18 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Safihe 2 18 Ağustas 1929 Günün meseleteri Bir sır Ticaret Ödası her ay , hayat pahalılığı hakkında bir hesap cedveli neşrediyor. Bu ay çıkan cedvele göre, 1914 temmuzunda, yani harbi umumiden evel a)d:ı 945 kuruş sarfeden bir aile, şimdi, ayaı şekilde yaşamak için ayda 124 lira sarfetmeye mec - burdur. Demek ki, Ticaret Odasının| hesabma göre, hayat 14 misli pahalanımıştır. Bizce bu hesap yanliştır. Çünkü, Ticaret Odası, yalnız ekmek, et, yağ, sebze, odun. kömür, elbise, iyak kalüdör gtü zarkli Havayi hesap etmiş. Yaşamak, bu asırda ade yemek, içmek, yatmaktan mı ibarettir? Okumak , yazmak , eğ lenmek, vesaiti nakliye bayat ih- tiyaçlarına dabil değit midir? Bundan da sarfı nazar, Ticaret Odası bir evin kirası için 25 lira, bir ayak kabı f 5ti koymüş. 25 liraya ev, 500 kuruşa potin nerede? Fakat mesele orada değil. Far- zedelim ki bu hasap doğrudur. Eskiden ayda 945 kuruş ile h: zaruriyesini temin eden bir aile şimdi 134 lira sarfetmeye mecbur. Bundan aşağı yaşamak kabil'değil. Bu kadar para kaza- nan kaç kişi var? Ötekiler, yani ayda 100 İiradan az kazanan ekeseriyet ne yapıyor, nasıl geçi- miyor? Sır... Devletten maaş alarak geçinen memurların azim ekseriyeti ayda 40, 50, 60 lira alır.Ticara Odasının resmi hesaplarına göre bunların aasıl geçindiklerini düşünelim. Bir karı, bir koca, bir de ço- cukdan müteşekkil asgari bir aile tasavvur edelim. Ticaret Odasının besabına göre: " Ev kirası 2500 45 okka ekmek — 950 Tenvir 320 Ateş 350 , Sabun 136 Sebze 450 Yağ 735 5441 Bu aile hiç et yemeden, hiç Eiyinm:kdm yani hepsi çıplak eturm: çocuğun mektey S am makliyeye binmeden, kahve, cıga- ra içmeden ayda 54 Jira sarfet- mesi lâzım. Fakat ayda 54 lira almadan geçinenler var. Hem, yi- erek, giyinerek... Bunlar nasıl Ls.yuıâ" İşte hal edilecek sır buradadır. Hayat pahalilığı vardır, yahut yoktur. Geçinmek,'asgari yaşamak için bir paraya ihtiyaç vardır ya. — Bu paraya resmen malik olmadan yaşayanların sırrını bulmak, ayda n aşağı 100 lira isteyen bugünkü hayatı, —aldıkları — 40,50,60 lira maaş ile kapatan devlet memur- Bugünkü hava Yeşilköy —rasat — merkezinden verilen malümata — göre bugün facaklık düne nazaran azalmıya- caktır. Hava bazen bulutlu geçe- üzkâr ilııı| istikametle- Dün azami hararet 33 dereceye kadar çıkmıştır. Gece hararet 21 sabahleyin 26 olmuştur. Dün Anadoluda en sıcak mın- taka şarki Anadolu idi. O mınta- kada hararet 83 dereceye kadar çıkmıştır. Trakyada 34, Adanada 35, orta Anadoluda 30 derece sıcaklık olmuştur. Gireson ve civarında yağmur yağmamıştır. Laugüy konferansı Çarşamba günü inkıta vukuu muhtemeldir Lahey 16 (Hususi) — Mevsuk baberlere göre M. Briand Ren havzasının ne zaman tahliye edile- ceğini yarın haber verecektir. Mali komisyonda müzakere bir türlü — ilerileyemiyor. — İngiltere Fransa ile Belçikarın gösterdiği müsaadeyi — kâfi — görmemiştir. Vaziyet pek gergindir. Çarşamba günü müzakerenin akim kalması | muhtemeldir. M. Briand, alman hariciye na- zırı M. Ştrezeman ile bir saatten fazla görüşmüştür. 