31 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

İTaSE LüLaaaaaalaaa ll ake bi ada AREİ Nai a aeaae Daa aa ae aS NNENİ mekteplerine rağbet göstererek oku Si4Teşrinievel 1929 A'KğAMDAN AK, EAMA Kontrol koymalı Yeni harf / mecburiyeti, tam onbir. aydanberi devam — edi- yorl.. Bu - inkilâp, pek çokları- mizin tahmini hilâfına. — cidden feyizli ve müsbet bir netice vermiştir. Yıldönümüne ancak bir ay kalan 1 kânunuevelihars bayra- mimiz olarak karşılamalıyız; ve bu bayrama bayraklar, ampuller, yaşasınlarla değil, daha pek sade, pek vakur ve pek manidar bir tarzda şimdiden hazırlanmalıyız : 1928 kânunu nasıl yeni harf mecburiyeti başlangıcı oldu ise, 1929 kânunu da yeni harfleri doğru kullanma mecburiyeti baş- Tangıcı olmalıdır. Bir ay sonra, gazetelerin tertip hataları, makul bir hadde inmeli; bilhassa ve bilhassa, hâlâ tahammülsuz dere- cede devam eyliyen tabelâlarda- ki, ilânlardaki, filimlerdeki yan- lışlara bir nihayet vermelidir! Hars bayramımızı böyle bir ramhamamından sonra, ter- temiz olarak karşılamalıyız. * Sonrası da var! — Nasıl me- deni memleketlerin (şehirlerinde, herkes, — keyfinin — dilediği gibi şekilde, umumi manzarayı — ihlâl edicici binalar yapamazsa, nası herkes, binasının plânını beledi yelere tastik ettirmek mecburiye- tinde ise,—öteye beriye, umumun okuyacağı — tabelâ — ve — ilânlar astırmak istiyenler de, — bunları, belediyeler nezdindeki türkçeyi bihakkin bilen memuru mahsus- lara tastik ettirmelidir. — Bu, mecbri hale getirilmelidir. Önümüzdeki sene zarfında,halk yup yazmayı kemmi surette büs- bütün neşretmekle beraber, — bi hassa, şiarımız, doğru yazıp doğ- Tu okumak olmalıdır. ( Akşamcı ) Peri kim Ingiııerenin bir çifliğinde garip bir vaka İngilterede arasıra pcrı hikâye- leri devran eder. Son zamanlar da Kent vilâyeti dalinde bir çiflikte böyle bir peri peyda olmuştur. Peri muhtelif adamlara görün- dügünden civardaki köylüler yal- miz başlarına geceleyin kıra çık- mağa korkmağa başlamışlardır. Son günlerde 20 kişi müsallâh olarak periyi takibe çıkmışlardır. Peri bir ağaçlık arasından çık- mıştır. Boyu alelâde insandan çok | yüksek olup bem beyaz ve nura- ni bir kıyafette görülmüştür. Peri ağaçlıklar arasında âdeta kazıyormuş köylüler periyi takip etmiş ve 20 yarda yaklaştıktan | sonra üzerine av tüfengile ateş etmişlerdir. Peri acı acı bağırarak gözden kaybolmuştur. Perinin etrafi tethiş etmesi hü- kümetin de nazarı dikkatini celbet- tiğinden sureti mahsusada polisler sevkolunmuştur. Perinin göründüğü mahalde bir kaç sene evel müthiş bir katil vakası olmuştur. Bu hadiseyi Londranın en bü- | bahs olmağa başlamıştır. Bu mes- | tır. Ancak yeni tarifenin katileş- yük gazeteleri haber veriyor. | Köylüler arasında bu hususta bir | çok rivayetler devam ediyor. Yalova için vapur alınıyor Seyrisefain — idaresi — Yalova seferleri için yeni bir vapur satın alacaktır. Bu hususta idareye muhtelif kumpanyalar tarafından teklifler vaki olmaktadır. Vapur çok suratlı olacak ve 1500 yolcu- yu taşıyabilecektir. | Pul lâzım değil Ticaret odası resmi daire addedilmiyor daire Ticaret odasının resmi olup olmadığı yei ele hakkında