23 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

— İstanbul şehri “Filân tarafdaki seyfiye sönüp gitti, Boğaziçi harap oluyor, mamureler yangın yerine döndü, yahlar, köşkler
 Feci cinayet İnekci İbrahim karısını öldürerek kuyuya attı Dün akşam üzeri Tophaneli oğlunda İbrahim ağa caddesinde metrük
 İngiliz donanması İstanbula gelecek zırhlı ve gemiler hangileridir? İngiliz gazetelerine göre ingiliz amiralı davetimiz...
 Yunanistana dün cevap verdik Hükümetimiz kompromis Atina maslahatgüzarımız dün Yunan hariciye nazırı M. Mihalakopulosu...

- Günün Haberleri Ş | Her gün b 8 sahife Sene 12 — No : 3932 PAZARTESİ — 23 Eylül 1929 Fiatı 5 kuruş ismet paşa ! . İstanbul şehri “Filân tarafdaki seyfiye sönüp gitti, Boğaziçi harap oh müreler yangın yerine di hlar, köşkler yıkılıyor... yadı sık sık işidiyoruz. Bir zaman- lar, mehtap âlemlerinde saz sı rük ve kasvetli hali veriyor. Yalılar çi kimse tarafından tutulmadığı için, vergiden kurtulmak — maksadile sahipleri tarafından enkazcılara satılıyor. Bunun sebebi? “Bakım- sızlık!, diyorlar. Evet, bakımsızlık. Sahibi olmayan, sahipleri ortadan kalkan,bir daha da sahibi çıkmağa | imkân bulunmayan, ebediyen met- rük yerlerin mukadder bakımsı lığı... Bu hazin manzaranın mesulü kimdir? Hiç kimse. Daha doğrusu tarih ve cağrafya. Boğaziçinin elli odalı yalılarını dolduracak, devlet hazinesini ken- dilerine kiler yapmış, biç çalış- madan besapsiz ” kazanan Vezir vüzeradan eser kalmadı. Ne eski imparatorluk haşmetine . — saray debdebesine dayanan maaş ser- vetleri, nede damatlar, mahdum- lar, cariyeler, ağalar, bısım akraba, yüzlerce - insanı bir çatı toplayan büyük konak ail Şıyor. İstanbulun — yıkılan yerleri, Boğaziçi sarayları bugünkü aile mefhumuna göre yapılmış değildir. İstanbul, eskiden yalnız paytaht değildi. Hudutları çok geniş bir imparatorlugun sıyasi. idari, ticari, ilmi yegâne merkezi, bütün saray ü asırlardan — beri itina ile yaptıkları yegân Şimdi bu sıfatları kaybett i çöken konakların, sahip- eskiyen sahilsarayların - seke- nesi olan sınıf, çok zaman evel, istibdat idaresile birlikte inkiraz buldu. Fakat bir şehri yapan, bir bel- | deyi mamureye çeviren sebepler yalnız devlete ve hükümete bağlı değildir. Bu sebep, İstanbulda olduğu gibi, bilhassa siyasi ola- bilir. Ekseriya sınai, bazen ticari, zirai de olur. Bedii sebepler, biat güzelliğine ve iklime inzi- mam eden eğlence yerleri de büyük şehirler vücude - getirir. İstanbul - eski siyasi mevkiü or- tadan kalkınca - bu sebeplerin hepsinden —mahrumdur. Meselâ Londra, İngiliz bükümetinin mer- kezi olmasa da , gene kesif fab- rikaları ile, bir sanayi ve ticaret i olmak itibariyle bugünkü i hiç kaybetmez. Fransa bükümeti Parisi siyasi merkez ol- maktan çıkarsa, Parisin ne vazi- yeti değişir, ne de inkişafı durur. Hamburg limanı, vaziyelini , si yasi ve idari biç bir âmile borçlu değildir. Misalleri , ne büyük bir ne de coğrafi va: ziyeti itibarile bir seyyah şehri olabilir. Şehirlerin teşekkül ve inkişa- fında, yukarıda saydığımız sebep: Terin neticesi olan tek ve umu bir sebep âmildi; Siyaset, idare merkezi olmak, seyyah ve eğlence şehri olmak, ( Devamı ikinci sahifede) Hz. yarın geliyor Feci cinayet İnekci İbrahim karısını öldürerek kuyuya attı Dün akşam üzeri Tophaneli oğlunda İbrahim ağa caddesinde metrük — bostan - kuyusunda — bir ceset bulunmuştur. Ceset zabıtaya “haber verilmiş kuyudan çıkarılmıştır. — Cesedin Üsküdarda mevlüthane yokuşunda Saadet H. isminde bir. kadına ait olduğu anlaşılmıştır. Cesedin üzerinde beş pıça ya- rası görülmüştür. Bu kadın Töphaneli oğlunda inekçi Erzurumlu İbrahimin karısı olduğu anlaşılmıştır. Cinayetin — İbrahim tarafından yapıldığı — anlaşılmıştır. — İbrahir müddeiumumiye ğ etmiştir. Dün Şakirpaşa kerimesi Aliye H.n Ağır cezada başlayan muhakemesini yazınıştık. Soldaki resim Aliye hanım reis beyin suallerine cevap verirken, sağdaki de adliye dairesinden içeri girdiğini gösteriyor. Yunanistana dün cevap verdik İngiliz donanması Hükümetimiz kompromis İstanbula gelecek zırhlı müzakeresini redediyor | ve gemiler hangileridir? Muahedatın tatbikini, mağdur vatandaş-/ İngiliz gazetelerine göre ingiliz amiralı larımızın haklarının iadesini istiyoruz davetimiz üzerine gelmektedir mak olacaktır. Bundan başka mü- zakere esası mevcut mes'elelerin iki taraf için her noktai nazardan maksada ameli ve seri hal şeklini temin etmiyorsa müzakere neti- celense bile ahkâmı tatbik edil- Atina — maslahatgürarımız dün Yunan hariciye nazırı M. Mihala- kopulosu ziyaret ederek cevabi notamızı tebliğ etmiştir. Aldığımız — mevsuk - malümata | göre bükümetimiz cevabında son | Yunan notasını tahlil “ettikten | miyen muahedeler silsilesine yeni sonra iki devlet arasında hal | bir risale ilâvesinden başka bir | şekilleri ahdi ve yollarla | şey yapılmış " olmiyacağı — nazi- derpiş edilmemiş muallâk mesele mevcul olmayıp hepsinin bir ne- ticeye raptı Muhtelit Mübadele komisyonunun salâhiyeti ;dahilinde olduğuna işaret etmektedir. Bu ahkâmı ahdiye mevcut ol- | dukça mevcut taahhüdat haricinde | bir şey yapmak — mümkün ve | | caiz olar yh Yunan bükümet kompromis| | müzakeresinden maksadı mevcut | ahdi hükümlerin tadil ve tebdili- | ni istihdaf ediyorsa her iki taraf | için müsavi hukuk ve şerait altın kâne gösterilmektedir. Kocen Elizabet dretnotu — rafın İstanbul mu- | evelde Amiral İstanbulda, yahut 6 eylül tarihile bildiriyor: | civarında - Reisicumhur Mustafa eti tarafından vaki | Kemal Hiz. tarafından kabul edi- ine “Kocen Eliza- - lecektir.Geçen sene sabık Kral Ama- bet, safı harp ” gemi nullaha refakat eden Rus amir ragtous, tayyare gemisi müstesna olarak Türkiye Reisi- | harip ve — Akdenizdeki cumhuru — tarafından ilk kabul donanmasının baş kumandanının — edilen ziyaretçi amiral ingiliz ami- atı “Bryug, — 12 deşrinievelde — Yalı olacaktır.. — — — b İstanbula gelecek ve burada do- — Deyli Telgrafın siyasi muhabiri kuz gün kalacaktır. bu münasebetle diyor ki: 1922 İngiliz donanması baş kuman- bulranındanberi ile intacı mümkündür, her hanği 'nam altında olursa olsun yabancı bir hey'ete vermek ve adeta dev- letler arasındaki muahedat müza- keratını bir üçüncü hakem ve ya heyete hayale etmek gibi emsali görülmeyen — yollara — sevketmek eğer maksat — işleri ” maksatsız uzatmak değilse pek gayri tabii bir şey olur. Binsenaleyh Yunan | da sarih müzakere esası teklif | hükümeti tarafınden sarih, ameli | danı Hey'eti vekile reisini resmen | Çanakkale azını geçen edilmedikçe — müzakereye — gir- | ve seri halli müemmin teklifat — ziyaret için teşrinievelin on üçünde iz fiosunu bu müfreze teş mek, — tekrar bir mechuliyete atıl- (Devamı ikinci sahifede ) Ankaraya gidecek ve 17 teşrini- | edecektir. Türkiye hükümetinin bahri cihetten inkişafa şayanı Hayaller serisinden: No. 3 ve İtalyan tezgâhlarma ahiren mubripler ve tahtelbahırlar sipariş eylediğine göre İngiliz donanma- sının dayet edilmiş olması hayli manidardır. Akdenizdeki İngiliz donanma- sının amiral gemisi koccn Elizabet Çanakkale harekâtı harbiyesine iştiraki dolayısile Türklerin naza- rında tarihi bir gemidir. Coura- geous en yeni İngiliz tayyare gemisi olup hacmı İ8600 ton ve sürati 31 mildir. Başkumandanın yatı Bryoug. 1290 tonluktur. İngiliz akdeniz donanması baş kuümandanı - Amiral Sir -Frederik Field 1928 senesi 8 haziranından- beri bu vazifede bulunuyor. Ahvali” adiyedö » gelecek yaza kadar bu vazifede kalması icap Maahaza olunacağı tayin musirrane | söyleniyar.