22 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Eylül 1929 Akşam Pariste yeni ve müthiş bir cinayet İstasyonun bagaj dairesinde sepet sandık içinden çıkan ceset... Şimdiye kadar görülmemiş bir şey: Cesedin yanında 1 evrak kim olduğunu anlatan vesaik bulundu çantası ve maktulün Pariste bir çuvala sarılı olarak nehirde bulunan kadın cesedinin henüz anlaşılmadan yeni bir cinayet daha meydara çıkarıl- miştir. Bu sön vak'a pek esrar- engiz, pek möthiştir : 30-35 yaşında bir adan henüz anlaşılmayan bir şekilde öldürül- dükten sonra büyük bir sepet sandığın içine konulmuş ve sandık Lil şehrine - gönderilmek üzere şimendöfer idaresine teslim edil- miştir. Sepet, içindeki cesedin esrarını — Lil istasiyezuna — kadar saklamıştır. Vak'a şudür: Eylölün on üçüncü günü, Lil istasyonunun bazaj dairesinde bir koku duyulmağa- başlamıştır. Bu pis kokudan bizar olan şimendöfer memurları — etrafı — araştırmışlar, kokumm bir sepet sandıktan gel- diğini anlamışlardır. - Memurlar, amirlerine bu pis kokulu sandık- tan bahsederek bunu bir an evel istasyondan çıkarmanın bakdmışlardır. çaresine Rigonun beş ay evel esrarengiz surette öldürülen annesi Sandık muayene edilirken se- petten kırmızı bir mayi sızmağa | başladığı görülmüş ve bunun kan olduğu anlaşılmıştır. Bunun üze- rine fena halde telâşa düşen istasyon memurları sandığı evirip- gevirirken kapak birdenbire açıl- mnıştır. İşte o esnada bagaj dairesinde bulunanlar müthiş bir hayret ve beyecana — düşmüşlerdir . - Açılan sepetin yanına yaklaşan memur ve hamallar 30-35 yaşında uzun boylu bir adanın ölü olarak yat- makta olduğunu görmüşlerdir. Cesedin iki kolu biribirine bağlı | ve üstü başı Tertemizdi. Bu va- ziyet derhal polise haber verilmiş ve tahkikata başlanmıştır. Cese- din yanı başında bir evrak çan- tası bulunmuştur. Bu çanta açı- lınca içinden bazı evrak çıkmıştır. Bunlar Pariste, Emil Landrin meydanında bir apartmanda otu- ran Frederik Rigo isminde bir şahsa aittir. Bu vesaik arasında bir de otomobil kullanmağa mah- sus ehliyetname bulunmuştur. Bun- lardan maada çantada, Parisin iki ticarethadlesine ait fatoralar, hesap | pusulaları ve sair ticari evrak ta bulunmuştur. Yapılan Fethi meyit neticesinde çesedin başına bir çok dürbeler indirildiği anlaşılmıştır. Kalil pek haince hareket etmiş ve şikâ hâlâ — mefes aldığını — görünce hemen boğazına sarılarak bütün kuvvetile sıkmağa başlamıştır. Nihayet katil avuçlarının içinde tuttuğu boyunun soğuduğunu his- sedince, başına bir kaç darbe daha iadirmiştir. Vak'adan haberdar edilen Paris zabıtası derhal tahkikatını tamik etmiş ve sepette bulunan fatora- ların ait oldukları tizarethanelere gidilerek mes'ele sorulmuştur. Bu ticarethaneler polise: — Evet Rigo isminde bi muhasibimiz vardır. Genç, çalıs kan bir adam... Başlı başına bir Mmuhasip tutmağa iktidarı olmayan ticarcthanelerin hesapları ile meş- Zgül olur. Rigo muayyen saatler ticarethanelere uğrayarak vazife- sini yapar, çıkar.. Demişlerdir. Bunun üzerine za- bitayı bir şüphe almıştır: Acaba maktul Rigo mu, değil mi? Katilin izini gözleyeceği yerde Rigonun cesedinin yanında evrak çantasını bırakması gayet garip» Lâkin