1 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

1 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

—Sahif6 — — ge K Sahife 6& A 1 Eylül 1929 Dünya yavaş yavaş küçü b | lüyor | Graf Zeplin balonu 21 günde bir devri âlem seyahatı yapmağa muvaffak oldu | Büyük TENZİLÂTLI satişın Graf Zeplin balonu devri âlem seyahatine muvaffakiyetle devam etmektedir. Balon Almanyada, Konstans gölü kenarında Feri rihshafenden hareket etmi; Program mucibince Zeplin Tokyo, Los Ancelos, Lokhörst tarikile tekrar Feridrihshafene dönecektir. Balon şimdiye kadar programdaki üç merhaleyi bitirmiştir. Bir iki güne kadar Avrupaya hareket edecektir Balon ağustosun sekizinde Ame- rikada — Lokbörstten — Avrupaya . gelmişti. Şimdi bütün - dünyayı dölaştıktan sonra 29 ağustota tekrar Lokhörste indi. V-ni zeplin 21 günde bir devri âlem seyahati vapmış demektir. Balon bu 21 gün içinde 11 gün 22 saat uçmuş 34,S00 kilometro yol kattetmiştir. Graf zeplin bu devri âlem se- yahatını daha az bir zamanda da yapabilirdi. Zeplin Feridirihseha- fenden Tokyoya üç günde gitti Tokyoda bir gün kaldı. Halbuki — balonun doğrudan doğruya Lo: Ancellosa gidecek kadar benzini O verdi. Keza Los Ancellostan da do- ğunca Avrupaya gelebilseydi, ve bu surette seyahat 11-12 gün zarfında mükemmel surette yapı- dabilirdi. Fakat bir tecrübe oldır. in seyahahtın bir parça da- “ha fazla uzaması tercih edilmişti Zeplinin seyabatı gayet meraklı olmuş ve ber tarafta çok büyük bir alâka uyandırmıştır. Bu seya- geçiştir. Balon Sibiryanın şimdiye kadar insan yüzü görmemiş ba- taklıkların, ormanları ” üzerinden geçmiştir. — Buralarda hayat namına hiç bir. şey mevcut değildir. Balon bu arazi üstünden geçerkerken bir — kazaya uğramış olsaydı, içindeki- — lerin hali feci idi.Zira kazazedeleri / kurtarmak şöyle dursun, balonun düştüğü mevkü bile bulmak ka- bil olamayacaktı. Japonyanın Üüzerinden uçuş da bilâkis pek keyifli olmuştur. Ja- ponyanın küş bakışı manzarası doyulınayacak kadar lâtiftir. Bu- 'a için yolcular Japonyanın K üstünden len mütemadiyen ea Erdeala — Balonyolcuları arasında bir kaç . gazeteci, iki Amerikalı milyoner — yardır. İngiltereli kadın gazeteci — Ledi Drümmuna Hey zeplinin-bu . geyahatine de iştirak etmiştir. B Yöl in igazekiei * buldala Amerikaya gidip gelmiş, zeplinin hemen hemen bütün seyahatle de hazır bulunmuştur. Ledi Drüm- mont Hey sanki Londrada büyük bir çay salonund: iş gibi şıklı- ğin, tuvaletini bir an için bile ihmal etmemektedir. Öteki gaze- teciler — birbilerini — atlatmakla * meşgüldür. |/ Bir Jabon gazetecisi meslektaş- larını atlatarak seyahat haberle- €en önce kendi gazetesine yetiştirmek için garip bir usul bulmuştur. Balonun telsizi hem çok pabalı, hem de ekseriya hava raporu almakla meşgul olduğu için hu- Sus! telgraflar muayyen zaman- larda kabul olunmaktadır. Japon gazetecisi balona binmeden cvel yanına 10 tane posta güvercini ahat not- kâğıtlara yaz rak güvercinlerinin boyauna baj lamakta ve sürat'le gazetesine k. : £ - Graf zeplin balonunun dahili göndererek bütün dünya matbua- tını atlatmaktadır. Balon bahri muhiti kebiri ge- çerken gayet şiddetli bir fırınaya tutulmuştur.Fırtınanın tesirile yol- cular bütün gece sabaha kadar uyumamışlardır. Nasıl