8 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

T Eykl 1929 Sahife 5 Niste müthiş bir aile faciası Kumar iptilası yüzünden bir fransız zevcesini öldürmeğe kalkıştı Penceresiz aralıkta, kükürt dümanları içinde kalan kadın, eline geçen maşa ile ve can havli ile kapıyı yerinden oynattı Nisin sahilden görünüşü ve gazinosu Geçen hafta Fransanın Nis | şehrinde müthiş bir aile faciası vukubulmuştur. Bütün Fransada büyük bir tesir yapan bu faciaya sebep kumardır. Bu vaka aynı zamanda — kumar - iptilâsının - bi insanı nerelere kadar sevkedebi- leceğini göstermesi itibarile de çok dikkate şayandır. Nis Frasanın cenubunda hava- sının güzelliği ile tanınmış bir gehirdir. Şimal rüzgârlarıma karşı Alp dağları ile mahfuz. bulundu- in kışın burada havanın b hardan farkı yoktur. Dağların öteki tarafında halk soğuktan titreşirken Niste ince ceket ve beyaz panlalonla gezilir. İkliminin bu güzelliği sayesinde ise her her sene kışı geçirmek zere binlerce halk gider. Nisliler bu gelen halkın braktığı para sa- yesinde bir sene rahatça yaşarlar. Madam Luiz Laburkat Fransız müstemlekelerinden bi- rinde çalışarak oldukça mühim bir servet biriktirmiş plan Jorj Laburkat - isminde 45 yaşlarında biri 10 seneden beri bu güzel şehirde - yerleşmiştir. Jorj Labur- kat burada bir otel, bir kaç aparlman bir çiflik satın almış, bunların iradı ile rahatça yaşa- mağa başlamıştır. Laburkatın zevcesi esasen Nisli olduğu —için burada bir çok tanıdıkları” — vardır, — Laburkat ve zevcesi bunlarla görüşüyor, aile eğlenceleri tertip ediyor, şehirdeki gürülülü hayata karış. mayorlardı. Nis güzel bir şehir olmakla beraber Avrupanın en büyük ku- mar merkezlerinden biridir. Şehir- deki gazinoda kumarın envar | oynanır. Kan ve Monte Karloda Nise tramvayla 20 dakikalık yer- lerdir. Laburkat 10 seneden beri bu gazinolara girmek için içinde Yalnız iki ay evel bir gün Monte Karloda gezerken yağmura tutularak ga- Hinoya girmiş ve alay kabilinden 20 frangı gözden çıkarmış, rulet oynamıştır. Laburkat yarım saat içinde rulette 200 frank kazanmış ve bu küçük kazanç kendisine pek tatlı gelmiştir. — , Laburkat bundan sonra rulete tutulmuş, bir iki defa küçük ka- zançları müteakıp kayp başlamış- tır. Laburkatın kaypettikçe hırsı artmış, nihayet bu merak ibtilâ dereci bulmuştur. Laburkat ailasini, dostlarını, her şeyi ihmal ederek bütün vaktini gazinoda geçirmeğe başlamış, mütemadiyen kaybettiği için otelini, apartman- larını, dükkânlarını çifliklerini sıra ile satmış ve paralarını kumarda yemiştir. Artık satacak bir şey kalma- yınca karısına müracaat etmi elmaslarını ve drahomasını — ver- mesini istemiştir. Kadın oturduk- ları ev ile drahomasının artık bü- tün servetlerini teşkil ettiğini sö liyerek, bunları veremiyecgini bil- dirmiştir. Laburkat bu cevap üzerine ne yapacağını / şaşırmış kumar edemediğini görünce ir yavaş yavaş aklını çelme- lamıştır: Kârısını ortadan kaldırmak, elmaslara, paralara ve eve sahip olmal Laburkat ortalığı tetkik etmiş ve bu iş için en münasip zaman olarak hizmetçinin sebze almak için pazara gittiği saatı bulmuştur. çün evelden bir mangal irt koymuş ertesi sabah hizmetçi evden çıkınca mangalı, dar, karanlık, penceresiz bir ara- hığa koyarak yakmış sonra karı- sına : — Luiz koş, burada — galiba yangın var.. demiştir. Zavallı ka- din, aralığa girince Laburkat, e kapıyı kapamış ve kilitle- miştir. Luiz içerideki düman ve kükürt kokusundan tıkanaceğını anlamış, el yordamı ile aralıkta duran so- baların ve maşa küreklerini bulmuş ve can havli ile kapıyı yerinden oynalmağa muvaffak olmuştur. Laburkat hiç beklemediği bu hal karşısında korkusundan evden kaçmıştır. Luiz aralıktan çıkarak, peşine düşmüş ve so- polis vasıtasıyla kendi- ettirmiştir. Laburkat Avusturya impera_toriçeysi İmperatoriçe Zita çocukları ile birlikte Belçikaya gidiyor Sabık Avus- turya imper: toriçesi — Zita çocukları — ile birlikte Belçi kaya giderek Liyej şehrinde yerleşmeğe ka- rar vermiştir. Bu karara se- bep imperato- riçenin büyük oğlunun Liyej darülfünununa girmesidir. Genç prens burada mühen- İ dislik — tahsil edecektir. ayrı ayrı yaşamalarına müsaade etmen imperatoriçenin 8 çocuğu İmperateriçesinin mali vaziyeti kendisinin İspanyada, oğlu n Liyejde inden bütün aile Liyeje gide- cek, prens tahsilini bitireceği zamana kadar arada kalacaktır. | | yük faydası