23 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bugün Malaly'ı 'ya hareket ediyorlar | Başvekil ae Pş. Hz. bugün daireyi intihabiyesi olan Malatyaya idecektir. Paşa Hz. oradada bir çaç gün kaldıktan sonra Cumhu- huriyet bayramına yetişmek üzre Ankaraya avdet edecektir. Başve- le Malatyalı hemşe- | rileri ile birlikte şümendüfer in- şaatını da tefliş edecektir. Yunanla müzakere Ankarada 10-15 güne kadar başlanıyor Ankara sefaretine tayin edilen Yunanistanın - Belgrat sefiri M. Polihranyadis yarın — Atinaya vasıl - oluyor. — Aldığımız mal mata göre yeni Yunan - sefi perşembe günü Yunan hariciye hazıı M. Mihalakupolostan ta- Kmat alacak ve aglebi ihtimal | cumarlesi ve yahut pazar günü | Atinadan hareket ederek doğruca Ankaraya gidecektir. M Polikranyadis Ankaraya mu-| vasalat eder etmez itimatnamesini Reisicumbur Hz ine takdim edecek ve müteakiben derhal Hariciye vekilimizle itilâf müzakeresine tahmin ediliyor. A İngiliz Hirasının yükselmesi (Baş terafı birinci sahifada ) miz bankalarına kâfi miktarda kambiyo gelmiyor. İzmirden gele. haberlere göre İzmir piyasasın- dan son günlerde mühim ihracat yıîılmımıilır çiliz — Hrasmın — yükselmesi hakkında bazı şayialar vardır . Bu meyanda, ziraat bankasının | büyük alıcılar arasında bulunduğu söylenmektedir. Bankanın şömen- düfer malzemesi için İngiliz aldığı iddia edilmektedir. | Bu şayialar kakkında Ziraat | bankası müdürü Cevdet B. bir | muharririmize şu sözleri söyle- miştir: — Bankamız gün olur ki bir tek İngiliz almaz, fakat tereffü olur. O zaman da bu yükselme bizim çok miktarda ingiliz satın almamıza atfedilir. Bunlar piyasa dedikodularıdır. Tereffüün başka sebepleri vardır, bü - sebepli bankamızdan ziyade borsa komi- serliği bilir Borsa bu sabah 1040 kuruşta açılan İngiliz, öğleye doğru 1037 kuruşa düşmüştür. Bunun sebebi, İzmir- den bir mikdar kambiyo gelmiş olmasıdır. 22 Teşrinievel 1929 Alını — so, Anadolı İT Anadolu ll Gönderdii Kız kolleji Çamlıca lisesinin kolleje ifrağına karar verilmedi Ankara, 22 (Hususi) — Çam- hea Orta mektebinin kız kolleji haline ifrağı meselesi hakkında maaril erkânından bazıları nez- dinde yaplığım temaslar netice- sinde; henüz bu mesele hakkında bir karar verilmediğini öğrendim, Mektebin — köllej haline ifrağı birinci derecede bir bütçe mese- Maarif vekâleti- ütçesinde böyle yoktur. Böyle bir şey takarrür ettiği takdirde yeni sene bütçesine tahsisat konulması mu: htemeldir. Maarif vekâleti bütcesini hazır- Bütcenin en lesi teşkil eder. 'nin 1929 senesi tahsisat Tamakla meşgüldür. son vaziyeti vekil beyin tetkikin- den — geçecektir.. — Vekil bi Ankaraya avdetlerini — müteakıp bu mesele yani köllej hakkında eğer böyle bir şey varitse o za- üleceği tahmin edili- yor. Çamlıca orta mektebi kollej haline ifrag — edildiği “takdirde orada diğer ecnebi. kollejlerinde olmayan bazı hususiyetler görülecek ve milli harsa modern bir şekilde aygun daha mütekâmil bir prog- ram tatbik edilecektir. Bilbassa lisan kadar malümatı umümiyeye ve asri aile hayatına uygun bilgilere ehemmiyet veri- leceği tahmin edilmektedir. Amiral Field meyva ve sec- cadeden Şehreminine bir teşekkürname gönderdi Şehremini ve vali Muhiddin B. Amiral Filt burada iken ken ne bir ipekli Hereke seccadesi hediye etmişti. Bundan başka Şehremini tarafından Serkl Dor- yande verilen ziyafetteki meyvaları Amiral / cenapları gayet beğen- miştir. Dari iscesi Ti Gkkâ gölkü-bu meyvalar - Edirnekapı — civarında bir bahçıvan tarafından yetiştiril- mektedir. Şehremini B. çok beğendiği için bu meyvalardan bahçıvanla birer sepet göndermiştir. Amiral Field şehreminine - gönderdi; şekkür” mektubunda bu meyvz larla Hereke seccadesini de zik- retmiştir. Mektubu aynen derce- diyoruz: * Aziz