlen dün - bir deniz tenezzühü icra buyurarak Pendiğe ve Pavli Adasına kadar gitmişler ve sonra saat...
 Ev ve apartıman inşaatı Şehrimizde bina inşaatı neden çoğalıyor? Şehir işlerine ve iktisadi vaziyete vakıf bir zatın izahatı
 Yeni üzüm mahsulü İzmirde bu senenin ilk mahsulü merasimle vapura tahmil edildi Izmir 13 (Hususi) — İktisadi mın- | takamızın
 Üç kanlı vaka Dün gece-üç cerh vakası oldu 1 — Dün geçe Galatada kanlı bir vaka olmuştur. Galatada oturan Kalkandelenli Sabri
 YERLi MALLAR Sergisi intibaları — Oh, oh, maşallah, ne güzel, ne antika şeyler!. Hemen, Allah 500 kişilik bir Amerikalı...

D AKŞAM © Sene 11 — No : 3894 - Graf zeplin devriâlem seyahatına çıktı Köy ve şehir Köylü ile şehirli arasındaki Yük fark, Türk içtimat heyetinin '€n bariz vasıflarından biridir. İç- timai tekâmül, fikri seviye, mad- di terakki, ruhi halet itibarile bu iki nevi sekene arasında fark de- , âdeta uçurum Köylü ile şehirli, fikri, ruhi, ahlâki ra- bıtalarını kaybetmiş, başka mu- hillere mensup yabancı insanlar gibidir. Bu hal her memlekette az çok görülür. Köy ve şehir, nsanları kendi kalıbma göre yo- an, tesirleri bambaşka, birbi- rinden farklı iki içi Köyde yetişen bir çocuğun ya- #ayış tarzı, hayat telakkisi, idrak isas çerçivesi onu şehirde büyüyen çocuklardan başka türlü bir insan yapar. Hayatın basitliği, hattâ tabiat ufuklarının yeknasak- hğr ve darlığı, temas elti adedinin azlığı, köy sekenesinin kalbinde ayrı bir tahassüs tarzı, fikrinde başka nevi bir idrak öl- çüsü, bir mantık kadrosu vücuda getirir. Bu, zarurldir. Fakat pek az memleket vardır ki köylü bizimki kadar içtimai tekâmülün baricinde kalmış olsur Nüfus tekâsüfü, içtimai bar haricinde kalmış köylere giti yet unsurlarından temamile mah- rum, kendine göre yaşayan insan- lar - görürsünüz. — Bunur İmperatorluk . Türkiyesir ve köylüyü asırlarca ihmal etmiş olmasıdır. Saltanat idareleri askeri de, parayı da hep Anadolu köy- lüsünden almış, ona ne maddi ne İr şey vermemişti Halka istinat eden Cümhuriyet idaresinin en büyük endişesi üye refah temin etmek, onun medeni seviyesini yükseltmek , şimdiye kadar hep köylüden al narak başka yerlere sarfedilen | kuvvetleri, biraz da başka yerden alarak köye sarfetmektir. Hükü- metin bugünkü mali ve iktisadi sistemi tetkik edilirse görülür ki, tutulan yol köylününün lehindedir. Fakat, köy ile şehir arasındaki böyük farkı kakdırmak, bilhassa ri seviye ve manevi dı itibarile mîmlnk:ue birlik. l:ğıî etmek için daha kısa yollardan, | daha sür'atli gitmek lâzımdır. | Şehirle köy arasında amel ve aksül'ameli daha kesif bir hale getirmeli, köyü şehirden, şehri köyden müstefit etmeliyiz, Bunun için de, iki zümre arasında sıkı | Reisicumhar Hazretleri adada | Şöüyük tezahüratla - karşılan- | o muşlar | arasında refakatlarındaki ze- | zahat buyurduktan sonra Yat | Klübü teşrif etmişlerdir. | akşam motörle Büyükadaya | veki olan deniz tenezzühleri | roda biraz istirahat etmişler temas tesis etmeli, bazı memle- ketlerde tatbik edilen “usulleri taklit etmeliyiz. Yaz tatilinde bir çok mektep- ler kırlarda kamp kuruyorlar. Bu kır hayatının terbiyevi ve sıhhi tesirleri malümdur. Mekteplilerin kamp> hayatını daha fazla teşmil ve tamim ederek, kampları şehir | civarından köylere nakletmek, çok | mühim içtimai bir derdin devası | olabilir. Her sene yaz tatilinde, mekteplerin birer sınıfı bir müallimin idaresi altında — bir köye giderek orada üç, dört hafta oturursa, bundan elde edi- lecek faidelerin ölçüsü olmaz. Evvelâ, talebe, gittikleri köyde (Devamı ikinci sahifede ) Gazi — Hazretleri - dün - bir || deniz tenezzühü' icra buyura- rak Pendiğe ve Pavli Adası- 'a kadar gitmişler ve sonra || saat ondokuza doğru Büyük- | adayı teşrif “buyurmuşlardır. 