9 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Göz yaşı duvarı (Baş tarafı birinci sahifada ) makamında bulunan mabedi Sü- leymanın yegâne eseri olarak kalan bu duvarın muüsevilerin na- zarında pek büyük kıymeti var- dir. kudsiyeti olmakla beraber bu duvar ve önündeki arazi kendile- rinin malı değildir. Belki buraları evkafa ait bulunuyor. Bunun için Araplar burada ya- hudilerin - tahtaperde ve emsal mmalarına mani ol- Şimdiye kadar — müslümanlar yahudilerin bu duvar dahilinde göz yaşı dökerek dua etmelerine hiç mani olmamışlardır. Hadiseye Yafadaki - Amerikalı siyonist teşkilâtı sebebiyet ver- miştir. Buteşkilâta mensup- üniforinalı yahudi izçileri önlerinde yahudi bayrağı olarak alayla buraya gir- mişler ve Arapları rencide ede- cek etvar ve harekâtta bulun- muşlardır. Araplar yahudi genç- lerinin taşkınlığına hiddet ettik- lerinden yüzlerce maktul ve bin- kerce mecruha sebep olan kanlı hadise başlamıştır, Ortaköydeki saray duvarı tahkim edilecek Beşiktaşla Ortaköy arasındaki saray duvarı geçen kışın sonla- rına doğru yıkılmış ve günlerce münakalât — muattal — kalmıştı. Emanet, bu duvarı, önümüzdeki kış mevsiminde daha büyük bir kazaya meydan vermemesi için, mesnet düvarı yapmak- süretile hhhıı eda&u Kamynnia tramvay arasında kaldı Galatada Topçular caddesin- den geçen Zarih isminde bir ka- dın Tuz. ve soda fabrikasına Bit 3-075 numaralı kamyon ile 847 mumaralı tramvay ezasında kala- rak sol ayağı kesilmiştir. Galatada otomobil kazası 2-86 numaralı otomobil dün Galatada Mişon de bir ço- cuğa çarparak mecruhiyetine se- bebiyet vermiştir. Şoför yakalan- anıştır. Su hırsızlığı Şehremini polisi gayet garip bir sirkat meselesi ile meşguldür. Bundan bir müddet evel Terkas kumpanyası mühendislerinden M. Bonyon zabitaya İ oturan Murat efehdinin hususi borularla su sırkat ettiğini söylemişti Yapılan tahkikatta bu iddianır döğrü olduğu anlaşılmış; hususi tesisat meydana çıkarılmıştır. Unkapanında cerh Unkapanında Şabanın kahve- sinde sarhoş bulunan İnebolulu Hasan meçhul bir adam tarafın- dan ve meçhul bir sebeple üç yerinden tabanca ile cerh edil: Miştir. Pamuk almak için bir leh heyeti geliyor Yakında — Lek — fabrikatorlrı hesabına memleketimize bir Leh heyti gelecektir. Leh - ticaret heyeti İstanbulda bir müddet kaldıktan sonra Adanaya gide- cektir. Lehliler mensucat sanayii için Adana pamukları kullanmak niyetindedir. Leh heyeti bu hafta a eai | Yahudilerin nazarında bu kadar acaatla o | Hrp aleyhinde İngiliz harıcıye nazırının Cenev- rede bir nutku Londra 7 (A.A) — Cemiyeti | akvam meclisi geçen seneki faa- liyetine ait umurun müzakeresine dün sabah “tekrar başladığı sıra- da İngiltere hariciye nazırı M. Hen-) derson cemiyeti mezkürenin şimdi letlerin “maneviyalı - üzerinde günden güne mütezayit nufuz icra 'eden küdretli bir müessese haline geldiği noktasına işaret ettikten sonra aralarındaki ihtilâfları kuvvei cebriye ile halletmeği artık pekte hatırlarına getirmeyen ve muslihane uyuşmaları hem kendileri hem âlemi medeniyet için büyük bir belâ olan kanlı uruşmalara tercih ü zaman geçtikçe daha sürette — gösteren muhtelife — beyninde bakemlik