beyfendi Hz. Gönderdiğiniz” güzel - seccade- den dolayı son derece mütehassıs ve müteşekkirim. Ben bunun daima - bize karşı gösterilen nezaket ve misafirper- terliğin ve unutulmaz bir ziyare- tin hatırası olmak üzere muhafaza edeceğim. Seccade ile birlikte “gönderilen güzel yemişler de pek müteşekkirim. Sizin ve İstanbul halkının ziya- retimizi bu kadar eğlenceli bir sürette geçirmemiz için yaptık- larınıza — mukabil — hissiyatımızı ade etmeği müşkil buluyorum. Sizi tekrar görmeği ve dostluğu- muzü tecdit etmeği samimiyetle ümit ederim. Refikanız ve sizin hakkınızda çok samimi temenniyalımla: Field Telefon haberleri Düyunu umumiye Sui istimali tahkikatı 15 güne kadar bitiyor Ankara 22 (Telefon) — Mali- yeye gelen malümata göre İstan- bul Düyünu umumiyesinde vuku bulan sui istimali tespit eden ma- liye müfettişi 15 güne kadar tef- tişatını Yol kanunu Evvelâ Ankara civarında 200 kilometro yol yapılacak Ankara, 22 (Telefon) — Yeni yol kanununa nazaran — yapılacak yolların programı heyeti vekile- den çıkmıştır. Bu programa göre evvelâ Ankara ve civarının yolları yapılacaktır. Bu yolların 200 kilemetro ka- darı asfalt olacaktır. Bu hususta kânumucvelde münakasa açılacak ve mart orlalarında işe başlana- caktır. Bu yol meselesi için azar mesai sarfedileceletir. Programda Kayseri-Meraş yolu ve bazı müteferrik yollar vardır. Ankara - İstanbul — şosesi ihzarata yakında başlanacaktır. Ankara tramvay imtiyazı Ankara, 22 (Telefon) — İstan- tirecekt bul Tramvay şirketi. Ankaranın vesaiti nakliye imtiyazımı istemiş- tir. Eğer bu imtiyaz verilirse nakliyat evvelâ otoboslarla icra edilecektir. Peyderpey bu otobos- lar tramvaya tahvil edilecektir. Ruslarla ticaret müzakeratı perşembeye bitiyor Ankara 22 (Telefon) — Polon- yacılarla ticaret muahedesi mü- zakeratına bugün devam oluna- caktır. Ruslarla ihracat ve ithalât | listelerinin tespiti etrafında devam V eden müzakeratın perşembeye kadar ikmali memuldür. Ekrem ve Şerif B.ler yarın geliyorlar Ankara 22( Telefon) —İstanbul polis müdürü Şerif ve Dahiliye kalemi mahsus müdürü Ekrem B. ler bu akşam İstanbula hare- ket ediyorlar. İstanbul mebusu Fuat B. Divanı muhasebat reisi olmak için mebusluktan çekiliyor Öteden beri Divanı muhasebat riyasetine intihap edilmek için mebusluktan çekildiği - söylenen İstanbul mebusu Fuat B. M. Meclisi açılır açılmaz mebusluktan istifa edecektir. Fuat B. fırka divanınca Divanı | muhasebat riyasetine namzet gö: terilecektir. Divanı — muhasebat riyaseti intihabı M. Meclisi açılır açılmaz yapılacaktı Odaya taarruz Sirkecide köftecilik eden Hüs- nü kendi evinde kira ile oturan | ahçı Ömerin karısı Hacer hanımın odasına girerek taarruz eti Vinç zinciri kafasına çarpmış Pecure ismindeki italyan vapu- runun tayfasından — İsmail — vapur tinciri kafdsına — çarparak sürstte yaraları ağır anbarında istifle meşgulken Vinç | ç Tahdidi teslihat Londra konferan- sına japonlar geliyor Londra 21 (ALA.) — Rueter Ajansının resmen istihbarina gö- re, önümüzdeki Kânunsani ayın- da Londrada beş bahridevlet mu- arasında — aktedile - rahhasları cek konferansa iştirak — edecek olan japon heyetinin 'azdsı 18 teşrinievelde tayin ve - isimleri | İngiltere hariciye nezaretine teblig edilmistir. Başlıca murahhas, sabık başvekil M' Reijiro Wakatsuki'dir. Diğer âzâ, bahriye nazırı ile Lon- drakaki Japon sefiridi Bursada bir hususi mektep kapandı Bursa, ( Hususi) — On bir seneden beri memlekete (2000) den fazla talebe yetiştiren (Bizin mektep) ismindeki hususi mektep borçlarını ödeyecek- il lamadığı için, kapanmışlır. Ana- dti ti ı::k(zpşerııı için de gerek ilim techizatı, gerek terbiye - hedefleri — itibarile çok mükemmel — olan bu mektebin müdürü Zehra H. bu akibetten ek müteessir olduğunu