8 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

S e T Safihe 2 Kuvvet, genclik, zürriyet... (Baş tarafı birinci sahifada ) 'tazim için © kasabaya “ Heleno- » adını vererek şehir mer- tebesine yükseltti. Bizzat impera- tor da İzmit körfezinin hoş manzaraları ortasında başını dev- let kaygularından / dinlendirmeği severdi, ve — annesinin — sarayı | civarında, Herekede, ( Ancyron ) | Ansiron şehrinde öldü. Yüstinyen ahtında, — zevcesi - imperatoriça Teodora, Helenopolis hamamlarını dörtbin kişilik bir maiyetle ziya- ret etti. Bu vaka hazinei hassanın mülkü olan Yalova sularını 1892 de tetkike memur İstanbul cem'- iyeti tbbiyesinin en son raporun- İa yadedilmiştir. Bu ayni raporda keza hatırla- tılmaktadır ki, şu son zamanlar- da, müteveffa Doktor - Milincen oraya sultan Abdülmecidin annesi valide sultan götürmüştür. Doğrudan doğruya Yalovaya ait tarihi hatıralar arasında Piyer Lermit (Piyer VErmite) ve Gotiye Sanzavuar ( Gauthier-sansAvoir) ta- rafından kumanda edilen ehlisalip — ordusunun: | HELENOPOLİS RİC'ATI dedik- leri felâketli ric'atı mevcuttur. Bu havali civarındadır ki, (Anne Comnöne) An Komnene göre, içinde yirmibeş bin Fransız ehli- şalibinin telef olduğu bu ordu yozguna uğradıktan sonra Selçuki Türkleri, “bunların — kemikleriyle bir zafer ehramı kurmuşlardır. Dağ hamamı banyolarına gelen ihca menbaları, küçük yalova limanının 8 k. cenubugarbisinde ve sahilibahırden 80 m. irtifada bulunan Dağ hamamı yamacında kâin bir dere yalağı teşkil eder bir kayanın çatlaklarından fışkırır. Bir araba yolu, bu Himandan, | menbaların yakınında bulunan ha | mam binalarına gider. Bu menba- | ların adedi beştir; hepsi de dere- nin yatağı içindedir. Suların dere- cei harareti 60 santigrattan faz- ladır. Bu sular tahlil edildikte | (Sulfure d'hydrogene, iode, azote,) | tesadüf olunmuştur. Bunların ro> | matizmalara, şeker illetine, irsi | ve ya kisbi =ıâküı kl:.x;ılınıu | ve müzmin lere karşı pek müessir oldukları müsaddaktır. İstanbul Cemiyeti — Tibbiyesi yakanla — yâsedikm — zperden çıkan netayici tasdik ederek şu reyde bülünmüştür. ki Ya- İova civarındaki - Dağ hamamı — ılıcaları ( Acratothermes ) ve kü- kürtlü alıcalar — sırasında - tasnif | edilmek gerektir ve bunların ter- kibatı kimyeviyei fizikiyesi bun- * ları, Aix-les banis, Enghtien vs. | kaplıcarı gibi esasen malüm ve maruf olan mümasil menbaların ga birinci merlebesine çıkarır. Bu cemiyetin vesaysına binaen | 'orada evelce —mevcut - bulunan | tesisat yıktırılmış ve yelerine her türlü yapılması için lâzımgelen esbabı cami yeni bir kaplıca, bir etel, gazinolar, hâl ve vakti ye- rinde hastalara mahsus küçük köşkler, fukara içinde mütevazı fakat sıhbi evler, bir konser salonu, bir mütalâa salonu, göl- geli yollar , istirahat peykeleri , bu yerdeki ormanlar ile arazi geklini kolayca yapılmasına mü- Sait olduğu herşeyi yapmışlardır. | İstanbul ile Yalova arasında Mmuntazam seyrüsefer eden vapor- lar ve iskele ile Dağ hamamı arasında işleyen arabalar mesa- feyi takriben dört saatte Katet- tirmeğe müsaittir. Bir zabıtai belediye memurunun fedakârlığı Büyükderde piyasa caddesindi oturan İspartalı Hüsnü — beyir yeğeni 13 yaşında Necdet annesile birlikte gezmekte iken kazaen denize düşmüş ve dalgalar tarafından sürüklenerek