October 23, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

October 23, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Tarihi roman tefrikamız:10 (Agripas)ın Karısı da meğe başlamıştı. BİZANSIN SON GÜNLERİ Yazan: iskender Fahreddin Padişahın gözüne gir- Sultan Mehmedin mavi gözlü Kadınlardan hoşlandığını anlayan (Klio) türk sarayında başka bir gençle mi sevişecekti..? Dostluk muahedesi henuz imııliuıııımışîı.(ilvira) mavi Padişahı teshir etmeğe çalışıyordu... Bizans kadınları Türk sarayında uyumuyorlardı..! Aradan üç gün geçmişti. Sultan Mehmet, Bizans elçile- rinin Edimeye ne maksatla gel- diklerini iyice anlamıştı. Sarayda elçilere fevkalâde hi met ve hüsnü muamele ediliyordu. (Anivas) ve sevgilisi, vaziyetten çok memnun görüniyorlardı. İti- katlarınca, Padişahı tamamile kan- dırmışlardı. Sultan Mehmet sarayda, Bizans heyeti reisi olan (Agripas) n ka- rısı ile de fazlaca meşgül olmuştu. (Elvira') da hükümet işlerine aklı eren zeki ve çok güzel bir kadındı. Anivasa padişahın teveç- cühünden bahsederken: — Ben eminim ki, Sultan Meh- medin Bizans hakkında katiyyen fena düşünceleri yoktur... ratora büyük muvaaffakıyet deleri vereceğiz ! Demişti. Elviranın bu sözleri (Anivas) Üümüt ve imanını ksuvvetlendirmişti. Edirneyi - ziyaretlerinin gecesiydi. Anivas sevgilisile başbaşa ver- mişler, konuşıyorlardı: Bu gece Padişahı görecek misin? — Hayır Anivast — Mektubu. imzaladı mı? — Bu akşam Yunus beye yaz- dırıp imzalıyacağını vadetmişti. — Bu iş bu gece biterse, yarın, belkide avdet edı — Üç dört gün daha burada kalacağımızı ümit ediyorum.. iki gün sonra müslümanların kurban Bayramı yarmış. Dün Padişah biliyor. sebep Caha ve — Nedir 9. — Pi lişah mavi gözlü kardan daha fazla boşlarıy sonra, bundan başka bir Klio, çirçıplak soyunmuş, gözleriri boyarken, aynadan birinin geldi. | kendi ni görmüştü, — Tamam... Elviranın gözleri de mavi... Fakat, bunu sen nerden ve nasıl keşfettin? — Dün gece otururken, bizzat söyledi. Bütün elçilerin karıları, bahçede hep bir arada oturuyorduk.. O esnada Padişah da bahçede - dolaşıyordu.. As- malardan — sarkan - yeşil koruk salkımlarını göstererek: “Bakınız, dedi, şu koruk - tanclerinin arz- ettiği lâtif manzaray: esrarını bir bakışta oku, kadın gözleri gibi, ne güzel ışıl- diyorlarıı Anivas sevgil içine baktı. — Klio..! Keşke senin göz- lerin de mavi olsayı ns dilberinin canı sıkıldı : — Bu derece hakarete taham- mül edilmez, Anivas! Aşkının, beni başkalarının kolları arasına atacak kadar zaif ve geçici oldu- in - gözlerinin ğunu zannetmiyordum ! Anivas hatasını tamire çalıştı: — Sevgilim! Nerde bulunduğu- muzu ve ne için geldiğimizi unut- miyalım! Bu gün, bin müşkilatla yaplıgımız şu fedakârlıklar, yarın bizim saadetimizin temelini teşkil edecek... Klio , genç zabitin kendisine malik olmak için her şeyi göze aldığını bir daha anlamıştı. O geceyi sükünetle geçirdiler. Anivas arkadaşlarile sadrazamın odasına gitmiş. Klio odasında yalnızdı. Çırçıplak soyunmuştu. Gözlerine sürme çekiyordu. O gün öğlen yemegini Sadra- zamın