26 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

İ cremal) Kundura yapar gibi şiür yazmak JOKOND ile Sİ-YA-U.. şair Nazım Hikmetin yeni neşret- manzum romanın ismidir. Hikmet — bundan / bir evel - Akşamda — çıkan verdiği cevapta: Nazım müddet “Şiirin başladığı yerde şuur susar Şuurun başladığı yerde şiir susar,dır. Halbuki ben şuursuz şiir olacagına kani degilim.. Ben profesiyonel bir vit ghııı, profesiyonel bir maran- Şuuru - ile yazı yazan | SA İLARAL bikyasalla. Demişti... Nazım Hikmet haki- katen son altı ay içinde kundura apar gibi şuurlu bir mesai ile Şalıştı Ve ortaya bir çok iş çıkar- dı. Lâkin bu şuurlu şür tezgâhın- dan çıkan ” kündüralar en. son moda Amerikan iskarpinleri kadar güzel, şık, zari Li İşte JOKOND ile Sİ-YA-U | dan bir parça: Gece yarısı Gevçe yarışı, Kim bilir tam bu anda: Hangi sarhoş öldürüyor karısını? Kim bilir tam bu anda; Hangi bortlak Bir şatonun Dehlizlerinde dolaşıyor ? bu Kim bilir ta; Hangi hirsiz Fn aşılaaz Bir duvarı aşıyor? Gece yarısı.. Gece yarısı, Kim bilir tam bu anda Bilirim ki her romanda Tn karanlık saat budür. Nazım Hikmet daima kendisine ve yazılarına realist çe; mek ister, Halbuki — sanatkârın hayatında olduğu gibi yazılarında da kuvvetli bir romantizim vardır. Kendi istediği kadar - realist ol- duğünü — iddia etsin, yukarıdal gece tasvirini hiç bir. romantik Şairi, romantik bir tarzda bu kadar — küvvetli — anlatmamıştır.. Ama Nazım Hikmette ki roman: dism şuurlu bir romantism. Vaka- ları, hadiseleri, dekoru koyu renk- ler, derin çizgilerle dev aynalarına aksettiren bir romantism.. Romanın güzelliğini anlatacağım yerde onun — güzelliğini aynen vermiş olmak için JOKOND dan gelişi güzel bir parça daha alıyorum.. şair bu parçasında bakınız Luvur müzesini ne bkarikulâde anlatıyor: İzmirde kuşpalazı İzmirde çocuklarda kuşpalazı Tasiahği başlamıştır. SÖŞ Füokre kadar mevzi olan bu hastalık iki gündenberi nazarıdikkati celbet- meğe başlamıştır. Kongreye davet Beylerbeyi - terbiyei - bedeniye yurdu kâtibi umumiliğinder 29/Y1/929 tarihine müsadif cu- ma günü saat 10,30 senelik kon- gre aktedeceğinden azayi asliyenin yevm ve saati mezkürda kulüpte hazır bulunmaları rica olunur. AKŞAM GAZETESİ 500 liralık Kiymetli eşya piyangosu kuponu 07 Bu baponu saklay Kooperatif Çarşanbaya açlll- yor kooperatin tasavvurları Bakkallar koperatifi bu ay so- nundan itibaren işe başlıyacaktır. Kooperatif - petrol tevziatı. için mükavele — yaptığı ” gibi rakı, makarna, —şeker. için de ayrı ayrı — mükaveleler — aktecektir . Koperatif büyük ellerden ucuz mal alarak bakkallara tevzi ede- cektir. Kooperatif rakı satışında buradaki - fabrikalarla uyuşama- mıştır. Rakı satışı için Trakya ve Bursadaki Türk fabrikalarile te- maslara başlamıştır. Kooperatif. bakkalların yüksek nakliye masrafları vermesine kar- şı da tedbirler ittihaz edecektir. Bunun için bir makliye şirketile anlaşılacak, mal kamyonlarla daha vcuz şeritle — bakkallara - tes- lim edilecektir. Bakkallar kooperatifinin küşat resmi çarşamba günü yapılacaktır. Maden kuyularında iki ölüm Geçenlerde Balya madeninde ölümle neticelenen iki feci kaza olmuş, İlyas çavuş isminde biri tahtelârz 250 metreden başına düşen 90 kilo sıkletinde bir kaya parçasının altında ezilerek - feci 'ndi namında diğer elektrikçi bir genç te firmlerin üzerindeki müteharrik vincin tami- rini yaptıktan sonra dar bir ka- pıdan geçerken başının üstündeki elektrik teline her nasılsa temas etmiş ve sarsıntıdan muvazenesini kaybederek aşağıya düşmüştür. Yusuf ef dört saat sonra kaldı- rıldığı maden hastanesinde vefat etmiştir. Nılıayet bulundu Radiyo teropi mütehassısı ay başında geliyor Cerrah paşa hastanesinde şeh- remaneti büyük masraflar yapa- rak bir rontken ve radyom daire- Si inşa ettirmişti. O zamandan beri şehremaneti bu