23 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Umumi harbın ihdas ettiği gayri tabit vaziyetler - Merkezi Avrupa Almanya ile birleşmek istiyor muhasim Harbi umumi Avrupada asırlar- dan beri yerleşmiş vaziyeti de esasından bozmuş ve karıştırmış- 'tar. Mütarekedenberi geçtiği halde Avrupa ne si, ne de iktisaden bir türlü kendine lemiyor. FHal sün ÇÜNU riler sulh müahadeleri gayet gayri tabii vaziyetler ihdas eylemiştir. Bu vazi- yetler Şarki ve garbi Prusya ara- sında denize kadar Lehistana koridor verilerek Almanyanın il ayrılmış olması, Almanya gayri mahdut tazminatı harbiye yükle- dilmesine almanyaın istihals mer- kezlerinden bir çoğunu ya gayet tahripkâr ecnebi işgali askerisi altına konulmuş olması, yahut bi- rer bahane ile Almanyadan ir batı katolunarak yeni ve eski komşu devletlere terkettirilmesi gibi şey- lerdir. Bu gayri tabii hal en ziyade İıgilter:yı"“mülıesıix ekmekt):iır. Yalnız sanayi ve ticaretle yaşa) bu memleket için siyasi ve ikti- sadi istikrarsızlık kadar muzır bir şey olmaz. İngiltere Avru; daki bu tezebzübün başlıca a lini Fransada gördüğünden Fran- sanın bu harekâtına karşı bir çok defalar isyan etmiştir. Fransızlar Ren havzasını işgal ettikten sonra Almanyanın dahi- Hine doğru istilâlarını arttırmış- lardı. O zaman iktidar mevkiinde bulunan Balfor . İngilterenin hem Süfera konferansından hem de den çekileceğini bildirmek İLRE b n n daha ileri gitmelerinden menet- İngiltere Lahey konferansında Fransaya aynı tehdidatta buluna- rak Avrgpanın istikrarını bir an evel terifin etmek istiyor. Snow- denin Fransaya karşı kafa tutması hakikatte Balforun tehdidatının Eumııı.. başka bir şey değil- Bu tehdidatın - siyasi cihetten bayli mühim . tesiratı - olmuştur. m'in — tahliyesi — meselesin: Fransa Lahey konferansında bek- ierlemiştir. Fransa şimdiye müzakeresine yanaşmadığı Gi Hü di tekiyel e Almanyaya iadesi hususunda mü- zakereye girişmeğe — muvafakat etmiştir. Mr. Snowden'in metalibi. izah edilerek — İngilterenin — tamiratin tevzü meselesinde tatmin edildiği takdirde tahliye meselesinde mü- him müşkilâta tesadüf edilmesi ftahmin olunmıyor. Merkezi Avrupa Sulüh muahedeleri: las eyle- diği gayri tabii vaziyetlerden biri de Avrupa - Macaristan devletinin temelinden yıkılarak bunun yerine ikinci derecede küçük devletlerin ikame edilmiş olmasıdır. Habsburg devleti gayet muhtelif akvamdan mürekkep olmasına rağmen gerek siyaseten gerek iktisaden tam bir idi. Bu muazzam devleti teş- kil eden milletler. lisan ve - dini akidesi muhtelif olmakla beraber bir birinin ihtiyacını ikmal ve itmam ediyordu. Bu koca devletin parçalanması Avrupanın ortasını karma karı- işek etmiştir. Habsburg devletini istihlâf eden devletler gayri tabit iktisadi vaziyetlerinden dolayı bir türlü istikrar - bulamamışlardır. Meselâ Avusturyada sosyalistlerle fagistler askeri usulde muazzam taşkilât vücuda getirerek birbir- lerini yiyorlar. Ordugâhlar kuru- —— yorlar şehirleri ve kasabaları iki | dolayı devlet orduları gibi zaptediyorlar. Harpten sonra Avusturya kü- çülüpte cumhuriyet ilân edilince memlekete sosyalist fırkaları ha- kim