maliye vekâleti- nin mütalâası alınmıştır. Maliye vekâleti ticaret odasının tesmi daire olmadığına karar ver- miştir. Ticaret odasına - verilecek istidalara pul yapıştırılmıyacaktır. Ticaret odası ise resmi devaire yazdığı tezkerelere pul yaj caktır. Hırsızlık - vakaları Son günlerde hırsızlık vakala- rının çoğaldığını yazmıştık. Dün ğıılıdn Zonguldak mebusu Hüsnü eyin evine hırsız girmiş, kıymet- tar bazi eşya çalmıştır . Bundan başka Rüsümat baş müdürü Seyli beyin de evi yulmuştur. Bundan başka Ticaret mektebine bir hırsız girmi; allimlere ait altı pardösi şapka aşırmıştır. Evelki gün de Ticaret müdü- tinde bir yazı makinesi çalın- mıştır. Ticaret odasından da bir memura ait pardösü çalınmıştır. Köylere telefon Asayiş meselesinde daha müte- akkız olmaları için vilâyet dahi: indeki kazalarla köyler arasındaki telefonların işlemesi için istenilen tahsisat bu Elektrik fiatı 10 para zam icrası kabul edildi Üç ayda bir içtima eder trik, tarife komisyonu - teti bitirmiştir. Şirketin çıkardı saplara Naha komserleri / itiraz etmişlerdir. Ancak kömür fial hakkında şirketin gösterdiği delil- ler ve bu hususta imtiyaz mukave- lenamesindeki madde yüzünden elektrik fiatının 10 para tezyi zaruri görülmüştür. Teşrinisaniden “itibaren şirket kilovat başına 17,5 kuruş alacak- mesi için vekâletin tasdiki lâzım geliyor. Tetkikatın neticesi vekâ- İete arzedilecek, vekâlet ya yeni- den tetkikini emredecek, yahut kararı tastik edecektir. Tütün inhisarının sigortası Tütün inhisar idaresi şimdiye kadar mallarını yorta ettirme- miştir. Bu yüzden inhisar idare- inde sigorta parası olarak 600 lira biriktirmiştir. İdarenin Ziraat Bankasile birlikte 1 bir sigorta şirketi teşkil ede- ceği söylenmektedir Yermi, Siyas” güzeke İDAREHANE — acımuzluk sokağı Telgraf adresi. “Akşam, istanbulç Telefon 1 yam işleri için tti 1606 Telefon | İdare İşleri için ç. V4 Gönderii ganler, sübine ae oli ABONE ÜCRETLERI Türkiye çi Seneliği 1700, altı aylığı 908, Üç aylığı $00 kuruş. Ecneki Seneliği 3000; d memleketler için alığı 1600;. ç aylığı 900 kuruştu. ŞEHİR HABERLERİ KIŞLA MÜCADELE Emanet bir kar makinesi daha ,Sipariş etti Geçen kışın şiddeti yüzünden halk çok sıkıntı çekmiş, vesaitsiz kalmıştı. Emanet bu halin bu sene de tekerrür etmemesi içi tedbir almağa karar vermiştir Emanet - geçenlerde - Amerikaya bir kar makinesi sipariş etmiştir. 12,500 diraya mâl olan bu makine ine kadar şehrimize gele- cektir. Bir. tek makine şiddetli k: zamanında bütün şehir ihtiyacına kifayet etmediğinden emanet A- manya-da bir makine daha riş etmiştir. Bu sene iki makine ile tecrübe yapılacak, bu makineler fayda temin ettikleri takdirde gelecek sene için daha fazla makineler getirtilecektir. Emanet temizlik işleri müdü- riyeti bu sene kışla mücadele etmek için vesaitini - hazırlamış ve icap eden tahsisat — verilmişti, Geçen sene kar ve tipi devam ettiği “müddetçe — ancak 1000 amele kullanılmıştı. Bu amele bu sene 2500 kişiye iblâğ edilecek- tir. Ameleye tatmin edilecek derecede yevmiye — verilecektir . Bu itibarla emanet bu sene kışla mücadeleye hazır bulunuyor . Halkalı mektebi Mektep üzümcülük ve