16 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Masrafçıklar Farkında mısınız? Eşten dosttan, bildiklerden — tanıdıklardan bazı- larıyla dolaşırken insanın ufak- tefek, küçük küçük masrafçıkları oluyor.. Hele bazıları var ki âdeta so- kakta masraf etmeğe yer irler. Vakıa bu masraflar hiç kabi den şeylerdir ama sizi sinirlen - lek için birebirdir. Meselâ köprüden — geçiyorsunuz. — Kendi köprü paranızla beraber yanır nızdaki — arkadaşınızın — parasını da vereceksiniz.. Çünki dostunu- zun arkadaşları ile köpürüyü geçerken para vermek mutadı değildir. Tramvaya biner- siniz. Kendi bileti beraber yarı vefadarınızın mak mecburiyetindesiniz.. Dostunuzun köprü parası ver- memesi, biletini size aldırması hasisliğinden, yahut fakrü zarure- tinden değildir. Sadece bunu adet edinmi; Kazinoya oturursunuz.. Kahveler lir, kalkarken arkadaşınız iki üç kere cebini yoklar : |Ağaç yetiştirilmesi Anadolu sahili için tetkikat yapılıyor Çamlıca eteklerinden başlaya- rak Boğaz içinin Anadolu sahilin- deki çıplak yerlerde ağac yetiş- tirilmesine emanetçe karar verib Bu işe başlamak üzere şehrçmaneti çıplak mintakalardan hangilerinde ne cins ağaç yetiş- tirebileceğine dair tetkikat yapa cak bundan sonra teşcir ameliye- sine başlanacaktır. Teşcir - saha- sında bilhassa “az zaman içinde boy verecek ve fazla gölğe ya- pacak agaçlar yetiştirilmesi tercih edilecektir. Çamlıca — eteklerinin teşciri ameliyesi bir seneden evel ikmâl edilemeyecektir. Ticareti hariciye müdürü — Müsade edin bende bozük- duk var Der, fakat bu sefer de paranın aksiliği tutar. Sağ cepte çıkmaz, sol çepte çıkmaz, ceketin cebinde bulunmaz, — pantalonun - cebinde bulunmaz ve siz kahve paralarını fıkır tıkır. sayarsınız. Yahut da boyacı dükkânına girersiniz.. Ayakkabılarını boyatıyorsunuz.. Dükkâna bir arkadaşınız gireı © da ayakkabısını boyatır, sizde. İş bitince dostunuz çıkarır bo- yacıya bir beş liralık verir, bittabi boyacı bu parayı bozamaz.. Boya ücreti gene size yüklenir. Frenklerin bir sö *“Chacun pour soi,, “Et Dieu pur tous,, Her nedense bu “kişi yağı ile kavrulmalıdır vardır: de pek az tatbik ediliyor *parayı veren düdüğü çalar,, der- ler. Bazıları da düdüğü çaldırıp parayı bizlere verdiriyor. Hikmet Feridun Lido pijaması, Dovil şapkası İngiliz gazeteleri bu sene İtal- yada Adiryatik sahili ido deniz banyolariada moda olan kadın deniz banyosu kıyafe- 'tinin bir pijama pantolonundan ibaret olduğunu ve kadının arkası çıplak olduğunu yazıyorlar . Fransada - Dovil banyolarında bu sene garip bir kadın şapkası moda olmuştur. Japon kax yazlık şapkasına — ber şapkanın giyilmesi de garip tarzda imiş. Kadınlar bu şapkayı çapkın- casına yan giyiyorlarmış. Süveyş kanalı İngiltere ile Mısır- hükümet arasında husule gelen it İngi liz dominyon hükümetleri şiddetli iraza başlamışlardır. Bunların en | ziyade itirazları Süveyş kanalı muntakasına dairdir. Bunlar, Müt- tehidei Amerika Panama kanalı özerinde hukuku hükümranisini tesis eylediği gibi - İngilterenin | dahi Süveyş kanalını bazı şartlar | ile askeri işgal altında bulundura- | cak yerde burasının doğrudan | doğruya ilhakı mülk edilmesini istiyorlar. Bu yolda izhar - olunan efkâr ve hissiyatın İngiliz impera- torluğu — parlamentosunun — kolay kolay itilâfnameyi kabul etmeyip tadilini talep edeceği anlaşılıyor. leki meşhur | Ankaraya - gidiyor Ticareti hariciye müdürü Asım B. bugün Ankaraya gideçektir Asım - B. Rusya ile aramızdeki | ticari münasebat hakkında tetki- | kat yapmıştır. Malül gaziler pazarının tasfiyesi Malül gaziler pazarının tasfiye- sine karar - verildiği — yazılmışt . Ticaret müdüriyeti pazarın