16 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

16 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Lahey konferansı Almanya ile itlâf devletleri arasındaki harbi amumi mirası olan muallak mes- eleleri bir an evel halledecek yerde mütareke zamanında baş- hyan ve son Türk - Yunan har- binde kızışan ve İngilizler muzaffer Tük ordularına karşı Çanakkalede mukavemet etmek istediği vakıt 'son haddini bulan ingiliz - fransız münaferatinin bütün şiddetiyle patlak vermesine sebep - teşkil etmiştir İngiltere ile Fransa, siyasi ri- cali yekdiğerine en ağır ve tah- Tikcuyane / sözleri sarfediyorlar. İngilizler ultimatoma benzer teh- didatta bulunarak Fransa ve İtalya için tervici çok müşkil serdediyorlar. Fransızlar bu. teklif- çikahlar bunlara iltihak ediyor. Küçük hükümetler bu mesele de menfaatları ingilizler ile müş- terek — olduğundan — İngiltereye —| karşı teveccülikâr görünürler. Al- manya ise bir kenara çekilmiş neticei hali bekliyor. hagiliz amele hükümeti pratik karaket etmek istediğinden Fransa, ile derhal hesap görmeğe kalkış- muştır. Bu nagihani haraket ve hücum — karşısında — Fransızların afallamadıkları iddia olunamaz. Çünkü İngiliz maliye nazırının tehditleri kolay kolay hazmoluna- cak şeyler değildir. İhtimal Fran- gızlar İngilizlerin talep ettiği se- nevi bir iki milyon İngiliz lirası fazla hisseden ziyade İngiliz siya- etinin büsbütün Fransadan ayrı- larak bilâkis buna karşı cephe almasından infialle karışık hayret içinde kalmışlardır. ingiliz politikasının yeni merkezi sikleti Fransızlar ne kadar hayret et- seler de haklarıdır. İki ay ev. iktidar mevküne gelen — ingil amele hükümeti iş başına geldigi günden itibaren fransızlardan yüz gevirmişler ve Amerikaya samimi dostlük elini uzatınışlardır. Mr, Makdonald Amerika ile uyuşmak için ber türlü fedakârlığı yaptı: Kuvvci bahriyede Amerika ile müsavat esasını kabul ederek İterenin asırlardan beri haiz aolduğu hakimiyete kendi rizasiyle nihayet verdi. Bu mühim haraket Amele hü- matalip | Çanakkale münafereti Laheyde patlak verdi - ingiliz politikasının yeni merkezi sikleti - ingiltere ne istiyor? Snovden kaya gibi metin Belçika boş yere kayaya ga çalışıyorlar kümetinin birden bire aklına eserek yaptığı bir şey değildi Belki hükümetlerin tasavvur eylediği ve hazırladığı bir şeyin Amele fırkası iktidar mevkünde iken tabakkuk ettirilmesinden ibarettir. İnğiltere nazırı Snovdenin ültimatam gibi patlıyan sözlerinin tazammün eylediği mana İngilterenin Fransa- dan kati surette ayrıldığını ifade ediyor. Lahey konferansının, pek te beklenilmiyen ilk ve mühim neti- cesi bu ayrılıktır. ingiltere ne istiyor? Lahey konferansında İngilizlerin tuttuğu siyasetin manası bu ise de ortada İngilizlerin takip eylediği | mühim maddi menfaatları vardır: 1 — Almanyanın vereceği se- nevi taksitlerin (Spa) konferan- sında tayin olunan nisbet üze- rinden tevzü. 2 — Almanyanın yapacağı te- diyatın bilâ şart ve şarta makrum olarak ayrılan iki kısımdan birin- cisinin taksimi dayinlerin hissele- leriyle mütenasip olmalıdır. 