31 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

efiha$ 2 31 Teşrinievel 1929 Cumhuriyet bayramı (Baş terafi birinci sahifada ) Kololdu heyetinden sonra Da- rülfünun emini Neşet Ömer, ma- erif emini Muzaffer beyler vali  tebrik etmişlerdir unu / mütenkip sıra ile şehri- mizdeki maliye, mülkiye, adliye memurları ve sair — vekâletlere ve müfettişler memurları, mec- lisi umumi ve cemiyeti belediye- Azası, cemiyetler murahhasları vali beyi tebrik etmişlerdir. Geçit resmi Vilâyette tebrikât #tat on bire kadar devam etmiştir. On birde vali Muhiddin bey ve erkânı memurin otamobillerle Nl[î:y;zıkd lııeydılmbn.:ı lmişlerdir. la güzel bir ribün inşa edilmişti. Vali beyle diger zevat burada kolordu ku- mandanı Şükrü Naili paşaya mü- | lâki olmuşlardır. W Bu sırada mirliva Talât paşanın kumandasında geçit resmine baş- | lanmıştır. Önde muzika olduğu halde kahraman kıtaat tirbünün önünden geçerek kolordu. kumandanı ile vali beyi ve sair zevatı selâmlamışlardır . Bunu mütaakip bir polis kıtası , | zabıtai belediye müfrezesi bunları | takiben de bir kamyon içinde cumhnriyet timsali geçmiştir. Cumhuriyet timsali, beyazlar | giyinmiş bir. kızcağız, ayakta du- rüyor. üzerinde “ Cümküriyet , kelimesi yazılı bir hilâlı taşıyordu. Hilâli taşıyan kızçağızın yanında çiçekler içinde diğer üç yavru kırmızı renki elbiseye bürünmüş- lerdi. Bundan sonra mehterhane ta- kımı, darülfünun, ali mektepler talebesi, liseler, orta ve muallim mektepleri geçtiler. Liselerin önünde kız, erkek izçiler - vardı. — Bunları — takiben itfaiye grupları, esnaf cemiyetleri geçliler. Alay Beyazıt, Divanyolu , Sul- tan Ahmet, Sirkeci, Köprü, Şişa- İstiklâl — caddesile iştur. Bu e: da tramylar seferlerini tatil etmiş- lerdir. Alay geçerken halk kah- raman kıtatımızı alkışlayordu. Saat 12 de şehrimizin muhtelif mevkilerinden toplar atılmış, cum- huriyetimizin yıl dönümünü selam- lamıştır. Toplar atılırken liman- daki bütün vapurlar da düdük- lerini öttürmekle umumi sevince iştirak etmişlerdir. Kolarduda Saat iki buçuktan üçe kadar vali vekili bey Kol ordu, Halk fırkası , Türk ocağı , himayei et- fal ve tayyare - cemiyetlerine giderek iadei ziyaret — etmiştir. Saat üçte konsoloslar — vilâyete gelmişler ve vali vekili beye beyani tebikât etmişlerdir. Beceki tenvirat ve balolar Cumhuriyet bayramı şehrin her tarafında büyük neşe ile tesit edilmiştir. Gündüz her taraf çok kalabalıktı. Havanın da iyi olması iyi | bilhassa — Beyoğlu — caddesinde i kalabalığı geçilemiyecek bir hale | getirmiştir. Gece bütün resmi ve ekser busust binalar donanmış, yeryer muzikalar çalmakta idi. Halk ge- ce yarısından sonraya kadar gez- miş, eğlenmiştir. Dün akşam Nişantaşındaki vali konağında vali bey tarafından bir balo verilmi Türk ocağında da bir balo verilmiştir. Türk ocağı merkezinde bir bando sabaha kadar terennüm etmiştir. 