boğulmasına ramak kalmış iken zabıtai belediye me- murlarından 704 numaralı Mustafa Tahir bey elbisesile denize “atı- larak küçük Necdeti muhakkak bir ölümden kurlarmıştı İzmirde yağmur Dün İzmir hava- lisine şiddetli yağmur yağdı hmnir.7 (zeemi) — Dün dt 15 den 19 a kadar şiddetli yağ- mur devam etti. Ayni şiddetle iellkeküle da; yağımır cağmıştır. üzümde zasar fazladır . Hava kapalıdır. Bulgar Botef takımı ile Altunay yağmurdan maç yap- madı. Gelen takım pazara Altayla çarpışacaktır, Rusya - Çin Çinliler şimdi Ruslarla anlaşmak - istiyorlar Moskova, 6 ( Hususi ) — Rus gazetelerinin aldıkları malümata göre Çin hükümeti sovyetlerle müzakereye girişmek arzusunu iz- har etmiştir. Cin hükümeti şimdi | Avrupa devletleri aleyhinde bir vaziyet almağa başlamıştır. Avrupalılara verilmiş olan im- tiyazlar sene — başından — itibaren kaldırılacaktır. Yangı;ı Üsküdarda üç dükkân bir konak yandı Üsküdarda oturan terzi Lütfiye hanımın atelyesinden dün gece yanigın çıkmıştır. Neticede Lütfi- ye hanımın alelyesile beraber ranındaki yumurtacı Ahmet ve ırtasiyeci Hasan efendilerin dükkânları ve bir de ahşap konak yanmıştır. Yangın hakkında tah- kikat yapılıyor. Yanan dükkânlar sigortalıdır. Esrarkeşler.. Kadıköyünde Sabrinin kahvesi dün gece aramılmış ve esrar çek- meğe mahsus bir çok eşya bulun- muştur. Esrarkeşler — evvelâ — dükkânı aratmamak istememişler ve polis memurlarına taş atmışlardır. Fa- iller yakalanmışlardır. Kalamışta bir genç boğuldu Cemal bey isminde bir zat dün Kalamışta denizetgirmiş ve bir daha çıkmamıştır. Cemal beyin boğulduğu anlaşılmıştır. Felek Mustafanın marifeti Sabıkalılardan Felek Mustafa dün Ayasofyada arkadaşı İbrahi- mi bir kaç yerinden bıçakla cerh etmiştir. Elbirliği ile cerh.. Sağır Hüseyin, Arap İsmail ile Arap Süzan isminde bir kadın dün Ayasofyada hep birden kürt Sait namında bir adamı taşla ba- şından ağır sürette/ yaralamışlar- dır. iki sabıkalı hirbirini bıçakladılar Sabıkalılardan Arap Abdülkadir dün gece Galatada — İnebolulu Cemal ile kavga etmiştir. Neticede Gi sabıkalı birbirlerini bıçakla ağır suretlte yaralamışlardır. Bugünkü hava Yeşilköy —rasat —merkezinden verilen malümata göre bugün hava ekseriyetle açık olacaktır. Sıcaklıkta bir tebeddül olmı iktır. Rüzgâr cenup istikametle- len mutedil olarak esecektir. Dünkü azami sıcaklık 30 dere- ceydi. Gece 20 sabahleyin 25 olmuştur . İzmit hav sabah yağmur yağmıştır. dürlü; Akşam Telefon haberleri | Tren kazası İki lokomotif, 4 vagon devrildi, bir gardöfren yaralandı Ankara,7(Telefon) — İstanbul- dan hareket eden posta trer sabaha karşı saat 4 de Polatlıda bulunurken Ankaradan bir buçuk- ta hareket eden marşandiz. treni posta tremine bindirmiş, neticede posta treninin lokomotifi devril- mişti Marşandiz. treninin lokomoti ile 4 vagonu da devrilmiştir. Bir gardöfren yaralanmıştır. Eskişehirden imdat treni “gön- derildi, - vagonlar kaldırılacaktır. Kaza, iki tren ayni zamanda Po- latlıya — girerken her iki trene yanlış — yol - verilmesinden ileri gelmiştir.) Bu kaza münasebetile ekispres veyposla trenleri teehhürle gele- Maarif kadrosu Ankara, 7 | Telefon | — Yeni maarif kadrosunda mühim tebed- dülât vardır. Elâziz orta mektep müdürü Naki bey terfian Erzurum kız muallim mektebi müdürlüğüne İstanbul muallimlerinden