26 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 — Oktruva resmi Trikotajcılar emanet aleyhindeki davalarını kaybediyorlar Trikotaj imâlatanelerile şehre- maneti arasındaki ihtilâf hâlâ hal- Tedilememiştir. Trikotajcılar, teş- viki sanayi kanunundan istifade ettikleri halde şehremanetinin ka- nun bilâfında olarak oktruva res- mi aldığını iddia ediyorlar. Trikotajçılar emanetin bu ta- lebine karşı mehkemeye müraca- atla itirazda bulunmuşlardır. Şimdiye kadar Sultan Ahmet sulb mahkemesile ikinci bukuk mahkemesinde 30 dan fazla dava ikame edilmiştir. Şehremaneti bu iddialara şu suretle mukabelede bulunmuştur: Teşviki sanayi kanunda — oktruva resminden — muaf tutulan trikotaj değil , hariçten yün ve saire gibi iptidai maddeler ve alât ve ede- vatlır. Bu davalar bir. buçuk seneden beri devam ediyor. Bazı davalar trikotajcıların lehine olarak hall- lilmiş, fakat emanet temyiz etti- ğinden mahkemei temyiz kararı makzetmiştir. İlk nakız karar kânumuevelde verilmiştir. Mahke- mei temyizin nakiz kafarından son- ra diğer davalar emanet lehinde neticelenmiştir. Temyiz mahkeme- sinin karar ve içtihadi henüz tekemmül etmemiş davalar için de müessir olmuştur Bu itibarla ayni iddia ile ema- net aleyhinde ikame edilen dava sahipleri davayı kaybediyorlr. Emanetin fikrine göre trikotaj- cılar ancak kenunun maddesini tadil ettirebilmek suretile maksat- larıma vasıl olabilirler. Ticaret odasında bir içtima Oktruva encümeni bu sabah ticaret Odasında içtima etmiştir. Encümen, şehremanetinin ok- truvadan aldığı 1 milyon liranın 12 bin İirasının yerli san: alındığını tesbit etmiştir. Encömen azaları bugün emanete giderek bu 12 bin liranın affını rica ede- cektir. Bir otomebil bir ameleyi ağır surette yaraladı 994 numaralı otomobil Unka- panından geçerken Demir oğlu Bekir isminde bir ameleye çarp- arıştır. Demir ağır surette yara- lanmıştır. Tabanca karıştırırken kendini | yaraladı Yadikulede — İlya — efenddinin deri fabrikasında gece bekçi eden Bedros efendi dün gece tabancasını — karıştırirken — silah ateş almış ve kendi de ehemmiyetli Geçenlerde Büyükderede seb- zeci Kostantin efendinin dükkâ- mında bir hırsızlık olduğu yazık- maştı. Bu hırsızliğin doğru olma- dığı bildiriliyor. Bazı şoförler, müşteriyi oto- mobillerine ısrar neticesi bindirdikleri gidilecek yere varıldığı vaki “Bozukluk yok! likle liranın üsti ği âdet edinmişlerdir. âdetle mücadele için en iyi usul, taksiye binerken, şofüre: “Bozukluk var mı bira- der?,, diye sormak; farzı muhal, şayet “Yok!,, der- se, başka otomobile binmektir. geçen sene 30 | M. Klemanso Cenaze merasimi çok sade bir surette yapılacak Paris 24 (A A.) — M. Kle- mansonun ailesi cenazesinin gayel sade bir surette kaldırılmasını vasiyet eden müteveffanın bu istediğini yerine getirmek için hükümet tarafından milli cenaze alayı yapılması hususunda göste- | rilen “arzuyu — kabülde — mazur | olduğunu bildirmiştir. M. Klemansonun naşı Vendede | dünyaya gelmiş olduğu La Roche- Sur-Yon köyüne nakledilecektir Defin merasimi yarın müteveffa- gın akrabası ve sabık mesai ar- kadaşları hazır olduğu halde orada yapılacaktır. Veremli inekler Her tarafta ineklere tüberkülin tatbikatı yapılacak Ankara,25 (Hususi) — İstanbul ve İzmir havalisindeki süt inek- lerine tüberkülin tatbikatı yapıla- caktır. İktisat vekâleti bu husus- ta lâzım gelen tedabiri almakta- dır. Yakında aşının tatbikme baş- lanacaktır. Ankara mıntakasında tüberkü- Hn tatbikaltına —dünden — itibaren başlanmıştır. Bunun için Ankara 8 mımntakaya — ayrılmıştır. Bütün mahalle ve köyler bu sekiz mım- taka içindedir. Her mmtakaya lüzumu kadar baytar tefrik edilmiştir. Tüberkü- lin tatbikatı için evelce İstanbulda | ve sair yerlerde yapılan tecrübe- lerden istifade olunacaktır. Ameliyatı