usulünü tevlit etliş tesanül ve mukarenet zihniyı dendolayi bu usulünn haiz olduğu fevait ve muhassenat üzerinde ısrar ederek ihtiyari maddenin İngiltere — tarafından — imzalan- masına saik —olan mülâhazanın bundan ibaret olduğunu söylemiş ve demiştir ki: Semeratını iktitafa başladığımız bu zemindeki mesa- imizi tetviç için harbi mümkün merlebe imkân harici çıkarmak üzre araşlırıp kararlaştırdığımız vesait ve tedabiri takviye edecek bir muahedeyi hazırlamak lâzımdır. ki İngiltere bunu her ne zaman olsa imzalamağa hazırdır. Bu mu- ahedeye ait projenin üçüncü ko- misyon tarafından hazırlanmasını teklif ederim. Böyle bir ahede tabi Cemiyeti akvam mukavelesinin 12 inci ve 15 inci maddelerinin tadilini ve Kellog misakının metin ve mealine daha uygun'bir tarza ifrağımı istilzam edecektir. Harbi kanun haricine çıkaran bu son misak ancak müdafaai nefis için girişilen harpleri mubah gördüğü halde cemiyeti akvam muahedesinin yukariki maddeleri bütün vesaiti telifiye tükendikten sonra menine artık çare olmadığ anlaşılan her türlü müsellâh iht lâfların vukuuna meydan birak- maktadır. Rizede sıcaklar Karga ve yaban domuzları tahribat yapıyor Rize, 8 (Hususi) — Burada son günlerde tahammül edilmiye- cek derecede sıcak vardır. Hara- ret gölgede 36 dır. Sıcağın fev- kalâdeliğinden bunalan halk ak- şama doğru kumsal ve ter temiz sahillerde yüzmekte, bu suretle | gürüptan sonra / sahillerde neşeli bir insan kalabalığı görülmekte. Halkı buram - buram - terleten Osucağın, mezruatin daneleşmek | zamanı olan bu sırada hububatın | neşvünumasına hizmet edeceğini söyliyorlar. Bu sene burada kargalar bah- çelere müsallât olmuştur. Bunlar gagalarile mezruat danelerini tah- rip ediyorlar. Civarda da yaban | domuzları mahsulâta zarar ver- meğe başlamıştır. Bu sene porta- n azlığına rağmen elma ziya- Millet mektepleri Mektepler teşrinisanı iptidasında açılıyor Ankara 8 ( Hususi ) — mektepleri bu sene daha vasi mikyasta çalışacaklardır. Mektepler her tarafta teşrini- sani — iptidasında — açılacağından Maarif vekâletine faaliyetle hazır- lıklar yapılıyor. Vilâyetlerin but- çelerine bu husus için tahsisat konmuştur. Manisada kas;ırga Bir bağı sel bastı, bir kadın çocuğu ile boğuldu, kocası da intihar eti İzmir 8 (Hususi) — Son yagmur- lar Manisa ve havalisinde birçok mucip olmuştur. Manisa- bir kasırga olmuştur. e sergide hiç üzüm ir. Kasaba cıvarın- da bir bağı sel basmıştır. Bağın kulesinde bulunan 12 yaşında bir çocukla annesi boğ Bu. bağın İ / çocuğunun, zevcesinin bağının bir an içinde mahvolduğunu görünce kendisini büyük bir kuyuya atmış ve intihar etmiştir. Hava kapalıdır. Bugün de Kemalpaşa civarına şiddetli — yagmurlar — yağmıştır. Aydın havalisinde incirler kâmi- len mahvolmuştur. Tüccarlar sa- tışı durdurmuştür. Fiatlerin azami derecede yük- selmesi ihtimali kuvvetlidir. Üzüm yetmişe, incir kırka fırladı. Vali ve sıhhiye müdüri incir işlenen hanları teftiş ettiler, temiz- likten memnundurlar. Papalık ve İtalya Papa eski bir tacı kralın başına koyacak Madrid, 8 (Hususi) — Heraldo de Madrid, gazetesinin Romadan istihbarına nazaren İtalya krallığıla Papalık hükümeti arasında