konağında yiyeceklerdi. Bütün elçilerin zevceleri, oda- darında — tuvaletle, süslenmekle meşguldüler. Klio, gözlerini - boyarken, bir- den, korkulu bir rüya görmüş gibi, yüregi hoplamış ve sol elini yü- züne götürerek: — Ahhh. Diye bağırmıştı . Elindeki aynaya dikkatle baktı.. | mişse, fesh | Levanta yasak! W İngiliz kanunlarındaki |garip bir madde kaldırıldı.. İngilterede yeni bir izdivaç ka- nunu yapılmıştır. Şimdiye kadar | 14 yaşında erkeklerle 12 yaşında kızlar evlenebilirlerdi. Yeni kanun | mucibince erkeklerin yaşları 18 € | kızların 16 ya çıkarılmıştır. Harpten sonra geçen on sene zarfında İngilterede 16.yaşında ola- rak 312 çift, 15 yaşında 28 çift, | 14 yaşında 5 çift evlenmi: Bu tadilât münasebetile İngil- terede izdivaç kanunu temamen tetkik edilmiş ve şu madde lâğv- | edilmiştir: | “Her hangi yaşta olursa olsun, | ve şehirli, köylü bulunsun, | hangi kadın koca bulmak - için, lavanta sürünür, yüzünü boyar, | yapma saç ve takma diş kullanırsa, | kalçalarının ve göğsünü şişman | göslermek için sahtekârlık yapar- | sa, büyücülere ve yankesici olunan — ceza - ile te edilecektir. Eğer izdivaç aktedil- cek, erkek ser- best addedilecektir.,, Bu madde 1670 senesinde vaz- | edilmişti. Bu asırda eger maddesi carı olsa re | kanunun bu in kadın- ların hapsedilmeleri lâzım gel ya kul- Çünkü, lavanta, pudra, lanmıyan kadın yok gibi Vatandaş! 29 TEŞRİNİEVEL CUMHÜRİYET yıl dönümüdür O gün Himayei etfal rozeti alarak, aziz Cumhuriyetin te- Kadıköy Süreyya Sineması Çarşamba gününden — itibaren Ankara Postası filmi ile Gazi hazretlerinin çiflik hayatları ve İstanbulu teşriflerinin intibaları. EMNİYET SANDIĞI En eski türk milli müessessci maliyesi Emlak ve mücevlerat, altın gümüş, tahvilat “mukabilinde ikraz ; vadeli , vadesiz Vadesiz yani istenildiği zeman alınmak şartile tevdi olunan paralara senevi yüzde 3, altı deli 5, bir seneliğe 7, iki sene veya daha ziyade vade ile brakılan mehaliğe e 9 faiz verir. 'alep ve arza olunduğu halde senelik veya iki senelik tev- erini —aydan aya der. Ehven ücret ve mutedil şeraitle — mükemmel — kiralık kasalar vardır. MERKEZİ : Cağalağlanda — kâin dalrel mahsusadır, Ve hiç bir yurda cübbeli bir erkek görmüştü! Başını arkaya çeviremiyordu. Güzel fakat çapkın bir kadın simasını andıran delikanlı, klionun arkasında, bir heykel gibi, hare- ketsiz durdu. Hayatında ilk "defa, bir çıplak kadın - karşısında, | erkek sıkılganliğiyle Klioya ilânı | aşk etmek istiyen bu Türk genci, kimin ogluydu? utangaç | sikâhilyor. | Siciya' | si / bildi ( Arkası yarın ) varisi olan — geh zade Cerbin, Fas padişalımin — kizı Zübeyde ile giz: iden gizliye vzak. yör; ve, araların habersizce işanlanıyorlar. Fakat, Fas: padi- şahı, kizmi, T nus pacişahı olan heyde, 6i yoll aynı oldu: Ba için, babam, evlenmemize razı değildir. diye, Gerbin, bu haberi alır ak maz beyninden vurulmuşa dö e Zübeyde Hanım: ü. - Haberci, — Sinden bakaral ona - dedi ki — Şayet, Hanımsultanı hakiki bir aşkla seviyorsanız, ve şayet, kendinizde cesaret hissediyorsa- mız, bir gemi techiz