18 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Hakimiyeti Milliye bayramı Bugün Hakimiyeti Milliye bay ramıdır. B. M. M. bugün verdiği kararla saltanatı ilga etmiştir....
 Müzakerenin inkıtaından sonra.. Yunan emlâkine vaz'ıyet ne zaman başlayacak? Heyeti murahhasamız kıymet takdiri meselesinin
 Hem kasap, hem mebus.. Anadoludaki yaba yabanı domuzları toplamak üzere Fransadan gelecek! Fransız meclisi mebusanında M....
 Denizin pisliği yüzünden.. Trabzonda denize girme hükümetçe menedildi Âli iktisat meclisi heyeti Trabzonda yaptığı tetkikatı

Günün Haberleri Sene 11 — No : 3896 AKŞAM PAZAR — 18 Ağustos 1929 Her gün 8 sahife Fiatı 5 kuruş Lahey konferansı dağılıyor Müzakerenin inkıtaından sonra.. Yunan emlâkine vaz'ıyet ne zaman başlayacak? Heyeti murahhasamız kıymet takdiri meselesinin tesriine çalışacak Yunanistanla itilâf akti için cereyan eden müzakere a: kim - kaldık« tan sonra iş gene müba- dele komis- yönüna — intir kal etti. Ko- misyon - top- lanarak mü- badele işleri- Mübadele komis- yonununda baş ni tekrar tet- — murahhasımız kik edecektir. Tevlik Kâmil B. Ancak Yunanlılar komişyondaki murahhaslarını da değiştirdikle- rinden 'ne zaman içtima aktedile- ceği malüm değildir. Bu suretle iş daha uzun müddet sürüklene- cek, zavallı gayri mübadillerin sefaletleri devam edecektir. Yunanlıların bütün Türk emlâ- kini zabtetmelerine mukabil biz de yunan emlâkine vazı'yet ede- ik. Ankaradan bu hususta . Fakat bu | bir teşebbüs | yoktur. | Mübadele komisyonundaki mü- zakereler de bir netice vermiye- ceği için bir dakika evel yunan emlâkine vaz'ıyet ederek yunan- hlarla müsavi bir vaziyet ihdas etmeliyiz. — fakdiri kıymet Yunanistandaki Türk emlâkine kıymet takdiri için senelerden beri muhtelif komisyonlar çalışı- yor, Bu komisyonların masrafı binlerce liradır. Halbuki yunanlıların sui niyeti yüzünden komisyonlar — şimdiye kadar hiç bir iş görememiştir. Türkiyedeki yunan emlâkine kıy- met takditini pek çabuk yapıldığı halde yunanistanda pek az em- lTâke kıymet takdir edilebilmiştir. Heyeti murahhasamız bu ciheti nazarı dikkate alarak bu işin sür- atle icrası için ne yapmak lâzım geldiğini komisyonlardaki murah- haslarımızdan sormuştur. Yunan- hların aşikâr sui niyetleri varken | hiç bir tedbirin fayda etmesi me- mul deği Yeni yunan sefiri Azledilen yunan sefiri M. Pa- panın yerine eski hariciye nazırı M. Streytin tayin — edileceğini Yunan mahafili teyit ediyor. Bu mahafile nazaren bu hususta pek yakında istimzaçta - bulunulacak- tır. M. Streyt sefir olmayormuş Atina, 16 (fos) — Bura salâhi- yettar mahafilinde M. Papanın yerine M. Streytin tayin edileceği M. Diyamandopulosun açığa çıka- rılacağı haberleri tekzip olunuyor. Pire anbarlarında yangın Atina 16 ( fos) — Pire umumi anbarlarında yangın çıkmış ve anbarların büyük bir kısmı yan- mıştır Hasarat 300 milyon drahmi tahmin olunuyor. Hem kasap, hem mebus.. Anadoludaki yabani domuzları topla- mak üzere Fransadan gelecek! Fransız meclisi mebusanında M. Ogüst Sabatye isminde genç bir mebus vardır. Bu mebusun asıl mesleği kasaplıktır. M. Sabatyenin Pariste, mebusu bulunduğu Klin- yankur belediye dairesi dahilinde büyük bir kasap dükkâmı vardır. Mebus efendi sabahları erkenden bu dükkâna gelir, beyaz önlüğünü giyer mezbahadan gelen domuz- ları, sığırları çırakları ile birlikte parçalar.. Filetoluk, pirzolalalık, rostoluk, kebaplık Bu ce imları ayırır. önlüğünü çıkarır, yıkar ve mebusluk görmek üzere meclisi mebusana gider... M. Sabatye son zamanlarda çok kârlı bir iş bulmuştur : Türkiyeye gelerek Anadoludaki yabani domuz- ları toplamak.. Anadoludan rumlar gittikten sonra bakımsız kalan do- muzlar yabanileşmişler ve dağlarda çifleşerek pek ziyade çoğalmışlar- | dır. Bu yaban domuzları mezruat için ciddi bir tehlike teşkil etti- Fransız kasap ve mebusu M. Labatye