18 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

| AKŞAMDAN AKŞAMA Müstakil ressamlar sergisi Türk Ocağı'nın altındaki ba- “gik tavanlı, karanlık odalara gir- diği zaman, insan, hayrette kalı Şor: Sanatkârlarımız, — eserlerini teşhir edecek başka yer bulama- mışlar ni? Hattâ, aymı bina da- hilindeki salonlar me güne duru- yor? Böyle bir. hayırlı hars için - kullanılmazsa ne> işi kullanılacaklar? Etrafımızı alan se genç sanatkârlardan maruz kaldıkları müşkülâtı anlat- tılar; ve bize, eserleri hakkında malümat verdiler : Sergide, bilhassı görünüyormuş. — Biri, ci cereyan tahsil eden ve ora ressamların- — Maarif emini —dan nümüne alan gençlerimizin eserleri. Diğeri, Almanya'da tah- sil edenlerinkiler. Fransız tesirinde kalanlar, şim- diye kadar, şu ve ya bu mec- Btada yabüt tergide gördüğümüz eserlerden çeşit itibarile aykırı düşmemektedirler. Misal olarak Nurullah Cemal Beyin eserlerini zikredebilirim. Alman tesirinde kalan eserler ise, ihtimal çeşitlerini daha az gördüğümüz tablolar olduğu için, Bizi, önlerinde fazla - durdurdu. Bunlarda, ben, kendi. hesabıma, mufrit bir yenilik, orijinallik gös- terme kaygusu, ve bir iddia sezdim, Faraza, Ali Avni Beyin eserleri. - Mamafih, derhal kay- dedeyim ki, — bunlar, — herkes- çe, hattâ, — münevverlerce de pek anlaşılmamaktadır. Önlerinde fazla durulmasının sebeplerinden belki bir tanesi de, böyle bilmece tertibi şeyler olmasıdır: Muamma- min halline uğraşılıyor. Gaşyolun- miyorl Ressam, heykeltraş, mü- nekkit, muharrir, şair ve içtima- iyat doktoru gibi güzidelerden mürekkep olan ziyaretçi grup: muzda, Âli Avni Beyin eserli seyrederken, zuhur etti. 'nun garip şekil ve renklerindeki bikmeti, kimimiz şunda, kimimiz bunda — aradık. — Hattâ, — bizzat sergiye iştirak eden bir ressam: “Vitrin,in şatafatı önünde Fransa'da de tadilât yaptığı söylenmektedir. | ka imtihanlarına dikkat edilmesi dilenci kadının sefaleti gösterimek | dedi. Müşkülümüzün “halli için bizzat ü Beyi ” bulduk. Nafil bilememişiz. Ne onun dediği imiş, ne bunun - dediği «Vitrin,, tablosunu yapmasındaki Maksat, sirf , “satık / üzerinde, hacımları müheykel — bir. tarzda göstermek,, mi; Refik Bey tarafından gayet gü- zel bir portresi yapılan ve bizzat kendi nefis tabloları da sergide teşhir edilen ressam Hale Asaf Hanım dedi ki: — Emelimiz “Evinde bulundurmuyan vahşidir! , tablo rını halk arasında tamimdir! Bu pek zarif sanatkâr hanımın zarif sözleri beni düşündürdü: “Tab- Joları alacak halkı, nasıl etmeli de, satıhlarla hacımların münaseba- tini seyrederken zevk duymiya alıştırmalı?,, : Serginin en aksıyan ciheti, mevzularda, Türkiye'ye ait husu- siyetler ve içtimai renk bulunma- Her tablo, Paris'e yahut nazır çarpık camlı bir pencere gibi! İtiraf tederim ki, kalemim mü- temadiyen aksi femayül gösterdi. Müstakil res- samlar / sergi alkışlanmağa lâyık pekçok - cihetleri — vardır: ön başta, bütün genç sanatkârla- rın iman, sa'y ve samimiyetleri duruyor. Ben, maalesef Galatasa- ray'da Aaçılan Türk