söyle- îııı(lâ yüze yîl(m talebe velisinin gösterdikleri samimi ali ka ile teessürünün hafillediği ilâve etmekte M. Radoslavof öldü , 21 (A.A.) — Sabık Bul- bışvekıllermden Radoslavof Bel Denizde facia Armutlu önünde bir motör battı 7 kişi boğuldu Bursa 22 (Hususi) — Gemlik- ten kalkan 45 tonluk Yeşilbursa ismindeki bir motör, fırtınadan Armutlu önünde batmıştır. Motör elli yolcusu vardı. Bunlardan 7 si boğulmuştur. Vaka hakkında Gemlik müddei- umumisi tahkikata başlamıştır. Millet mektepleri Ankara, 22 (Hususi) — Teşrini saniden itibaren Millet mektepleri faaliyete başlıyacaktır. Bu sene yapılacak tertibatta geçen sene alınan tecrübelerden istifade edi- lecektir. Önümüzdeki cumartesi günü Millet mektepleri ' idare heyeti toplanacaktır. Bu toplanışta Millet mekteplerinin açılması mek- teplere halkın devamı meselel: kararlaştıracaktır. M. Klemanso hasta Paris, 21 (A.A) — M. Klemanso hastadır. Mamafih, âilesi efradı ve kendisile temasta bulunanlar nikbin görünmektedir. Arkadaş kavgası Eminönünde kestaneci Ahmet ile arkadaşı Arap Kadri dün kav- ga etmişler, neticede Kadri Ah- medi cerhetmiştir İstanl kilodan Bunu, erkek adam bi eder. Ç İıkların, dirhem etten çok fazla rakı isabet * İstanbul Maarif müdürü — Ankaraya gitmiş bulunan Maarif müdürü Haydar bey dün şehrimize gelmiştir. * İngiliz amiralının te, rü — İngiliz amiralı Fild Türkiye sularında bulunduğu - sırada gör- dükleri hararetli hünsnü kabulden dolayı müdafaai milliye — vekili Abdülhalik beye samimi bir te- şekkür telgrafı çekmiştir. * 500 muhacir geldi — Dün Bulgaristandan 500 muhacir gele miştir. Bunlardan mühtaç olanlar hükümetçe tertip edilen mıntaka» larda müstabsil bir hale gelecekti?, * Hayvan sergisi — Bu cu ma günü mülga İstabliamireda açılacak hayvan — sergisine ait istihzarat ilerlemiştir. Sergiye bu sene geçen sene- lerden fazla hayvan kaydediyor. Sergi mahallinde muayene heyeti Baytar kaymakamı -Ali Nami , Abdülkadir, Zühdü, Mehmet Ali, Selim beylerden mürekkeptir. Sergi Vali Vekilij ve Şehremini Muhiddin bey tarafından açıla- caktır. * Polis müdürü kalıyor — Polis müdürü Şerif beyin askeri vazis fesine avdet müddeti bir sene daha temdit edilmiştir. Buna nazaran Şerif bey polis müdüriyetinde ipka edilmiş bu- lunmaktadır. * Adliye yekili gidiyor Adliye vekili Mahmut Esat bey bugün hususi bir vagonla Anka- Taya arlesekdi Valak A şehirde inmeleri de - muhtemeldir. * Tıp talebemiz geldi — İtal- ya seyahatine giden tıp talebesi, İ Üa rdek etmiğir * Talebe, Milano, Napoli, Roma, Floransa ve Türino şehirlerini gezmişlerdir. Talebelerimiz İtalya hükümetinin kendilerine karşı mihmannü azana hareket ettiğini söylemektekirler. * Şarköyde petrol kuyuları açılıyor — Şarköy ve Merefte çivarında keşfolunan petrol maccı damarlarının gayet zengin olduğu tetkikat neticesinde anlaşılmıştır. Bu madenin işletilmesi - imtiyazı Abbas Hilmi paşaya verilmişt Madenin işletilmesi için faaliyet | başlamıştır. Lâzım gelen tesisat malzemesi- nin bir kısmı gelmiştir. Üç sirkat 1 — Kadıköyünde oturan Har vva isminde ihtiyar bir kadının evine dün hırsız girmiş 1100 lira parasile 70 tane altin İirasım çalmıştır. Havva hamm kiracısın- dan şöphelenmektedir. 2 — Saxmtşada oluran Düit efendinin bakkal dükkünna dün hırsız girmiş öteberi çalarak kaç- mıştır. 3 — Hasan isminde biri dün Mercanda bir kunduracı imâlat- hanesine girmiş, bazı eşya çalarak kaçmıştır. Otomabil kazası Meçhul bir otomobil Samatyada tramvay caddesinden - geçerkien Parsih isminde beş yaşındaki çocuğa çarparak yaralanmasına sebebiyet vermiştir. bulda, senevi 2 milyon fazla rakı istihsal ediliyor. 20 ile 60 yaş arasındaki nüfusa taksim edersek, aşına yevmiye düşen 17 'oğalan cinaylerin, hasta- cinnetlerin sebebi budur!