18 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Satihe 2 Sığırtmaç Mustafa | ( Baş tarafı birinci sahifade ) bir hiralıktır. Onu görünce tanıyor. Mustafa 36 İirayı alınca müşkil bir mesele tahaddüs ediyor: Bu | ? paraları nereye koyst —”Cebine koy çeplerim delik, para düş: hayet paraları mendiline sarıp koynuna sokuyor. Ve cebindn, kim ir nasıl bir itina ile sakladığı üç tane cevizi çıkararak Gaziye uzatıyor: — Al bunları. Ama> parayla vermiyorum ha...., Bu kıymetli he- diyeleri aldıktan sonra Gazi haz- retleri soruyor; “Sen cıgara içer misin, -“Yo;, daha savaşmadım,, - “Müsaade eder misin ben içe- yim,Mustafa düşünüyor, müsaade ediyor: “Eh, iç.., - “Benim cıgara içmem Osana zarar verir mi Mustafa başmı sallayor: Evet... Gazi hazretleri, çiflikte kaç ağası olduğunu — soruyor, ve o kadar, yi cıgara “ vererek bunları ağalara / götürmesini ve üzerlerindeki markalarını okutma- Tarını tenbih ediyorlar. Ayrılırken, Gazi hazretleri: - Yarın Yalovaya gel, Mustafa Kemal diye sor, o benim arkadaşımdır dersin. Seninle konuşuruz... diyorlar. Ertesi sabah, Mustafayı resim çıkarırken gördüğüm zaman, o, | yeni arkadaşını, Mustafa Kemali görmeye gelmişti. Fakat, jandar- malar Mustafanın zihnini karıştır mışlar... “Mustafa Kemal nerde?,, diye sorunca, onu azarlamışlar, ,Mustafa Kemal deme , Gazi Paşa de , diye tenbih etmiş- ler . Köçücük çoban , mah- dut lügatçesi ve zor tekellümile bunu ilade edemiyor, fakat o esnada muhakkak ki saf kalbin- de müthiş bir lerze duydu : De- mek dün kendisine para veren, arkadaş diyen adam, büyük ismini ” köyde herkesin hürmetle andığı, her geçtiği yerde insanların sevinçten göz yaşı döktüklerini naklettik- leri fakat daha bir kerecik olsum görmediği Gazi paşa idi.. Gazi hazretleri Mustafaya ye- mek yedirdiler. Onu doktorlara muayene ettirdiler. Mustafa biraz hasta, zayifti. Arkadaşlardan biri sordu: *—Sana ne yemek verirler?,, * — Biraz ekmek, — karpuz, , * —Başka bir şey vermezler mi?,,, *—Hayır, “— köyde yumurta filan yok mü?,“—Var amma bann ver- mezler,. — * Sen yerini - bilmi- yor musun? Git al, ye, Mustafa birdenbire isyan etti “—Ayıp be, dedi. Gazri hazretleri kendisile pazarlık ettiler.Ayda dört lira vereceklerve onu çiflikte istihkdam edeceklerdi. Mustafa düşündü, ayda üç lira — kazanıyordu, dört lira daha fazla idi. Kabul etti. Gazi hazretleri, artık kalmasını söylediler: Olmaz, dedi, gidip bir ağalara danışayım, sözü tutmak , Gazi paşanın nezdinde kalmak saadeti bahasına da olsa, akdettiği zınıni mukay leyi bozmamak lüzumunu iyordu. Gazi hazretleri bu köylünün, bütün bu mu- havereler esnasında — meydana çıkan ahlâkıma işaret buyurarak: * Bakınız, dediler, Türk milletini seciyesi ne kadar sağlam, ahlâkı 'ne derece saf ve temizdir. Sığırtmaç Mustafa, ağalarla ko- nuşup, artık Gazi paşanın hizme- | tine girdiği beşaret haberini yer- mek, anası ve kardeşlerile veda edip ertesi gün gelmek nilirken Gi | ve bo- yundan uzun, kiymetli değneğini alarak çifliğe doğru revan oldu. Sığırtmaç Mustafa dün akşam- dan beri İstanbuldadır. Bir müd. Okâhya olacak. — Bilfiil | ve küçük kardeşlerini Âvrupa ittihadı dİngilizler böyle bir ittihada taraftar değil Londra 16 (Hususi) — Fransız başvekili M. Briand tarafından