Ressamlar Cemiyeti sergisi'ni gezmedim. Fa- kat, zevkine itimat ettiğim arka- gaşlar arasında, her iki sergiyi le gezenler, ittifak ile, Müstakil tessamlar'ınkinin faik olduğunu söyliyorlar. (Vâ - Nü ) tarafları tasvire | Edebiyat dersleri Liselerin programlarında tadilât var mı? Maarif vekâleti lise program- larında bazi tadilât yapmış, arabi ve farisi dersleri — kaldırılmıştır. Vekâletin edebiyat derslerinde Behçet bey lise programları hakkında şu - izahatı veriyor. — Liselerde yalnız arabi ve farisi derleri kaldırılmıştır. Bun- ların yersine türkçe dersleri ko- nulmuştur. Daha başka tadilâttan resmen haberdar de; Ticaret. mektebi talebesine pansiyon Ticaret mektebi taşradan gelen talebenin ihtiyacını temin için bir. talebe pansiyonu açacaktır. Pan- siysn için Sultanahmet - cıvarında münasip bir bina aranmaktadır. Pansiyonda — kalacak — talebeden ücret alınmıyacaktır. Leyli meccani yazılmak için fazla müracaat var Bu sene yazılmak için pek çok talip var- dır Bilhassa Galatasaray ve İstan- bul liselerine fazla müracaatlar vuku buluyor. Şimdiye kadar yalnız İstanbul lisesine meccani leyli olmak için 340 kişi müra- caat etmiştir. Mektep idaresi müracaat eden talebe arasında bir müsabaka imtihanı açacaktır . Maarif vekâleti leyli meccani meccani talebe kaydında n selere leyli meccani için maarif eminliklerine bir tar Malülin pazarı Tetkik edilmesi lâzım gelen noktalar Malül gaziler pazarının tasfiye- sine devam edilmektedir. Tasfiye 'ne zaman biteceği Tasfiye muamelesi münasebetile pazarın eşyalarında tenzilât ya- pılmişti. Bu yüzden pazarın müş- terisi artmış ilk günlerde herkes pazara koşmuştu. Müşterinin arttığını gören pazar idaresi eski tenzilâta niehayet Bundan maksat tasfiye muamelesinin müddetini uzatmak olduğu söyleniyor. Çünkü her tasfiye memuru yevmiye olarak 5 lira almaktadır. Bundan başka pazarın hariçten mal satın aldığı söylenmektedir. Eğer bu doğru ise tasfiye işle- rinde yolsuzluk var demektir. Tasfiye işlerini idare eden ticaret müdiriyetinin bu ciheti tetkik etmesi lazımdır. Şayet pazar bir taraftan | mal alır diğer taraftanda satarsa tasfiyenin manası kal maz. Bu suretle tasfiye muamelesi sene- lerce sürer. Şeker siparişleri Yaz münasebetile şeker sarfiya- tı azalmıştı. şeker tacirleri bunun sebebini kavun ve karpuz bollu- ğuna atfediliyor. Kavun ve kar- Puz mevsimi yavaş yavaş geçiyor tacirlerden biri kışlık ihtiyaç için Rusyaya 30 vagon şeker sipariş etmiştir. Tirede Yalovada bir telsiz merkezi yapıldığını yazmıştık. Merkez tel- siz haber ve konserlerini almak- tadır. Bundan başka Yalova ile telefon muhaberesi de tesis edil- miştir. Yukarıdaki resim Yalova telsiz merkezini Bir kaç günden beri havalar adam akıllı serinledi; Şehir bir hafta evel tamamile yaz manza- rası arzederken şimdi her tarafta kaşın yaklaştığını haber. veren manzaralar göze çarpıyor. Bunlar- dan biri kebap kestane satanlar- dir. Kebap kestaneciler bir kaç gündenberi köşe başlarında man- gallarını kurarak işe