16 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ağustos 1929 Köy ve şehir (Baş traafı birinci sahifede ) okuyup, yazma öğretirler. Sonra Üa olti köy balkıan bir malümat verirler. Muallim, ye sıhhi, içtimai, vatani der K n Nü aü yaşamr biç bilmediği, biç mdiye kadar zahmet öğrünediği basit hayat 'velği lslkük, y ma, yemek pişirme, yemek yeme, konuşma, çalışma üsullerini nir, — Şehirli talebe, havasından - istifa eder, memleketi ve dertlerini yakından görür, halkın noksanlarını anlar, ilerde memlekete nasıl hizmet etmek lâzim geleceğini o yaştan hem düşünmeye başlar.Bilhassa saf köy- Tünün,şehirlilerle temas ederek bo- zulmamış hakiki milli ahlâkından istifade eder, o saf milli muhitin temiz havasını / teneffüs ederek | kalbinde derin hislerin canlandı- ğım göri Artık o mektep sınıfı ile e köy arasında samimi ve sıkı bir mü- nasebet teessüs eder ve kışın, o sınıf talebesi,köylüye kitap, gazete resim, defter, kalem yollar, bir hastalık zuhurunda — muallimin dimile sıhhi vasaya ve ilâç gönderir. Bütün mekteplerimizin her sınıfı böyle bir köyle yakından Laey konferansı Fransa ve Belçika hisselerinden fe- dakârlık ediyor Lahey 14 (Hususi) — Mali ko- misyon bu sabah bir saat kadar içtima etmiş ve fransız murahhası M. Luşörün verdiği izahat dinlen- miştir. Bundan sonra içtima 17 Ağustosa talik edilmiştir. Bu talikten müttefiklerin henüz aralarında itilâf edemedikleri an- laşılıyor. Söylendiğine göre Fransa ve Belçika, kendi hisselerinden İngi tereye 30 milyon mark- verme; kabul / etmişlerdir. Bu süretle itilâf husulü ümit ediliyor. Berlin, 14 ( Hususi ) — Reh havzasının tahliyesi müzakersine devam ediliyor. İngiltere Renin kânunuevel sonunda nihayet kâ- nunisanide — tahliyesi - hususunda asrar ediysr. Elyevm Rende S1 bin Frasız, 6200 İngiliz, 5,500 Belçika askeri vardır. temasa girse, az zaman içinde nekadar köy maarif ve medeniyet nurundan müstefit olur. j /"Her tarafta okutma faaliyetine | iz bu devirde, bu temas kıymetli maarif vekilimizin e arzederiz. Bunun şeki üşünülebilir. Tecrübe için ir iki yerden başlanılır. Yapıla- “cak şey, ufak ve muvakkat bir O iş değil, muazzam ve daimi bir teşebbüstür. Buna muvaffak ola- cak insanlar memlekete en büyük iyiliği edeceklerdir. Her halde şuna kuvvetle kani- iz ki, memleketi “kurtarmak için ahlâfa mukaddes bir miras gibi bırakmak istediğimiz. medeniyet, teceddüt, demokrasi, cümhuriyet fikirlerini hiç kurumadan semere verecek tohumlar gibi ekmek için bu memleket Köy Köy fethedil- meğe muhtaçtır. Bu ilk medeni- yet ve teceddüt ordusu, Gümhu- riyetin mektepleri olabilir. Necmeddin Sadık Maliye memurları Memurlar imtihana tabi olacaklar ve 100 numara alanlar terfi edeceklerdir Ankaralâ— Maliye vekâleti bü- fün maliye devairinde münhal memuriyetlere tayin edileceklerle memurların terfileri hakkında bir talimatname hazırlamıştır. Talimat- name,lerfi için imtihanı esas tut- Askeri manevralar Ankara, 