22 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

* VA Sahife 2 22 Teşrinisani 1929 Günün meseleleri Yunan bahriyesi | Yunanlılar, bizim Yavuza itiraz ederek — sulhperver görünüyorlar, fakat daha kuvvetli bir donanma hazırlıyorlar “Türkiye, Yunanistanı bir bahri deslihât — yarışına — tahrik eti . Yunanistan Bü rekabete girişmek- ten imtiha ediyor. Yunan hükü- eti eğer isteseydi. Yavuzdan çok kuvvetli olan Salamis zırh- “lisını satın alahilirdi. Vaz geçti. Başka memleketler. — müsalemet dşklarını sadece kuru - sözlerle ifade ederken, Yananistan, altına imza attığı harp memnuiyeti misakına bilfüil sadık kalıyor. Yuman - gazetesinin manevrası aşikardır. Yunanistanı, sulha üşık, hattâ beynelmilel müsalemet fikir- lerine deniz müdafaasını bile feda eden bir memleket olarak tasvir etmek istiyor. Ve biz teslihat ile meşgülüz ... Halbuki - hakikat büsbütün başkadır. Evvelâ: Yunankıların bir zaman tekrar almak istedikleri Salamis zırblısı, tadil edildigi, Alalakak e l e| - kıymeti itibarile- çok aşa- Öedir Bozal içncir biç Vanieer, bu zirhliye satır almaktam vaz geçti. Yoksa, Yunanistan kendini sulhü / müsalemet fikirlerine feda ettiği için değil.. Salamnis yavuzdan çok daha az süratlidir. Hattâ, ge- mide yapılması arzu edilen son ta- dilât, süratini daha fazla kaybetti- receği için bu gemiden vaz geçtiler. 6 teşrinisanide toplanan bahriye , uzun müzakerelerden sonra, memleketin mali iktidarı nazarı dikkata alınarak, Salamis'- den sarfınazar edildiğini ilan etti. Bu 01 rettiği bir resmi lw:"y mir e *Bu zıılılıııı satın almak- için lâzım gelen para, hafif filo ile tayyarelerin takviyesine sarfedi. decektir. Aynı zamanda, asri harp kabiliyetine malik olmuyan, yahut efradin. talimine yaramı: 'yan gemiler donanmadan çıka- ralacaktır.. Bu kararın neticesi olarak, Kıl- kış ve Lemnos gemilerindeki mektepler karaya alındı, bu gemi Ter de satılacaktır. Yunanıstanın — bu. kararından çıkan; netice şudur: Yuman hükü- | meti kendisine kat'i ve sarih bir | deniz programı çizmiştir. Bu; program da- şadür: Bötün 207 kişi öldü, 379 kişi de yaralandı Londra, 2XA.A) — Müstemle- kât nezareti müsteşarı avam kama- rasında sorulan bir suale verdiği bir cevapta Flistindeki son karga- şalıklar esnasında 207 - kişinin ölmüş, 379 kişinin yaralanarak hastaneye kaldırılmış olduğu res- mi istatistiklere istinaden beyan L B Zonguldak vilâyet meclisi Zonguldak 20 (Hususi) — Vali bey Bartina - gitmiştir. Yakında umumi vilâyet meclisi ” intihabına 1 başlanacaktır. Rüşvet alırken yakalanan | ; k memür Ankara, 20 (Hususi) — Rüşvet | alırken cürmü meşhut halinde müdürü Hüsnü beyin muhakemesi bitti. Gelecek celsede müdafaasını yapacak, sonra mahkeme kararını verecektir. Manisa valisi Manisa 27 (Hususi )— Vekâlet emrine alınan vali Nüsret bey vilâyet —erkânına veda cderek gehrünizden ayrıldı. | — Yuman ayan reisliği Atina, 20 (ALA.) — M. Zaimis âra adedi 73 olmasına rağmen 70 rey ile yenidem Ayan reisliğine intihap olunmuştur. Azledilen iki sefir Kahire 20 (A.AJ — Kral tara- fından isdar edilen bir emirname- Filistin igtişaşı | Tramvayın telleri Trende intihar Ankaradan gelen posta treninde bir kadın nm1ıır etti Ankara 21 ( Telefon ) — Sah akşamı Ankaradan hareket eden posta treninde bulunan jandarma zabitlerinden Ziya beyin refikası Münevver H. trew Sabanca istasyo- nuna geldiği sırada trenin halâ- sında göbeğine tabanca sıkarak intihar etmiştir. Münevver hanım 10 dakika sonra vefat etmiştir. Kadın- intiharına sebep olarak Ziya Beyin başka bir kadın sev- mekte olduğunu söylemiştir. İzmit müddei umumiliği