16 (A.A.) — İngiliz de Young plânını tahrip etmeden İngiliz matalibinin i- cihetine gidilemiyeceği zemininde hariçte sık sık tekrar olunan iddiamın — hakikat” hale - tevafuk etmediği beyan olunmaktadır. Rizede bir çete -yakalandı — Hapishane- işilik bir çete ü lüzhet isminde bir şakinin idaresinde yapmadığını bırakma- yozdu. Aylardan beri devam eden | şiddetli takibat neticesinde bu caniler diri diri yakalanmışlardır. Dahiliye vekili - geliyor Ankara, 16 — Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey beraberinde ka- İemi mahsus müdürü ve yaveri olduğu halde İstanbula hareket öğekli Bey - rüdküyonda “ıealiye hariciye vekilleri ile Ankara valisi tarafından teşyi edilmiştir. Şükrü Kaya bey İstanbulda başvekil İsmet paşa hazrelerine | teftiş seyahatı hakkında malümat | vercektir. işkodrada müslüman ve katolik amele arasında kavga İşkodra 16 (Hususi) — İşkod- rada bir birahane inşasında çalı- şan müslüman ve katolik amele | arasında &hemmiyetsiz bir sebej n delayı kavga çıkmıştır. —— | Kavga az zaman zarfında büyü- | müş, nihayet jandarma müdahale etmeğe mecbur olmuştur. 3 kişi ağır yaralıdır. Bir çok kimseler tevkif edilmişti 4 kişiyi yaraladı Düz Ayarelyada bazli bireaka olmuştur: Aralarında bir para meselesi bulunan Kürt Sait ile arkadaşları Suphi, Faik ve Ayşe, Emine ismin- “/deki kadınlar kavgaya tutuşmuşlar,| neticede kürt Sait bunların hep- Unkapanı sakinlerinden Kadri isminde bir adam dün gece bir sünnet di ünde Dilsiz Arifi kalçasından ağır surette yarala- mıştır. Carih zabıtataca yakalan- miştir. Altınkum dönüşü Dün Altınkumdan dönen Sotiri isminde bir Yunanlı Sirkecide tütüncü İsmail efendi tarafından bir para meselesinden — dolayı cerhedilmiştir. Carih tütüncü ya- kalanmıştır. Ruslar hudut boyunda askeri nümayiş yapıyorlar Lohdra 15 (Hnsusi) — Nanking- gelen son haberlere 3 ruslar bütün budut boyanda Hüma- yiş yapıyorlar. Mereşal Çag Li ig bugün bududa takviye kıta: 'atı göndermişlir. Çinde dahili vaziyet karışıktır. Maliye nazırı masrafın çokluğun- dan bahsederek ordu. miktarının tenzilini istemiştir. Ceneral Yen de Pamuk amelesi İngilterede pamuk mensucat amelesinin grevi devam ediyor Londra 16 (A-A)— Lancachier mensucat fabrikaları patronları ile işçileri tarafından intihap olunan murahhaslar bu sabah Mances- terde akettikleri bir içtimada, ücret- lere ait ihtilâfı bir hakem heyetine tevdi ve bu heyetten sudur. ede- cek hükmü kabul etmeğe karar verdikleri için 5,000,000 - işçinin muaaltal kalmasına sebep - olan son vahim buhran hitam bulmuş sayılabilir. Fabrikalar - Pazartesi günü tekrar işe başlıyacaklardır. Londra, 16 (A.A) — Latcaehier mensucat / fabrikaları patronları ve işçileri tarafından intihap olunan murahhaslar ücürat meselesinden mütehaddis ihtilâf hakkında bir hü- küm ve karar verecek bir hakem heyetinin tayini hususunu müzakere için bugün Mancesterde toplana- klardır. Müthiş bir cinayet Dün gece Mahmut