3 Bağaziçinde Her tarafta olduğu gibi Boğaz içilde de Cumhuriyet “bayramı gerline bir çok eğlenceler tertip edilmiş ve Büyükdereden itibaren | ve memurinin tribünleri, karşı ta- Geçit resm sürdü ve çok Erlak oldu! Ankara 30 (Hususi) — Milletin en büyük bayramı hükümet mer- kezinde parlak ve heyecanlı bir şekilde tesit edildi. Son günlerde ge yon caddesinin iki tarafına 'tri bünler yapılmıştı. Millet mecl nin önüne Reisicumhurun tribünü yanına sefirlerin, mebusların rical şletilen istas- rafta kadınların yerleri vardı. Halk erkenden yer tutmaya | başlamıştı. Saat bire doğru Gazi meclise geldi, vekillerin, mebus- ların, askeri, mülki ricalin, sefir- lerin tebrikâtını kabul etti. İkide Gazi meclisten çıkarak kendilerine mahsus mahalli teşrif | ettiler. Yanlarında Büyük erkâmı harbiye reisi Fevzi, başvekil İsmet, meclis reisi Kazim paşalarla vekiller ve erkânı harbiye rüesası | yardı. — Müzika — istiklâl “marşını çaldı ve geçit resmi başladı. En önde sekzinci firka kuman- danı Sıtkı paşa ve fırka erkâni harbiyesi” geliyordu. Evvelâ mun- tazam yürüyüşle sekzinci fırka on dokuzuncu alayı geçti. Onu takiben yüz seksen dokuzuncu alay millet meclisi — muhafız kıtaatı suvari kıtası geçti. Yağız çehreli kahraman bakışlı askerlerin geçi, alkışlarla karşılanıyordu. Bundan sonra topçu sekizinci alay, müstakil Jandarma taburu şiddetli alkışlar arasında geçt Deniz müfrezesi çok takdir edildi ve alkışlandı. — Bunları — takiben çen polis efradı temiz kıyafet- (Zi ve güzel yürüyüşlerile- ber *taraftan | Yenimahalleye “kadar bütün ğaziçi gündüz ve gece pek neşeli vakit geçirmiştir. Sarıyer ilk mektebi bütün tale- beleri temiz giyinmiş ” oldukları halde muallimlerinin nezareti al- tında milli şarkılar terennüm ede- yek uzün bir gezinti yapmışlar | ve her taraftan alkışlanmışlardır. Büyükderede' Sarıyerde ve Yeni mahallede üç büyük takı zafer kurulmuş her yer fevkalâde dona- tılmıştı. Bilhassa Yenimahalle takı zaferi çok - dilfirip bir şekilde, takdire lâyık — bir surette tezyin edilmişti . Gece takı zaferler altında yer yer toplanan halkı eğlendirecek çalgılar ve oyunlar vardı. Yeni- mahallede geç vakitlere kadar milli oyunlar oynanmış ve halkın Ssürur içinde yaşasın cumhuriyet avazeleri alkışları takip eylemiştir. Yeni mahallede ince saz takımı halkın tur. Boğazın en mi halka böyle neşeli bir gece geçir- mek için on beş gündenberi sarfı mesaj eden halk fırkası mutemedi Hasan beyle Yenimahalle mute- medi Mehmet Emin bey alkışlarla takdir edilmişti Cumhuriyet bayramı Üsküdar ve Kadıköyde de parlak surette tesit edilmiş, gece her taraf donanmıştır. | Bayramlaşma Cumhuriyet bayramı münase- betile dün Üsküdar C. H. fırkası Yeni mahalle nahiye merkezinde umum Aza ve ocak heyetleri bay- ramlaşmışlar ve böyle şerefli bir ü bizlere yaratan Büyük Gaziyel şükran ve tazimatın bildirilmesi Ankarada cumhuriyet bayramı | mükemmeliyetini gösteren resmigeçit | GazliiHazretli i saatlerce — Mmektebi efradı çok güzel geçtiler arkalarından bisikletli ve moto- sikletli polisler takibediyordu. Sıra' izçilere geldi. Memleketin her tarafından gelen genç izçiler | fevkalâde bir tösir icra ettiler. Bunların içinde bilhassa temayüz eden Galatasaray izçileri cidden şayanı takdir. bir manzara arze- diyordu. İzçilerin - arkasından — Ankara mektepleri talebesi geçti ve geçit vesmi saat dörtte hitam buldur. Gazi otomobiline binerek'halkın şiddetli alkışları arasında 'avdet ettiler. Bütün Ankara geçit resmini seyre gelmişti. O kadar kalabalıktı ki merasimin sonunda sokaklarda saatlerce gelip geçmek kabil ol- madı. Geçit resmi esnasında tay- yareler uçuyor ve renkli beyanna- meler atıyordu. Türk kara ve deniz ordularının fevkalâde güzel oldu ve ecnebi de büyük bir tesir icra et kerlerin talim ve terbiyesi