etmeli; ve, onu, Fas'tan Tunus'a giderken kurtarmalı / imişsiniz. O 60-hk htiyarın karısı olamıyacağır len başka hiçbir erkeği görü görmediğini söyliyor. Mamafib, bu sıralarda, öteden- beriden dedikodular şayi olmuş; ve, Gerbin'in Zübeyde'yi sevdiği, Fas sultanının kulağına - kadar ulaşmıştı. Yukarda Fas, bu tariklerde, Sicil hna tabi bulunuyordu. Fas padişahı, Gerbin'in ne cesur, ne atak bir şehzade olduğunu in, onun tarafından kızı 'na yapılması muhtemel bir teca- vüzden — korklu; ne olur ne olmaz diye, ihtiyata — riayeten Sicilya'ya bir elçi heyeti gönderdi; Kıral İkinci Guillaume'ye, Zübey- de'nin Tunus padişahı ile evlenip evlenmemesi hakkındane düşün- düğünü sordu; izin istedi. Gülllame, — sevgili — torununun aşkından maşkından — haberdar bulunmadığı için, izdivacı tastik ettikten mada, gayetle muhteşem, zikymet düğün hediyeleri bile yolladı. Bu işler olup bittiği sırada, Gerbin, dönen dolaplardan biha- ber, *i ve larile meşhur Mareo | sultan, kendi gemisinin güverte- bu korsan gemisinin sevgilisine it olduğunu anladı adasında iki müthiş gemi techiz eylemekle — meşgül bulümüyordu. Korsanlara demişti ki “Fas kıralının gemisinde ne var ne yoksa hepsi sizindir. Yab mız. içindeki / Hanımsultanı — ben alacağım., Korsanlar, böyle bir yağlı vur- gün haberi diğini öyrenince, sevinçlerinden çıldırma derecelerine geldiler. Fas- tan düğün gemisinin açılmasın bir hafta kala, şehzadenin emrindeki gemiler, Tunus “yolunu kesmiş bulunuyorlardı! Nihayet, efendim, —mukadder gün, geldi; çattı: İki korsan ge- misi ile, düğün gemisi, Cerair açıklarında karşılaştılar. İld incük n ll hai GüğEr Gerbin, bir ok alımı mesafesine geldikleri zaman, — bir sandal | indiriti; ve, düğün gemisine doğra iyerek: — Kan olun! - diye hayk Zübeyde, gemisinin güvertesin- den korsan gemisine bakarak, bunün, sevgilisine ait olduğunu anlamıştı. Bu a sultanı gö | Bikâye yanında bugünkü — kısmı ökülmesin! Teslim ! şehzade de, Hanım- lü; ve pek beyendi. n yarınki son kısmı acaba Devlet Demiryolları ve Limanları Umumi idaresinden: Haydarpaşa konmuştur. Münakasa 9/11/29 cumartesi eşya tahmil ve tahliyesi kapalı zarfla münakasaya ü saat 15,30 da Ankarada Devlet Demiryolları Idaresinde yapılacaktır Münakasaya- iştirak edeceklerin teklif mektuplarını ve muvakkat teminatlarını ayni günde saat 15e kadar Umumi müdürlük kalemine vermeleri lâzımdır. Talipler münakasa - şartnamele Malzeme dairesinden, İstanbulda edebilirler. iki lira mukabilinde Ankarada, Haydarpaşa mağazasından tedi Devlet Demiryolları ve Limanları Umumi idaresinden: 400 tahta kar küreği ve 300 çift keçe çizme kapalı zarfla müna- kasaya konmuştur. Münakasa 7 ikinci Terin 929 Perşembe günü saat 16 da Ankarada devlet demiryolları idaresinde yapılacaktır. Münakasaya iştirak edeceklerin teklif mektuplarını ve muvakkat teminatlarını ayni günde saat 15,30 kadar Umumi müdürlük kalemine vermeleri lâzımdır. Talipler malzeme dairesinden , İstanbulda edebilirler, ikasa şartnamelerini iki lira mukabilinde Ankarada, Haydarpaşa moğuzasından tedarik