ğinden her tarfta bunların imha- sına çalışıyorlar. Fransız kaşap - mebusu — bunu her neredense haber almış ve Anadoluya gelerek yabani do- muzları yakalamağa ve bunları Gazi Hz. Reisicamhur Hz. dün ak- şam saat 17 buçukta, refakat- lerinde B. M. M.Reisi Kâzım Pş. Hz. ile diğer zevat bulun- ( duğu halde Sakarya motörü ile Adalara doğru bir deniz | tenezbühüne çıkmışlardır. Gazi Hz. saat dokuzda (| saraya avdet buyurmuşlardır. Ferit ibrahim B. tarafından Gazi çifliğinde alınan filim dün gece sarayda Reisicum- hur Hz.ne irae olunmuştur. Bu film 1000 metro kadar olup Gazi çifliğinin bidayeti | teessüsünden bugüne kadar ge- çirdiği safhatı göstermektedir. Üösini emir buyurmuşlardır. — ) |Hakimiyeti Milliye bayramı Bugün Hakimiyeti Milliye bay- ramıdır. B. M. M. bugün verdiği kararla saltanatı ilga etmiştir. Teşkilâtı esasiye kanunile Tür- halkı bukuku hakimiyet ve e mİşk böldmlyek ve olan Türkiye Büyük Millet Meclisi. nin şahsiyeti maneviyesinde gayri kabili terk ve tecezzi ve ferağ olmak üzere temsil ve bilfül isti- male ve iradei milliyeye istinat etmiyen hiç bir kuvvet ve heyeti tanımamıya karar verdiği cihetle misakı milli hudutları dahilinde Türkiye B. M. M. hükümetinden | başka şekli meti tanımaz. Binaenaleyh Türkiye halkı haki- miyeti şahsiyeye Mmüstenit olan İstanbuldaki şekli hükümeti 16 mart 1336 dan iren ve ebe- diyen tarihe müntakil addeyle- miştir.,, Hakimiyeti, milliye bayramı mü- bugün devlet devairi ve sair resmi müessesat tatildir. Seylâp tahribatı Rizedeki tahribat hakkında bir istatistik | Rize, 16- (Hususi) — Son sey lâp tahribatının husule getirdiği maddi hasaratın ziraat dairesince t edilen resmi miktarı şudur: 52 ev tamamen, 82 ev kısmen yıkılmıştır. $00 dönüm arazi harap olmuştur. 2 milyon kilo mısır ha- gılâtı umumi yollarda 200 bin hık hasar vardır. Sirkeci rıhtımında bir ceset bulundu Dün gece saat yarımda Sirkeci yolcu salonunun önünde bir ceset muştur. — Yapılan ” tahkikat | sinde bu cesedin Tevfik isminde bir şahsa ait oldu- batye Paris gazetelerin- den birine beyanatında bu işle ciddi surette meşgul - olduğunu ve bu sayede Fransada et fiatını yüzde S0 ucuzlatacağını — söyle- mişti Denizin pisliği yüzünden.. Trabzonda denize girmek hükümetçe menedildi Âli iktisat meclisi heyeti Trabzonda yaptığı tetkikatı bitirdi Trabzonun umumt manzarası Trabzon 10 ( Hususi ) — Bir haftadan beri Trabzonda dehşetli “sicaklar var. Bütün Trabzön kinleri sıcaktan buram - buram terliyoruz. Günde iki üç kere çamaşır değiştirmeden olmıyor . Hele şapka ve ceket sıcaktan kullanılmayacak bir hale geldi Lâkin- sabil pek pis olduğu in sıhhiye müdürü deniz banyo- larını menetti... Halbuki bu sıcaklarda Trabzon halkını yegâne ihtiyacı denize girmektir. Sıhhiye müdürü ile be- lediye heyeti bir karar vermeden evel denizin temizlettirilmesini dü- şünselerdi her halde çok daha iyi etmiş olurlardı. Trabzonda son zamanlarda av- cılığa dehşetli rağbet var. Geçen hafta avcılar cemiyeti ile Necmi ati avcılar klübünün yıl dönümü merasimi yapıldı. Çok av meraklısı olan vali Hilmi beyle vilâyet erkânı mera- Merasim- den sonra gençler avlandılar, beyi, tüccarı ve bilhassa ziraatçı- ları, fındık mütehassıslarını saat- lerce dinlemiş ve şu esaslarda karar kılmıştır: 1 — Trabzonda halen sınai fabrikalar tesisi, inkişaf için mü- him bir âmil olamaz. 2, Kamyon yolu - olmadığı için Trabzonun hali ve istikbali Ffenadır, 3 — Trabzonun inkişafı ve istikbalinin parlaması için fındık mahsulünün ıslak ve ihyası lâzım- dır. Diger mahsulât ikinci dere- cededir. 4 Trabzon bugünkü hali ile e gitmektedir. Heyetin bu kanaatleri bura mahafilinin kanaatlerinin aynidir. Trabzonda iktisadi vaziyetin fena- lığından dolayı son günlerde iflâs- lar çogalmağa başlamıştır. Bu sene alivre satış yapanların (Devamı ikinci sahifede ) Lâheyde son vaziyet..