uyumak ka- bi olsun ki balon saatlerce 50 metro yukarıya sıçrayıp, 50 metro aşağıya düşüyordu.. Zeplinde hayat çok iyi geç- mektedir. Yolcular gündüz altla- rındaki emsalsiz. manzarayı sey- reçiriyorlar, vakitlerini lâf atmak, kitap okumak, oynamakla kaN gL d l ku... Yemekler mükemmeldir, maralar gayet rahattır. Hiç kimsenin tehlikeden kork- 'tuğu yok. Çünki berkesin sefine kumandanı Eknere bir emniyeti vardır. Kumandan Ekner fırtına- dan kaçmak, emin yollar bulmak hususunda pek ziyade mahirdir. Balon en büyük tehlikeyi Los Ancelosta geçirmiştir.. Hem bu- Devlet Demiryolları ve Liman- ları Umumi idaresinden: kapalı zarfla münakasaya konmuştur. Münakasa 12 cumartesi günü saat 16 da Ankarada Devlet Demir- “Beş ton kalaş Teşrinievel 1928 yolları İdaresinde yapılacaktır. Münakasaya iştirak edeceklerin teklif mektuplarını ve muvakkat teminatlarını ayni günde saat 15,30 a kadar Umumi Müdürlük kale- mine vermeleri Jâzımdır. Talipler münakasa şartnamelerini iki lira mukabilinde Ankarada, Malzeme dairesinden, -İstanbulda Haydarpaşa mağazasından tedarik edebilirler. radaki tehlike Sibiryanın kuş uç- maz,kervan geçmez bataklıklarının üstünden uçmaktan daha mühim bir tehlikedir. Bakımz nasıl: Los Ancelosluların garip bir adeti vardır : Hatıra toplamak ... Bunun için Los Anceloste se- vişenler birbirlerinin elbiselerinden parçalar yırtıp, / saçlarından bir 'tutam keşip saklarlar. Bu hatıra toplamak merakı Los Anceloslu- ların hepsinde vardır. O zamana kadar hiç bir balon görmeyen Los Anceloslular" Graf Zeplin yere iner inmez her — biri balonun bir parçasını hatıra ol- mak üzere koparıp almak - iste- mişlerdir. İttihaz edilen tedabir sayesinde bu müthiş tehlike atla- tılmıştır. Eğer vaktile yetişilme- yip de Los Anceloslular hatıralarını almış olsalardı şimdi Graf Zeplin kupkuru bir iskelet olarak kala- caktı.. Nafia vekâletinden: Biyük S işleri istikşaf'lân Nkfia vekâletinden: 1 — Hududu fenni şartnamesine merbut krokide irae ve temdit kılınan Adanada Berdan havzai meyahiyesinde su işlerine ait kati istikşaf ve buna müsteniden projelerin tanzimi 27 teşrinisani 929 çarşaraba günü saat 14 te ihalei katiyesi icra edilmek üzere kapalı zarl usulile münakasaya konulmuştur. 2 — Taliplerin yevmi mezkürdan evel mahalli ve tetkik etmek ve şartname ve mukavelename mesini almak üzere Adana Su işleri müdürlüğün: umum müdürlüğüne müracaat eylemeleri, 3 — Taliplerin hektar başına teklif edecekleri fiatın kırk tara darbından hasıl olacak beçeli muhamminin yüzd mıkdarında teminatı muvakkate mektubile şartnamesinde g: evrak, vesaik ve teklif mektuplarım yevmi mezkürda saat 14 den evel Ankarada Nafia vekâleti müsteşarlığına makbuz mukabilinde meliyatı görmek | nakasa şartna- 've Ankarada Sular tevdi eylemeleri ilân olunur. Malül Gaziler pazarı Tork Anonim Şirketi Tasfiye hey'tinden: Kanunu mahsus mucibince tasfiyesine başlanılan Malül Gaziler pazarında Eylölülün ikinci pazartesi günü başlayacağı ilân olunur. Odun ve Kömür münakasası İstanbul Müddei Umumiliğinden: İstanbul ve hapishane ve tevkifhaneleri için muktezi ile 450 çeki muhtelifülcins odun mübayaası tarihi ilândan itibaren yirmi gün müddetle münakasaya konulmuş olmakla talip olanların şeraiti anlamak üzere