14 — Gumhuriyet or- dusunun her sene yapacağı büyük mancvra ve tatbikatları hakkında hazırlanan talimatname, Gazi Hz, , nin tastiklerine iktiran eylemiş ve Hesini eridede Tutüyür etmiştir. Bursada büyük bir otel Bursa, 14 (Hususi) — Muhase- sebei hususiyece Uludağın Mü- hendis suyu denilen en güzel yerinde, geçen sene temeli atılan otelin inşasına hararetle devam edil- mektedir. Vali Fatin B. büyük bir alâka ile inşaatı sık sık - teftiş etmektedir.” Otelin birinci katı ikmal edilmi; sonuna kadar bil maktadır. Beyaz rusların nişanı ! Paris 13 ( Hususi ) — Geçen sene bütün ruslarım çarı unvanımı takınmış olan granduk. Siril bir nişan ihtas etmiştir. Bu nişan bolşeviklere karşı ” harbedenlere verilecektir. Mısırloğlunda Dün gece birdenbire elektirikler sönmüç ve.. Kadıköyünde Mısırhoğlu ” bah- çesi müsteciri İbrahim bey polise müracaatla dün gece gazinonun maktadır. Müddetini ikmal eden memur- lar imtihana tabi tutulacak, mu- vaffak olanlar terfi” edeceklerdir. | İmtihan —numarası (100 ) dür. | 20 numara imtihana mahsus , 25 devam, 25 te memurlar hak- kında amirlerin vereceği nuttur. Talimatnamede senede bir ay mezuniyet hususu kabul edilmek- tedir. Hastalıktan senede bir ay | devam etmeyen — memurlara (15) gün mezuniyeti verilecektir. De- IZ memurlar imtihanda bir gün için bir numara noksan ala- caktır. Talimatname — vekilin tas- tikinden sonra kat'iyet kesbede- cektir. Barem talimatnamesi etrafında tetkikata —devam — edilmektedir. Talimatname uzun olacaktır. | beylerin | iddia etmiştir. | hoğlu bahçesine eski sahibi Mehmet ve Emin kendisini ” dövdüklerini Bu iddiaya —nazaran Mehmet ve Emin beyler dün gece Mısır- gelerek elekt- rikleri söndürmüşler. ve İbrahim beye - tecavüzde - bulunmuşlardır. Zabıta bu hususta tahkikat yapı- yor. Galatasaray klübu | Galatasaray ikinci reisliğinden | bundan bir kaç gün evel istifa | eden Abidin Daver B. Galatasa- ray sporı futbolcularının ısrarı üzerine istifasını geri almıştır. | Galatasaray klübünün tekâmül we tealisine canla başla çalışan Daver beyin istifası ne kadar derin teessürü mucip olmuşsa istifasını geri alması ayni dere- cede memnuniyeti mucip olacaktır. Telefon haberler Atina sefirimizin ziyaretleri Ankara, 15 (Hususi) — Atina sefirimiz Enis bey bu sabah saat hariciye müsteşarı Numan beyi ziyaret etti. Öğleden sonra hari vekilini ziyaret — edecektir. — Enis bey Ankarada 4-5 gün — kalacak , mezimiyet müddetini — geçirmek üzere İstanbula ula gidecektir. Hasan | Iıy Ankarada Ankara 15 (Telefon)— Trabzon mebusu Hasan B. buraya vasıl oldu. Harp mı? Rus ve Çin askeri arasında müsademeler Tokyo 14 (AAJ— Ajans des nowvelles'in Manchuli'den aldığı bir habere nazaran Çin ve Rus kuvvetleri urasında Manchouli- nin gazbındaki tepelerde bir müsademe vuku -bulmuştur. Çin piyadesi, Rusların - açmış olduğu ateşe mukabele - etmiştir. Manchuli de panik hüküm sür- mekte olduğu iyor. — Zira bu müsademenin Çin-Rus