23 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sahife 3 | Teşrin meşrin Şu ay isimlerinin bazıları ne yaflaştı.Meselli kimisi teşrinievel imisi birinci teşrin diyor, diyor, kimisi diyor.. Kânunuevel, kânunusani diyenler var, birinci kânun, ikinci kânun diyenler de var.. Bu biçare dört ay şöyle doğru dürüst, adam akıllı bir isme sa- teşrinisaniden daha kelli felli, daha ense göbek yerinde bir ay aklıma gelir. Teşrinisani bana nazaran teşrini- evelden rütbece küçük, hatta onun maiyetinde zavallı bir aydır. Teş- Finisaniye, teşrinievelin - muavini vekili hattâ arkasını el pençe takip eden uşağı, yamağı, çırağı gözü ile bakarım. | Kânunuevel böyle * Kânunuevel siyah elbiseli, me- lon şapkalı, ipek gömlekli, papi- yönlu, ipek çoraplı, rugan iskar- pinli, bastonlu, yakası çiçekli bir ay olmasına rağmen kânunusani elbiselerinin rengi uçmuş, efen- disinin eskileri ile geçinen uşak kılıklı bir şeydir. Sonra bu ayların söylenişleri bir meselei mühimme ... Teşrini- kânunusani de de insanın pek tuhafına gidiyor. Ayları numaraladıktan sonra isi lere ne hacet var?. Onun için bu- 'nun da çıkar yolu yok demektir. Bana kalırsa şu aylara meseli teşrin meşrin, kânun manun gibi bir şeyler diyelim, vallahi daha iyi.. ; Hikmet Feridun Demir dökümanesi Bu hususta naftâ vekâletinel müracaat edildi Anadolunun, hükümet tarafın- dan gösterilecek yerlerinde büyük demir sanayii merkezleri tesis etmek| için nafa vekâletine iki at vaki olmuştur. Bu merkezler büyük dökümaneler inşa edilecek, Anadoludaki demir ve bakır ma- denleri burada dökülecektir. iraca- Bu müracaatlar vekâlet tara- fından tetkik edilmiş, fakat bir itilâf zemini bulunamamıştır. racaatçılar, magarif kendilerine ait olmak üzere Anadolunun demir ve bakır çıkan yerlerinde tekikat yaptıktan sonra asıl - tekliflerini ve şartlarını bildirecekleri sürüyorlar. ileriye Haciz konacak Üsküdar tramvay şirketi ile evkaf arasında ihtilâf Üsküdar-Kısıklı tramvay şirketi, evkafa olan - borçlarını tediye etmediğinden evkaf müdürlüğü şirket vesait ve mallarına haciz koymaletteşebbüsünde bulunmuştu. Meselenin son safhası budur: Cemiyeti belediye 5 sene müd- detle şirkete senede 100 bin li muavenet etmeğe karar vermiş ve bu paradan evkafa verilecek olanı ilk taksitler tediye edilmişti. Fakat şirket resmen - teşekkül ettikten ve imtiyaz emanetten şirkete devredildikten sonra ema- net, evkafa olan borçları tediye etmemiş, yalnız bütçedeki parayı şirkete vermekle iktifa etmiştir. Üsküdar tramvay şirketi, imti- yaz — kendisine — devredildikten sonra evkafa olan borç taksitler rini ödememiştir. Emanet, evkafın müracaatları üzerine şirkete tak- sitliri ödemesinde —asrar etti halde, şirket bu müracaatı red- dederek emanetin taksit bedek lerini vermesini istemiştir. Ema- netle şirket arasındaki bu ihtilâf devam ettiğinden evkaf haciz | muamelesini takip etmektedir. Fındık satışı Fiat 161 kuruşa çıktı, fakat mal yok.. Dün zahire borsasında fındık 161 kuruşa 'çıkmıştır. Fakat pi- | yasaya arzedilen mal pek azdır. Perşmbe günü en fazla satış olan gündü. O günde 250 çuval mal satılmıştır. Giresondan gelen — haberlere | göre oradan buraya sevkedilecek | mal kalmamıştır. Buhran Giresonda daha şiddetle hissediliyor. Sebebi Giresonun fındıktan başka bir istihsali olma- masıdır. Bu itibarla Gireson piya- sasındaki buhran daha çok ehem- miyet kesbetmiştir. Gelen haberlere göre Gireson ticaret odası bu sene vergilerin tecili için hükümele müracaat etmişti, Bundan başka tüccar alivre satışların hükümsüz olması hak- kında Gireson mahkemesine mü- racaatta bulunmuştur. Tavukçuluk kongresi İngilterede gelecek sene - bir beynelmilel tavukçuluk - köngre