biraz daha mes'ele tamik edilince maktulün Rigo olduğu anlaşılmıştır. Hadisenin asıl şayanı dikkat tarafı bundan bi müddet evel Madam Blan, Rigonun babası öldükten sonra başkası ile evlen- miş ve sonra bu adamdan ı;oşı- narak yalnız başına / yaşamı başlamıştı. Madan Blan cok şa: yam dikkat bir kadındı. Anarşist irleri besler, en azılı anarşistlerle düşüp kalkdı. Madam Blanın da katili, oğlununki gibi bütün taharriyala rağmen — bulunama- mıştır. Cemiyeti akvamın şimdiki binası günden güne teşkilâtı artan bu cihanşümul müessesenin ihtiyaca- tma kâfi olmadığından yeni bir muazzam bina inşası kararlaştırı!- miş idi. Yeni binanın — inşası n her türlü istihzarat yapılmış olduğundan Cemiyeti akvam bü- yük meclisinin toplanması müna- E Maktul Frederik Rigo ettiği için/ cinayetin onlar tarafın- dan yapılıp yapılmadığı hakkında bir şüphe uyanmıştır. Mamafih Rigonun daha ziyade bir kadın len — öldüri zannedil- mektedir , Katil cinayeti yaptıktan sonra pek ziyade — soğuk — kanlılıkla hareket etmiş ve cesedi yukarıda söylediğimiz gibi. bir sepete yer leştirilmiştir. Katil sepeti bir ot mobille istasyona götürmüş ve mayelin bütün esrarını ” saklayan sepet bagaja Lil şehrinde mevhum bir adrese teslim edilmiştir. Bagaj memuru bir türlü sepeti getiren adamı hatırlayamamaktadır. Bunun için şimdi sepetin alındığı mağaza ve — sandığı — istasyona sebetile vaz'ı esas resmi geçen cumartesi icra olmmuştur Bu binanın tulü 1,200 kadem | olacak, ve takriben - 1,000,000 İngiliz lirasına mal olacaktır. Cihan parlamentosu addolunan Cemiyeti akvamın daimi merkezi ve karar- gâhi olacak muazzam bina Avru- Panın en şayamı dikkat binası | olacaktır. Yeni yazı milli müdafaa noktai naza- rından büyük hizmetler ifa edecektir Bir. suvari Okuma yazma bilmiyen insan- ların talim ve terbiyesinin ve harp- te sevk ve idaresinin ne müşkül oldugunu yalnız bu işlerle bilfiil meşgul olanlar bilirler. Yanaşık nizamda harp edilen ve insan sesinin oldukça büyük katalar tarafından işidilen devir- lerde büyük Fredrik ve Napoleon zamanlarında ordu efradının oku- yup yazması haiz ehemmiyet olma- | yabilir. O vakitler büyük kuman- | danlar bile muharebe emirlerini ek- seriya şifahi veririrdi. Fakat sekiz kişi mevcudundaki mangaları bile dağıtan ve araziye yayan bugünkü | muharebe tarzı bu parçalar ara- | sında / irtibalı temin edebilmek için mutlaka bir vasıta ister ki oda; yazıdır. Denilebilirki muharebe bir takım emirlerle bunların icrasından başka bir şey değildir. Bu emirler bugün hangi vasıta ile verilirse verilsin, ister atlı bir emirber çantasında, ister bir köpek tasmasında veya güvercin kanadı altında, isterse elektcik mevceleri üstünde sevk olunsun mutlaka yazı ve harf denilen şekillerin kıyafetine bürün- mesi şarttır. Ordu efradı bunları bilmeyince işlerin aksayacağı sabit olmuştur. Ordu mensuplarından yalnız bir kısınının — ve meselâ zabit ve kü- çük zabitlerin okuyup yazma bilmesi kifayet etmez, yeni harp okuyp yazmayı farzı ayın yap- mış ve alaylılığı yalnız zabitlerden değil neferlerden de kaldırmıştır. Meselâ en basit olmak üzere hazar talim ve terbiyesini ele alalım: Asri ordularda kıtaya