akt- olunan itilâf ve sulhun merasim ve müamelesi hitam bulduktan sonra papa on birinci Pius kral Viktor Emanuele, Monza nam demir tacı bizzat giydirmek ta- savvurunda — bulunmaktadır. - Bu taç hristiyanların nazarında çok kıymettardır. Mesihi çarmıha germek için istimâl olunan çivilerden biri bu taçta bulunuyor. Şarlmandan itibaren Lombardi- yada 34 kral bu tacı taşımıştır. Büyük Napoleon da. 1895 se- nesinde bu tacı kendi elile başına koymuştu. Bundan başka papa İtalya veliahdinin Belçikalı pren- | ses ile nikâhımı aktetmeğe muva- fakat edecek imiş. Beş büyük Zeplin inşa olunacak Vaşington 7 (Hususi) — Gaze- telerin verdiği malümata göre Amerika ile Almanya arasında muntazam havai seferler tertibi için cereyan eden müzakerat müsait bir safhada bulunuyor. Balonlarla münakalât 2 sene zar- fında başlıyabilecektir. 5 büyük Zeplin balonu inşa olunacaktır. Dr. Eckener Almanyaya dönüyor. Cemiyeti akvam binasının temeli atıldı Cenve, 7 (Husuri ) — Bu mahsusa ile Gemiyet akvam sarâyının - temeli atılmıştır. İsviçre reisicumhuru bütün heyeti murahhasalar reislerine mükellef bir ziyafet vermiştir. İngiliz - Rus Münasebatı hakkında Livino- fun beyanatı Moskova, 7 (ALA ) — Tas Ajansının muhabirine verdiği bir mülâkatta M. Litvinof — ingiltere ile normal münasebatın iadeten tesisi hususunda Sovyet hükümeti tarafından takip olunan noktai | mazarın sarih ve ziyadesile malum olduğunu beyan etmiştir. Bu noktai nazar daha muhafa- zakâr kabinesi zamanında Sovyet Rusyayı ziyarete gelen — İngiliz sanayicilerine Sovyet hükümetinin M. Piyatakof tarafından yapılan beyanatta izah edilmişti. Aymı emrile noktai 23/1/929 e Sovyet maslahatgüzarı vedaatile —İngiltere hükümetine verilen Sovyet notasında da ifade edilmişti. Sovyet hükümeti n mal münasebatın — iadei tesisini müteaakip aradaki ihtilâflı mese- lelerin müzakeresine amade oldu- Zgunu beyan etmiş idi. Eeğer İngiltere hariciye nazırı M. Henderson ileride yapılacak müzakeratın ruznamesine — dahil meselelerin tarzı tetkikine dair Savyet hükümetinin salâhiyettar mümessili ile konuşmak arzusun- da ise Sovyet hükümeti müzake- rata tarih ve mahal tayin edilmesi | şartile tedabiri lâzimeyi almağa amadedir. Çin - Rus ihtilâfı ne safhada bulunuyor Moskova 7 (AA) — M. Lit- vanof Tas ajansının — muhabirine verdiği mülâkatta Çin şark de- mir yolları meselesinde sovyet hükümetinin ne kadar muslihane tarzda hareket ettiğini sabit bu- lunduğu ve şayet Çin hi karşısında başka bir bulunmuş olsaydı hadisenin Şimdiye “kadar — kanlı ihtilâflara müncer olmuş bulunacağını beyan ile Nankin hükümetinin bugüne kadar bir cevap vermemiş olması ya hükümeti mezkürenin Tihane halli cihetine gitmek iste- mediğini ve yahut Sovyet Rusya düşmanı bazı hükümetlerin buna mani olduklarır imeti- hükümet isbat ettiğni ilâve etmiştir. Çin şümendiferlerinin beş senelik bir işletme devresi zarfın- da Çin hükümeti 48 buçuk milyon altın ruble almıştır. Çinin Amerikalı müşaviri M. Mantell in United Presse e verdiği beyanat iki memleket arasında bulunmuş olan tarzi halli emper- yalistömahafilin nasıl baltalamak istediklerini gösterir. — Çinin cemiyeti akvam mümessili