3 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

3 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

3 Teşrinisini 1929 Paristeki esrarengız cinayet Sepet sandığın esrarı hala anlaşılamadı Genç bir muhasibi dostu olan kadın 14 yennden yaralayarak öldürdü Lil istasyonunda bir sepet için- de bulunan ceset, aradan bu ka- dâr günler geçtiği halde; hâlâ es- rarını muhafaza ediyor... Cesedin Rigo isminde bir mu- hasibe ait olduğu ve bu cinayetin faili zannile Elmasyan isminde bir ermeni terzinin tevkit edildi- ği yazılmıştı. Elmasyan hakkındaki şüpheler avaş yavaş zail olmaktadır. Cese- in gepet içine konularak bagaja #verildiği, sepetin Elmasyana satıl- madığı anlaşılmıştır. Sepetçi, E- Mmasyanın uzun uzun yüzüne bak- miş sonra: — Hayır ben sepeti buna sat- madım, başka adama 'sattım. Demişt Buııdnndınfnra Elmas- an, sepeti şömendüfer — garma ğö!üı:np çuh'ıîle Takiateler eli miştir. Şoför: — Hayır o sepeti bana veren bu ardam değildi Demiştir. Diğer taraftan vaka * günü Elmasyanın dükkânının ya- ( mındaki mağazada tamirat varmış, ve 10 amele SPlişiyormuş. “Eğer Elmasyanın dükkânında | bir cinayet olsaydı bu on amele her halde bir gürültü işitecekti.. Bu da Elmasyanın lel inde bir de- lildi. Bütün bunlardan mada se- pet sandığın gayet kalabalık bir sokakta olan Elmasyanın dükkâ- nından çıkarılırken .etraftan gö- rülümesi tâzımdı-Halbuki hiç kimse böyle bir şey görmüş değildir. Dahası var.. O gün Elmasyanın Mmağazasını gezmek için biri gel- g | miş, bu adam hiç bir vaka ese- c tesadüf etmer Dükkândaki kan lekelerine ge- lince: Elmasyanın genç karısının burnundan daima kan gelirmiş.. kadının Bu kanların da gene burnundan akan kanlar - olduğu anlaşılmıştır. Bütün bunlar - ermeni - terzinin masum olduğunu göstermektedir. Elmasyan kendisine sorulan su: lere daim; cevabı vermekte ve başka bir şey söylememekte- dir: — Ben masumum... Başka hiç | bir şey bilmeyorum.. Elmasyan — kendisini - müdafaa etmek için avukat tutmamıştır. Mahkeme tarafından Elmasyanın müdafesına memur edilen avukat bu adamın masumiyetini ileri rerek tahliyesini talep etmektedir. | Elmasyanın da bu cinayetin | | faili olmadığı tebeyyün ederse Lilde bulunan sepetin esrası gene K iş olacaktır. Yeni bir cinayet Geçen hafta Pariste müthiş bir cinayet olmuş, Jorj Grimberger isminde mubasip 14 yerinden bıçaklanmış, rak bulunmuştur. Vak Gece yarısı.. Pöti karo soka- ğından acı acı feryatlar yükseli- yor: — İmdat, imdat.. Adam öldü- rüyorlar.. İmdat, imdatl, Bu seslerin Pöti karo sok, da ki 11 numaralı apartımandan geliği “anlaşılıyor. Kapıcı kadın u feryatların sebebini anlamak in Lapleşer isminde bir kiracı ile birlikte yukarı kata koşuyurlar 've muhasip M. Jorj. Grimberg odasına girdikleri zaman müthiş bir manzara karşısında kalıyorlar. M. Jorj Grimberger kanlar içinde ölü olarak —yerde — yatıyor , cesedin —başında da genç bir | kadın duruyor.. | Bej | küçüll Maktul Jorj Grimberger Bu kanlı sahne - karşısında kapıcı kadınla kiracısı — derhal polise haber vermişlerdir. Zabıta memurları eve / gelmişler, içeri girdikleri vakit genç - kadının boynundan şarıl şarıl kan akmak- 'ta olduğunu görmüşlerdir. Kadın: — Jorju ben öldürdüml.. Demiştir. Genç kadın ilk buhran geçtikten sonra sözlerine şöyle devam etmişti — Evet, onu ben öldürdüm.. Sonra da intihar etmek istedim, fakat ancak kendimi ağır surette yaralaya bildim... Ölmedim, öle- medim .. İşte boğazımdan akan kanlar *bu ölüm tectübesinin