22 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

22 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

“Sahife & : Nev York üzerinde tayy cilerin kabirleri üzerine çelenkler atar. tayyare filosunu Nev Yorkta 25 inci cadde üzerinde tayyareden çekilen bu resimde Nev yorkun 40-50 katlı vazıh bir surette görünüyor. Kralı görmek istiyormuş! — Londrada yalnız başına sarayın önüne © gelen küçük bir çocuk ileşerek Sandringham sarayının bahçesinde atla bir gezinti yaptığını yazmıştık. Kral uzun müddetten beri ilk defa olarak geçen hafta araba ile sokağa çıkmış ve şehir içinde dolaşmı Kralı saraydan çıkarken görmek üzere sarayın önünde ve bilhassa; | karşı kaldırımın üzerinde pek çok halk toplanmıştı; Bu halkın aras, sında yalnız olarak gelmiş dört beş yaşlarında bir çocuk her kesin nazarı dikkatini celbetmiştir. | Bu çocok, ne yapmak istediğini soranlara: “Kralı — seyredeceğim demiş ve bir polis memurunun yanında yere bir örtü koyarak kak dirm Üzerine oturmuştur. Çocuğun — hali herkesi - güldürdüğünden | mkân brakılmışbır, | bakmış, sonra yerdeki | Çocuk kendisine sorulan suallere are filosu harpte ölen tayyarecilerin hatırasını yaşatmak için, her sene bir” tayyare günü yapılır. O gün tayyare filoları şehirlerin üzerinde uçar, tayyare- Resmimiz bu seneki- merasimde bir uçarken gösteriyor. Bir binaları ve kuleleri çok Hintli fakir Son zamanlarda — Almanyada bir hintli fakir muhtelif hünerler yapıyor. Bunlar içinde en garibi el ve ayaklarından su fışkırtma- şıdır, Hintli fakir bu ameliyatı kark dakikada fazla yapıyor. Bütün tetkikata rağmem bu göribenin — hikmeti- — anlaşılama- mıştır. Kadın işaretçi Londrada etomobil deförlerini idâre için cadde ve meydânlara kadın İşaret” memurları konmuş- tur. Reşmimiz bir kadin işaretçiyi bir. otamabile verirken gösteriyor. talimat Son zamanlarda devletleri da- bili ve haric siyasetlerinde mü- bim tebeddül ve hadiseler cereyan etmekte olduğu gibi Avrupanın ikinci ve üçüncü dercedeki dev- letlerinin de siyasi ahvalinde şa- yanı dikkat hadiseler- sık sık Zuhur ediyor. | Bu devletlerden biri İspanyadır. İspanyada ceneral Primo dö Ri- veranın diktatörlüğüne karşı mu- halefet devam ve hattâ şiddet kesbeylediğinden burada mühim vakalar sıklaşmıştır. Son günlerda- İspanya hukuk | akademisi Kralın bir emirnamesile | dağıdılmıştır. Sebebi bu yüksek ilim ve ihtisas müessesesinin Cene- ralın- vücude getirmek — istediği | yeni” kanumu> esasiyi" müzakere * edecek yeni milli meclite aza in- tihap etmemiş olmasıdır. Bundan başka bu müessesenin | hâkimlerin azledilememesi - kaide- | sinde ziyadece israr etmiş olması Ceneral tarafından hoş görülme- miştir. “—Dağıdılan — akademinin | yerine- başka- bir-usülde - yenisi yapılacaktır. Yeni akademi yarı azası hükümet tarafından tayin olunacak ve bunlar: tarafından da müessesenin kalan'yarı azası ir hap edecektir. Tabil böyle tayinli müessese hakiki kıymeti ilmiyeyi baiz olamıyacaktır . Diktatörlüğün uzun zaman de- yamı ve: bahusus bü - müdahale “hareketleri memleketin manevi ve Vamaddi itibarına büyük sekte ve- riyor. Vaktile - Avrupada İsviçre- den sonra parası en yüksek bir mermleket olan - İspanyanın kam- biyosu simdi, emsali görülmemiş derecede - düşüktür. — İspanyanın yakında büyük hadiselere sahne olması muhtemeldir Romanya kabinesi Romanya - parlamentosu- açıldı, Başvekil M. Maniu hükümetin programım:okudu. Program yalnız muhâliflerde değil kendi taraftarı fırkalarda da şiddetli |(hoşnutsuz- luk uyandırmıştır. Hükümet pro- gramında ekalliyetlere dair bir bahis olmaması ve başvekilin eski n ifa edileceğine işaret hükümeti tutan ekal liyet firkalarını soğutmuştur. Başvekil - Maniu mensup - bu- lunduğu milli çifçi fırkasının ge- çen intihabatta müttefiki bulunan sosyal demokratlar şimdi hükü- met fırkasından ayrılmış ve mü- halefet tarafına geçmiştir. Muhalif firkalar- parlamentoyu boykot etmiştir. Bunlardan yalnız grubu parlamentoda hazır Memleketin en mühim fırkala- rından İiberaller ile ceneral (Ave- resko) nun fırkası boykot yapmakta Bunlar parlamento- harix kümet aleyhine propağanda yapı- yorlar, Hükümetin parlamentodaki vaziyeti belli değildir. Bugünkü aziyete göre M. Manin çok müşkil bir mevkide bulunuyor. Beynelmilel banka Birin âhey konferansında, Yung plânının tatbiki için mu heyetler tarafından - teşkilât yapılması ve bun- ir konferansta müza- kararlaş- ti teşki- berdevamdır. tınlmıştı. Hazırlanacak yı Jât ve tesisattan biri tamirata i muameli decek bir banka tesisi idi. parlamentoya de hü- | Haftalık yî icmal — | İspanyada mühim hadiseler. Romanya | kabinesi sallanıyor. Beynelmilel banka Romanya kralı Mihael Banka heyeti Almanyada Baden Badende toplanarak uzun ve rültülü müzakerelerden sonra ban- kanın nizamnamesini hazırlamıştır. Bankanın merkezi nerede bulu- tayin etmek — meselesi âtla — ballolunmuştur. 1 — banka, ve memleket bulunacağı için gayet şehir faydalı olacağından banka mer- kezi ittihaz edilmek üzere bir çok memleket talip çıkmıştır. En ziyade ısrar edeni Belçika idi. Fakat bu deyletin tamiratla alâkadar olmasından dolayı pay- tahtı - Brüksel / tercih olunmamış ve ötedenberi bitaraf bir mem- leket olan İsviçredeki Bal şehri kabul olunmuştur. Bankanın ser- â yarım milyar İsviçre Frajigi ktır. İstihzarat ilerlem y g- ikinci — Lahey 3 künunusanide ( plan- masını kararlaştırmıştır. Honfe-