Abdur- rahman B.Kars orta mektep mi ine,Konya orta mektep müdür muavini TahsinB. Bolu orta mektep müdürlüğüne, Bolu orta mektep müdürü Agâh B. Bolu kız mual- lim mektebi müdürlüğüne, İstan- bul Nişantaşı kız mektebi- miü- dürlüğüne, müdür muavini Bed- | riye hanım, Meraş orta mek- tep müdür muavini Ziya bey mezkür — mektep — müdürlüğünc, Sililke Sorta mektep müdürlü- güne, Çankırı muallimlerinden Zeki B. Elâiz orta mektep müdürlügüne müdür muavini Emin B., Rize orta mektep müdürlüğüne müdür muavini Oğuz B. Ankara orta mektep müdürlüğüne — Nişantaşı muallimlerinden Hüseyin Avni B., Erzurum muallimlerinden Cemil B. Konya erkek muallim mektebi dürlüğünc, Malatya maarif mü- dürü Salih B. İsparta — maarif müdürlüğüne — maarif “müfettişi Hilmi B., Trabzon muallim mek- 'tebi müdürlüğüne, İstanbul erkek muallim mektebi müdürü mahmut | Ekrem B. Ankara orta muallim mektebi müdürlüğüne , Trabzon maarif erkânından Emin bey müfci tişi umumiliğe, Konya muallimle- rinden Halit Ziya bey İstanbul erkek muallim mektebi müdürlü- ğüne tayin edilmişlerdir. Genç muallimler Ankara, 7 (Telefon) — İlk ted- risat müdüriyeti umumiyesi yeni mezun olan-1000 mektep mualli- mini - vilâyetlere tevzi / etmiştir. Vilâyetlerden muallim ihtiyacına dair istenilen malümat gelmiştir. Hahamhane vergisi meselesi Ankara 7 ( Telefon ) — Maliye vekâleti hahamhane vergisi mese- lesini ve İstanbul gazetelerinin neşriyatını tetki Hem sağır Hem d â-Nüj ğ Bugün, d-üncü sahifamızda baş- | fiyan bu korkünç hikâye, ancak üç gün sürecek olmasına rağım sizi uzun bir roman kadar heye- canlahdıracaktır. Di Kudüste heyecan Yeniden kanlı hadiseler vuku bulması muhtemel Kudüs, 6 (A.A) — Büyük müf- tinin daha büyük miktarda Arap celbedebilmek için bütün müslü- manları camide duaya davet ettiği | duyulunca Kudüste — büyük — bir korku hasıl olmuştur. Dairelerle dükkânların bir ço- gu kapanmış ve şehirde hareket ve faaliyet durmuştur. Mühim ih- tiyati tedbirler alınmıştır. Mitral- yözlerle mücehhez askeri kıtaat şehrin eski kısmının - kapıları ile sevkülceyşi noktalarını işgal et- ai Bütün sokaklarda İngiliz gönül- le polis efradından mürkkep Maa- hadise devriyeler dolaşmaktadır. mafih, — müessif vuku bulmamıştır . Arap doktor ve avukatlar ile makamatı mübarekenin muhafa- fevkalâde tarihli - beyannamesi dolayısiyle yeniden protestoda bulunmuşlar- dü Bir facia Çocuğunu düşürmek isterken kendi de öldü Zabıta esrarlı bir ölümün tah- kikatı ile meşguldür: Bundan bir müddet evel Gedikpaşada 15 numaralı evde oturan - Manail isminde genç bir kadın hamile olduğu için çocuğunu düşürmeğe karar vermiş ve Artin efendi isminde birine müracaat etmiştir. Bunun üzerine Artin efendi madam Manni ilâç vermiş- tir. Madam Mannik dün çocuğunu düşürmüş ve kendisi de - vefat iğin Artia etmiştir. Şimdi madam Mamni “efendinin — verdiği — ilâçla — vefat ettiği iddia ediliyor. Mesele hak- kında tahkikat yapılmaktadır. Otomobil kazaları 1 — Dün gece geç vakit Bü- yükderede - Bentler yolunda iki otomobil - kazası ” olmuştur. taksi, diğeri hususi iki otomobil Bentler yolunda şiddetle müsade- me etmiştir. Kaza hakkında he- nüz tafsilât alınamamıştır. 2 — Diğer bir otomobil de bir çocuğu çiğnemiştir. Çocuğun hü- MA 3 — 44 numaralı otomobil dün Flüryada 9 yaşında Eleni isminde bir kıza çarpmış, ve ehemmiyetli sürette yaralanmasına / sebebiyet vermiştir. 