başlamışlardır. Yağmurun zararı Son hafta zarfında Aydında fasılalı surette devam eden yağ- murlar ve muhalif ” ruzgârların çok zarara sebebiyet verdiği mahallinden — gelen malümattan anlaşılmaktadır. İncir mahsulünün gördüğü zarar yüzde seksen ve darı mahsulünün ise yüzde yü derecesinde tahmin edilmektei Pamuk — mezrüatı da — hasarata uğramış — isede Gderecesi henüz tespit edilmemiştir. Ayni mıntaka- da zeytin ve sebzeler bilâkis yağ- murlardan çok istifade etmişlerdir. Bu istifade yüzde 30 miktarında tahmin olunuyor. Manisadan — telgrafla — verilen malümata göre şimdiye kadar Manisadan sergilerde 11,250 katar üzüm ıslanmıştır. İspartaya yağmur yağmamıştır. yağmurlardan Kendir mahsulü yüzde 50 üzüm ve incir mahsulü “yüzde 60 derecesinde zarar, pamuk ve zeytin mahsulâtı yüzde 20 nisbetinde fayda göre Kınıkta çekirdeksiz üzümlerden yüzde 80, Kozakta Zayıat vardır. yüzde 40 Gazetemize abone kaydeden bir dolandırıcı Kendisin; mizı n bir g gaz mensu bir memar sü kaydetmekte zla yara Tahisil tnektedi Gazston a abono kay ir. Bu gibi z bu tarz d medarın - heme yahut cürmü meşhut halinde yakalatmak içi (İstanbal Tasi ) verilmesini vica ederiz. matbaamıza telofonla — haber Ticaret mektebi Mektebin ıslahı için bir proje hazırlandı Soft senelerde gençlerin ticaret Mekteplerine karşı ragbet ettikleri görülmektedir. Bu münasebetle caret mektebinin daha esaslı bir hale getirmek için bazı ıslâh: yapılacaktır. — Mektep —müdü, hüsnü B. bu hususta bir rapor tanzim etmiş, İktisat vekâletine göndermiştir. Bunun üzerine Hüsnü B. vekâlet tarafından davet edil- miştir. | Ankarada iktisat hariciye, arif vekâletlerile temas eden B. şehrimize avdet etmiştir. isnü B. mektebin müstakbel | vaziyeti hakkında bir muharriri- mize şu malümatı vermiştir: — Vekil beyin emirlerile An- karaya gittim, mektebin messisi hakkındaki — raporumu - vekâlete Raporda tedrisata ait esaslı noktalar vardır. | Mektebin yüksek kısmından yetişecek talebenin umumi kül- türe sahip olmalarını düşündük. Bunun için de meslek mektebinin | lise hüviyetini haiz olması lâzımdı. | Bu husus tesbit edildi. Talebenin tetkik . seyahatlarına ebemmiyet verilecektir. Bundan başka ders saatlarının tezyidi tisas şübelerinin derecelerini mi kere ettik. Ulümu âliye şehben- derlik — kısmından — çıkacakların mesleke intisapları temin edile- memiştir. Bu husus hakkında ha- riciye vekâletile temas ettim. Şehbenderlik şubesinden çıkan- ların meslek intisaplarının teminir vekâletler arasında tespit edile- ceğini ümit ediyorum. Çakmak taşı Sinop fabrikasının inşasına Nisanda başlanıyor isnü verdim . Bundan birkaç gün evel şehri- mizde çakmak taşı bulranı oldu- gundan bahsedilmişti. Yaptığımız tahkikata göre çak- mak taşı şehrimizde pek bol Kibrit inhisarı müdürü Tahir Kevkep B. diyor ki: — Çakmaktaşı buhranma ma- hal yoktur, Çünkü şehrimizde on sene yetişecek kadar çakmaktaşı vardır. Bir taş 10 kuruştur. Belki alıcı olmadığı için kimse taş almıyor. Taş — bulamıyanlar — ihtiyaçlarını