23 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Ağlstos 1929 AAKŞAMDAN AKŞAMA t Beleşçilik Beleşçilik birçoklarımızın iliğine işlemiştir. Meselâ, filânca mües- sese menfaatine bir balo veriliyor. Bakarsınız ki, o müessese ile uzak- tan yakından ne kadar alâkadar adam varsa dayanır kapınıza: — Biz yabancı değiliz, yahul Yok mu bize birkaç bilet? Re: | fika ile baldızlar da gelecekler de... < Halbuki, hayırperver bir mak- satla yapılan o balonun varidatı, esasen, müessese ile uzaktan ve yakından alâkadar zevatın vere- cekleri bilet esmanile elde edile- cektir. Fakat, bu ciheti düşünen kim? Zati muhtereme, karısına ve baldızlarına hele beleşten bilet vermiye görünüz;- alimallah, altı Ay, yüzünüze bakmazlar. Başka bir misal daha: Bu neşriyat buhranı esnasında , di- şinizi sıkmış, bir eser meşret- mişsinizdir ; — Çocukluk arka- daşlarınız, — komşularınız, fi tari- kinde filânca müessesede ça- lişirken meslektaşlık ettikleriniz, 1921 de seyahat ederken size yol arkadaşlığı edenler,,, hasılı, birçok selâm verip selâm aldıklarınız, yolda size rastladıkça derler — Aşkolsun! Aşkolsun! Bunca zamandır Akşam'da çalışıyorsun; bizi gazeteye bedavadan abone edeyim demek aklına gelmedi.Şimdi, yeni bir kitabının çıktığını, ilân- lardan öyrendik. Haydi, bakalım! Onu da bana gönderme de ta- mam olsun. Utanır, gönderirsiniz. Neticede, bir de hesaplara bakarsınız ki, kitaplarınız, - satıldığından — fazla eşe dosta dağıtılmış. Be adam ! Madem eserle alâkadarsın, 75 kuruşa kıysana... Sana da satmaz- sam bu müubareği kim alsın? ! Her yerde, bu, böyledir: ma oynatsanız, bar işletseniz, lokanta Aaçsanız,,, ve saire, | ve saire,,, her neye teşebbüs | etseniz, beleş w yılışık tebes- | sümlerile önünüzde arzı didar eyler! Mamafih bunların ekserisi, te- sadüfi beleşçilerdir. En fecü, be- leşçiliği kendilerine meslek & nehlerdir. — Bunlara, — bilhassa, akşam / üzerleri, — meyhanelerde, yahut , alelümum , lokantalarda C olabilmesi için, bu hususta ingiliz- Bozuk ekmekler Ekmeğin içinden pislik çıkıyor? Şehrin ekser semtlerinde elk- meklerin bozuk ve pis çıktığından bahsetmiştik. — Şehremaneti, ek- meklerdeki pisliği, unun elenmeden kullanılmasına atfetmektedir. Emanet her fırmın elek kul: | lanması mecburiyetini vazettiği ve bilâfında hareket —edenlere ceza verdiği halde cezalar kâli derecede müessir olmadığından fırncılar unu elekten geçirmek zahmetine katlanmayorlar. Halkın kesesi ve sihhati zara- rına hareket eden esnafa verilen cezalar esasen hafif olduğu halde bu cezalar, bilahare ceza gören esnafın ızı üzerine vilâyet encü-| meninde hafiflettiriliyor. Şehre- Manetinin şimdiye kadar elde ettiği tecrübelere göre en mü- essir ceza, firn — kapatmak olduğu halde, ticarethanelerinin seddi kararını alanlar ikinci defa cezaya istihkak kespettikleri tak- dirde, birinci defaki ceza kâfi görülerek bir iki lira bir ceza ile işin içinden kurtuluyorlar. Bu su- zetle, esnaf hile yapmaktan çok koromiyor. Emanet ceza isullerinin müessir ler gibi ağır cezaların verilmesi lâzım geldiği fikrindedir. Bakkalların sergisi | Her taraftan nümuneler istendi Bakkallar cemiyetinin mevaddı gidaiye sergisi açacağı yazı Serginin teşkili için cemiyet idare heyeti arasından bir tertip heyeti | ayrılmıştır. n Tertip heyeti bir kaç gi faal sonra Sergide ilamum ğıda mevaddı teşhir edilecektir. Bunün için - bilamum — ticaret | odalarına — müracaat edilmiştir . Odalar kendi — mıntakalarında rastgelinir. Derhal, selâmı çakıp, yanımıza yaklaşırlar. Eh, olur a. Lokantada, aymı masaya