isminde biri Koskada iki kişiyi öldürdü Dün gece saat yarımda Beya- zıtta, Koska caddesinde müthiş bir cinayet olmuş, bir adam iki kişiyi öldürmüştür. Koska sakin- lerinden Rüstem efendi ile arka- daşı Osman efendi dün gece saat yarımda Beyazıtta inzibat karakolu karşısında gene Koskada oturan Mahmut isminde birisi ile karşı- laşmışlardır. Mahmut ile Osman ve Rüstem efendiler arasında geçmiş bir vaka Tardıci Bi kine MA taban casını cıkarmış: eni / hizdirmayın, izi de delik deşik Diye bağırmıştır. Rüstem efen- | di buna: — Yavaş yol yakın.. Dağ başı me zannettir. burasını? Cevabını verince Mahmut altı kere ateş etmiştir. Çıkan mermilerin altısı da Rüstem efendiye isabet et- miştir. Kanlar içinde yere yığılan mecruh biraz sonra vefat etmiş- tir. Osman efendi bu feci vaka karşısında meseleyi polise haber vermek istemiş lâkin Mahmut : — Yerinden kımıldama yaka- rim.. Diye adamcağızı korkutmuştur. Katil bunu / söyledikten — sonra tabancasına altı kurşun daha koymuş bu sefer de Osman efen- | diye nişan alarak ateş etmiştir. Gayet ağır surette yaralanan Os- man efendi Cerrahpaşa hastahane- sine kaldırılmışsa da biraz sonra vefat etmiştir. Katil vakadan son- ra kaçmak istemiş, fakat tabanesı ile birlikte derdest edilmiştir. 16 (Husu: Berlin Zeplin dün sabah hududuma'dabil olm bir rüzgâr hasebile b: 'nın 400 kilomçtro şimali şar) Vologda üzerinden gemiştir. Graf Zeplin Oral daği vaffakıyetle geçmiş ve Sibe dâhil olmuştur. Siberyada müsaittir. Bal a 120 metre süratle ileriliyor ve Irkutsk telsizi ile daimi surette muhabere- de bulunuyor. Balonun Cumartesi Vladivostak — üzerine vasıl ol ması ve pazar. sabahı Tokyoya muvasalatı ümit ediliyor. Tokyo- da pek büyük istikbal merasimi yapılacaktır. Viyanada nümayişler Londra, 16 (A.A) — Viyanadan Röyter ajansına birildiğine göre, müdafaai vatan teşkilâtının sözde bir hadise çıkarmak için yaptığı hazırlıkları protesto için Viyanada 10,000 - sosyalist tarafından bir nümayiş yapılmıştır Avusturya cumburiyeti müessis- lerinden olan doktor M. Suctehin bu münasebetle irat ettiği bir nutukta — müdafaai — vatancıların maksadı — sosyalist cebren iskat ettikten sonra Avus- turya ile İtalya arasında faşizm | esası üzerinde bir iltihat vücüde getirmek olduğunu söylemiştir. Bursa mahkümları hakkındaki karar gene nakzedildi Bursa, 16 — Taklibi hükümet cürmü ile mahküm olanlar hak- kında Bursa ağırceza mahkeme- sinde verilen kararda esbabı mü- şeddede nazarı itibara alınmad- gından hüküm mahkemci temyizce yeniden nakzedilmiştir. Mahkemeye pazar günü devam edilecektir. Trabzon fırka mutemetliği Trabzon 16 ( Husust ) — Fırka vilâyet mutemetliğine merkez mu- temedi Pulathaneli zade Celâl bey tayin edildi. Dünkü yarışlar Yaz at koşul, n dördüncüsü dün yapıldı. Birinci koşuda Tay- yar ikincide Geyik birnici geldiler. Lâkin biniciler ikinci koşuya |itiraz ettiler. Cokeylerin anlattı- ifına göre yarış bidayetinde yolda önlerine büyük bir manda çıkmış ve hayvanlara saldırmağa baş- | Tamıştır. Bac