muha- samatının mukaddemesini teşkil etmesinden korkulmaktadır. Moskova, 14 ( A. A ) — Tas ajansı dün Sovyetler tebaasındam 166 kişinin hudut haricine çıka- | Yılmış olduğunu ve şark demir- yolları Şubelerinin? hepsinde bir çok tevkifat yapıldığını Harbinden aldığı bir habere atfen bildiriyor. | Feci bir kaza Sağır bir kadın tren tarafından çiğnendi İzmir 13 ( Hususi ) — Dün me- nemende çok feci bir kaza olmuş- tur. Bandırmadan şehrimize gel mekte olan posta Menemen ile Çiğli istasyonu arasında bir ka- dın, feci bir surette kesilmiştir. Kulakları sağır ve tahminen 45 yaşlarındaki — Fatma — bağdaki işinden sonra köyüne avdet etmek üzere yola çıkmış ve raylar üze- rinden geçmekte iken trenin dü- düğünü — işitmemiş ve doğruca tekerlekler arasına giderek ayak- larından ve başından üç parça olmak üzere Feci bir surette kesilmiştir. Hadiseye derhal Menemen müd- dei umumiliği vazıyet ederek tre- nin 100 metreden sonra durdugu- 'nu tespit etmiştir.Bu hale nazaren trenin frenleride buzuk — olduğu anlaşılmaktadır. Tahkikata devam edilmektedir . Bugünkü hava Yeşilköy —rasat —merkezinden verilen malümata göre bugün hava ekseriyetle açık bazen kapalı geçecektir. Rüzgür şimal istika- metinden esecektir. Dün azami sıcaklık 30 du. Ce- nupta 39 Trakyada'35 Orta Ana- doluda 30 derece hararet vardı. Erzurum - havalisine 2 milmetre yağmur yağmıştır. Sıvasa az yağmur — düşmüşt Gireson ve / civarında hava sisli geçmiştir. Bu sabah saat dokuzda hara- ret 21 di Graf zeplin Balon bu sabah devriâlem .seyalmtına çıkıyor Berlin, 15 (Hususi) — Graf Zeplin devriâlem — seyahatı perşembe günü sabah saat dörtte hareket edecektir. Balonun takip edeceği yol ha- vaya - tal Mamafih — zeplinin şarki Prusya, Baltık ve Leningrad üzerinden geçeceği tahmin ediliyor. İsveç krah hareketinden evel ba- lonu ziyaret etmiştir. Friedrichshafen, 14 (A.A.) — Zepelin bu sabah Tokyoya doğru uçmuşlur. Sabih ada Nevyork, 14 (A.A) — Atlas okyanosunda yapılacak ilk sabih tayyare karargâhımn gelecek sene Ağustos evasetinde kullanılmağa başlanacağı ümit edilmektedir. “Bu şeref te derken az daha boğuluyorlardı İzmir 12 (Hususi) — Dün ikisi | 20 ikisi 14 yaşlarında 4 arkadaş durdukları yerde birden bire karar — veriyorlar: İzmire 3 mil mesafede olan “Karşıyakaya - ğit- | mek ve bu suretle şimdiye kadar İzmirde n aklına gel- meyen muvaffakıyetle neticelendirerek rekor kırmak isti- yorlar. 4 arkadaş Alsancak İske- lesi civarında sahilde soyunarak dördü birden: — Bu şeref te bizim olsun!.. Diye denize atılıyorlar. Fakat bir buçuk mil kadar gittikten sonra: —Can kurtaran yok mu boğu- luyoruz!. Diye bağrışmaya başlıyorlarlar. Bir hüsnü tesadüf, oradan geç- mekte olan ve rüsumata ait bir motör derhal yetişiyor ve hepsini birer birer toplayarak kurtarıyor. İşin en enteersan noktası da şudur: Makinist bu deniz şampiyonlarını çırıl çıplak olarak karakola teslim ediyor Üç serseri Dün gece Uzunçarşı civarını