oturula- bilir. Tabii, arada — tanışıklık olduğu için konuşursunuz. filân.. Hesap görüleceği zaman, garson, ikinizinkini bir arada - yapıvet Bittabi, masa arkadaşınız, cüzda- na davranmaz.. Si ları ayırl, demeğe Sayarsınız paraları. Dikkat ediniz, garsonların, bil. hassa — meyhanecilerin bir âdeti | vardır: Hesapları, katiyen — ayrı ayrı yazmak - istemezler. Bunun birinci sebebi, gedikli müşteri olan beleşçileri korumaktır. İkin- ci sebebinin ise daha muğlâk ve mürekkep olduğunu geçen ak- şam öyrendim: Üç beş kişi, moda; sahil gazinolardan birine gitmiştik. Biz- den evel gelip de bir masa işgal etmiş bir ahbap grupuna daha rastladık. Onların yanındaki ma- 'saya oturduk. Hesap görmek za- manı, bir de dikkat ettim, ge son, iki masanın masrafını bi leştirerek aynı şahsın sırtına letmek istiyor. | Biz:*Ayrı ayrı olacakl ,diyoruz; o, allem ediyor, kallem ediyor, üzeri mize düşüyor. Tanıdık bir garsondu. Sırrını öyrenmek için ısrar ede- ise: “Pusula- atanırsınız. yetişen mevaddı gıdaıyeden birer | numune göndereceklerdir, — Vallahi, pasam, ne zaman ki, butun hisaplar görezek yalnis bir kisi, otekiler mahzup olazak; yarin gece gene buraya gelezek- siniz; karsilik yapmak isin masa- rif görezeksiniz. Paralari bir. ki- Sinin vermesi daima iyi.. İşte, bu da, lokantacılarla ga- | zinocuların anaforculuğu! Beleşçilik böyle devam ettiği müddetçe, bir insanın kendine bütçe yapabilmesine imkân yoktur. Hele, mahçup - tabiatlıların hali büsbütün berbat! Ceplerinde, ta- bü masraflarına takabül edecek paranın üç beş misli olmadan bir yere adım atmasınlar! (Vâ - Nü) —Uğurlarolsun,nereye böyle> - Ahvamca bey, bizimkine bir bâl oldu... rek, nihayet, aözindaki baklayı | Bunlar Rusyadan ve Karadeniz | meyen yerlere su verilmesini temin Cüverteye rağbet f | - | | | Son günler zarfında limanımıza | girip çıkan yolcuların mıktarı ço- galmıştır. Ekser vapurlarda boş bir yer kalmayor. Sıcaklar dola- | yısiyle güverte ile seyahalı tercih edenler pek çoktur. Kamara yol- cularından bir kısmı da geceyi güvertede uzun iskemlelerde ge- Son günler zarfında şehrimize fazla miktarda sığır gelmektedir. sahillerinden gelmekte Galata rıh- tımından mezbahaya sevkedilmek- tedir. Sığırladan —maada - sütlü inekler de gelmektedir Paris mahallesine su veriliyor * Kadıköyün bir çok yerlerinde su tesisatı olmadığı için bazı ma- halleler, halkı şehremanetine mü- racaat ederek şikâyette bulunmuş- lardır. Şehremaneti, Kadıköy su şirketi ile yaptığı bir il rine şimdiye kadar su etmiştir. Evvela Paris mahailesine su verileceğinden boru ferşiyalına | başlanmıştır. Bu seneki mahsul Ticaret ve zahire borsası mem- leketimizdeki mahsulün mıktarını alâkadar ticaret odalarından sor- maktadır. Trabzon ticaret odasın- dan gelen bir telgrafta Trabzon, Gireson, Ordu ve civarındaki fındık mahsulünün 90 bin kantara baliğ olacağı bildirilmektedir. Sevimli ve Gürbüz ÇOCUKLAR Müsabakasına iştirak &diniz, Mukabilinde çok kıymetli hediyeler alacaksınız ! ->Ne iştahi var,ne dermanı Günlerdenberi ağzına bir .. Eski şarap Müskirat inhisar idaresi depolar tesis edecek Rüsumat / idaresinin - şarapçılık mütehassısı — İzmirde — tetkikatını ikmal etmek üzeredir. Yakında Mürefteye giderek o havalide tet- kikatta bulunacaktır. Mütehassıs İzmir üzümlerinden çok iyi şarap imal edilebileceği Fikrindedir. Müskirat inbisar idaresi şarap- içılığa çok ehemmiyet vermekte ve şarapları islah ederek her sene Avrupaya giden paranın memle- kette kalmasını temine çalışmak- tadır. İnhisar idaresi - Şişlide şarap depoları tesis edecektir. Burada