3 — Almanyanın eşya olarak yapacağı tediyatın miktarı tahdit edilmelidir. İngilizler (Spa) konferansı nisbe- tini Yang plam lehine feda ede- cek olsalar her sene 2,400,000 İngiliz lirası feda etmiş olacaklar- dır. İngilizlerin bu hissesi yong planında İtalya ve — Belçikaya bırakılmıştır. Yong planmda bilâ kayt tediyatın yüzde yetmişi Fransaya - verildiğinden bir gün Almanya makrun tediyatını ifadan aczini izhar eylediği vakit İngiterenin eli böğründe kalacak- tır. Fransa ve italyanın borçları Eşya olarak tediyat Fransa ve İtalyanın işine gelir ise de İngiliz sanayü için gayet muzırdır. İngil- tere davasını şu — süretle izah ediyor: İngiltere, menafü maddiyesinin | tehdit olunduğundan değil belki Fransa ve Belçika gibi başka milletlerin bimayesi için harbe girmiştir. Halbuki harbin sonunda en ziyade borçlu kalan devlet İngillere — olmuştur. - İngilterenin harp borçları yedi. buçuk milyar Liberal ve Muhafazakâr- | mızın gü Türkçe yeni hartlerle dık. İşbu bakil çok üsti Tel. B. O. 2878 İngiliz lirası tutuyor. Günde İngiliz milleti bir milyon İngiliz lirası ödüyor. İngilterenin Amerikaya harp borcu bir milyar İngiliz lirası olup bunun için her sene altmış milyan İngiliz lirası ödüyor. İngiltere Fransa ve İtalyadan olan alacaklarını tenkis etmeyip 'tam miktarda alsaydı Amerikaya kendi hazinesinden bir para bile ödemeğe — ihtiyacı — olmuyacaktı. Fransa İngiltereden altıyüz milyon ve İtalya dahı beşyüz altmış mil- yon lirası harp borcu ab miş idi: Halbuki İngiltere Fran- sanın borcunu 227 milyona İtal- yanın dahı 87 milyona-indirmesi- 'ne razı olmuştur. Eğer İngiltere (apa) konferansı nispetinden “şimdi vaz geçecek olur ise İtalyanın İngiltereye olan 78 milyon İngiliz Hrası borcu 48 milyona inecektir. Bu hesaba gö- re İngiltere İtalyayı hemen hemen bütün borçlarını bağışlamış ola- caktır. n Snoyden, Yanğ plânı İngiltere- nin lehine tadil edilmediği tak- dirde Fransa ve İtalya ile mün akit harp borçları mukaveleleri: feshedeceğini tehdit makamında söylemiştir. Böyle bir vaziyet ta- hı’;ldı“uşıeylenay taktirde yîuıyı 78 milyon yerine 560 milyon ve Fransa dahi 227 milyon yerine 600 milyon İngiliz lirası ödemek mecburiyetinde kalacaktır. Binaen aleyh Fransa ile İtalya konferan- sın birden bire kapanmasına ve- sile vermeğe çalışıyorlar. Velhasıl | İngiliz amele hükümeti Fransa ile İtalyayı konferansla fena halde kıs kıvrak yakalamıştır. gazetesine verilen ilânda bizim Türkiy ! ğumuz fabrikada imâl edilen müsecel Hakiki Radium tıraş bıçakl 'a sahte olduğundan bahsederek kendi menfaati şahsiyesi bir Alman fabrikası bıçaklarının propagandasını ileri sürmek isteyor. Kendisinin bir müddettenberi aleyhimize gazetelerle yazmış olduğu tahki- rane ve tecavüzkârane neşriyatı için esasen makamı aidine müracaat olunmuştur. Gayrr meşru rekabet olmak üzere verdiği ilânların başında ingilizce «Radiüm best safty rasor blade» yazılı klişeler bulunuyor ise de Almanyadan Rot Buhner şirketi tarafından kendisine gizlice gönde - rilen bıçakların üzerinde bizim müseccel ünvanımız olan istânbulda Galatada Radium lambası ticarethanesi için Imâl edilmiştir ibaresi yazılıdır. Maksadı bizim unvanımızı istimal ederek şöliretimizden bilistifade piyasaya taklit Radium bıçakları sürmektir. Gayrı meşru raki- bimizden bıçak alanlardan birisi merak etsin bir paketi açsın baksın ve niçin. bizim unvanımızı kullandığını kendisine sı küllien muğayir olan işbu hareketi takdir etsin. E ilânatın ticarethanemizi tanıyan ve mallarımızı