şarapçılık müessese: olacak Ankarada — ziraat ” enstitüleri açılacağından iki sene evel Hal- kalı ziraat mektebi kapatılmıştı Ankarada inşa edilmekte olan ziraat enstitüleri bu sene bite- cektir. Ancak hazırlık henüz ta- mamlanmadığı için müessese ge- lecek sene açılacaktır. Ankaradaki ziraat enstitüsü, Halkalı ziraat mektebi tedrisat esasından ütün — farklı bir mahiyyette olacaktır. Ziraat enstitüsü programı, mem- leketimizin zirai vaziyet bir halde talebe yet İki seneden beri kapalı buluna Halkalı ziraat mektebini, zirai sanatlara tahsisi düşünülü- yor, Memleketimizde bağcılık ve üzümcülük büyük bir istikbale namzet — olduğu vekâlet bu müesseseyi bağcılık ve şa- rapçılık —mektebi. haline - koy- mak tasavvurundadır. Bu mektep tali olacaktır. Yeni mektep için hazırlıklara başlanmıştır. Yapılan tetkikat ve hazırlık ikmâl edilir edilmez mektep açılacaktı Halk şarkıları Plaklar Londradan tayyare ile geldi Konservatuvar heyeti tarafından Anadoluda toplanan halk garkı- ları Londrada bir gramofon fab- rikası tarafından plaklara doldu- rulmuştur. Bu plâkların provaları evvelki gün tayyareyle şehrimize gelmiş- tir. Plaklar burada teksir edile- cektir. Yeni Anadolu şarkıları bir ay onra piyasaya çıkarılacaktır. Fırın ve değirmen Emanetle alman gurubu arasında yeni müzakereler Tiyatro ve hal inşası için şeh- remaneti ile alman grupu arasın- daki müzakere devam ediyor. Alman grupunun gösterdiği temi- nat üzerine bu işlerden başka inşaat için de temaslar başlamıştır. Grupun- inşa - edeceği tiyatro ve tiyatronun zemin katındaki asri banyolardan başka pumunelik ve en son sistemde bir fırın ile bir de değirmen yapması görüşü- lüyor. Bu inşaata ait tetkikatler cn ziyade tiyatro binasi — meselesi ilerlemiştir. — Yeni — tiyatronun Taksim meydanının neresinde inşası lâzim geldiği tetkik edilmiş, ancak binanın cephesinin nereye 'nazır olacağına henüz karar verik memiştir. Bazı zevat cephenin Taksim bahçesi tarafına müteveccih bulunmasını, bazıları de meydanın ortasından tarla başına doğru açılacak olan yeni caddeye mu- vazi olmasını. istiyorlar. Bu proje encümeni emanete tevdi edilmiştir . Encümen telki katını bir. hafta içinde ikmal edecek, müteakiben proje cemiyeti belediyeye takdim edilecek, orada kabul edildikten sonra katileşe- Şehremaneti, mukavele imza edi lir edilmez inşaata başlamak üzere tedbirler alacaktır. Mebuslarımız İstanbulda yapılan tetkikatın neticeleri İstanbul mebusları bir müddet evel şehrimizin bütün mıntıkalarını dolaşmışlar, vilâyet ve şehir ihti- yaçlarını anlamak üzere halkla temasta bulunmuşlardır. Bu te- maslar üzerine bazı esaslar hazır- lanmıştır. Bu esaslardan — bazıları” için vekâletlerle temas edilecek, belki de bazı kanun lâyihaları hazırlan- ması lâzım gelecektir. Bazı işler de şehrimizdeki resmi dairelerle halledilecektir. Meclis açıldıktan ve encümen- tihabından sonra mebus- z aralarında — toplanacak- Yarın akşâma kadar İdarehanemize tevdi edi- lecek küçük ilânları şim- diye kadar verilenler gibi, 'a ile üçer defa Meccanen . dercedeceği 1 Teşriflisaniden itibaren kü ilânlar için şu tarife tatbik edile- cektir : —- 1 deha 30 kuruş B çeğii ME &. 