yapılan şaraplar depolarda sene- lerle muhafaza edilecek eski şa- rap olacaktır. istanbula gelen kimsesizler — Son günlerde yeniden vilayet- lerden İstanbula bir çok kimsesiz, | hasta adam gelmeğe başlamıştır. Bunlar — bulundukları — yerlerden diğer vilâyetlere gitmek üzere şehrimize geliyorlar. Emanet son | bir ay zarfında — yol ” parasını verecek sevkettiği fakirler yüzü mütecavizdir. Hattâ, Türkiye ha- ricinden gelen Türk tabası ol mayan bikesler de vardır. Telsiz telefon Kışın Beyoğlundaki kon- | serler nasıl dinletilecek? Telsiz telefon şirketi Beyoğlun- daki konserleri radyo ile halka işittirecektir. Bu iş Telsiz telefon şirketinin kışlık programına dahil - bulun- maktadır. Şirket kışlık proramını tetkik etmek için şimdiden hazır- lıklara başlamıştır. Beyoğlunda Fransız tiyatrosuna gelen ecnebi. operetlerinden ve barların cazbantlarından istifade edilecektir, Beyoğlundan sadayı nakletmek için ayrı bir hat tesis edilecektir. Bu hattın tesisi Yeni müskirat fabrikaları Müskirat inhisarı mü Hüsnü ve müfettiş Naim bey- ler dün konyadan şehrimize gel - mişlerdir, Hüsnüi ve Naim beyler Konya ve Ereylide açılacak müs- kirat fabrikaları hakkından hazır- | lıklar - yapmışlardır. Bu fabrika- lardan başka Elâziz ve İzmirde de birer fabrika açılacaktır. Sabık Yunan başvekili geliyor Sabık - Yunan başveki M. Ka- fandaris yazı Büyükadada ge mek için bugünlerde zevcesile beraber şehrimi: “Şeycikler koymiyor. Şimdi. bir doktora gidiyoruz. Bakalım e diyecek , Tekirdağda sıcaklar Tekirdağ 20 (Hususi) — Tekir- dağında dehşetli sıcaklar vardır. Hararet gölgede 30, güneşte 40 dır. Her kes sıcakların bunal- inden şikâyet etmektedir. ğın meşhur Üzümü çıktı, bu sene üzüm mahsulü çok be- reketlidir. Polis nezdinde yaptığım tahki- kata göre sıhhiye meclisinin ka- farı üzerine mahalle aralarındal uygunsuz kadınlar toplattırılmak- tadır. Bunların mevcudü kırka balığ olmuştur. Dokuzunun koca- sı vardır. Yakında umumi bir bi- 'naya yerlştirileceklerdir. Tekirdağı asayiş ve inzibatında şayaymı takdir bir salâh vardır. Bir sene zarfında iki sirket vakası olup bunların da- failleri meydana çıkarılmıştır. Bu hususta komiser Şevket beyin faaliyeti şayam takı Yeni vali Fuat bey mülbakatı teftişinden memnundur. Tekirdağ polisi mühim bir ğara kaçakçılığı yakalamışlır. Tü tün inhisar idaresi ikramiyeyi memurlarına vermekle büyük hak- sızlık yapmıştır. Bergamada cinayet Bergama kazasının Kınık nahi- yesine tabi Örtülü köyünde bir cinayet olmuştur. Bergamalı yürük | Abdullahın. çobanı Ali; Araplı ovasında Mehmet oğlu Hüseyni bıçakla bahçesinde öldürmüşt Cinayetin sebebi bir. hayvan | meselesidir. Çoban Ali beygirini Hüseynin bahçesine salmış ve Hüseyin ağa — hayvanı tutarak bahçedeki küfe önüne bağlamış, hayvan — sahibi gelince kavga | çıkmıştır. Hüseyin ağayı öldüren katil firar etmişti itmir resim sergisi İzmir ressamlar cemiyeti — bir resim sergisi küşadına karar ver- miştir. Cemiyet binası dahilinde serginin ihzarına çalışılmaktadır. İstihzarat daha on beş gün devam edecektir. Sergide iki yüz kadar tablo teşhir edilecektir. Trabzonda yeni bir banka Trabzonda Karadeniz bankası namile bir banka açılmış, faaliyete başlamıştır. AKŞAM Yermi, Siyas İDARFNANE — acımusluk sokağı Tejgraf adresl Telefon 1 yamı Telefon idere Günderilai yazılar, mhibina özde alimen ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içini Seneliği 1700, ait aylığı SOR, Üç aylığı S00 kuruş. Ecnebi D memleketler için: Seneliği 3060; a Ayhığı efOş Cç aylığı 909 kuruştar.. Cazeremiz Üünlerdan mar'ul