ve — sergisi — toplanacak — ve açılacaktır. Bu kongrede tavuk- çuluk sanayünin inkişafı, beyneb- | milel tavuk irkalarının islahi gö- rüşülecektir. İnhisar mı? Kömür deposu tesi- si için bir müracaat Pol Düran isminde bir Fransız şirketi, Şehremanetine bir müra- caatta - bulunmuştur. Bu - şirket, İstanbulun bir senelik kömür ihti- yacını birden temin etmek üzere İstanbulun muayyen bir yerinde büyük bir maden kömürü deposu yapmak istiyor. Emanet, bu müracaatı kabul ettiği takdirde açılacak kömür istasyonu emanetin nam ve he- sabına tesis olunacaktır. Şirketin müracaatı emanet tarafından tet- kik olunacak ve muvafık görül- düğü Aakdirde müzakere başla- nacaktır. Vehai bakari Son zamanlarda şark vilâyetle- rimizin Kars, Artvin, Erzurum, Gümüşhane vilâyetlerinin Bayburt kazasının bazı köylerinde vebai bakari görülmüştür. Bu hastalığın hududun yakın olması dolayisile huduttan ” kaçak olarak geçen bayvanlardan geldiği anlaşılmak- tadır. Bu vaziyet görülünce der- hal icap eden tedabir ittihaz edil- miş ve sıkı. bir kontrol vazedil. Mücadele teşkilâtının ciddi ve tedabirleri sayesinde | hastalığın önüne geçilmiştir. Marifetli güvercin! |Mahpuslar bu suretle esrar, tedarik ediyorlarmış İzmir — gazeteleri şu — şayanı dikkat havadisi veriyorlar : İzmir hapishanesinde hapisler , güya bir merakı tatmin için gü- vercin beslerler. Hapishane ida- resi de buna ber zaman müsaade eder. Güvercin besliyenlerin başı, Demirci Mehmet efeyi öldürmek istiyen Hafız namındaki şahıstır. İşin buraya kadar olan kısmında calibi nazarı dikkat hiç bir şey yoktur. Fakat Güvercinlerin posta hizmetlerinde ve vekilharçlık gibi şeylerde / kullamldığı / söylenince işin rengi deği Güvercin besliyenler, kendilerini| ziyarete gelmiş akraba ve arka- daşlarına - bunlardan - birer tar hediye etmektedirler. İdare, tal hapishaneden çıkarılmakta / olan gölyercinlerden nasıl şüpbe edebilir? ışarıya çıkan güvercinin yeni sahi- bi şuradan buradan bir miktar esrar tedarik ettikten sonra bunu hiç belli olmuyacak ve kuşun işkâl etmiyecek şekilde kanadına bağlıyor ve kuşu uçuruyor. Kuş uçarak doğruca yuvasının bulunduğu hapishaneye avdet edi- yor ve orada asıl sahipleri tara- fından tutuluyor. Tabii esrar da bu suretle hapishaneye girmiş ve kimsecikler haber almamış bu- lunuyor . Polis müdürlüğü ahiren key- fiyetten haberdar olmuş ve mes'- ŞEHİR HABERLERİ Makine gelecek! Emanet sokakları bunlar vasıtasile süpürecek Şehremaneti büyük - caddeleri yeni bir şekilde temizlemek tasav- vurundadır. Büyük cadde ve sokaklar Avrupada olduğu gibi geceleri, şehrin faaliyeti durduk- fan sonra temizlenecektir. Halkın geçtiği saatlerde sokakların te- mizlenmesi yüzünden şikâyetler çoğaldığı için gündüzleri yalnız ötede beride biriken çöpler kal- dırlacaktır. Emanet, caddelerin temizlenmesi için Avrupanın bazi büyük şehir- lerinde kullanıldığı gibi otomatik makineler celbedecektir. Bu makineler etrafa toz ve duman neşretmeden ve el süpüre gesi kullanmadan çöpleri topla- maktadır. Çöplere ait makineler- den İstanbula en muvafık olanı mübayaa edilecektir. Balıkesir klübü Balıkesirde yeni bir klüp açıla- caktır. Klübün adı “Bahkesir klübü,, olacaktır. Klübün hazırlık- ları ikmal edilmiştir. Küşat mera- simi için B. M. M. reisi Kâzım paşa Hz. davet edilmiştir. Ankara toprakları Bir heyet bu toprakları tetkik edecek Darülfünun Fen fakültesi pro- fesörlerinden mürekkep bir heyet Ankara — topraklarında yapacaktır. Heyete tesi arziyat profesörü M. Şarbi Malik ve Muhsin beyler dahil bu- lunmaktadır. Bunlardan Malik ve - Muhsin beyler dün Ankaraya” gitmişler- dir. M. Şarbi Sandıklı kasabası ciyarında / tetkikatla “meşguldür. Bir kaç gün