iktisadi olmalarında Yeni küçük tanklar Küçük tankın zırh ve sil silâhça kudretsizliği çokluğu ile telâfi ediliyor Harekâtı bati, gösterdigği hedef üyük ve binaenaleyh harpten iç kılınmaları o nisbette kolay olan büyük tanklar yanında diğer bir cins tank kuçük tanklar vücuda gelmiştir. Bunların en bü- ve icabında külliyetli miktarda imallerinin mümkün bulunmasıı dadır. Bugün piyasada çalışan 15-30 beygirlik otomobil ve traktörlerin hepsi ufak bir tadilâtla küçük tank haline ifrağ olunabilirler. Ya- hut icabında otomobil ve motör fabrikalarının hepsi bu cins bir tankı kolaylıkla vücuda getirebilir. İktisaden olan bu faydalarından maada tabiyevi faydaları da var- dır: Görünmeden, fazla ses çıkar- madan, yürüyebilirler, süratlarının fazlalığından arzu edilen yerlere tanklardan daha çabuk tek- sif olunabilirler. En büyük mahzurları silâhları- mm> ve zırhlarınm büyük tanklar derecesinde olmamasıdır, vakıa halen ve istikbalen bunlar ağır tankların — işlerini — göremezsede tabiyece bu cins tanklara da kat'i — ihtiyaç bulunduğu — ve yukarıda — zikredilen — iktisadi sebepler dolayısiyle günden güne taammüm ettikleri muhakkaktır. Hatta Çekoslavakya, Fransa gibi bazı memleketlerde muharebe za- manında derhal küçük tank şel Tinde tadil olunabilecek bazı ti arabalar (meselâ Sitrocn - otoşe- nileri) nin bu maksatla memle- | kette tamimine çalıştıkları görül- | mektedir. küçük tankların Tenni cihetlerine gelince, evvelâ bir adam tarafın- dan idaresi düşünülen küçük tanklar şimdi iki kişilik olarak imal olun- maktadır. Çünkü bir kişinin hem tankı idaresi hem de - muharebe yapması mümkün değildir. Bu iki | kişi yan yana değil, tankın geniş- iği az olsun için arka arkaya olurur yalnız tankı kullanan bir az aşa- Zıda, silâhı kullanan daha yuka- rıda bulunur. Ön taraf kalınca bir zirh taba- kasile kapanır, küçük tankın üzerine bir duvar kule koymak onu pek ağırlaştı. Bunun için bundan sarfınazar edilmektedir. Omuzlar üstüne oturan ve silâhı kullananın baş ve göğsünü muhafaza eden çelik mağlerler tercih edil. mektedir. Tankın kalın gövdesi vazifesini de anlar buna ayni zamanda yapıyor. Dingil ve ral tutturulur. Motörün arab: ziyade arkada dan bulunması faydalı görülmektedir. | ların en bü Bu suretle hem tahrip ihtimali az, hemde soğutulma keyfiyeti daha kolay olur. Sürati diğer otomobillere kıyas kabul etmeyecek kadar noksan olacağından (vasati 20 km) hava ile soğuma gayri ümkündür- onisbette büyük olmalıdır. Tankın içerisi alt taraftan açılan bir delikle havalandırılır. Burası tam isabete maruz bulunmadığı için daha az tehlikelidir. Harici şekilde yanlar düz ve başile arka taraf mermileri koydurmak üzre muhaddep olmalıdır. Küçük tanklar için en iyi zencir lastiktendir, bunlar hem mükavim oluyorlar ve hem de gayel az gürültü çıkarıyorlar. Silâh meselesine gelince, küçük tanklar üzerine top konması mev- zuu bahıs değildir, ağır makineli tüfek ve yakından canlı kedeflere karşı kullanılmak üzere makineli tabanca konmaktadır. Tabanca- faydası hafif ve kolay kollanılabilmesidir. Netice oalrak şunu da zikrede- lim ki küçük tankın zırh ve si- lâhça — kudretsizliği — külliyetlice imal ve istimali sayesinde ber- taraf ediliyor. M. Ş. Askeri havadisler Yugoslavya: Yugoslavya — de- nanması bu sene Bahrisefitte ilk defa büyükçe bir seyahat ve manevra yapmıştır. Donanma 44 parça gemiden ( ekserisi eski Avusturya donanması cüzütamla- rından) ibarettir. Efrat ve zabıtan miktarı 2250 kişiye baliğ olmakta- dir, Eski bir Avusturya zabiti olam filo kumandanı Vis amiral Priça Dalmaçya (eski alman Niabe ) kruvazörünü sancak gengisis itlihaz etmişlir. — Kruvazör 2600 — ton hacminde ve 21 mil süratindedir. Bundan başka 6 adet 250ton hac- minde torbidobot, 2 tahtelbahır, 2 motorlu torpidobot (40 mil süratinde ) ve 4 monitor vardıı Danimarka : Danimarka hükü- meti senevi silâh altına, alınan efrat miktarını 1600 kişiye tenzil etmiştir. Bunlar bir. muharebe maksadile degil, ancak dahili in- zibat temini içindir, bir harp ha- linde hükümet her ne pahaya olursa olsun bitaraf kalmak arzu- sundadır. İtalya — Trabulusugarpte hâlâ müsademeler — eksik — değildir. Yaz esnasındaki müsademelerde İtalyanın 24 maktul ve 77 mec- Udinedeki cephâne deposu infilâk etmişti. Acen — Hükümet Basra Ki de kullanmak üzere İtab yaya 200 tonluk altı topçeker Sipariş ctasiştir.