ri sürülen Avrupa hükümetleri- badı fikri İngillerede pek marla karşılanmamışlır . İngilterenin bütün dünyada alâkası bu sebeple böyle bir fanaşamayacağı söyleniyor. Diğer taraftan Rusya ve Japon- iki büyük hükümet hariç ak yapılacak bu yolda bir ittihadın bir kıymeti olamayacağı da beyan ediliyor. Cemiyeti akvamda Cenevre, 16 (A.A.) — Sabah celsesesinde M. Massigli berri tes- Tihatın tahdidi ve bilhassa mecburi askerlik hizmeti hakkında vikont Cecil tarafından - verilen karar suretinden bahsetmiş İngiltere de dahil olduğu halde 22 millet murahhaslarının geçen nisan ayın- da bir mukavelename imza etmiş olduklarını ve mahsus neticeye süratle vasıl olmak isteniyorsa bu mukaveleye riayet edilmesi Tâzımgeldiğini söylemi Komisyon vikont Cecil ile M: Massigli'nin karar suretlerini tali * bir komiteye havale etmeğe karar Botefin son maçı İzmir, 17 (A.A,) — Altay muh- teliti ile yaptığı maçta Botef ta- kımı kendi. intihap ettiği İn; hakeme itiraz etmiş ve oyun bire beraberlikle devam ederken sahayi terketmiştir. Botef takımı bu sabah Bandırma tarikile İstan- bula hareket etmiştir. Mısır kredi fonsiyesi Kahire, 19 (A.A) — Yüzde 3 ikramiyeli Mısır kredi fonsiye tahvilâtının 16 eylül 929 tarihli keşidesinde : 1886 senesinde çıkarılan 41,823 'numara 50,000. 1903 senesinde çıkarılan 770,055 mumara 50,000. 911 senesinde çıkarılan 321,679 numara- 50,000 frank kazanmış- lardır. cek, sonra da mektebe gidecek, ve Gazişin Yalovadaki çifliğinde çalışarak aylık alıncaya kadar, maaşı ana- sına verilecek, Çünkü, Mustafa besliyordu. Gazi hazretleri, onun kasketini, elbisesini, çarıklarını, değneğini saklamalarını emir bu- yurdular. Bir an gelecek, küçük sığırtmaç Mustafa bu eski kıya- fetini hayretle temaşa edecek, bir gün Yalova civarında, ormanlarda i periler gibi karşısına ik İnsanın - sayesinde adam — olduğunu — şükranla - yâd edecektir. Daba evel, mektepte, köy ve | dağ hayatının çocukluğunda hayal meyal hissettirdiği şu hakikati de öğrenecek: Türk milleti, tıpkı kendisi gibi, tarihte avare ve biçare dolaşırken bir gün yolunun üstünde bu Adama tesadüf etti. Kendisi gibi, mensup olduğu milleti de bu Adam kurtardı . Mustafanın Macerasını, o gün Gazi hazretle- rinin nezdinde dinleyen bir ecnebi sefirinin dediği gibi, bahtiyar Mustafa Türk milletinin timsalidir. Necmeddin Sadık Telefon haberler | Tıp kongresi bu v — sabah açıldı | Başvekil İsmet paşa Hz. bir nutuk irat etti Ankara 17 ( Telefon ) — Tıp köngresi bu sabah saat onda açıldı. Kongrede 400 kadar âza vardı. Bunlar arasında 10 kadın doktor, bütün maruf etibbâmız vardı Saat onda başvekil İsmet paşa Hz. Vekiller ve — mebuslardan bir çoğu salona girdiler, İsmet Paşa — riyaset celeseyi açarak R: selâmlarını arzettikten sonra üçün tıp köngresini açmak kendi: şeref unu, milli tıp kongresinin — ictimai hayatımızda şimdiden mühim bir amil ha- Tini — aldığını — söyledi, — geçen köngreden beri geçen zamanın bilânçosunu yaptı ve bugün 2 sene eveline nisbetle daha geniş faaliyet sahası bulnaduğunu, salgın hasta- lıklara daha geniş — mücadele açıldığını ilân etti. Başvekil Hz. elimizde bulunan ık ihtiyaca kâfi şimdiden yeni fen tasına azmü sebat- müesseseleri Ja çalışıldığını söyleyerek şu söz- leri