sonra Sandıklıdan | Ankaraya geçecektir. Heyet Ankara civarındaki köy- lerede gidecektir. Tetkikat bir aydan fazla sürecektir. Evkafın icar bedellerinden alacağı Evkaf idaresinin emlâk sahip- lerinin çoğundan, tahsil edileme- yen vakıf icar bedelleri alacağı vardır. Senelerdenberi tahsil edilmiyen bu icar bedelleri yüzünden evka- fın alâkadarların zimmetinde bir çok alacağı toplanmıştır. Evkaf — müdüriyeti — bunların tahsiline — başlamıştır. — Ancak , bu borçların çoğu yanlış tahak- 'çocnx nuır!Aııı 5 Eylül tarihli bilmecemiz BOĞAZİiÇi Doğru halledenler arasında kur'a çekilerek: Ankarada Hacı Bayarm sokağında Erk. M. Mek. den A. Galip bey 1 inci, ve Bur- sada Yeşilde İlk Mek. den Ziya bey 2 nci gelmişlerdir. Kitap kazananlar : 1- Tatbikat mek, Ömer Tuzhan B., A, Hisar Göksuda Akif B. kızı Zişan H, 3- Kanlıca ilk mel 4: Amayütköy A, e , 5 - Galatasaray Lis. 284 Sina Müvalr hit B., 6- İst. 6 inci mektep Vedat B., 6- Şişli Cabi sokak Mehlika H, 7 - Bari: yer ” dere boyumla No, 102 Behire Raif H., 8- Zografton mektebinden Bt tim Eftimyadis et., D - Sirkeci Adana anbarında Fazil Tfüsnü B, , 10« Ortaköy 'dere boyu No, 165 Garpis Hagopyan v£. Çokolata ve şekerleme kazananlar: 11- Kadlköy kuşdili No, 2 Belkis H, 12 Gelenbeyi mek. 330 1, Halit B., 18- Galatasaray mek. No, 16 H, Hüda: verdi B., 14 - Galatasaraydan Muamimer B., 159 Şişlide Nigâr İzzet H., 16- Tahcıoğlundan 2487 Limdi B., 17 - Sen: jozef mek. Hlandan Nüri B., 18 Beyoğlu Fapaz köprü Somara han 15 Mari H, 19'- Feyziye mek. 26 Cüneyt Sabri H, 404 San Mi B, 21 - Amavutköy İrma Mercan HL 28 - Birinci hoter memurlarından Süleye man B., 23- Ankara - hariciye - şifre Tatdürü 'Sust beyin kerimesi Jalo H, 24 - Ankarada Nezih B, 25 - Divanyo: Tunda Mediha Halil I, 26 - Dandırma: mayakuldarı Rufat da M.Hüseyin B., 27 * İngi Samru Ahmet H, 28 - Balatta #ok. 19 Nisim Payastro Ef, 20 rada Songur Veysel Bi yektebinden 218 Halit Zeki B. Kazanan karilerimizin hediye- lerini matbaamızdan aldırmaları rica olunur. Mısır meselesi Mısır milliyetperverleri itilâfın aleyhinde İskenderiyeden Taymis gazete- sine bildiriliyor: Mıtıra tayin olu- 'nan yeni İngiliz komisöri Sir Lo- raine Kral Fuat ile görüşmüştür. Bu mülakatta İngiliz teklifleri- nin mısır milletinin nazarı tasvi- bine konulması meselesinin görü- şüldüğü muhakkak gihidir. “Nef- dülmisri, — yani — milliyetperverler fırkası İngilterenin teklif eyledi muahede projesinin gelecek umumi intihabata esas tutulması hususunda ( Ahrar ile birleşmekten imtina eylemiş olduğundan mesele güç- imkân ve ihtimali görüşulmüştür. Mes'elenin şimdi böyle bir çık- maza girmiş olması şayanı tees- süftür. Çünkü muahede projesi esas ittihaziyle mahafili mısrıyede alelimum tasvıp olunmuştu. Muahedenin tesrii yoldan geç- masri fırkası için muahedenin kendi fikirlerinin tamgasını taşıması ve iktidar mevkü hayat, memat mes- elesidir. İttihat fırkası esasen mü- him bir teşekkülü siyasi de; yalnız Nefdülmisri ile bir fikirde en ziyade B İ Bu kongreye hükümet aa e rİRE | baal i için alâkadarlardan | bulunması şayanı dikkattir. Halbuki / bükümet, - şirketlerin | iştiraki rica edilmiştir. Ti iae T aa aa aa | bir çoğu evkaf idarelerine mü- | “Bu mübalefetlerin doğrudan doğruya şartlarını bil- | iştirak edip etmiyeceği henüz | vercinlerin kaldırılması — muhte- | racaat ve buyanlışlıkların tashihini | şahsi mahiyette olup reisi nuzzarın ge T d slmektedir. malüm değildir. meldir. talep etmişlerdir. si aleyhinde oldugu zanolu Karikatür tefrikası No: 4 Kusa, çivi, demir top Zavallı Talısı aldı ; şürmüş, ağlıyordu. 17 elindeki - tenel ERE| ' sildi, tuttu. Salabaş b iyiliğinden çok memnun d, Çârkası yarın )