kıya- fetleri sıhhatleri ” takdirle heye- | Akşam saat - sekiz vekili tarafından Ankara palâsta sekizde hariciye bir ziyafet verilmiştir, ziyafette i, vekiller, 'sefirler, meclis hariciye encümeni azaları bulumdu. Gece halk fırkası tara- fından büyük bala verildi. Gazi hazretleri de ziyafetten sonra baloyu teşrif ettiler. Balo çok kalabalıktı. Geç vakte kadar | devam etti. kararlaştırarak Yüce Gazi hazret- leriyle B.M.M. reisi Kâzım Pş. | Başvekil İsmet Pş. Hz. ve İstanbul mebusu Hakki Şinasi Pş.ya birer telgraf çekilmiştir. Matbuat cemiyetinin çayı Dün matbuat cemiyeti tarafın- dan Beyoğlunda Türkuvazda cum- huriyet bayramı şerefine bir çay | ziyafeti / verilmiş bu. vesile ile | cemiyet azası bir arada toplanı- mışlardır. Manisa29 ( Hususi ) — Dokuzda mektepler, memurin, halk, askeri hey'etler, sporcular, — belediye tayyare, fırka, ocak heyetleri hükümet önünde toplandı. 2mek- teplinin nutkuma vali cevap verdi. Remi geçit yapıldı. Halk süşur — içindedir. fener alayları yapılacaktır. Manisa 24 (Hususi) — Bay- ram şerefine askeri ” mahfelde ve avukat Derviş Kemal - bey evinde birer aile balosu — verildi. Ve muallim Nezihe hanımın nışan merasimi yapıldı. Sabahlara kadar pürneşe bayram tesitlendi. Rize, 30 ( Hususi ) — Cumhu- riyet bayramı fevkalâde parlak tezahüratla tesit edildi. Bu büyük senci devriyenin şerefine - gece şenlikleri yapıldı. izmir ve Edirmede İzmir 29 (ALA) — Cumhuriyet bayramı emsalsiz tezahüratla tesit edilmiştir. Sabah saat dokuzdan itibaren resmi kabule fırka erkânı ordu mülettişi kumandan ve erki askeriye, memurini mülkiye mec- lisi umumi âzaları, belediye heyet- leri, mücssesatı maliye ve matbuat cemiyat mümessilleri, konsoloslar k etmişlerdir. Gece Nehirler dondu İngilterede şiddetli soğuklar başladı Londra, 28 (AA.) — Bir kaç günden beri hüküm süren soğuk fırtınası neticesinde bir kısım nehirler buz tabakasile örtülmüştür. - Soğuk Fransanın garp ve merkezini dalgası istilâ etmiş ve bazı mahalle- el aer İ7107 hududuna kadar Fransanın bütün şark sahillerini dehşetli bir fırtına döğmektedir. Fransız kabinesi Paris 28 (A.A.)— Sosyalist fır- kası idare encümeni iki mubalif ve iki müstenkif reye karşı ittifak ile bir takrir kabul etmiştir. Bu takrirde Eparlamentodaki grubun sosyalist milli meclise mü- racaat etmeden evel kabineye iştiraki kabul etmek suretile an'a- neye mubalif harekette bulunmuş olduğu beyan edilmektedir. Paris 28 ( A.A ) — Mebusan meçlisi sol cenah cumhuriyetper- , ler grubu sosyalistlerin - dahil olacağı bir hükümete karşı müca- dele etmeğe karar vermiş ve merkezi diğer grupları da ayni suretle hareket etmeğe davet eyle- | miştir. Bir yolcu tayyaresi battı Londra 28 (A.A) — İngiltere- Hi *Sitioron, tayyaresi Cineve köre fezinde bir sakatlık — dolayısile denize inmele mecbur kalmıştır. Vilen bulan, istimdet Wzerine bir İtalyan gemisi tayyarenin yardı- Tama koymayla (4 düa uökran le muavenet imkânı bulamamıştır. Derhal gönderilen bir torpido kaza yerine geldiği zaman iki cesetten başka bir şey bulamamıştır. Diğer yedi kişinin boğulduğu anlaşılmak- tadır. Yeni Efgan kabinesi Kâbil, 29 (A.A.) — Yeni Efgan kabinesi şu suretle teşekkül etmi; tir: Başvekil Şah Veli han, harbiyel| nazırı Şah Mahmut han, hariciye nazırı Faiz Mahmut han, Bütün memlekette vaziyet he- hale gelmiştir. men