Cumadan mada hergün Adliye levazım dairesine ve münakasaya iştirak edeceklerin de yevmi ihale olan 18/9/929 tarihine müsadif Çarşamba günü saat on beşte Defterdarlıkta Umuru hukukiye müdiriyetinde müteşekkil ihale ko- misyonuna müracaatları ilân olum 1 — Nazilli ovasmda kismen açılmış bulunan tahliye kanalının 74 200 kilometresi ile 135-300 kilometresi arasındaki kısmnının toprak hafriyatı ve inşaatı sanaiyesi projesi mucibince 19 Eylüle müsadif perşembe günü saat 14 te Ankarada Nafia vekâletinde ihalei kat'iyesi icra edilmek üzere kapalı zarf usulile münakasaya konulmuştur. 2 — Evrakı keşfiye, proje, mükavelename, şartname ve inşaat cins ve mıkdarını gösterir cetveller ile münakasa şartnamesini ve teklif ve 'teminat mektupları numunelerini görmek ve münakasaya dahil olabil- mek için ne gibi vesaik ibrazı lâzım geldiş iğrenmek - isteyenlerin e ve İzmirde ikinci daire Su işleri Nafia Vekâleti Levazım müdürlüğüne müracaat eylemeleri. 3 — Talipler mukavelenamede muvazzah olduğu üzere imalâtın cins ve nevine göre beher metresine fiat teklif edecekler ve teklif edilen fiatlara göre hasıl olacak inşaat bedelinin yüzde yedi buçuğu teminatı muvakkateyi teşkil edecektir. 4 — Ankarada Nafia Vekâleti müsteşarlığına makbuz mukabilinde tevdi olunacak teklif mektuplarının balâda mezkür 19 Eylül 929 perşembe günü saat on dörde kadar kabul edileceği ilân olumur Devlet Demiryolları ve Limanları Umumi idaresinden: 98 kalem ilâç kapalı zarfla münakasaya konmuştur. Münakasa 12 Eylül 929 perşembe ğünü saat 16 da Ankarada Devlet Demiryolları idaresinde yapılacaktır. Münakasaya iştirak edeceklerin teklif mektuplarını ve muvakkat teminatlarını ayni günde saat 15,30 kadar Umumi Müdürlük kalemine vermeleri lâzundır. Talipler münakasa şartnamelerini iki lira mukabilinde Ankarada, Malzeme dairesinden, İstanbulda Haydarpaşa mağazasından tedarik edebilirler. Büyük S işleri istkşal lüni —— Nafia vekâletinden 1 — Hududu fenni şartnamesine merbut krokide İrae ve tahdit kılınan büyük Menderes ve Kedis havzai meyahiyelerinde sulama, kurutma, men'i hasar ve kuvvei Elektrikiye istihsali zumunda yapıla- cak istikşafat ve işbu istikşafata müsteniden projelerin tanzimi 24 teşrinisani 1929 pazar günü saat 14 te ihalei katiyesi icra edilmek üzere kapalızarf usulile münakasaya konulmuştur. 2 — Talipleri yevmi mezkürden evel mahalli ameliyati görmek ve tetkik eylemek ve şartname ve mukavelename ve münakasa şartna- mesini almak üzere Ankarada Sular Umum Müdürlüğüne ve İzmirde Su işleri Müdürlüğüne müracaat eylemeleri. 3 — Taliplerin Hektar başına teklif edecekleri fiatın ikiyüz bin hektarle darbında hasıl olacak bedeli muhammenenin yüzde yedi buçuğu mikdarında teminati muvakkate mektuplarıle şarinamesinde çösterilen evrak, vesaik ve teklif mektaplarını yeymi mezkürde saat Ü texeki Makarada Neln Ve südeşaliğa Hilez ieba bilinde tevı JÜBOL# Barsakları” yeniden tamir ve ihya eder Daima sıhhatü- zere olmak için her akşam bir komprime (Jü- bol) alınız, Paris hastaneleri müteahhitleri y ŞATELEN MÜESSESATI InxiBaz Bilbirlma ' eçan İLTİHABI EMA nelerde sat USRETİ HAZIM ğ MİGREM Bağırsakların nazımı olan ( JÜBOL ) İakıbazdan müstürle elanlara muayyen bir saatlo defi hacet etmelerini tomin ede