kibrit almakla temin edebilirler. Tahir beye yeni kibritlerden şikâyet edildiğini söyledik. Buna karşı şu izahatı verdi — Yeni kibrit kutularındaki mallar diğer mallardan farksızdır. Biz halka kolaylık olsun diye ufak kutulardan getirttik. Tahir B. Sınoptaki fabrikanın jisanda — inşasına - başlanacağım söylemiştir. Orta tedrisat müdürü geliyor Maarif Vekâleti orla tedrisat müdürü Cevat B. — bugünlerde Ankaradan şehrimize gelecektir. Yeni şirketler Ticaret müdüriye yeni şir ket teşkili için vaku bulan müra- caatlar çoğalmıştır. Yeni şirketler arasında iki italyan şirketi de vardır. Bundan başka lâstik üze- rine büyük iş yapmak bir Nezle İki günden beri öksürük, aksı- rık, apşuruk, göğüs darlığı, boğaz ağrısı bana vergi.. Fena halde nezleyim .. İnsan bu kör olasıca hasta tutulduğu zaman ne istiyor yor musunuz? Gicir gicir ütülenmiş yumuşak, sabun kokulu beş Bikne lendi p Ka mamış — bir kutu asprin. — Bir kutu mantol.. Bir bardak ıhlamur. Kalın bir dikişli hırka, sıcakda bir oda... Ondan sonra gel keyfim gel... İç ahlamuru, çek mantolu kar gibi yıkanmış, sabun kokulu men- dillere apşur... İç ihlamuru, çek mantolu apşur... Gözlerinizde yaş- yıkanmış, kat kat lar, burnunuzdan yaşlar, başınızda hafif bir ağrı .. Şakaklarınızdaki ziyadeleştimi zonklama biraz hemen üst üste iki un, üzerine de sıcaklığı birbirine karışır ve hafif hafif terlemeğe başlarsınız... Bu esnada şekerleme - bastır, göz kapaklarınız ağırlaşır. Esne- mekten çene kemiginiz ağrır et- rafınızdaki — eşya dumanlandıkça dumanlarır ve dalarsı ,Bir saat, iki saat, üç saat böyle geçer... Nihayet gözlerinizi açar- Sınız... Fanileniz sırıl sıklan He- men kapuları pencereleri sıla sıkı kapatıp çarçabuk bir çamaşır değiştiriniz... Yani / konyaklı bir ihlamur daha aldıktan sonra, başınızm altına bir yastık çeker siniz.. Elinizede bir kitap.. Ara sıra mantol ve apşurur... Ocobl Böylesine can kurban.. İnsan nezlenin zevkini bile çıkarır... Yoksa, meselâ hem hastasınız, hem de çalışmağa —mecbursunuz.. A Jahin - karanlığında - kalk... Hava rutubetli mi / rutubetli, tam nezle havası.. Tramvaya binersiniz camlar açık kapılar açık.. Burnunuz büsbü- tün kapanır, göğsünüz kalayer körüğüne döner, başınız şiştikçe şişer... İşinizin başına gidersiniz fakat canınız bir türlü çalışmak o dakikada gözünüzde istemez, olanı. Tevekkeli değil bir gün meşhur zamane karunu Rokfellere sormuşlar: — Zen malı... Cevap vermiş: — Nezle olmamalı... (Hikmet Feridun) Taksimde büyük bir sinema yapılacak Yerli bir sermayedar grup ta- rafından Taksimde büyük bir si- nema binası yapılacaktır. Bunun İDAREHANE — acımuzluk sokağı Telgraf adresi SAkşam, tetanbul, Telefon : yam işleri içine lst 1685 Telefon : idare işleri Içi çi SA Gönderilen yenlar, sahibine inde olilnee ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için: Seneliği 1700 altı memleketler için : Seneliği 3000 altr aylığı 1600; üç aylığı 900 kunuştur. Gazelemi İlinlerden mes'aliyet Kabal otmen. şirket daha teşekkül etmiştir.