hemen tal Ötomobil kazası Kadıköyde, gene bir otobüsle otomobil çarpıştı Kadıköy de — seyrüseferlerin pek intizamsız - olduğunu kaç kereler yazmıştık; nazarı itibara alan olmadı. Gene - intizamsılık yüzünde bu gün saat dokuz bu- çukta bir kaza vukua gelmiştir. Kadıkönden Fenerbahçeye - git- mekte olan Murat efendinin oto- büslerinden biri (bu otobüs, geçen ay Süreyya paşanın otomobilini çiğneyen otobüstür. ) Yoğurtçu köprüsü önünde bir taksiye çarpmış; içindeki yolcunun cam kırıklarile başından yarlan- masına “sebebiyet vermiştir. Ka- zaya uğrayan zat, Haydarpaşa hastahanesine sevkolunmuştur . Kazaya sebebiyet veren, Murat Efendinin otobüsüdür . Zira , sol tarafı takip etmesi yetmiyormuş gibi, bütün sür'atile gidiyordu. Ekmek ve francala Şehremanetinden: — T. 29 ncu Salı gününden ( Ekmek on altı kuruş ve francala yirmi üç kuruştur. stan hava hattına mensup | Dünkü maçlar İstanbul futbol heyetinin lutıpJ ettiği Galatasaray Vefa - Beykoz Beşiktaş muhteliti maçı dün stad- yomda icra edildi. Her iki tarafın belli başlı bir kaç oyuncusu nok- san olmakla beraber takımlar müsavi kuvvette idiler. Galatasaray Vefa muhtelititinde Nihat ve Mithat müdafi olarak oynayorlardı. Bu hal takımın muavin hattını sarstığından karşı tarafın - hemen - Beşiktaşlılardan mürekkep olan muhacim hattına serbest oynamak imkânını kolay- lıkla vermiş ve bu suretle Gala- tasaray Vefa kalesinin köşelerine kadar ahat rahat inen karşı muhacimleri daha bidayette ilk sayıyı yapmışlardır. $i Galatasaray Vefa muhteliti pen- altıdan yaptığı bir sayı ile oyuna şiddet verdi. Her iki tarafın za- man zaman artan hücumları heti- cesi oyun tarafeynin üçer sayı yaparak berabere kalmalarile ne- ticelendi.| İkinci devrenin sonlarına doğru Galatasaray Vefa muhteliti daha hâkim oynamağa başladı. Fakat takımın pek âşikâr olan idmansızlığı dolayısiyle oyucularda birbirini takip eden hatalardan sonra daha parlak netice alın- mazdı... N Aynı gün yapılan 100 metroluk yarışlar Semih 11 1/5... 800 met- roda ise Sunusı 2.22.2/5 gibi bir netice alarak birinci oldular. Bir ceset bulundu Dün gece Kadıköyde kaya- hıklar arasında bir naş bulunmuş- tur. Naşın 14 yaşında Cemile is- minde bir zenciye ait olduğu an- laşılmıştır. çocuk düşürmek için. Dün Üsküdarda Zübeyde isminde bir kadın tesemmüm alâimi gös- termiş, derhal tıp — fakultesine nakledilmiştir. Yapılan muayenede kadının çocuk düşürmek için ilâç içtiği anlaşılmıştır. Bir çocuk boğuldu Ahçı çırağı Ali, Üsküdar iske- lesinde sucu İsa ile şakalaşırken denize düşmüş ve kaybolmuştur. Bir otombil kazası Dün gece saat 2 de Şişlide Mehmet Salimin idare ettiği 2010 numaralı otomobilin lâstikleri pat- lamış, şoför bir kazaya meydan vermemek - için fren ederken terzi Mikenin bahçesi duvarına çarpmıştı Müsademede şoför başından | Kirkor ismindeki müşteri duda- | ğından yaralanmıştır. 30 Teşrinievel 1929 Alüne — 902, Dabilt istikrar Düyunü mvahhide İngiliz lirası Kümeli tahvilat Esham İş bankası Anadeli şimendiferi Tramvay şirketi, Terke Balya Çimente 290 Tahvilât Anadolu /9 45 Aradolu 1 36 36 4.0, 450 4isa, Tramvay Elektsik Çek Fiatları Londra — üzeri Parin Nüyork " Amsterdam Sofya Bükreş Roma Cenevra Berlin Viyana BK Yanlarında nakis — işe yakamlar muamele görmeye Hiyetleri gösterir. 2055,50 aLsa, amaLar VGT mağas 197