7 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

A TP ÇA Safihe 2 7 Eylül 1929 Recep be& Nafıa vekili bu sabah Ankaradan geldi Bir kaç gün evel Ankaraya giden nafıa vekili Recep B. bu sabahki ekspresle şehrimize gel- miş ve Haydarpaşa istasyonunda bir çok zevat tarafından istikbal edilmiştir. Recep beyin avdetine t edilen Üsküdar - Haydarpaşa tram- vayının temel atma merasimi pa- zartesi günü yapılacaktır. Almalı mı? (Baş tarafı birinci sahifada ) silindirin arkasına takılırlar, loko- motif önde, onlar arkada heye- canlı bir takip başladı. Nihayet tahsildarlar - silindire yetiştiler, makineyi kullanan adam yere indi ve — Bu silindir emanetin silindi- ridir. Bu köprü de emanetin köprüsüdür. kendi köprümden kendi silindirimi para ile geçire- cek değilim ya. Tahsildarlar bu söze ehemmiyet vermiyorlar: | Biz beş İirayı — isteiz... Bu silindirin — köprü — parası tam beş liradır.. Az bile.. Bu kocaman tren köprünün canma okur... — Yahu iyi ama silindir ema- netin malıdır. para alınm: — Emenetin malhı ise kâğıt getir görelim... İşe zabıtai belediye memurları karıştı. Lâkin silindiri idare eden- derle köprü tahsildarları bir Uyuşamadılar. — Nihayet - sili kullananlar : | — Biz istifa ediyoruz... dokomotifi olduğu yerde, köprü | üstünde bırakarak gittiler... Bu süretle emanetin silindiri, ema- | 'netin köprüsünden para vermeden geçemedi! Rakı yok! Polislerle sabıkalılar arasında musademe Dün gece Fatih parkı önünde polis memurları ile 7 — sabıkalı arasında bir musademe olmuştur. Gece saat 22 raddelerinde Altın- diş Niyazi ile Civi Haydar yanla- rına beş arkadaş daha almışlar Fatihte Muhiddinin birahanesine gelmişlerdir. Sabıkalılar rakı iste- mişler, lâkin burların para ver- miyeceğini bilen Muhiddi v — Rakı yok. Cevabını vermiştir. Bunuu tine yedi arkadaş bağırıp çağır- mağa- başlamışlardır. O esnada eradan geçen dördüncü şube polis Mmemurlarından Arif Hikmet beyle, devriye memuru İbrahim efendi işe müdahale etmişlerdü Sabıkahlar bunu görünce hep birden zabıta mcmuılınııı ateş etmişlerdir. Devriye memuru da Kinkahlara iafe kadi 1 siah atmıştır. Nihayet uzun bir takipten) sonra Altındiş Niyazi ile Haydar yakalanmıştır. Digerleri aranıyor. Hahamane eşya- * sına haciz “ Müsevilerin, Orhayim kastanesi için hahamaneye verdikleri iane- den dolayı veraset vergisi tevdi edilmediği için dün Beyoğlu ma- liye şubesi tarafından Hahamane eşyasına haciz konmuştur. Haha- Şubesinin —evelee tarhettiği verğiye itiraz etmiş, fakat itiraz - komisyonu — Hahamanenin bu kararını ret ettiğinden hacız konulmuştuz. Ü eee — Kanlı liste Filistinde ölenler ve yaralananlar çoğalıyor Kudüs, 5 ( Hususi ) — Filistin- de yeniden bazı hadiseler olmuş- tur. Vuku bulan musademelerde telef ve mecruh vardır. Bu süretle telâfatın” yekünü 119 müsevi, 87 müslüman, 4 hristiyan, ağır mecruhla 334 mu- sevi, 208 mâslüman, 33 hristiyana baliğ olmuştur. Müslüman meclisi kebiri ağla- ma taşı yanında büyük bir bi inşasına karar verdiğinden büyük bir heyecan büküm -sürüyor. Ku- düste ve diğer şehirlerder bir çok araplar tevkif edilmiştir. Varşova 5 (Husast) — Lehi tanda çıkan siyonist — gazetesi Flistin — mandasının — Lehistana verilmesini talep ediyor. Bulgar musevileri Sofyadaki museviler Renesans tiyatrosunda / toplanarak- Filistin hadisatını proteste etmişler ve Cemiyeti akvama müracaat etme- ğe karar vermişle: Divanı harpler Londra 5 (AA) — Ye tin fevkallâde komiseri tarafından neşroluman beyannamede yeni tesis edilen divanı harplere ancak arapla- rın sevkolunacağı şayiasının tama- men asılsız ve esassız olduğu ve bu. mahkemelere milliyet ve mezhep- leri ne olursa olsun bütü kaba- hatlıların teslim edileceği bildiril- mektedir. / FevziPş.- Malatya hattı Ankara 5 (Hususi) — Fevzi F şa - Malatya hattının Fevzi paşa- dan Bozan durağına kadar 137 kilametresi âl edildiğinden 9 eylülde küşadı nafıa vekili gidecektir. Tesellüm için de yollar inşaat umum reisliğinden işletme hareket reisi Zihni beyin riyasetinde bir heyet izam edile- cektir. İsmet ve Fevzi paşaların resmi küşada gitmeleri muhtemel Aakara itfaiyesi Ankara 5 (Hususi) — Ankara itfaiyesi takviye edilmektedir. İki büyük arazözle muhtelif malzeme ipariş edilmişt Manisa kurtuluş günü Manisa, 5 (Hususi) — Manisa- nn kurtuluş günü olan 8 eylülü Manisalılar her sene olduğu gibi bu sene de tes'it etmek için ha- zırlıklara başladılarr . Bu büyük günü tesit için muaz- zam bir ihtifal hazırlanıyor. Tes- pit edilen proğrama nazaran bil- umum halk, cemiyet ve müessese mumessilleri, davetliler sabahleyin sekizde İsmet paşa parkında top- lanacak, — şehitlerimizin — kabrine gidilecek ve bir. müfreze asker Bu merasime iştirak edecektir. İrat edilecek nutuklardan sonra heyet şehit abidesine muhteşem bir çelenk koyacaktır. Müteakiben atılacak topla beraber lokomatif- ler, fabrikalar düdüklerile ordu- nun — Manisaya — duhulünü — ilân ederek umuümi meserrete iştirak edeceklerdir. Bundan sonra ordu ve hükümet tebrik — edilecektir. Manisalılar daha şimdiden Türk bayrağına kavuşduğu günü heyecan ve zevkle tesit etmeğe hazırlandılar. Amerikalı şirket Nafıa işleri hakkındaki teklifin mahiyeti nedir Ankara 5 — Nafia vekâletinin on iki senede ikmâline karar miş olduğu büyük nafia işlerini ikmâl etmek ve parasım 12 sene- de taksitle almak için müracaat eden Amerika şirketi teklifatını müdiri umumi muavinleri vasıta- siyle yaptırmıştır. Bilhassa bu iş için memleketi mize gelmiş olan bu zat nafia vekâletine tevdi ettiği teklifnamede şirketin şimendifer, liman ve yol inşası, irva ve iska kanalları kü- şadı, — bataklıkların - kurutulması gibi bütün nafia işlerini derubtı edeceğini ve hükümete bir mü teahhit gibi mes'ul olacağını bil dirmiştir. ket müdiri umumi muavini irkiyede bir vekil bırakarak gitmiştir.. Hükümet müzakereye İavet ettiği zaman tekrar gele- cektir. İngiltere - Rusya İngiliz hariciye nazıı ne diyor Londra, 5 (ACA.) — İngiltere hariciye mazırı M. Henderson Cenevrede bulunan Daily Herald ile yaptığı bir mülâkatta İngiliz -Rus münasebatı hakkında şu beyanatta bulunmuştur: Rusya ile fi ve hakiki müna- sebatın iadesi bu hususta karar- daştırılacak esasatın parlamento tarafından tasvip edilmesine müte- vakkıftır. Parlamentonun açılmasına kadar daha hayli müddet geçecek- tir. Aaradaki fasıladan Moskova ile yeniden girişilecek