23 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1929 buz yok! Dün, bazı zevat hi büz. bulamadıklarından ettiler. Bunun doğru olup olmadı- ğanı tahkik etmek için bizzat 'buz taharrisine çıktık. İhakika öğleden sonra, ne Sirkecide, ne Galatada bir dir- hem buz bulmay kabil oldı. Malümya, buz sıcak havalarda işe —yarar. Soğuk — havalarda Şehremanetinin depoları buz dolu imiş, neye yarar? İstanbul halkının tecelli: İmar işleri Bir Amerikan şirketinin 400 milyon Hiralık teklifi Ankara, 20 — Merkezi Nev yorkta bulunan Fondeysten enti | kompani namında yüksek serma- yeli bir Amerikan inşaat - şirketi | Nafia vekâletimize 400 milyon diralık mühim bir teklifte bulun- muştur. Şirket hükümetimizin meclisten | bu sene çıkan kanunlarla 12 senede tatbik edilmek üzere tanzim edilmiş 400 milyon liralık nafia progamımızı yani demiryol- dar, köprüler, yollar sulama iş- lerimizi muayyen müddetten nısfı kadar az bir zamanda yapmak taahhüdünde bulunmaktadır. İstiklâl harbini müteakip Yuna- mistanda takriben 250 milyon lira- hık mafia işleri deruhte etmiş ve bunları bitirmek üzere bulunmuş olan bu teklifin mümessili Himmet zade Hüsnü B. tarafından yapıl- miş, işin ehemmiyetle takibi için meclisi idare ikinci reisi mister Maknayer buraya gelmiştir. Teklife göre programa — dahil bilümum nafia inşaatı Şirket namına hükümet tarafından parça parça münakaseya konacak bu . süretle hükümetin muvafık gördü; raitle — müteahbitlere tarafından ihale olunacaktır. Müteahhitler şartnameye göre paralarını şirketten alacakları ve şirketin nezareti ve fenni mesuli- yeti altında çalışacaklardır Şirket bu suretle hükümetin 12 senede yapacağı işleri azami altı senede bitecektir. Hükümet namına vereceği pa- ayı her sene nafia bütçesine bu işler için konacak tahsisatı alarak tespit edilecek bir tarzla (12) se- 'nede elde etmiş olacak ve müte- ahhitlerden hükümetin — tesellü edeceği inşaatın kıymeti üzerin- , den yüzde hesabile bir nezaret ve ehliyet hakkı alacaktır. Şirket başta devlet bankası olduğu halde Amerikanın en büyük bankalarını teminat gös- tereceğini teklifinde zikretmek- tedir. Teklif nafia tarafından tet- kik olunmaktadır. İrtihal Gazeteci arkadaşlarımızdan Bür- Jhaneddin Felek beyin pederi ve Hicaret ve zahire borsası umumi İkâtibi Nizameddin beyin kayın- pederi mülga şürayı devlet aza- sından - Mahmut / Ziyaeddin bey, Üü güü levami edön hatsızlıktan sonra irtihal etımqkır. Müdletitn cetaresi İküdarda Altuni zadedeki köşki den kaldırılarak Selimiyedeki aile kabristanına defnedilmiştir. Burhaneddin bey arkadaşımıza ve kederdide ailesi erkânına AyoL Hoyan <d: Gazi Hiz. Bursalıların cumhuriyet köşkü önünde tezahüratı Bursa(Hususi)22— Gazi Hz. dün Çekirge köşkünde istirahatten son- ragece Cumhuriyet köşkünü teşrif etmişlerdir. Hz, — geceyi Gazi orada geçirmişler, halk köşkün etrafında toplanarak - tezahüratta Ofta y yeni bir n 21 (Husui) — gün Ofun Zeno mahallesinde yeniden bir heylân vukubuldu. Hasarın derecesi malüm değildir. İngiliz ve Amerikan sefirleri ede Rize 21 (Hususi) — İngiltere ve Amerikanın Ankara sefirleri İzmir vapuruyla berayı tenezzüh buraya geldiler, şehrin muhtelif yerlerini gezdiler. Sefirler memle- keti çok beğendiler ve ayni va- | purla avdet ettiler. | Trabzon 20 (Hususi) — İngi ve Amerikan sefirleri buraya gel- diler. İngiliz sefiri konsoloshane- faret etti ve polis tarafından selâmlandı. Fındık tüccarının bir talebi Trabzon, 21 (Hususi) — Fındık tüccarı Fors Majör talebini oda tastik et Yunanistanda zelzele Atina, 21 (fos) — Argostolide şiddetli zelzeleler olmuş ve çok haneler yıkılmıştır.Giritte Av- bir zelzele niyede de Kasaratsız