olmuştu. Babusus Viyana belediyesine de sosyalistler hakim olduklarından burada zenğinlere ait mükellef kâşanelerin hemen hemen bedava ameleye verilmesi ve belediye tarafından son sistem binlerce amele evi yapılarak genel parasız ameleye terkedilmesi üze- rine Viyana tam bir surette sos- yalistleştirilmiş bir şehir halin almıştır. İki sene sonra viyanada müf- rit sosyalistlerin çok ileriye gide- rek devletin ordusu ile çarpışmak ve mahkeme binalarını yakmak süretile işi azdırmaları üzerine patronlar ve muhafazakârlar “İle- insvehr, namında askeri usulde faai vatan teşkilâtı vucuda getirerek müfritlere galebe et- mişlerdi. Lâkin Viyana gene sosyalistler- elinde kalmıştı. Son günlerde iki arasındaki hadisat almıştı. içi ecnebi parmağı da girmi; ya, Avusturya ve Macar şistlerin bu iki devleti mek istiyor. Diğer taraftan sosyalistler Al- manyaya iltihak taraftarıdır Avus- turyanın böyle ikiye ayrılması hakiki sebebi iktisadi bir kül teşkil eden Habsburg devletinin yıkılmış olması ve Avusturyanın kendi başına geçinememesidir. Avusturyanın bu tezepzüplerden kurtulması için, ya Macaristan ve Cehslavakya devletler - ile birleşerek eski imperatorluğa mü- şabih yeni bir kül teşkil etmek yahut Almanyaya iltihak ederek fında- siyasi ve icuda getirmek Şimdiki halde erek sosyalist gerek faşist teş- İi dyaklia ai yeiçe Hükavat bulunduğundan Avusturya dahili istikrarsızlıktan kurtulamıyacaktır. Çekslovakya Almanya, birleşmek istiyor Gariptir ki Almanların en büyük düşmam olan Çokslovakya - bile bugün iktisadi ahvalin icabı ola- rak Almanya ile birleşmek tema- yülünü izhar ediyor. Çekslovakya merkezi Avrupa devletlerinden iktisaden pek çabuk kendisini toplıyan ilk devlettir. Lâkin ikti- saden Almanyaya gayet merbuttur. Gerek Almanya gerek Çekslovakya sanayi — memleketleri " oldukları halde yekdiğerine gayet muhtaçtır. | Çekslovakyanın umumi ihraca- | tının yarısına yakın kısını Alman- yaya — gidiyor, — Çekslovakyada | Alman akalliyeti Slav anasiriyle uyuşmuş ve hükümete — iştirak etmiştir. Üç muhim nazaret şimdi Almanların elinde bulunuyor. Son zamanlarda Çekslovakyadaki Alman ve çek Çı.anıyıî Zuiıne eshabı birleşmişlerdir. Macaristanın vaziyeti Eski Habsburg devletinin İ kısmını teşkil eden Macaristan || dahi memleketin küçülmesinden | iktisadi cihötten büyük sıkıntıdadır. Bu devlet dahi ya Almanya etrafında vücuda gelecek siyasi ve iktisadi kitleye yahut eski Habsburg memleketlerini bir- leştirecek yeni heyete girmek mecburiyetini hissediyor. M. Mu- solini eski Habsdurg memleket- || lerinin bu temayülünü gördügün- den bunların Almanya etrafında toplanmasına meydan bırakma- mak için bunları Faşizim bayrağı altına- toplamak istiyor. birleştir- a— | mahküm edilmiştir. Façlal nn Dindar herif! İntihar günahından kur- tulmak için kendisini para ile öldürttü ... Geçenlerde Barselon şehrinde en geçit bir caddede, şehrin zen- ginlerinden birini ölü olarak bul- muşlardı. Notromo ismindeki bu zengin sırtından yediği üç kurşunun tesi- rile — ölmüştü. — Yapılar Notromonun intihar eti dana çıkarmıştır. Nortromo gayet zengin olduğu: için seyahatlar