takdir eden muhterem müş- terilerimize hiç bir tesiri olmayacağı bedihidir. Memleketimizde ilk defa olarak tesis ettiğimiz fabrikada imal edilen Radium tıraş bıçaklarının üzerindeki cenebi kelimeleri kaldırarak yalnız m tiraş biçağı, Galata,, ibaresini yazdır- tıraş bıçaklarımızın nefaset ve metaneti diğer bıçaklardan n olmakla beraber fiatı daha ehven olduğundan muhterem müşte- rilerimizin -kendi menfaatleri noktai nazarından yalnız işbu hakiki tıraş bıçaklarımızı kullanmalarını tavsiye eyleriz. Radium ticarethanesi: İstanbul - Galata Posta kutusu 313 Galata, çeliği,, “Radium ticarethanesi istanbul - si “Hakiki Ra: Sabıkalı damgası. Dün idarehanemizde otururken iea vi çe y b temiz giyinmiş bir zat girdi. Ya- Damee eNe Ve Bdi ni dim ettir — Bendeniz sabık saray dok- torlarından Cemil paşanın oğlu Sait Cemil... Size bazı maruzatım var müsaade ederseniz anlatayım. — Bayurm efendim.. Dedik, anlatmağa başladı: — Ben, babam sağ iken bey- | oğluna, kadınlara derin bir inci- zapla bağlı idim. Buraya para yetiştirmek için gençlik ve ace- milik saikasıyla doğru olmayan bazı hareketlerde bulundum , bunların cezasım çektim. Şimdi lekelenmiş bir adam vaziyetin- deydim. Tahsilimi Robert kollejde yap- hm. — Türkçeden — çok — iyidir. | İngilizce , — fransızca — bilirin Ebeveynimin — vefatından sonra Ankaraya gittim. Müdafaai milliye vekâleti fabrikaları işletme kalemi kısım amirliğine kabul edildim. Ücreti maktualı memurlar tez- kiyeye tabi tutulmaktadırlar, Ben de tezkiye edildiğim zaman ma- zideki ahvâl dolayısı ile işten çıkarıldım. Mütcakıden bir otoma- bil, acantesinin muamelât müdiri oldum, aymı ahval dolayısı il bir ay sonra orasını da kaybettim. Sonra İstanbula gelelim, bir çok yerlere müracaat ettim ve büyük bir lokantaya oldum. Lâkin gene tezkiye meselesinin — gadrine uğradım. Bütün bunlar gelmiyormuş gibi bir işim de mütemadiyen polis idaresi ile meşgul olmakl.. Mazimdeki ahvalin elim bir ne- ticesi - olarak- voliste biç bana de ilk defa olarak tesis etmiş oldu- rsün, Ve usulü ticarele asen işbu. gayrı meşru *“Halis isveç benzemeyen - bir fotografim, bir de kaydım var.. Bir vaka oluyor.. Mağdor lise müracaat, ediyor.. Bu zata ir çok fotoş gösteriyorlar. Bu resimler içinde benimkini terip kazara: — Buna benzeyor. kelE M ertık henim için felâ- aşlamıştır. Hemen yakalanır, malı çalman, yahut evine hırsız gn zatın buzuruna- çıkarlırım.. luvacehe — edilirim, kabahatim olmadığı meydana çıkar ve serbest bırakılırım.. Şu hal bazen iki üç defa tekerrür eder. Seneler var ki mahküm olm: mışım.. Günden güne tekâmü inkişaf eden dimağımla mazi- mi daima telin ediyorum.. Artık ben kendi kendime btra- kılamaz miyın? Cu sonsuz muva- ceheler, bu neticesiz muameleler- de hem bana, hem benimle meş- gul olan memurlara. hem de bu- mun için sarfedilen zamana ya zıktır. Bu tertemiz muhit içinde benim- de bir hayat hakkım yok mu? Bu millet bu vatan, bu cemiyet benden, hiç de- istifade edemez Bugün müteehhil bulunuyorum. Masum bir zevcem, henüz altı aylık küçük bir kızım var. Ne yapayım? İntiharmı? Teseül mü? Her hanği bir işi benimseyerek yapabilirim.. Evvelce ne cürüm işledim —ise — cezasını — fazlası ile çektim.. Ben de bir insan kanı, bir insan kalbi taşıyorum.. Ban: her nerede olursa olsun bir iş gös