neticesidir. Muayene edilince bu esrarengiz kadının getlağında epi derin bir bıçak yarası olduğu görülmüştür. Mecruh derhal hastaneye kaldırı larak tahkikata başlanmıştır. Jorj Grimberge evlidir. Biri altı yaşında erkek, öbürü on dokuz aylık kız olmak üzere iki de ço- cuğu vardır... Pöti Karo sokağında İl mumaralı apartımanın beşinci katında oturan Jorj korsa civa- rında bir bankada muhasiptir. Kadının ismi Katerin.. Aslen © civarda bir evde Jorj buradan gelip mürebbiye, geçerker bir. göz kızla başlıyor yavaş. yav i ile tanışıyorlar, ge plik liyor, biribirl gezip t Jorjun metresi oluyor. Bu aşkın tam bir senelik küçük bir tarihçesi Jorj, Katerin ile olan sebetini - mümkün olduğu kadar gizlemeğe çalışmış. Çünkü genç adam aynı zamanda karısını ve çocuklarıı da - sev- mektedir. Bu aşk macerasının karısı - tarafından — duyulmaması için nihayet Katerin ile münase- betini kesmeğe karar vermiştir. Bu ( [ASKER BAHİSLER Harp kudreti ne demektir? — Bazı gemilerin küçülmesi ve hazar ordusundaki bazı tensikat harp kudretlerini azalta bilir mi? Potentiel de guerre denilen bir kelime — vardır. Harp kudreti diye — tercüme — edebilecegimiz ve hemen her lisana Fransızca aslile geçen bu. kelimeyi son sneler doğurmüş ve- teslihafın tahdidi mevzuubahs oldukça ehem-| miyeti artmaga başlamıştır. Fizikte nasıl sakin duran suda ve yanmıyan bir kömürde bir ( kudreti mekniye Energie Potentiel) varsa. hali harpte olma- yan her devlet vo milletin de bir kudreti harbiyesi vardır. Bu kud- 'et o milletin ordusundan veya mev-) Cut eslihası, ile gemi, ve tayyarele- rinden ibaret değildir. Bil'akis bu kudreti harbiye bir çok anasırdan müteşekkildirki - bunların - görül- mesi ve hakkında karar verilme- Si hayli muğlâktır. Bu sebep- tendir ki, şimdi her tahdidi tes- lihât mevzuubahs oldukça, buna muhalif olanlar hep bu (Potenti- el de guerre) i ileri sürmekle ve tes- (—nek hatadır. | ağramamış, yalnız karısı ile ç lTihat tahdit edilirken yalnız mevcut olan donanmayı - değil, belki daha ziyade diğer cihetlerin nazarı itibare alınmasını ileri sürmekte- dirler. Meselâ Fransızlar diyorlar ki *“Almanyanın yalnız yüz bin şilik ordusuna bakıp da kudre harbiyesini o nisbette aşağı gö Almanya - icabında Ecorduya seferber ede- T Ez “vüavvete maliktir. -hir. cok, filmİşledir. -Netekim umumi harbin bidayetinde pek Mahdut bir kara ordusuna malik İngiltere az bir zamanda Kiçner Taliyom ordusu namile bir hayli fırkalar teşkil “edebilmişti. -Binaenaleyh gerek son zamanlarda — aldığı ehemmiyet ve gerekse kendi dev- let ve memleketimiz olduğu — ehemmiyet kudreti harbiye meselesini aşıkma olan merbutiyetini arttır- mış ve daha doğrusu Jorja balta olmağa bâşlamtıştır. Jorj, Katerinle randevularını seyrekleştirdiği için kadın âşıkına tehdit mektupları yazmağa başlamıştır. Jorj bundan kurtulmak - için apartımandan çıkarak uzak - bir yere nakletmeğe teşebbüs etmiş, fakat münasip bir bina bulama- mıştir. 1 en son çare ola- rak karısını, çocuklarım kaynana- sının yamına, Mulhavz şehrine göndermiştir. Jorjun ailesi bir ay burada tebdilhava ederken gel adam da Katerin ile münasebetini kesmeğe teşebbüs etmiştir. Jorj bu bir ay içinde hiç e kere tetkik adelim. Kudreti har- biye nelerden ibarettir? Başlıca: 1 — Kara, deniz, hava kuvvet- lerinden, yani ordu ve donan- madan, 2 — Serveti milliyeden, yani iktisadi, zirrai ve bilhassa sınai varlıklardan, 3 — Efradı milletin irfan se- viyesi, milli ve vatani şuuru, irsi cesaret ve