ilâve etti: * Bu sene tip kongresi” güzel bir sergi ile açıld, bu sergiye dışarıdan ve içeriden iştirak eden fakıyet temenni ederim.,, Bundan sonra / sihhiye / vekili Refik bey kürsüye çıktı, kongre azasınını selâmladı. Müteakiben bazı takrirler okundu. Bu takri lerde Büyük Rehbere kongre in hürmetlerinin arzı - teklif rdu. Takrir alkışlarla kabul İsmet, Kâzım paşalara kon- grenin hürmetlerini arzı hak- kındaki takrir de kabul edildi. İsmet, Kâzım paşalrla, Recep, Abdülhalik, Cemal Hüsnü beyler ve sıhhiye reisi Nail paşa fahri âzalıklara kabul edildiler. Öğleden sonra içtima edilmek üzere celseye — nihayet verildi. Âza hep birlikte sergiyi ziyarete gitti. iktisat vekâleti yeni binasına faşınıyor Ankara 16 (Telefon) — İktisat vekâleti yakında Yeni şehirdeki istatistik binasına taşınacaktır . 16 — Bir hanım akşam sineması önünde ken- disine lâf atan bir efendiyi tokat- hyarak fena halde döğmüş ve efendi hanımın elinden yakasını güç kurt: iştir. Dayak her- kesin gözü önünde cereyan et- miştir. Bir çocuk pencereden düştü Kasımpaşada Camiikebir mahal- lesinde oturan - Fahriye hanımın kerimesi pencereden — bakarkıe muvazenesini — kaybetmiş, | düşmüştür. Çocuk başından a; sürette yaralanmıştır. Sarhoşluk yüzünden kavga Topkapı haricinde Zeynonun gazinosunda işret eden Fuat ve Recep isminde iki kişi arasında sarhoşluk yüzünden ka ik- P tacanca ile Fuadı den yaralamıştır. cezacılarımıza teşekkür ve muvaf- | D Bir çeyrekte.. Amerikaya seyahat pek ziyade kolaylaşacak! Berlin, 16 (Hususi) — Meşhur hikmetşinas profesör Obert Ame- rikaya seyahat için bir mermi imal etmiştir. — Mermi — Berilin civarında bir yerden — havaya atılacak, bir kaç dakika zarfında hava tabakasının üstüne - çıktık- 'tan sonra gene bir kaç dakika içinde bahrı muhiti geçecek ve Amerikada yere ineccektir. Mermi alominyomdan yapılacak içinde elektrikle harekete getiri- lecek bir çok fişekler bulunacaktır. Güllenin imali bu ay bitecek | ve derhal tecrübelere başanacak- tır , Tecrübe — muvaffakıyetle neticelenirse Amerikaya bu süretle seyahat edilecektir. Seya- hat ancak bir Çeyrek kadar de- vam edecektir. Adliye vekili Mahmut Esat bey öğleden sonra geliyor Adliye vekili Mahmut Es dün Ankaradan hareket etmi; gelecektir. Tıbbiadli müderri etmektedir. Ankara, 16 (A.A) — Adliye vekili Mahmut Esat bey İstanbula hareket etmiştir. İstanbulda adliye %qkilâ(ııvı teftiş ettikten sonra det istirahatte i Fahri B.refakat macaktır. İncir mahsulü İzmir 17 (A. A.) — Ticaret odasının incirlere dair tanzim ettiği 15 eylül tarihli rapora nazaran, | mevsim iptidasından şimdiye ka- dar borsaya 9,450,000 kilo incir gelmişlir. Mevsim iptidasından şimdiye — kadar 6,722,000 - kilo borsa satışı olmuştur. Aydın incir müstahsilleri namına gelen incirler bundan hariçti, Mevsim — iptidasından — şimdiye kadar ecnebi İimanlarına ihraç olunan incir miktarı $ milyon 642 bin 425 kilodur. Piyasa geçen hafta zarfındaki vaziyeti bu hafta da muhafaza etmektedir. Havaların ademi müsaadesin- den dolayı incir. mevrudatı ted- olmaktadır. Havalar müsait takdirde ağaçlardan daha $0 bin çuval mal alınması muh- temeldir. Rum patriği hasta Rum patriğinin hastalığı devam ediyor. Patriğin vaziyeti / sıhhi- yesi — durgündür .