4 — 2284 nnmaralı otomo - bil dün Beyazıtta Nebahat ismin- de bir kıza çarpmıştır. Cemal Hüsnü Maz vekilimiz Cemal Hüsnü B. bugünlerde şehrimize gelecek- tir. Vekil beyin kalacakları kısa bir istirahat müddetinde, der se- nesinin başlaması dolayisile bura- | da halli lâzım gelen bazı maarif ve mektep işleri hakkında karar ve emir, talimat vermesi de me- muldur. Bir tekzip Filistinde, Arap ve museviler arasında cereyan eden hadisat üzerine, musevilerin iane toplamak maksadile Hahamhanede - içtima ettikleri hakkında Son Saat ga- zetesinin neşriyati bilâfı hakikat olmağla tekzip edilmesi rica olunur Hahambaşı: Haim Bejarano izahatı vermeye 8 Eylül 1929 Cemal bey Ticaret odası umumi kâ- tibi izahat veriyor İktisat âli komisyonu umumt kâtibi Nurullah Esat beyfendi tarafından ( Hayat bahahlığı ) nar miyle neşredilen bir. raporun sa- hife kenarlarına — yazılmış bazı kelimelerin yevmi — gazetelerde dolayısiyle aşadaki zum görüyorum: 1 — Evvelâ söyliyelim ki nasıl- sa bir gazete muhabirinin cline geçen bu kitabın ticaret odasiyle veya kütüpanesile alâkası yoktur; kitap şahsıma aittir, kendi ma- lımdır. Bu raporu kânunusani 1929 tarihinde okuduğum zaman fik- rime tevafuk etmeyen bir noktasının yanına şahsi mutalâa- larımı işaret etmiştim. 2 — Tarafımdan Nurullah Esat beyfendiye “Mesleksizlik, isnadı atiyen varit değildir. Bir rapor veya kitap muharririnin efkâr ve mütalâatından — bir. iki noktası benim düşünceme uymadığı için bu zâtı “Mesleksiz,, diye tevsim etmek hangi akıl ve mantığa sıgar? 3 — Bir iki noktasındaki fik- rine iştirak etmemekle berabel muhteviyatından çok istil iğim bu rapor muharririni üç ay evel Ankarada ziyaret ederek şahsan da tanışlım; kendisinin iktisat sahasındaki kudret ve vu- kufunu ve derin - tetebbülerini gerek müteselsil makaleleri, Tek resmi — neşriyatı dolayısile esasen biliyordum; mülâkatımız iki saatten fazla sürdü ve mev- zuu mükâlememiz o sırada tami- kile meşgul olduğu mühim bir iktisadi mesele idi. Pek müglâk ve pek şümüllü olan bu meseleye — Nurullah beyi öyle bir salâhiyeti ilmiye ile hâkim buldum ki kendisine veda edipte başvekâlet dairesi kapısından çıkarken — memleketimin — iktisat şahsiyete malik olmasından mü- tahassıl haz ve gürür ile mest olmuştum. 4 — Nurullah beyfendinin esa- sen müntazam . bir silsilei tahsil yaptığı ve Avrupada tahsil eden binlerce vatandaşlarımız arasında cnsali ü geçmiyecek de- recede müstesna bir hamülei irfan ile avdet ettiği ve memlekete geldikten sonra da her zaman kendi mesleki dahilinde mümtaz mevki işgal etmekten ayrılma- dığı herkesçe malümdür. Eğer Nurullah Esat bey " mesleksiz,, sayılacaksa dünyada “meslekli, kim kalır? Vaziyet ve hakikat böyle iken günlük gazetelere geçen bu ya- zılardan ve bahusus Nurullah bey gibi şahsiyetinden memleket için çok hizmet beklenen bir cin rencide olmasından müte- teesür ve tarziyemi alenen arzediyorum. İstanbul ücüret Odası umuml kâtibi M. Cemal İ j TEyial 1925 Alüni S71,60 Dahilt Tetikrar, 9562 s0) 19580 — irğas Elekirile Çek Fiatları Lendra — üzerine Küyark Amstordam Gzso gç, SLIS 20K25 SAt Viyana #G Yanlarında —nakis — işareti olan yakamlar muamele gürmeyen caki #iyetleri göster üksek ilmi bir — —