tahkikata baş- Tamıştır. Yunan sefiri Ankarada Ankara; 214Telefön) — Yunan sefiri geldi. Sefaret erkânı tara- findan karşılandı. Sefir gelecek hafta içinde Gazi Hz. tarafından kabul buyurulacak, ilimatnamesini takdim edecektir. Ankara telsizi Anakara 21( Telefon) —- Yar kında Ankaradaki: telsiz, telefon faaliyete geçecek, — riyaseticum- hur” erkestrası konserler vere» cektir. lıhlyllı w Ankara 20(Hususi) — vekâleti - Antalyanın bnl;ılü: hususundaki fevkalâde kabiliyeti- ni nazarr dikkate “alarak vekâlet böcekçilik mütehassısı Tahir beyi tetkikat yapmak üzere Antalyaya göndermiştir Maarif cemiyetinde Ankara 20 (Hüsusi) — Maarif de Mısırın Vaşingtön sefiri Mah- mut paşa Sami ilk Roma sefiri | Sadık — paşanın — vazifelerinden | affedildikleri bildirilmektedir. Bir çocuk çiğnendi 1678 numarali- otomobil — Zey- | rekte 5 yaşında: Âyşe - isminde Bir kızı çiğnemiştir. Ayşe hasta- | neye kaldırılmıştır. | Bir tramvayla otomobil — | çarpıştı. Bu sabah saat sekiz buçukta zatta Zeynep>hanım - Konağı önünde 1862 numaralı Fatih - Harbiye tramvayı kavsı dönerken 82 numaralı otomobille - çarpış- mıştır. Bu yüzden o hatta vesaiti nakliye yirmi dakika işlememiştir. Bir talebe yaralandı Şoför Hasan, bir münazaa Üze- | rine talebe Turhan efendiyi bıçakla | büyük saffı harp gemilerinden vaz geçerek küvvetli muhriplerden | ve - tahtalbahirlerden — mürekkep - | hafif bir filo vücude getirmek. Şunu da ilâve edelim: Bu asır- da, torpido, muhrip ve tahtalba- hirden mürekkep- hafif filblar , | en tehlikeli bir taarruz. âletidir. Yavuz. zirhlisi yalnız müdafaaya yarar. — Halbuki — Yunanistanın yapmak - kararında - olduğu hafif filo yalnız taarruza Artık , Yunanlılar Bu hakiki harp ve | taarruz. hazırlığından - sonca sulh ve müsalemete hizmet istediklerini, ve bizim ise harbe haz yaralamış, kaçarken yakalanmıştır. ŞOlü bir çocuk bulundu Dün gece Fatihte Nişanca cad- desinde — 3' aylık- ölü bir çocuk bulanmuş, — ecelile vefat ettiği anlaşılmıştir. “ Pazarlık amma, bazvinsafsız esnaf, ilkönce 30) kuruş dedikleri bir 10 kuruşa veriyorlar. bir mala üç misli fiat istemek olunca haramdır! Ey esnafl Müş- teriden, malın ancak değerini yin! Pazarlık usulünü kaldırın ! cemiyeti merkezi heyeti' 3 aylık umumi — içtimanı yaptı. İdâre heyeti 3 aylık raporu va Hesabatı kabul' etti. Bir tashih Sinema kısmımızda artist Ni Aster'le: Blanş. Swuitin. resimleri yanlış- olarak- konmuştur. Nils Aster diye gösterilen BlanşSvuit, sinema yıldızı diye gösterilen Nile Asterdir. Rakı vermeyince. Arabacı Ahmet isminde biri Şehremininde meyhaneci Mehmetten rakı istemiş; menfi. cevap alınca Mehmedi yumrukla yaralamıştır. Tutmuş; kaçırmış Koyun — tüccarı Resul efendi, Aksaray tramvay tevakkuf mahal- linde 19 lirasını çalan yankesiciyi tutmuş, fakat, karakola götürür- ken lcı;ınmgır Kaçarken yıkalıııdı rikapıda oturan Ayşe ha- 'vumın evine : girip eşya çalan Os- İUman kaçarken yakalanmıştir. sünnettir,, derler eşyayı Pazarlık, Feci bir kaza Bir sağır tren altında parçalandı İzmir, 21 (Hususi) — İzmir c- yarında feci bir kaza olmuştur. B numaralı Kasaba sürat katarı İzmite gelifken Halkapmarda $0 yaşlarında hamamcı Mehmet ağaya, Şarparak altına almıştır.. Mehmet ağa tekerlekler altında parçalan- cesedi ailesine teslim edilmiştir. Kaza hakkında tahki- kata başlanılmışlır. Neticede Meb-. met ağanın sağır olduğu anlaşı- mıştır. Manisada ev buhranı artıyor Manisa 20 ( Hususi ) — Şehri- mizde ev bubranı gittikçe artmak- tadır. Eskiden ev kiraları pek ucuzken şimdi ayda yirmiden kark liraya kadar ev kirası vermek lâ- zım geliyor. Geçen