— Doktorlar mühtelif şiringalarla ihtiyar reisi ruhaninin bünyesini kuvvetlendir- | meğe çalışıyorlar. Mamafih patrik | 80 yaşını çoktan aşmış olmasına göre doktorlar neticeden pek okadar ümitvar görünmiyorlar. Cevabımızı bekliyorlar Atina, 16 (f0s) — Tür mukabil cevabı burada büyük alâka ile beklenmektedir. Ve los Türk - Yunan meselelerinin halline hususi bir ehemmiyet at- fettiğinden — vaziyetin - inkişafın - dan mütemadiyen haberdar edi)- mektedir. Kurşun - hırsızları yakalandı Dün gece Saraçane başında Amca Hüseyin medresesi kütüp- hanesinin — kurşunlarını — çalmak istiyen Hasan ve arkadaşı Hüsnü yakalanmışlardır. v Binamr aa Nafıa vekili Nafıa vekili Recep B. dün jakşam Terkos şirketine âit tesisatı bu meyanda, Kâthanedeki terşih havuzlarını tetkik etmiştir. Recep B. Şark demir yolları Komiserine de, hatta âit emir- lerini tabliğ etmiştir. Bu sene Şark demir yolları kumpanya- sından behemehal kar makinesi getirmesini istemiştir. * Üç aylıklar veriliyor — Ey- üç lam, eramil ve mütekaidini aylık maaşlarının verilmesi -i havale ve emir gelmi rın tediyesine - bugün, takdirde olmadığı n başlanacaktır. cra daireleri — İcra işlerinin muntazam bir şekilde cereyanının temin yeniden 3 icra dairesi ihdas edilmiştir. Bunlardan ikisi bilâmum icra işlerile meşgul olacak, ücüncü de gayri menkul- ler işi ile uğraşacaktıı * İktisat vekili Bursaya gitti | — İktisat vekili Şakir B. Bursa ipekçilik mektebini gezmiş ve be- yenmiştir. Vekil bey Bursadan karacabeye gitmiştir. * Ferit B. gitti — Londra büyük elçimiz Ferit B. dün saat 14,30 da ekspresle ve Paris tari- kile Londraya müteveccihen şeh« rimizden müfarakat etmiştir. Ferit B. in teşyür sefiri li ve hariciye nazırı ile Yunan mes'elesini gö- rüşeceği doğru değildir. * Yol parası — Tarik bede- linden - birinci taksitin müddeti bitam - hulmuştur. - İl müddetinin bedelini İkinci taksit hitamında da - tarik vermeyenlerden yüzde Kavgadan müteessir olmuş Üsküdarda Bedriye hanımla Hayriye H. birbirlerile kavga et- mişlerdir. Bundan müteessir olan Bedriye H. tentürdiyot içerek in- tihara teşebbüs etmiştir. Bedriye H. derhal hastaneye kaldırılmıştır, Bir katil muhakemesi Sadeddin isminde 19 yaşında bir genç, mayısın 30 uncu cuma günü Hasköy önünde arkadaşı İhsan efendiyi sandalda bıçakla cerhetmiş ve boğulmasına sebep olmuştu. Dün Saadeddinin muha- kemesine devam edilmiş ve b: şahitlerin celbine karar verilmiştir. Kaçak rakı Üsküdarda Cami sokağında Asım efendinin evinde kaçak rakı yapıldığı haber alınarak taharriyat yapılmıştır. Müskirat memurl; evde iki hasırlı şişe rakı bulmuş- lardır. Bugüngü hava Yeşilköy rasat — merkezinden verilen malümata göre - bugün hava ekseriyetle kapalı ve yağı murlü geçecektir. Rüzgâr şimal istikametinden — eseceklir. — 'Dün * azami hararet 22 idi. Gece h: raret 14 olmuştur. Sabahleyin hararet 19 du. t Lokantacılar bir Kooperatit yapıyorlar Lokantacılar cemiyeti tırıinaı dan bir kooperatif şirketi teşkil edilmiştir. Kooperatif yakın za- manda faaliyete başlıyacaktır. — | Lokantacılar kaoperati İ Cılara ucuz et, sebze, y rik edecektir. Bundan kan tacıların tabak, çatal, sçak gibi ihtiyaçlarını da temin ede | | | cektir. Kooperatife esnaf bankası yars | dim edecektir.