altüst etti Adem, Kemal, Galip isminde üç kişi ile bir kaç sabıkalı dün gece Uzunçarşı civarını alt üst etmişlerdir. Bu adamlar ahçı Seyfi efendidin dükkânma gelmişler ve hiç yoktan zavallı adamı birtekme ile yere yıkmışlardır. Bundan sonra mütecavizlerden biri silâbını çıkarmış ve dükkânın içinde Seyfi efendiye ateş etmeğe başlamıştır. Bundan sonra Adem ile arka- kadaşları dükkânda yemek yiyen somyacı Ali ustanın üzerine atıla- tak adamcağızın iki dişini kır- mışlar, tabanca ile başından yara- lamışlardır. Mütecavizler Seyfi ef.nin dük- kânını berbat etmişler, camekân- ları, dolapları kırmışlar, uzun za- mandan beri yetiştirdiği nadide kuşları ezmişler ve 100 lira para- sıni almışlardır. Polis bu mütecavizleri yakala- yıp baklarında tahkikata başlamıştır, GÜNÜN HABERLERİ İsmet Pş. Hz. Başvekil İsmet Pş. Hz. dün Pendikteki köşklerinden dışarıya çıkmamışlardır. Paşa Hz. dün köşklerinde C.H. F. kâtibi umumisi Saffet, İstanbul mebusu Tevfik Kâmil, Devlet şurası reisi Nusret ve sabık Tütün inhişarı U. M. Seyfi B. ler ziyaret etmişlerdir. Paşa Hiz. nin Ankaraya avdetleri günü henüz malüm deği * Hakimiyeti Milliye- bayra- mı — Hakimiyeti Milliye bayramı dolayısile cumartesi p'ınıı devair kapalıdır. x Tayyare bayramına hazırlık - ları — Dün Fırkada toplanan bir komisyon 30 ağustos bayramının Programını tespit etmiştir. Üç tayyaremize “İstanbul Fatih,, “İstanbul Bayezit,'ve “Balıkçılar,, isimleri verilecektir. *& Gayri mübadiller kongresi— Gayri mübadiller kongresi, bugün Türk ocağında toplanacaktır. * Dahbiliye vekili Ş. Kaya B. — Dahiliye vekili Şükrü KayaB. dün saat 16 da Konya trenile Ankaraya avdet etmişt * Memurlara rüşvet teklifi — Bir şirketin kazanç vergisini azalt- mak için maliye memurlarına rüş- vet teklifinde bulunduğun yaz- mıştık. Bu hususta cereyan eden tahkikat intaç edilmek üzeredir. Rüşvet teklifi tespit edilmişti * Şehitleri ziyaret — Çanak- kaledeki - şehitliklerimizi - ziyaret edecek zevat bu akşam Reşit paşa vapurile hareket edeceklerdir. Şebitlikleri 50 ki bi tir. izci kafilesi gelmiş- makkale ve Geliboludan da (250) kadar ziyaretçi iştirak ede- cekti * Komünistler hakkmdaki ka- rar — İzmir Ağırceza mahkeme- since 7, 5, 4 ve birer sene ağır hapse mahküm edilen taklibi hü- kümetçi 20 komünistin hakkındaki kararlara itirazları Temyizce red- dedilmiştir. Mahkemi — tem) İzmir Ağırceza mahkemesinin ka- rarını tastik Şetmesile haklarındaki hükümler kesbi katiyet eden mahkümların cezalarını Siverek Ağırceza hapisanesinde geçirme- leri adliye vekâletince tensip ve mahallerine o yolda tebligat icra edilmiştir. 15 Ağustos 1929 Alkn 285 Dahili istikrar Düyunü muvabhlde Tagiliz liramı Kümeli tahrilatı Esham he bankanı Anadolu şimendiferi Tramyay şirketi Terkes O, Çek Fiatları Gzerine Londea Farle Nüyerk Amslerdam Sofya Bükreş Roma Cenevre Berlin Viyana MK Yoanlarında akis — işareti olan yakamlar müamele görmeyen caki fiyetleri gönterir.