mükâlematın programını — hazırlamak — için istifade — olunacaktır.. Rusya ile yeniden —münasebat tesisi hususundaki arzu baki olduğu gibi bu münasebata - mümkün mertebe — dostane bir şekil vermek ve bunları metin ve sabit esaslara istinat ettirmek emrindeki kararımız el'an payidardır. Pirede fırtına Muhacir evlerini su bastı, zayiat mühimdir Atina, 6 (Fos) — Pire ve Faler havalisinde büyük — bir fırlıma öldu. Neticede epi zayiat vukua geldi. cir mahallelerinde yaptığı tahri- bat mühimdir. Bir çok evlerin damları uçmüş, bir çok ağaçlar devrilmiştir. Yağan mütemadi yağmurlardan seller vücuda gel- miş ve bunlar sokakları evlerin alt katlarını istilâ etmiştir. Hükü- Fırtınanın bilhassa muha- | met kazazedelere muavenetle meş- güldür. Ankarada sebze hali Ankara, 5 ( Hususi ) — Sebze hali inşasına başlandı. Hal üç buçuk ayda ikmal edilecektir Manisada sıtma Manisa 5 ( Hususi ) — İzmirde | olduğu gibi burada da, istilaj bir şekilde hüküm sürmek- tedir. Sıhhiye dairesi halka köy- dülere kinin tevzi etmektedir. Bu hafta sıtma mücadelesi başlaya- saktır. Saatte 300 mil Calshat 5 ( Hususi ) — Şnay- der tayyare kupası için yapılan tecrübe —müsabakasında İtalyan pilotu Agello saatte 300 mil sür- atle uçmuştur. sıtma | | larında 15 seneden beri devam Salamis zırhlısı Yunanlılar henüz bu hususda karar vermediler Atina, 5 ( Hususi) — Atinada çıkan nim resmi Messager d' Athenes gazetesinin verdiği malü- mata göre M. Venizelos Paristen geçerken sefaret ataşenavalı Pa- paleksopulos ile görüşmüştür. Salamis zırllısını tetkik etmiş olan ataşe naval Venizelasa iza- hat vermiştir. Yapılması düşür len tadilât Salamis Akdenizin | €n küvvetli gemilerinden biri olacak imiş. Yalnız tadilât için istenilen 3 milyon ingiliz lirası çok fazla addediliyormuş. Venizelosun mülâkatları Atina 5 (Hususi ) — Venizelos cemiyeti akvam umumi kâtibi Sir Erik Drummund. ve İngiliz mu- rahhası ile uzun müddet görüş- müştür. Bu mülâkatlarda Türk - Yunan müzakeratından bahsedilmiştir. Bundan başka - Venizelos Tür- kiyenin teslihatından da bahset- miştir. Reni tahliye Berlin $ (Hususi) — Koblenz- den bildiril l i Ren havalisini tahliye için hazırlık yapmağa başlamıştır. Bir tayyareye yıldırım isabet etti Los Angelos 5 ( Hususi ) — 5 günden beri kaybolan Siti Of San Fransisko tayyaresi bulundu. Tay- yare parça parçadır, içindeki 5 yolcu ve 3 mürettebat ölmüştür. Tayyareye yıldırım. isabet ettiği anlaşılmıştır. | Sun'i altın nihayet yapıldı Londra 5 (ALA.) — Daily ma- Kil'n verdiği habere nazaran Chris fehurch darülfünunu laboratuvar- eden ve on binlerce liraya mal | olan uzun say ve tecrübeler neti- cesinde sun'i altın imaline mu- vaffakiyet hasıl olmuştur. Bu me- fice iki sene evel keşfedilen ve elektrikten on misli fazla bir kuv- vei miknatisiyeyi haiz — bulunan chramdyne namında bir maddenin maden zerrati üzerindeki şayanı hayret tesiratı sayesinde elde edilmiştir. KlE Manisa idman yurdu Manisa 5 ( Hususi) — Manisa İdman yurdunun 8 Eylülde senei devriyesi olmak münasebetile yurtlular çok muhteşem bir çay ziyafeti vermek üzere şimdiden istihzaratla meştuldürler. Otomobil kazaları 1 — 560 numaralı otomobil