dahil olan acemi neferin eline ilk günü gayet sade yazılmış ve intisap ettiği sınıfa göre neferin iğtiyacı olan tekmil bilgileri cemetmiş talimatname verirler. Nefer onu okur ve daha ilk günden kendi vazifesinin cahili kalmaz. İcap ettikçe de bu kitapçığına müracaat ederek müşkülünü halle- der. Hiç askerlik yapmamışların da takdir edeceği üzere bu şekil talim ve terbiye ile okuma yazma bilmiyen bir neferin kafasına as- keri ve umuümi malümat doldur- mak arasında çok fark vardır. Harpte bu zararet / kendi: daha, çok gösterir. Farzedelim ki cn küçük bir cüzütam olan talı- ve her hangi raporunuzu n kumandanınız bir neferinizle — bir gerideki bir, makama gönderiyor- sunuz. Bunlar harpte hemen her |saat geçecek şeylerdir. Eğer bu nefer Cenevrede Inşasına başlanan binanın müstakbel resmi — | okuyup yazma bilmiyorsa işinizin arzunuz dahilinde görülebileceğini | kimse temin edemez. Çünkü ha- rita ve ya krokide gösterdiğiniz yerin ismini okuyamıyan, zarfın üzerindeki adresi okutmak üzere adam arayan bu nefer ne kadar fedakâr olursa olsun — vazifesini yapamamak tehlikesi vardır. | tayyareci , Ze KA kıtamız harekete hazırlanırken — Bu müşküllerden bizi kurta- racak çare? — Bulunmuştur: — Yeni / yazıım Barutun kimyevi terkibini bilmeğe hacct yok, fakat yeni yazı ile basit şekilde yazılmış talimna- meleri ve neferin kendi vazifesini öğreten risaleleri okumak — kıta dahilinde bile pek kısa zamanda mümkün olabilecektir. Eski harflerle bile neferlerine okuyup yazma öğrelen ordumu- zun fedakâr ve çalışkan zabit- lcrine yeni yazı ile okuyup yazma ögretmenin ayrıca zevkli bir meş- gale teşkil edeceği muhakkaktır. Bunun eserleri hergün görülmek- tedir. Mektubunu kendisi yazan cumhuriyet ordasu meferile kö- yünden gelen haberleri okuta- bilmek için hoca ve hemşeri arayan Osmanlı neferi arasında manen ve maddeten büyük fark- lar vardır. ve asıl bundan sonra fark olacaktır. Bu sebeple yeni yazı milli mü- dafaa noktai nazarından da büyük hizmetler ifa etmiştir. M. $ Askeri havadis Çekoslovakya — Narodni Po- ika gazetesinin yazdığına göre şimdiye kadar Çekaslovakyada 470 casus tutulmuştur. Bunların ekserisi Macaristan hisabına çalı- şıyordu. ve 7 si muvazzaf zabit idi. Çin — Nankin hükümeti gelecek seneden itibaren mecburi hizmeti askeriye tatbika ve bunun için de 100 milyon dolar sarfına karar vermiştir. Fransa — Bu sene silâh altına celbedilecek efrat miktarı 76,000 dir. Bunün 37,570 piyade, 5420 16,300 - istihkâm 5,700 4800 Jevazım , 2650 na verilecektir. Paris boks maçları Parisin meşhur “San Vagram,, boks mahalli, bu pazar ilk mü- sabakalara şahit olmuştur. Son mühim maç 18 yaşında * Tirevedik , ismindeki Fransızla, İngiliz “ Bili Cems ,, ismindeki boksör Aarasında yapıldı. “10, ravuntlak maçta Tirevdik kendi- sinden ümit edilmiyen bir teknik bahriye kıt'alar ve cesaret göstererek döğüşmüş ve ikinci ravundta İngiliz “7,, saniye yerde yatmış ve maçı sayı hesabile kazanmıştır. Bundan bir hafta evel de frasız “İkd Şakalat,, amerikalı “Singe- mağlup Vaktile Singero fransanın meşhur Andre" sini iki defa nakavt etmişti. Esa- sen Trevdik belki fransamın yıl dızi olacakdır. etmiş!