tarafından — yapılan — müfteriyane beyanâtı da aynı merkezdedir. Mançurideki karargâhlarda bin- lerce Sövyet tebası insanlar bilâ muhakeme inlemekte, beşer hudüt kıtaatı üzer rafından ateş edilmektedi Kahirede kanlı nümayişler Kahire 7 ( Hususi ) — Mısır milliyetperverleri — İngiliz - Mısır itilâfının imzalanması — aleyhinde | nümayişler tertip etmişlerdir. Bu münasebetle polisle müsademede bulunulmuştur. Bir çok tevkifat | yapılmıştır. | Mübadele komisyo- nuna nota verdik Muhtelit mübadele komisyonun- daki heyeti murahhasamız tarar fından bu hususta hazırlanan nota komisyon riyasetine tevdi edilmiş- tir. Haber aldığımıza göre bu no- tada mevcut muahede ve muka- veleler dairesinde uhtemize teret- tüp eden külfetlerin tamamiü ifa- sına hazır bulunduğumuz / izhar edilerek Yunan hükümetinin de Türk vatandaşlarının. ve Garbi Trakyadaki Müslümanların hakla- rını iade etmesi talep edilmek- tedir. Takdiri kıymet mıntakaları muh- telit mübadele komisyonu ikin: şube içtimalarına devam etmekte ve takdiri kıymet komisyonlarına ait yeni talimatnameyi hazırla- maktadır. Bu husustaki mesai bir hayli ilerlemiştir. t Haber aldığımıza göre yeni talimatnamede — Yunanistan 33 mıntakaya — ayrılmıştır. Bu tefrik esnasında her mıntakanın vaziyeti iktisadiyesi nazarı itibare alınmış- tır. Bundan başka her mıntakada Aarazi ve emlâkin vahidi kıyasileri alınacak ve bu vahidi kıyasiler üzerine emlâk ve arazinin kıymet- leri takdir edilecektir. *İsmet Pş. Hz. — Başvekil İs- met Paşa Hazretleri hiç bir yere | çıkmamışlar, köşklerinde istirahat | buyurmuşlardır. * Nafıa Vekili rahatsız — Na- fıa Vekili Recep B. biraz rahat- İsızlandığı için Malatyaya hareketini' tehir etmiş ve Tokatliyandal odasında istirahat eylemiştir. * Türk -Fransız ticaret mua- hedesi — Türk - Fransız ticaret muahedesinin müzakeresinde Fransa namına mutahassıs olarak bulunan M. Lai Riyak hastalanarak İstan- bula geldiği cihetle imzada bulu- namamıştır. tanbula hazır tarafından irizalanmıştır. olduğu halde —mutahassıs * Gazetelerin muhakemesi başladı — İrtişa meselesi etrafında “hilâfı hakikat neşriyatta bulun- mak,, dolayısile 4 sabah ve il akşam gazetesi aleyhine müddei umumilikçe açılan davanın rüye- ikinci cezada başlandı. Vakit gazetesinde Ahmet Şükrü bey yerine gazetenin — şimdiki mes'ul müdiri Refik Ahmet beye tashihen — celpname istarına ve muhakemenin 14 eylül Cumartesi saat 15 € talikına karar verildi. | * Yeni tramvay — Üsküdar - Haydarpaşa — tramvay — hattının inşasına buğün merasimle başla- nacaktır! Merasime Başvekil İsmet, Meclis reisi Kâzım paşalar Hzle Dahiliye vekili Şükrü kaya bey, şehrimizde bulunmakta olan mel uslar, cemiyetibelediye ve meclisi vilâyet azaları, erkânı matbuat davet edilmişlerdir. 15 yaşında bir çocuk denize düştü Dün akşam saat 19,45 de köp- rüden kalkan - Kadıköy — vapuru Haydarpaşaya — geldiği — zaman | 15 yaşında Alber isminde bir çocuk denize düşmüş ve etraftan | yetişilerek kurtarılmıştır. Bir apartımana yılılırım düşlu Kurtuluşta Alemdar zade apar- tımanının bir köşesine yıldırım | düşmüştür. Neticede baca harap olmuş ve saikadan mütevellit alev | söndürülmüştür. i !