tasfi- yesine başlamıştır. Pazarın eşyası perakende suretile satılaacaktır. Şehzadebaşında Son günlerde hırsızlık vakaları çoğaldı Son günlerde Şehzadebaşının arka mahallelerinde sirkat vaka- ları çoğalmıştır. Bilhassa Lalelide bu hafta içinde üç sirkat vakası olmuştur. Sirkat vakalarından biri gayet garip olmuştur. Bir bekçi hırsızı yakalarken çeketinin ucunu ele geçirmiştir. Hırsiz. kaçmak için çeketini çıkarmış - ve bu süretle - bekçinin şey bulunamamıştır. Yalnız cebin- den b'r tane soğa ) çıkmıştır. Hileli şehriyeler Bebekte bir bakkalın dükkâ- ni muayene edilmiş, içinde hileli tel şehriyesi bulunmuştur. Tel şehriyesi Emanet kimyane- sinde muayene edilmiş, içinde bol miktarda çavdar olduğu gö- rülmüştür. Bakkala on lira ceza verilmiştir. Bursada büyük bir otel yapılacak Bursa kaplıcaları anonim şirk idare meclisi bir içtima aktdetı tir. Bu içtimaa - Bursa belediye reisi Tevfik B. de iştirak etmiştir. İçtimada Bursada büyük bir otel yapılmasına karar verilmiştir. Ote-, inşasma bu sene başlanacaktır. Margarin yağları Şehremanetine fabrıkası açmak için yeni bazı müracaatlar vaki olmuştur . Şehremanetinde margarin formülü margarin yağı iş- bulunamadığı için sıhiyye vekâle- ine müracaat edi Sihiyye vekâleti marğarin yağlarının ne suretle yapılacağına dair formül hazırlayacaktır. Yerli boğday Anadoludan gelen malın miktarı artıyor Anadoludan — şehrimize buğday mıktarı artmaktadır. iye kadar her gön şehrimize 5 vagon buğday gelmekte idi. Bu miktar son günlerde 7 vagona, bazen 8 vagona çıkmaktadır. Ayrıca Trakyadan da sert büğ- day gelmektedir. Her gün şehrimize geleri buğ- day miktarının artması hariçten gelen ecnebi unu mıktarını tahdit etmektedir. Alâkadarlar bir ay sonra ecnebi unlarına lüzum kal- anıyacağını söylemektedirler. Mis Kaliforniya gelen Kaliforniyada, sinema yıldızları hariç olmak üzere bir güzelli müsabakası 'yapılmıştır. Müsaba- kada, resmini dercettiğimiz mis Greta birinciliği kazanmıştır. Mis Gretaya mis Kaliforniya ismi ve- lmiştir. Genç kıza - sinemacılık yapması için teklifler başlamıştır. Deniz donu ile çalışanlar Son günler zartında Almanyada sıcaklar pek ziyade artmıştır. Hararetin şiddetinden - devairde çalışmak kabil olamıyor. Bir çok dairelerde memurlar deniz kıya- feti ile iş görmekte ve sık sık duşun altına giderek su dökmek- tedir. Resmimiz Berlinde bir ka- lem odasının halini gösteri, Vapurcular Seyrisefainle anla- şılamayan nokta- lar hangileridir? Seyrisefain idaresile vapurcular arasında bir. itilâfname akti için müzakere ceryan ettiği yazılmıştı. Bir muharririmiz bu meseleyi tah- kik için muhtelif vapur sahiplerile görüşmüştür. Seyrisefain — idaresinin tanzim itilâfmameninu bazı madde- lerini vapur sahipleri kabul et- memektedirler. Muharririmizin görüşdügü Sadık, zade Rıza bey diyor — * Seyrisefain idaresinin bizi kontrol etmek istemesine mukabil, bizim - teklifimiz, ancak, hem vapurculardan hem de, idareden müşterek bir heyetin bu kontrol işini yapmasıdır. amede başka kabul etmediğiniz maddeler varmıdır? — Seyrisefain idaresinin bizden istediği teminata da itiraz ediyo- İtilâfnamedeki maddeye göre, bizden iste banka mektubu / şeklindeki teminatı kendisi muhafaza edecek ve bir yolsuzluk zuhurunda teminatımızı bir cemiyeti hayriyeye yerecektir.. İşte biz bunu da 'ka- bul etmiyoruz. Biz teminat mek- tubunu Seyrisefain idaresine de- ğil, ya ticaret odasın> ya ticareti bahriye müdürlügüne verebiliriz., Çöpleri imha Emanet bu husus için yeni bir tedbir arıyor Sarayburnundan Kuhkapı ve Samatyaya kadar imtidat eden sahil boyu İstanbulun bütün mü- zahrafatının toplandığı