müteakip bütün mm- taka hayvanatı tarama ve kontrol müamelesine — tabi — tutulacaktır. Bütün ameliyat ve tatbikata İktisat | vekâletinin emrazı sariye şubesi müdürü Naki bey nezaret etmek- tedir. Adana defterdarlığı Ankara, 25 (Hususi) — Maliye vekilliği variddat müdüriyeti birin- ci şube müdürü Talât B. 7000 kuruş fasli maaşla Adana vilâyeti defterdarlığına ve onun yerine de ikinci şube müdürü Kenan B. tayin edilmiştir. Eski Ispanyol haşvekili Madrit 24 (A.A.) — M. San- şegerra oğlunu ve bir kaç samimi dostunu. yanına alıp bu. sabah Madride gelmiştir. Paris 24 ( A.A.) — Ulüm ve fünun adademisi M. Bourdeaux 'nun yerine M. Paul / Goultieri im tihap etmiştir. .zorla denecek bir halde demeği, böyle- ü dercep etme- Bu kötü Ziraat | bankası Heyeti umumiye içtimarma | 150 kişi iştirak edecek Ankara 25 (Telefon) — Ziraat bankası yarın saat üçte heyı umumiye içtimamı aktedecektir. İçtimaa 150 aza iştirak edecektir. İctimadan sonra İsmet paşa Hz. tarafından bankanın resmi küşadı yapılacaktır. Resmi küşattan sonra banka davetlilere gezdirilecektir. İstan- buldan küşat resmi için davet | edilen zeval. banka erkâmı bu sabah gelmiştir. Yunanistanla müzakere Ankara 25 (Telefon) — Yunan sefiri — itimatnamesini lerine takdimden sonra Hat vekili beyle — muallâkta mesailin - halli girişecektir. Ecnebilerin yapamıyacaklar sanatler Ankara 25 (Telefon) — İktisat encümeni ecnebi tebaasının yapa- mayacağı — sanatler hakkindaki lâyihanın müzakeresine hariciye vekilinin huzuru ile yakında baş- liyacaktır. Darısı buradakilere Ankarada fakir talebeye kitap dağıtılacak Ankara 25 (Hususi) — Ankara maarif mıntakasında mevcut olan mekteplerdeki fakir ve kimsesiz talebelerin kitap ihtiyacı nazarı dikkate alınarak bazı tedbirler ittihaz edilmiştir. Bu cümleden olarak yakında kâfi miktarda kitap almarak bu çocuklara tevzi edilecektir. Manisada bir otemabil soy- güncüsü yakalandı Manisa 25 ( Hususi ) — Nazif isminde bir adamın otomobil soy- gunculuğu yaptığı anlaşılmış ve kendisi yakalanmıştır. Hava postaları Fransadan Hindi Çiniye tayyare ile gidilecek Paris24 (A.A) — Posta neza- reti hava şeraiti müsaade cti takdirde Fransa - Madagaskar ve Fransa-Hindiçini - seferlerini yap- mak üzre iki tayyarenin 9 Kâmı- nuevelde hareket edeceğini ilân etmiştir. İkinci tayyare İskenderiye, Bağ- dat, Allahabat, Akyap, Bankok ve Saygon postalarımı alacaktır. Londra konferansı Bahri teslihatın tahdidi kabil olursa.. kalan için müzakereye Londra 24 (Hususi) — Londra bahri tahdidi teslihat konferansı için hazırlık devam ediyor. Konferansın 10 hafta kadar süreceği tahmin ediliyor. Müza- kerat İyi bir netice verirse havat ve berri kuvvetlerin de tahdidi müzakere edilecektir. Konferans 21 kânunusanide top- Janacaktır. Fakat o tarihten evel İngiliz ve Japon — murahhasları içtima ederek bazı meseleleri gö- rüşeceklerdir. Japon murahhasla- rının noelden evvel / gelmeleri muhtemeldir. Gazi Hz. | iki cephe ng Kay Şekin vaziyeti çok güçleşti Londra 25 ( Husmsi) — Şang- haydan Deyli Mail gazetesine bildirildiğine göre Çinde dahili vaziyet karışıktır. Asiler Şang Kay Şeke bir nota vererek Pekinin tekrar payıtaht ittihaz edilmesini, merkezi idare tensikini, bekayada kalan maaş- ların — tesviyesini — istemişlerdir. Şang Kay Şek yalmız maaşları vermeği kabul etmiştir. Ceneral Feng, Şang Kay Şeke karşı harekâta devam ediyor. Son muharebelerde 20 bin esir verdiği söyleniyor. ğer taraflan rusler Dali Nor havalisinde şiddetli bir top ateşi- ni müteakıp ilerlemişlerdir. Ruslar 35 kilometre kadar 4 cerh vakası 1 — Kadıköyünde sakin ara- bacı Arif ile Nalbur Kerim dün kavga etmişler, neticede Kerim büyük bir demirle Arifi başından | yaralamıştır. 2 — Üsküdarda kunduracı Adil ile kunduracı Ali kavga eti Ali bir çekiçle Adilin başından yaralarıştır. 