260 » fazla defa İçin 10 » -' Küçük ilânlar yalnız “Akşam,, idarehanesinde kabul olur” Tıbbi Çocuklarda emzik. Hastalıklarda, çocuk bakımın- da bir çak muzur, fena yerleş- miş itiyatlarımız vardır.. Bunlar hep cehalet eseridir.. Bugün hâlâ İstanbulda sıtmasını bağlatanlar, sarılığını) kestirenler , kabakulak - ve yılancık gibi mikrobi hastalı ları okutanları görüyoruz.... Hâlâ bu kötü itiyatlarla , fatla mü cadele etmeğe, uğraşmağa Ana- doluda, içerlerde değil, oldukca Mmünevver bir muhit olması icap eden İstanbulda — bile mecbur kalıyoruz. Bu ana âdetlerimizden biri de, belki en fenası da, minimini yav- ruların ağızlarına, hemen doğum- dan sonra ilk. günlerde sokulan emziklerdir.. Bir çok mazarratları olan bu emziklerin hiç bir faydası olmadığı halde bunlarla bu ufa- kendi . ellerimizle İleride en ağır, en stalığa kendimiz Evlâdımızı kendi- mizi öldürüyoruz. Hayret değil Bunu hangi ana, hangi baka sapart Baka bz arlemme bir sui itiyatla ellerimizle bil- miyerek — yapıyoruz... — Çocuğun hiç bilmediği, tatmadığı, ihtiyaç his etmediği bir şeyi “ağla- masın, meşgül olsun, sussur diye ağrının içine koyuyoruz Yaptığımızın Fenalığını biliyor | — Fransa hükümeti buna fevkal de ehemmiyet vermiş kanun neş- rederek memlekette yalancı en müsal * lerin istimalini ve satılmasını men- etmiştir.. Üç aya kadar bütün emzik amilleri ellerinde bulunan malları harice çıkaracaklar ve mem- deket dahilinde satamıyacaklardır. Bu yalancı emziklerin en büyük mahzuru nekadar temiz tutulursa tululsun eşyalara temasla, yerlere düşerek tozlu mahallere surulme- sile mülevves olmasıdır... Bu em- zikler tozlar içinde gözle görülme- yen verem mikroplarımı alırlar... Verem mikrobu çok mukavim, kabiliyeti hayatiyesini uzun zaman, aylarca, senelerce muhafaza eden bir mikroptur.. Bu mikrobu biz her zaman ayakkabılarımızla, toz- larla sokaklardan alarak. evler mizin her tarafına getirir, saçarı: Çocuk bu yaşta verem mikro- bunu uzviyetine alır.. Bilâhare büyüyünce çocukluğunda aldığı mikrobu uzviyetinin bir noktasın- da billhassa bözlerde gizli durur. Bir gün mikrop her hangi bir sebeble faaliyete geçerek verem hastalığı — bütün şiddetile mey- dana çıkar.... Çocukları verem mikrubundan wuhafaza etmeliyiz... Ve bunda — verem — mikrobunun çocukların uviyetine girmesinde pis yalancı evciklerin çok büyük tesiri / vardır. Bundan başka bu emziğin bir mahzuru da çocuğun mütemadi- yen ağzında cinzik bulunduğu cihetle hava yucması dolaysile daima yutıma halinin fi'li müna- kis suretile fasliyet ve taharrüki- yeti mideviyoyi tenbıh etmesidir, Bu hal çocukların midelerinde fartı tevesu''ve ataletleri muc olur... ve çocuklar emdikleri süt- leri sık sık çıkarırlar. Çocuklarımızı doğunca emziklere alıştırmayınız. Sonra kendi elleri- nizle öldürmüş olursunuz.. Eğer emzikleri - varsa kırınız... Kendi ellerinizle yavrularınızı zehirleme- yiniz.. Dr. Ekrem Emin içtima tehiri Her sene ikinci teşrinin ilk cu- ması toplanmakta olan “Cemiyeti tedrisiyei islâmiye, heyeti umu- miyesi bütçenin tanzimine müteal- lik bazı esasatın halline intizarer bu sene vakti aherne içtima edi cektir