fedakârlıklarından istiklâl hissi, ile gençliğin bu hususta yetiş- ilmesinden, 4 — Memleketin cografi va- ziyeti, demiryol, yol ve vesaili makliyesinden, hattâ idare şekli, iklim, an'ane gibi daha bir çok üessirlerin amil olduğu iktidarı harp , yalnız hükümet — veya hazır ordusunun değil balki bütün memleket ve milletin hey'eti umumiyesinde meknuz bir kudret- tir ve ancak onların hey'eti umu- miyesinin gayretinin — netici Ve onlar sayesinde — arttı; ancâk tekmil bu müessiratın tah- didile azalabilir. Yoksa bazı nevi harp gemilerinin küçülmesi ve ya hazar ordusundaki bazı ten- kisat kudreti harbiyenin azaldı- ğına delâlet etmez. M. Ş Askeri haberler İngiltere — Londranın hava, karşı müdafaasını tetkik etme| üzere bu sene son baharında büyük bir hava manevrası yapıl. mıştır. ÜÇ bömlardinsn İA 5J avcı filosunun himayesinde olarak, karadan müdafaa edilmekte olan bir mıntakaya tâarruz etmiştir. İngiliz gazetecilerinin de bulun- duğu bu manevrada hava taarruz- larına karşı yalnız kara müdafaa- sının kifayet etmediği anlaşılmıştır. İngiliz hava kuvvetlerine men- sup yüksek rütbeli bir zabit tara- fından verilen konfransta fimabat İngliz deniz filosunun maalesef İngliz adalarımı müdafaaya kifayet etmeyeceği resmen itiraf edilmiş Fransa: — ordu ve askerlik aleyhindeki ce- reyanlar son zamanlarda artmıştır. askerlik aleyhindeki nümayiş veğpropagan- dalarından dolayı derdest edil- mistir. Bir seportmen meclisi, ordu aleyhinde — teşvikatmdan dolayı bir muallimi azletmiştir. Sanhonay da askerler ile siviller arasında bir müdarebe olmuş, bir çavuş yaralanmıştır. Almanyada mecburi askerlik Ceneral fon Sekt mühim bir | cukları dönmezden bir gün evvel aparlımanına gelmiş ve o gece öldürülmüştür. Katerinin apartı- mana ne zaman geldiği; içeriye nasıl girdiği malüm - değildir. Buraları mecruhun ifadesi —alı dıktan sonra tenevvür edecektir. Şimdilik yapılan tahkikat şu ne- Ticeyi veriyor. Vak'a gecesi Jorjla kadın ar: sında bir münakaşa başlamış genç adam, Katerini “Belçikaya göndermek — için ikna etmeğe çalışmıştır. — Kadın bir - daha âşıkının yanından — ayrılma- mak istememiş, münakaşa büyü- dükçe büyümüş, nihayet Katerin sevdiğini 14 yerinden yaralayarak öldürmüş ve kendisi de - intihar etmek istemiştir. Vak'anın tama- mile aydınlanması için kadın biraz iyi olup ifade vermesi bek- Alman eski muhariplı Alman rayhşver kıitaati. sabık başkumandam Ceneral fon Sekt, * Almanyanın istikbali, serlevkalı mühim bir eser neşretmiştir, Ceneral fon Sekt eserinde sulh zamanında mükemmel surette mücehhez küçük bir ordunun büyük bir orduya tercih edilebileceğini söylüyor, ordula- rın iaşe masrafından, bilhassa techizat ve levazımın pahalılığın- dan bahsediyor. Bu — levazımın çabuk modası geçtiğini de - ileri sürüyor. Ceneral Sekt Amerikayı misal olarak — gösteriliyor. — Amerika Lâkin Katerin son zamanlarda | lenilmektedir. 25 bin tayyare bulundurabilecek eser neşretti 4 in bir geçit resmi kabiliyette iken ancak 800 as tayyareye maliktir. Ceneral istik- bal harbinde tayyarelerin başlıca yolu oynayacağını, bugüne — nis- betle beş on misli fazla tayyare çıkaracağını söylüyor, netice olarak Küçük ordu iyi bir şey olmakla beraber büyük orduyu da ihma etmemek, icabında böyle bir orde çıkarmak bazır bulunmak Tâzım geldiğini söylüyor. Bunu ib mal etmemek lüzumunuda şiddetl: israr ediyor. a Ceneralın bu makalesi mecbur askerlik hizmetinin tesisi için b. teşebbüs addedilmektedir. Fransa - dahilinde