Kim öldürdü ? Esrarengiz cinayet Dün gece Arap İsmail ul bir şahıs tara- fından öldürüldü Dün gece Eminönünde esrar- engiz bir cinayet olmuş, meşhur sabıkalı Arap İsmail mechul bi şahıs tarafından öldürülmüştür Maktul / İsmail şimdiye kadar bir kaç kişiyi yaralamış, iki katil vakasının faili azılı bir adamdı. Son af kanunundan istifade ederek hapisten, çıkmış ve ondan sonra Liman şirketine girerek dalgiç. olmuştur. Hapisten cıktıktan sonra Arap İsmailin hiç bir vakası görülme- miştir. Dün gece saat 24 buçukta Sirkecide şimendüfer istasyonu nun arka tarafından bir feryat işitilmiş ve sesin geldiği tarafa doğru giderler İsmailin demir yolu ortasında kanlar içinde ölü olarak yattığını görmüşlerdir. İsmailin tam kalbi üstünde de- vin bir yara vardır. Cinayetin faili meçhuldür. iki arkadaş arasında Fatihte otaran Sürtlı 17 yaşında Sabri ile arkadaşı Tahir kavga etmişlerdir. Neticede Tahir Sabriyi arkasından yaralamıştır. Mecruh hastahaneye kaldırılmış ve Tahir yakalanmıştır. Denize düştü kurtarıldı Beylerbeyinde oturan 10 yaşında Peyami isminde bir çocuk dün tıhtımda oynarken ayağı kaymış, denize düşmüştür. Peyami kurta- rılmıştır, Telefon haberleri Ankarada yapılacak göl Ankara 22 | Telefon | — İmar müdiriyeti - kanuni — salâhiyetine istinaden ve — maliye vekâletinin kefaleti ile bir buçuk milyon stikraz yapacaktır. İmar mi riyeti bu istık razı yapar yapmaz Bent deresinde 45 buçuk metro genişliğinde 150 metro uzunlu- ğunda yapılması tekarrür eden | göl müteahhide ihale edilecektir. Gelecek hazır olacaktır. Gölün — derinliği - kıyılarda 4, 'ortada 9 metro olacaklır. Gölün içinde sandallar gezecektir. Kaçakçılık azalıyor Ankara 22 ( Telefon ) — Üç ay zarfında Hakâri, Çankırı, Edirne, — Erzurum - vilâyetlerinde hiç bir kaçakçılık vakası olma- mıştır. Diğer 59 vilâyette yapılan kaçakçılığın yüzde 97 si yakalan- mıştır. Ez cümle 24,000,000 küsür milyon kaçak sigara kâğıdı, 5,000| kilo kibrit 17,000 parça manif: tura eşyası 423,000 - kilo tütün ve diger külliyetli eşya müsadere edilmiştir. Yunanın cevabı Hariciye nazırları itilâftan ümitvar imiş ! Atina 21 (fos) — Yunan hü- kümeti yarın hariciye encümenini içtimamdan sonra Ankaraya mu- kabil cevabinı tesri etmeğe karar vermiştir, Atina 21 (Fos) — Yunan hari- ciye nazırı M. Mihalakopolos Tür- kiye - Yunanistan — münasebatı hakkında şu beyanatta bulunmuş- tur. ,Yakında Türkiyeye cevabı- mizı “mühtevi bir muhtıra verile- cektir. Türkiyenin muhtırası mü- zakeratı atiyeye müsaittir. Tevfik Rüştü Bey ile ge- sene — Cenevrede yaptığım ilkbaharda — göl kiyenin de ayni hissiyatla müte- hassis olduğu merkezindedir. Binaçnaleyh bir sürü —mudil meselelere bağlı olan ve uzun ve kargaşalıklı bir vaziyetten doğan bütün müşkülâtın bertaraf edile- ceğini ve bu tasfiyeden sonra memleket için daha iyi bir ikti inkişaf devresi açılacağını 13 takdiri kıymet komisyonu Iıgvıdıldı übadele komisyonu Si Türk - Yunan müzakeratının inkıtamdanberi ilk defa olmak üzere, dün saat 1 de, M. Holştadın riyasetinde içtima etmiştir. Türkiye ve Yunanistanda mev- cut 13 takdiri kiymet komisyo- 'nu tamamile lâğvedilmiştir. Bun- ların yerine 6 takdiri kıymet ekipi teşkil edilecekse de muhte- lit komisyonca şimdilik yeniden 4 ekip teşkil - olunacaktır. Bu ekiplerden ikisi Türkiyede ve Yunanistanda çalışacaklardır. Çekiçle _vuyunc; Karı koca kavgasının feci neticesi! Kasımpaşada — oturan — Hasan efendi dün zevcesi ile kavga et- ir, Neticede Hasan efendi zevcesini fena halde dövmüştür. Zevcesi de Hasan efendinin başımı bir çekiçle yarmıştır. Sıh- batleri tehlikede olan karı koca hastaneye kaldırılmışt Graf Zeplin Balon bugün Ame- rikaya