etmiş, dünyayı gezmis, parasının vereçeği bütün ezvakı tatmış, fakat — gene eğle- nememişti Bir iki seneden beri büyük bir can sıkıntısı içinde yaşamış intihar etmek istemişsede dindar olduğu için bu günahı işlemekten çekin- Nihayet hayatının - bu suretle geçmesine tahammül — edemiyen Notromo Barselon külhan beyle- rile tanışmış ve birile anlaşmıştır. Zengin genç, bu külhanbeyine 2000 peçeta yererek kendisini öldürmesini temin etmiştir. Bu suretle dindar Notromo in- tihar etmek - günahından kurtula- caktı. - Vaka Notromonun — arzu ettiği gibi olmuş, bir gece sokak- tan geçerken külhan beyi arka- sından üç el silâh atarak Notro- moyu vurmuştur. Mesele anlaşılınca - külhanbeyi tevkif edilmiş, her ne kadar ma- sumiyetinden bahsetmişsede muha-| kemesi görülerek 5 sene hapse İngilterede haftz sonu tatilinde, yani cumartesi günü öğleden pa- zartesi sabahına kadar şehirler- den uzakta büyük sayfiyelerde ve çadırlarda yaşamak âdeti son derecede taammüm etmiştir. Kâfi derecede sayfiye olmadığından çadırda ailece yaşamak -rahatsız- lığı bais olduğundan hafta soru tatilinde kırlarda rahatça vakit geçirmeği temin edecek * vesait tedariki - ötedenberi mesele idi, Şimdi Ingilizler bunun da çare- sini bulmuşlardır. Bu çare iki lastik tekerlek üze- c ge toplanabilen bi mühim bir çadırla bir hafif arabadır. 500 libre sikletinde olan bu arabayı küçücük bir otomobil bile çeke- biliyor. Bu araba hem yemek sa- lonu, hem de yatak odası olabili- yor. Araba azami bir dakika zar- fında açılarak salon yahut oda baline ifrağ olunuyor. Şimdi her İngiliz ailesi bir araba tedarik ediyor. Cumar- tesi günü ailece otomobile bini- lerek bu araba bağlanıyor. ve şehir haricinde manzarası güzel bir yere, yahut bir nehir kenarına gidiliyor. İki gün orada vakit geçirildikten sonra pazartesi günü 'det ediliyor. Vatandaş! yerli amelesile yapılan yerli mallarını kullan! Yerli malı almak memleket borcudur Avrupa fabrikalarına ne kadar esir olduksa artık elyerir, memleketi- miz le bugün sanayi terakki etmiştir, vücuda getirilen mallar Avrupanın en meşhur fabrikaları mamulâtına tamamen muadil ve hatta faiktir. Binaenaleyh muhterem vatandaşlarımızın dahi yerli malları tercih ederek imalat sahiplerine c Evvelce bir ecnebi mallarındı fabrikada başka bıçak kullanmıyacı mamul işbu Hakiki Radium tıraş bıçaklarımızı her tarafta arayınız. 10 adedi 60 kuruşa per satıcılar ca İmalâtımızla alâkadar olan ze: on ikiye kadar - I: maktu amızı ğunu anlamak içi imiz vardır. ziya Osmanlı Bankası ile Şişhane Karakolü arasınd: Tet vermeleri bir vazifei vataniyedir. nam ve hesabımıza” imal ettirdi; _Radiuın Tıraş biçaklarını bügün memleketimizde - ya; İşbu Hakiki Radinm tıraş bıçaklarını gerek cinsce gerek ( n pek üstün ol ağa başladık. tçe ecnebi be kâfiı Artık nıza hiç şüphemiz yoktur. Halis İsveç çeliğinden kende olarak piyasaya çıkardık. “Toptan Taklitlerinden sakınınız. pazartesi ve perşembe günleri saat ondan t edebilirler. Her hususta - izahat ikinci ekmekçi fırımı ittisalinde “Radium ticarethanesi,, Telefon: Beyoğlu 2878, postir kutusu: Galata 313, telgraf: İstanbul Radium