3 — Üsküdarda Bahri ile seb- 'zeci Abdülkerim dün kavgaya tu- tuşmuşlar, bir aralık çakısını çı- karan Abdülkerim Bahriyi yara- lamıştır. 4 — Kumkapıda oturan Fatma hanım ev kirasını vermediği için kiracısı Emine hanımı gözünden yaralamıştır. Rüsümat baş kimyagerine işten el çektirildi Rüsumat — müfettişleri görülen lüzum üzerine Rüsumat kimyane- sini teftiş etmişlerdir. Yapılan teftişat neticesinde Rüsumat baş kimyageri Şehap beye işten el çektirilmiştir. Müfettişler tarafın- dan tahkikata devam edilmektedir. Münhâl hamallık kalmadı Şehremaneti iktisat müdüriyeti bir müddetten beri şehir içindeki iskeledeki diğerlerini | hamalları tanzim ve | münbâl hamallıklara tayin etmekle meşğüldü. Münhâl — hamallıkların hepsi doldurulmuştur. - Buna r: | men hâlâ hir çok kişiler hamallık | için emanete müracaat etmekte devam ediyorlar. Emanet şimdilik münhâl hamallık olmadığını iske- lelere tebliğ etmiştir. “V,, gecesi Rerşembe günü, — Kadıköyde Süreyya paşa tiyatrosunda ikinci “V. gecesi eğlencesi yapılacaktır. hemi yakit geçirten bu gecelerin ikincisi için güzel sürperizler mıstır. Belçikada İzmir kavunlarına rağbet Belçikadan İzmir ticaret odasına gelen bir mektupta İzmir kavun- larının Belçika piyasasında satıla- bilecegini bildirmektedir. -Belç- kadaki bu ticaretname İzmir sından ne mıktar kavun yetiştiğini de sormaktadır. Kadıköy halkine eğlenceli, nezih | hazırlan- | 26 Teşrinisani 19” Acaba nerede? İzmirde bir iskân memuru ortadan kayboldu İzmir iskân idaresi teffiz ve tetkik memurlarından Gemal efendi bir kaç gündenberi tegayı yüp etmiştir. Cemal efendinin ortadan kaybolmasına sebep, tef- fiz komisyonunun bir mübadil için tanzim ettiği cetveli kendi ken- dine tebdil etmiş olmasıdır. Mue maileyhin nerede olduğu belli de; Cemal efendinin İstan- bula geldiği tahmin ediliyor. * Denizlide küçük şeker fab- rikaları tesis edilecek — Deniz- linin civarında Çekoslovakyada | olduğu gibi küçük sistemde şeker fabrikaları tesisi için teşkilât ya- pılmaktadır. Tasfiyehaneye ihtiyaç olmadan doğrudan doğruya pan- cardan — şeker — istihsal edenler fabrikalara 3 - 4 bin liraya mal olmaktadır. Bunlar mahalli şeker ihtiyacını temin edecektir. * Mahmut Muh P. itirazretti. Seyrisefainin ikame ettiği dava neticesi divanı âli tarafından 20 | bin türk altını tediyesine mahküm olan Mahmut Muhtar paşa veki leri vasıtasile bir itirazname tak- dim ederek tashihi karar talı de bulunmuştur. Temyiz - birinci riyaseti divanı —âlinin vazifes bitiğini ve hali içtimada bulun- madığını nazarı dikkate alarak ona göre muamele yürütmüştür. & aa amiş — Ka evvel 15 te vilâyet umumi mec- lisi toplanacağı cihetle daireler yeni sene bütçelerinin tanzimine başlanmıştır. Bütçede muhasebei hususiye memur ve ilk mektep muallimlerinin maaşları da bare- me göre tanzim olunacaktır. Maarif bütçesi bitmek üzeredir; 3sene kıdemi olan muallimlere de yüzde on beş kadem zammı ya- pilacaktır. * Ne kadar vergi alındı ? — 929 bidayetinden teşrinievvel yesine kadar bütün Türkiyede 10760906lira müsakkafat, 8974846 lira kazanç, 928373 |ira arazi, 14653909 Hra vergisi tahakkukatı yapılmıştır. Bu tahakkukattan müsakkafattan yüzde onbeş, kazanç vergisinden yüzde otuz, arazi vergilerinden yüzde on dokuz ve sayım vergi- lerinden de yüzde28 maarif hissesi tahakkuk ettirilmek ve bu tahak« kukat diğer vergi tabakkukatı asliyesinden —hariç olmak üzre | 10172924 lira tutmaktadır. 25 Teşrinisani 1929 Alüme sis, İş bankanı Anadolu şimendiler! Tramvay şirketi Terken » Balya Çimente Tahvilât Anadolu Ofa 45 Anadolu IT Anadola U Tünel öj * Tramvay Elektrik |— Çek Fialları üzerine Lendra Paris Nüyerk — 2 Amaterdam | Solya Bükreş Tei Cenevre ada KUK 467811 () Kupon kesiktir.