gemite çf bir- tablike geçiren biniciler yollarını kısma; mebur almuşlarbır. Hakem hej bu iddianın doğru olduğuna hük- metti ve ci yarış tekrarlandı. Neticede — Alce, birinci ve Gevik ikinci geldi. Üçüncü yarışta koperning koşuda — Yıldız beşi Mavzika birinci gelmişlerdii dün gece yangın çıkmışsada hemen söndürülmü,; 4 üncü sahifemizde Kadın sabrı Macar edebiyatının şaheserle- rinden olan bu romanı bugün tefrikaya başladık. Müterecimi : (Vâ-Nü) bükümetini | Denizin pisliği yüzünden (Baş traafı birinci sahifede ) çok zarar edecekleri tahmin olun. maktadır. — Findik pek azdır. Bi için bu sene pahalıya satılacak ve geçen yıl kadar Trab- a F Bir kaç zamanı neden ve civar fır dan yeni mah Bunlar bavr:klm’a defne | darı ile donanmış kayıklarla şehre getiriliyor. Fındıklar büyük mera- le - karşılanmaktadır . Findil Mmütehassısı bir rapor hazırladı ve vekâlete bildirdi. Jeoloji heyeti Sürmeneye Heyet felâket sahasına dabil ol- muştur. Bugün Trabzonun ” bütün kihar halkı vali beye davetli. Vali bey oğlunu — evlendiriyor. — Muhteşem bir düğün yapılacak. Dün burada kanlı oldu: Mustafa bey isminde bir genç bir seneden beri bir genç bir vaka kızla — münasebette bulunmakta imiş... Mustafa B. evelce izdivaçtan bahsederken son günlerle bu bahsı açmaz olmuştur. Bunun üze rine genç kızın, hemşiresi bıçakla Mustafa beyi ağır surette yaraladı. Mecruhun - hayatından ümit yok... Dört seneden — beri — sevdi; kızı almak için karısını öldü- ren ve ve üç çocuğu ile beraber evine ateş veren Pulathaneli Meh- medin muhakemesine başlanıldı. Karar 15 gün sonra verilecektir. Şehıt kleri ziyaret Heyet bu sabah dokuz buçukta avdet etti Çanakkale şehitliklerini ziyarete giden heyet bu sabah şehrimize avdet etmiştir. Heyeti hamil Reşit paşa vapuru Analartalar önünden geçerken Cevdet kerim Çanakkaleder hininde emsalsiz zafer menakibini Kerim bey demiştir ki: 'nın gözümüze batan sivri taşları görülüyor. Onlar buna abide di- yor, fakat Türk askerinin buradan görünmez lâkin bütün dünyadan gürülen şu yalçın kayaalar bütün azametile onların ebediyete ka- dar sürecek ve yıkılmıyacak canlı Türk zafer abidesidir. ları üzerinden — kollarımızı uzata- rak sana tavaf ediyoruz, sen Türk dünyasının yıkılmaz bir kâbesisin,, Cevdet Kerim bey burada Gazinin her vakit olduğu gibi vatanı nasıl kurtardığını bütü heybetile anlatırken “yaşa Gazi,, sedaları Akdenizin mehip ufukla- larında yüksel . Şehitierimiz için abide Çanakkale boğazı methalinde Türk - şehitleri yapılacaktır . girerken derh Hanın üçüncü katından kendi- sini aşağıya atmış Dün gece bütün Fatih halkı müthiş bir gürültü ile uyanmış- lardır: Gece saat 24 raddelerinde Fa- tihte Taşhan civarında müthiş bir feryat işidilmiştir. Sese doğru koşanlar Taşhanın bi önünde, yerde bir genç kızm kanlar içinde yatmakta- olduğu nn görmüştür. Yapılan tahkikatta bu kızın Taş han sakinlerinden Meh- met efendinin kızı Seniha olduğu ve kendisini intihar kasti ile hanın ücüncü katından aşağıya attığı anlaşılmıştır.