hareket ediyor Tokyo 21 (Hususi) — Daktor Eknerin şerefine büyük bir ziyafet verilmiştir. Balon perşeribe günü Amerikaya müteveccihen hareket — edecek ve Bahrı muhiti kebiri geçecektir. Balon deniz üzerinde 9,700 kilo- metro katedecektir Tokyo 21 — Küçük bir arıza dolayısıyla balonun hareketi teeh- bür etti. Avusturyado müsademeler Londra, 21 (A.A.) — Röyter ajansının - Viyanadan haber al- dığına nazaren Avusturyada sosya- lister ve faşistler arasında vukua gelen yeni bir müsademede fa- şistlerden biri öldürülmüştür. İsmet Pş. Hz. Başvekil İsmet Pııı hazretleri refikaları ve * Londra — sefirimiz te dün yerli mal- li ikinci defa olarak ziyaret etmişlerdir. Başvekilimiz her pavyonun önünde durmak şarliyle sergide iki saat kadar kalmışlar ve beyanı takdirat etmiş- lerdir. Sergiyi ziyaret etmek üzere rtesi günü Romanyadan 500 bir heyet gelecektir. latlarsın çekirğe Dün Aksarayda bir sabıkalı üç €ve girmiş ve dördüncüsüne girer İti Şalalamızter ; Ba İtnie Üü den — beri aranılan — sabıkalı Küçük Haydardır.Dün Aksarayda perukâr Osman efendinin evine girmiş, öteberi çalarak kaçmıştır. Sabıkalı hırsız bundan sonra ayni semt sakinlerinden Hamdi, ve Koskada mütekait Ali Rıza beyin evine girerek bazi eşya çalmıştır. Haydar dördüncü bir evi soyar- ken yakalanmıştır. Bir genç intihara kalkıştı Erenköyünde oturan Ziya efendi dün gece ailevi bir meseleden dolayı intihara teşebbüs etmiş, ve kendisini bıçakla bacağından ağır surette yaralamıştır. işili ! GÜNÜN HABERLERİ Zafer bayramı 40 ği Yenlelk WE6 bayramı hakkında yapılan program dlükadarüna tebliğ edilbişiir. Banai nazaran Taksimde bir geçit resmi iştirak edecek mek- tepler ve kıtaat 10,30 da taksim meydanında hazır bulunacaklardır. Saat 11 de mektepler ve kıtaat kolordu kumandanlığı tarafından muayene edilecek badehu fırkadan bir zabit tarafından düş- manın imhasile neticelenen — baş kumandanlık muharebesinin tarih- çesi söylenecektir. Müteakiben kolordu kumandanı paşa tarafın- dan bir nutuk irat edilecektir. Nutuklardan sonra geçit resmi başlıyacak, - geçit resmi yapan kıtaat Şişhane karakolu, Karaköy, Köprüüstü, Sultan Ahmet, Beyazıt yoluyla Beyazıt meydanma kadar giderek oradan itibaren kışlalarına avdet edeceklerdir. Mektepler ayni yoldan Sirkeciye gideceklere dir. Sirkeciden itibaren serbest- tirler. Gece mektepler ve kıtaat ta- rafından fener alayı tertip edile- cektir. Saat 18 de Selimiye, Be- yazıt ve yıldızdan (2l)rer pare top atılacaktır. ** Ercüment Ekrem Bey — Ankaraya gitmiş olan Matbuat umumi müdürü Ercüment Ekrem bey İstanbula hareket etmiştir. * Kilyos yolu — Sarıyerden | Kilyosa kadar yapılacak 3 metre genişliğindeki katranlı şosenin ilk üç kilometresini ayrı üç müteahl yapmıştı. Bunlardan üçüncü kilo- Mmetreyi yapan müteahhidin yolu daha muvafık görülmüş ve Kil- yosa kadar olan kısmın bu usülde yapılması kararlaştırılmıştır. * Bir serseri torpil — Şilede bir serseri torpil - bulunmuş ve karaya çekilerek imha edilmiştir. Otomobil çırpmasıııdan kavga Nurullah bey ismine bir zat dün Taksimden geçerken şol Mehmet efendi idaresinde bu- © lunad — otomobilin - sademesine uğramıştır. Bundan dolayı kaza- zede ile şoför Aarasında bir kavğa başlamış, Nurullah bey bastonla şoförün başına vurmuş Mehmet de Nurullah beyi omu- zundan hafif cerhetmiştir. Şoför derdest olunmuştur. CUMHURiYET Refikimizin yeni müsaba- kası hem kesenize hem de bilginize faydalıdır. Müsabakaya iştirak etmek için kuponları saklamak kafidir. 1000 lira mükâfat Şu suretle tevzi edilecektir: /| Yalnız kupon toplayanlara Reye iştirak edenlere 250 lira 100 75 50 , 25 .. 250 lira 100 75 50 2D7 Musabaka a iştirak edınız î