gün müzaye- deye vazedilen mutfaksız üç odale belediye evlerinden biri 35 liraya- kadar çıktı. Altı ay evel bu eve lere on üç liradan fazla talip z bur etmemişti. Yunanlıların yaktığı Manisada her: sene müstahsiller evlerini barklarını — yaptırarak / buhranın önüne geçmekte idiler. Bu sene üzüm 'para etmemesi yüzünden bir çokları evlerini yaptıramayıp kira evlerinde kalmaları ev- buh- Tanının zuhuruna sebep olmuştur. İhtilâs eden tahsildar matkâm oldu — İzmir, 21 (Hususi) — İzmir ziraat bankası sabık veznedari Salim beyin muhakemesi bitmiştir. Neticede Salim beyin 7655 lira ihtilâs ettiği anlaşılarak 5 sene 10 ay hapse; ihtilâs ettiği parayı tazmine, ihtilâs edilen miktar ks: dar cezayr nakdi” vermeğe ve 3 sene memuriyetten marumiyete mahküm olmuştur. Bir kadın da sürür içerek kendini öldürmek istedi Kasımpaşada Dörtkuzuda otu- ran Hatçe hanım / Sürür içmek süretile intihara teşebbüs etmiş, zehri içtikten sonra başlıyan ağ- rılar üzerine feryada başlamıştır. Derhal yetişenle kadını hastaneye kaldırmışlardır. Hatce hanım intihar — sebebi henüz anlaşılamamiştır. Yengin - var! Ayasofyada Hüseyin ağa mahal- lesinde oturan Fatma hanım dün gece “Yangın varl,, diye bağırma- ğa başlamış, bu haykırma / üzerine komşusu İbrahim !bey bir harik tehlikesinin önüne geçmek için silâh atarak etrafı haberdar et miştir. Fakat gelenler yangın — alına- dıgını, Fatma, hanımın kocası ile kavga ettiğini anlamışlarıdır. Bir çocuğun yaptıkları Selahâttin isminde 14 yaşında şoför Pakize bir. çocukk — Kumkapıda Celâl — efendinin karısı hanımı dövmüş, kadın: 7 mile — oldı düşürdüğür Çalıp savuştular Sabıkalı — Burhan ve Ahmet Beyazıtta oturan Abdullah efem im odasına anahtar uydurarak girmişler ve eşya çalıp savuşmuş- | lardır. Yunanistandaki evkaf (Baş tarafı birinci sahifade ) baltalıklar için de 574 milyon 934 bin 371 türk altını istiyor. Bu para Yunanistandan gelen cema- ati islâmiye ve köy heyetlerinin hasfiye talepnamelerine göre tan- zim edilmiştir. Evkaf idaresinin bundan. Başka farlâ, kabristan; çeşme ve saire gibi yerleri vardır. Tasfiye talep- namelerinde bir (kayt olmadığı için bunların kıymeti tayin edile- memiş, yalnız yerleri gösterilmiştir. Bunların kıymetleri de yüzlerce milyon liraya baliğ olmaktadır. Yunanistanla- başlayacak yeni müzakerede evkafın hakkı da nazarı dikkate almacaktır. Diğer taraftan dabiliye vekâleti Anado- kadaki rum evkafının kaymetinin tayini için emir vermiştir. Bunlaz evkaf idaresine teffiz edilecektir. Yunanistandaki evkaf “akaratının kıymeti altın törk lirası olarak şadur: Selânik veorta Make- 7,373,737 donyadaki akaret Girit ve adalar 2200494 Şarkâ: Makedonya- 9,232,994 Garbi Makedonya —— 5,187,637 Tesalya: ve Epir ——— — 23,993,862 Makedenyadaki or- — 574,477,371 man baltalık: ve mera | Tesalya ve Epir ——— 457000 STA934,371 Beyoğlunda Süreyya paşa kumaşları İstanbul mebusu-Süreyya paşa- nın fabrikasında - yapılan fantazi kumaşların, Beyoğlunda, kalivrusi ve mir Kotero, Arman, Ekone- mides ve Eminönünde Hayri be- Moda terrihanelerinde - satıl- kta olduğunu ve büyük rağbet gördüğünü memnuniyetle haber aldık. Bugünkü hava Yeşilköy rasat — merkezinden verilen malâmata göre bugün sıcaklık düne nararan aralacak- | tır. Hava ekseriyetle - bulutlu ge- şark ve şimal arasından . Dün en fazla sıcaklık . Ba sabah hararet 15 , derece olmuştur. Bugün ÇOCUK DÜNYASI Sahifemizi okuyunuz ! 21 Teşrinisani- 1929 Altine gu, |Ç Oamaaz Düyume murahhide İnglik lirası Rümeli takvileti Esham e bankası Anadolu şimendileri Temray şirketi Terkes » Balya Çimente Tahvilât Amaslolu öfg 65