yerdir. Emanet, bu mahzura mani olmak | üzere çöp mavnalarmın 3-4 mil uzağa | dökülmesini müteahhide tebliğ et- | miştir. Çöpler açıkta döküldükleri halde de lodos havada bu sahilde biriktiğinden - bu semtlerde otu- ranlar şikâyet ediyorlar. İstanbulun en güzel sahillerin- den birinin böyle mülevves halde bulunması çok çirkin görülüyor —| İstanbul limanı ve Marmaradaki cereyanları çok mütehavvil olduğu için çöpler denize açıktan külmüş olsalar bile akınlının tesirinden masun bulunmiyorlar. Emanet, senelerden beri devam 'eden bu çirkin hale nihayet ver- mek için çöplerin imhasını yeni bir şekle sakmağı düşünüyor. Evelce çöplerin bir fırında ya- kılması düşünülmüş, fakat İstan- |.. bulun bütün fçöplerinin yakılması için meveut - bir iki fırın kifayet edemeyeceğinden bundan sarfına- zar edilmişti. Emenet bu husus için şehrin vaziyetine göre yeni bir tedbirde bulunmak üzere tetkikat yapa- caktır. Kolonyacılar ve müskirat inhisarı Kolanya amilleri Müskirat inhi- sar idaresinden şikâyet etmekte- dirler. Müskirat idaresi kolonya amillerine üzümden yapılan isçirto- lardan vermektedir. Kolonyaçılar diğer ispirto ile yaptıkları lavanta ve kolonyaların sabit kokulu ol- | madığını iddia ediyorlar. | | Gramofon plâkından çıkan dava Bursa 12 (Hususi) — Bir kaç gün evel bura sulh ceza mahke- sinde Şşayanı dikkat bir davaya başlandı . Bursada mahallebici Galip B. tarafından, İstanbulda gramofoncu — Blümenlal - birader- lerin aleyhine açılan bu dava çok garip safhalardan geçeceğe ben- ziyor, < Muhallebici - galip B. burada tanınmış, şakacı bir zattır. Med- dah Süruri Ef. ise malüm. Süruri Ef. her sene buraya gelişinde hikâye söylerken bu zata takılır, lâtife eder. Günün birinde, gramofoncular, Süruri Ef. tarafından doldurulmuş bir plâğı satmıya başladılar. Bu plâkta bir acem, Bursalı mahal-- lebici Galip pehlivan isminde bi- inden kaba şakalarla bahset- mektedir. Galip B. bunun üzerine, bir mektupla plâk — fabrikasma müracaat ederek, bu - plâkların piyasadan toplattırılmasını istemiş fakat müessesenin aldırmadığını görünce meseleyi mahkemeye ak- settirmiş ve on bin lira tazı satla plâkların — imhasını - talep etmiştir . Muhakemenin ilk celsesi çok hararetli aldu. İki tarafın vekille- ri hürmetli bir çene muharebesi yaptılar. dava edilenler: - pil: şabr mükayyettir! dediler, tecil kanunundan, müruru zamandan ve davacının (para vürmek) mak- sadından bahsettiler. Beri taraf (vurmak) tabirini red ve plâkları- 'mını bergün taze taze çalındığını ileri sürerek tecil ve müruru za- manın bükmü olmuyacağını iddia ettiler. Galip B. halk arasında mevki- inin nazikleştiğinden, bu vaziyetin bilhasşa evde nâhoş bir tesir bıraktığından — müştı Mah- keme bü meraklı davayı eylülün beşine biraktı Suriyede Meclisi müessisan reisi zehirlenerek öldü Taymis'in Beyrut muhabiri bil- diriyor: Mufrit Suriye verleri diği Suriye kanunu esasisi proje- sinden dolayı meclisi mücssisanın Tesholunmasına - bais olan - Fevzi beyin vefatı strikninle tesemmüm neticesi olduğ tahakkuk etmiştir. Mumaileyhin zehirlenmesi si, bir kastla değil belki şah: garaz eseri olduğu anlaşılmıştır. Fevzi beyin feci bir sürette olmuş- tur. Şimdi Pariste bulunan Frar sanın Suriye fevkalâde komiseri ve diger maruf zevat taziye tel- grafnameleri göndermişlerdir. Yevmi, Siyas” gazete İDARFHANE — acımusluk sekağı Telgraf adreslı “Akşam, latanbul, Teleton : yazı işleri. için isti 1685 Telefon * kdare İ ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için Seneliği 1700 alb aylığı S00, üç aylığı 500 kunuş. Eemebi. memleketler için: Seneliği 30007 lt aylığı 16005 Üç aylığı S00 kuruştur.