dün akşam Nail isminde bir çocuğa — çarparak mecruhiyetine | sebebiyet vermiştir. | 2 —Haydarpaşada 2223 numa- ahi otomobil kahveci Haydar | ağaya çarpmıştır. Haydar ağa ağır yaralıdır. Kıskançlık yüzünden.. Karagümrükte oturan Selâhad- din isminde bir adam dostu bu- runsuz Serveti kıskançlık yü den biçakla dört yerinden yara- lamıştır. GÜNÜN HABERLERİ * Çocuk bahçesi / bitiyor — Şehremanetinin Gülhane parkında apmakta olduğu çocuk bahçesi bitmek üzeredir. Çocuk bahçesinin küşat merasimi üç dört güne kadar yapılacaktır. Bu bahçe için 1800 lira sarfedilmiştir. * Hacı Mehmet B. bugün İz- mire gidecek — İskân U. M. Hacı Mehmet B. bugün İzmire gide- cektir. , * İşaret kulesi — Karaköyde yapılan işaret kulesi evvelki gece elektrikle vesaiti nakliyeye işaret vermeğe başlamışsa da dün bo- zulmuştur.. * Maliye vekili tekrar gelecek — Maliye vekili saraçoğlu Şükrü B. 20 gün sonra tekrar İstanbula gelecek ve 10 gün kadar kala- caktır. * Bulgaristan Türk muallim- leri — Şehrimizde bulunan Bul- garistan Türk muallimleri şerefine dün Bebekte Turkuvazda Şehre- maneti tarafından bir çay ziyafeti verilmiştir. Ziyafet çok mükemmel olmuş ve saat 16'dan 20 ye kadar devam etmiştir. * Elektrik ve havagazı — Havagazı ve elektrik tarifeleri her üç ayda bir tetkik edilmek- tedir. Elektrik tarifesinin bu de- faki tetkikatı bitmiş ve neticede elektrik fiatı kilovat başına 17 kuruş 10 parada ipka olunmuştur. Fakat teşrinievelde fiatların tek- rar tetkiki esnasında bir miktar tenzilât — yapılabileceği — tahmin edilmektedir. Havagazi fiatlerine geline bu bususta Emanetle Dolma bahçe Gaz Şirketi arasında çıkan ihti- f eDan halledilmemiştir. Şirket ömürü 11 liradan aldığum iddia- etmekte ve Emanet te kömürün 9 lira olduğunu ileri sürmektedir. Emanetin noktai nazarı galip gelirse gaz fiatlerinin çok düşme- si muhtemeldir. z x Takdiri kıymet heyetleri — Takdiri kıymet heyetleri bitaraf reisleri ile Türk ve Yunan dele- keleri ve komisyon kâtipleri dün kâmilen şehrimize gelmişlerdir. Bunlar muamelâtı devir ve teslim etmekle meşguldür. Bu muamele pazartesine kadar ikmal edilecek, badehu kendilerine birer, birer buçuk aylık nisbetinde ikramiye verilerek vazifelerine nihayet veri- decektir. * Tayyareye teberru — Tay- yare cemiyetinden : Hırkarşerifte oturan Fatma H. tarafından tay- yare Cemiyeti İstanbul şubesine (55) lira teberru edilmişti Eyipte, Otakçılarda Fethiçelebi mahalle şubesi tarafından müza- yedeye konulan bir. karpuz (17) Tirada polis Osman Ef.de kalmı ve bu para T. Ta. C. İstanbul şubesine teslim edilmiştir. Eczacılar kongresi Eczacılar kongresi bu gün öğleden sonra Beyoğlu Halk fırkası bina- sında içtima edecektir. Kongre bugünkü aında yeni idare heyetini intihap edecektir. Bir Rus bahriyelisi öldü, cesedi Marmaraya atıldı Geçen hağta şehrimizden geçen Rus torpidolarından Frunze tor- pidosu mürettebatından Daneçen- ko bir kaza neticesinde mecruh olmuş ve ingiliz hastanesine nak- ledilmişt Daneçenko hastanede öldü; den cesedi limanımızda kalmış olan Rus tahtelbahri - kumandanına teslim edilmiştir. Tahtelbahır evelki güu İtalyaya giderken cesedi merasimle Mar- marada denize atmıştır.