've halkın alkışları vatla birlikte araba ile Kılıç Ali beyin köşküne gilmişler. dir. Gazi Hazretleri köşkte isti- H Reisicamhur evvelki esnasında — Caddebostanında karaya çıkarak oradaki gazi- 've halkla muşlardır. hasbihalde bulun- Üç kanlı vaka Dün gece -üç cerh vakası oldu 1 — Dün geçe Galatada kanlı bir vaka olmuştur. Galatada otu- ran Kalkandelenli Sabri ile arka- daşı Ali dün gece henüz anla- şılmayan — bir. sebepten dolayı kavgaya tutuşmuşlardır. Neticede Ali tabanca ile Sabriyi başından ağır surette yaralamıştır. Mecruh hastahaneye — kaldırılmış, derdest edilmiştir. 2 — Ayasofyada oturan terzi Yunus efendi dün kayserili Şaban isminde bir adamla kavgaya tu- tuşmuştur. 'Yunus bıçakla Kayserili Şabanı tehlikeli bir surette cerhetmiştir. Mecruh hastahaneye kaldırılmıştır. 3 — Kadıköyünde oturan iskele sandalcılarından Hasan ağa ile İbrahim ağa dün gece saat 24 raddelerinde kavgaya başlamışlar, neticede Hasan büyük bir kama ile İbrahimi cerh etmiştir. Şüpheli bir adam tevkif edildi Dün Beşiktaşta şüpheli bir adam nazarı dikkati celbeti poli tarafından takip edilirken cebin- deki tabancayı tramvay caddesi carih üzerinde köprü hamamı yanındaki | arsaya atmış ve kendisi tevkif edilmiştir. Bu adamın kayıkçı ol duğu anlaşılmıştı Çocuk dünyası Sahitemizde Yeni ve çok meraklı bir roman başlıyor. GÜCELER Cingözle hırsız..! Resimli hikâye Sevimli ve gürbüz ÇOCUKLAR Müsabakası YERLi MALLAR. Sergisi intibaları — Oh, oh, maşallah, ne güzel, | ne antika şeyler!. Hemen, Allah | 500 kişilik bir Amerikalı seyyah kafilesi ihsan etsinl.. H. — Bak, bak, şu yerli mahına bak, ne güzell. | B. — Nefisi.. Enfes... bayıldım doğrusul, diş macunul. Dişlerinizi inci gibi yapar!. bir iş buldum ki sorma! übadele komisyonuna mı girdin? — Hayır, sabahtan akşama ka- | dar, sergide bediye toplayıp satı: İ yorum! — Maşallah sergiye çok rağbet varl — Bilmem ama, rağbet sergiye | HL | Ev ve apartıman inşaatı Şehrimizde bina inşaatı neden çoğalıyor? Şehir işlerine ve iktisadi vaziyete vakıf bir zatın izahatı Yeni inşa edilen apartımanlardan bir kaçı Belediye dairelerince — yapılan istatistiklere göre bu seneki bina inşaatı, yüzde 30-35 çoğalmıştır. En çok inşaat ruhsatiyesi veren |/ Beyoğlu belediyesidir. Müteakıben Beyazıt, Fatih, da- ireleri gelir. En az ruhsatiye tez- keresi kesen Anadolubisarı Şehrin imar faaliyeti Beyoğlu —mintakasında — tekessüf etmiştir. Servet sahibi - olanlar, şehrin diğer mıntakalarından ziyade Beyoğlu dairci - belediye- sinde, Şişli ve Nişantaşı semtle- rinde isşaatı tercih ediyorlar. Bu işlere yakından vakıf bir zat, kendisile hasbahal eden bir mu- harririmize demiştir — İnşaatın son günlerde ço- dairesic Halması her şeyden evel servet sahiplerinin ellerindeki sermayeyi sabit hale ifrağ etmek istemele- rinden ileri geliş İktisadi müşkülât hâlâ devam ettigi için mütedavil — sermaye ile ticaretle meşgul olmaktansa emlâk edinerek iradile geçinmeyi tercih ediyorlar. Bu itibarla, — memleketimizde yeni bir emlâk sahibi “rantiye, sınıfı teşekkül ediyor. Bu memleketin imarına hizmet etmekle beraber iktisadiyatı itibarile faideli değildir. Memlekette ikti- sadi hayat inkişaf ettikten sonra bina inşaatı azalacak, fakat tica- ret tevessü edecektir. Yeni üzüm mahsulü İzmirde bu senenin ilk mahsulü merasimle vapura tahmil edildi İzmir 13(Hususi) — İktisadi mın- takamızın — bel başlı kiymet mahsulü olan barek piyasaya çıktığını haber vermiştim. Üzümün — bu gün — Avrupaya sevkine başlandı. Sabahleyin saat sekizde üzüm ku- tularını yüklü arabalar bayrak- larla — süslenmiş olarak rıhtımda gene bayraklarla donanmış — mavnalara — davullar, şarkılarla tahmil edildi. Saat 10 da mavnayı almaya gelen motör de süslü bir vaziyette idi. Mavnanın hareketini müteakıp limanda bulunan bütün vapurlar yeni mahsulümüzü düdükleri ile selâmladı. Üzümler derhal Filippo Bu Girmani vapuruna yükletildi. İlk mahsul donanmış arabalarla nakledilirken esnada vapur kaptanı yeni mah- sulün şeri mavnaclara şam- manya ikram etti. Simsarlar avuç avuç bozuk para serpti ve bu me nihayet verildi. Vapur yükünü alır almaz Al- manyaya müteveccihen — hareket etti. Bugün borsada üzüm 26 dan 45 kuruşa muamele gördü ve 349 çuval satıldı.