müessese için Avrupadan bir müfehassıs ge- tirtmek istemiş fakaf şimdiye kadar yapılan bütün teşebbüsler netice- Siz kalmıştı. Bu yüzden rontken ve radyum — maüe: bir türlü açılamamıştı . Şehrimizin 'en büyük ihtiyaçlarından biri de mükemmel bir rontken mücssese- sine olan ihtiyaçtir. Halbuki bu müessese bir çok masraflar yapılarak inşa edildiği halde mütehassıs bulunmadığındna dolayı muattal bir halde kalmış- tır. Nihayet emanctin müteaddit müracaatları üzerine sihhıye vekâ- leti doktor. Bertelli isminde bir Mmütehassısla anlaşmıştır. Bu zat 1 kânunuevelde işe baş- lamak üzere yakında - şehrimize gelecektir. — Doktor Bertelliye emanet ayde 1000 lira ücret verecektir. Rontken ve radyom için bir mütehassis muavini ve asistan olmak üzere ayrıca $ ilik bir heyet kadrosu vardır. kadronun diğer memurları bir gün için tayin edilecekt Mücssese yalnız teşhis değil, te: vi de yapacaktır. Yunan emlâki Kiralarından mübadiller para almayacak nistan'ı terketmiş olan mübadil ve muhacirlerin Yunanlılar tara- fından idare edilen ve bedeli icarları gene Yunan hükümeti marifetile tahsil edilen icar bedel- ierl miktarı tespi Bu. süretle Yun: birakmış olanlar muhtel dele komisyonundaki Türk heyeti Murahhasası riyasetine müracaat edecekler ve tahsil olunan icar bedellerinin miktarını bildirecek- lerdir. Bu hususta Dahiliye vekâletin- den gelen emrin Lozan muahe- desinden sonra Yunanistanı terk- ederek anavatana gelen mübadil lere şümulü olup olmıyacağı hak- kında tereddüde düşen bir çok mübadiller vardır. Bu mes'ele et- drafında tahkıkat yaptık. Emrin mübadillere şümulü yok- tur. Yalnız Balkan barbinden sonra Yunanistandan Türkiyeye gelmiş olan emlâkin müterakim icar bedelleri Muhtelit mübadele komisyonundaki Türk heyeti mu- rahbasası riyasetine bildirilecektir. İzmirde bir cinayet Bıçakla kasığını yardı ve öldürdü. İzmirde Mezarlıkbaşında Dikili taşta Hüseyin kâhyanın kahve- sinin üst katında bir cinayet ika edilmiştir. Maktul, sabıkalılardan papelci Sakızlı Besim oğlu İbra- himdir. Cinayetin sebebi sarhoşluktur. Hüseyin — kâhyanın — kahvesinin kalabalık olmiyan üst katında papelciler toplanarak geç vakite kadar içmişlerdir. Bunlar sarhoş olunca kahveci çırağı Ali kendi- lerine artık gitmelerini — ihtar etmiştir. Bunun üzerine papelci İbrahim küfüre başlamış, kavga neticesinde Ali bıçakla İbrahimin | sol kasığını parçalamıştır İbrahi- min arkadaşı papelci ” Antalyalı İbrahim vak'adan - sonra kaçmış- tır, evvelâ k: ü zannedilmiş ise de bilâhara tah- kikat neticesinde çırak Alinin ka- til olduğu anlaşılmış ” ve kendisi Pazartes Perşembe ve Cumartesi Küçük ilânlarımızın neşrel ği günlerdir. Bu nüshalarda O sütuna lütfen göz gez- diriniz! Belki aradığınızı zahmetsizce bulabilirsiniz. İtfaiyenin islahı Makinelerin tecdidi ile işe başlanacak Şehremanetinin Viyanadan cel- betmek istediği mütehasas, bura- daki / itfaiyenin —ıslahından — vaz geçtikten sonra emanet itfaiye için ötedenberi tespit ettiği ısl, hati tatbik etmek için hazırlığı başlamıştır. Viyanalı mütehassısın bu vazifeyi kabul — etmekten istinkâfından — sonra diğer bir mütehassisin — celbedilip edilme- yecegi şehremini Muhiddin beyin Ankaradan — avdetinden — sonra kararlaştırılacaktır. - Mamafi bu hususta nasıl bir. karar. verilir verilsin — emanet — itfaiyeni islahına derhal başlayacal Şehremaneti her şeyden evel itfaiye gruplarında istimal edilen makinelerin tebdilile işe başlaya- caktır. İttaiyede kullanılan maki- neler 5 seneliktir. İtfaiyenin yangınlarda göstercek başlıca muvaffakıyet, yangınlara ateş tevessüi etmeden yetişmektir. Halbuki — şimdiki — makineler matlüp sürati haiz olmadıklarından yangınlara teehhürle gidiliyor . Emanet bunun için bütün maki ıslahi için Cemiyet belediye 100 bin lira tahsisat kabul etmişti. Bu tahsisat henüz sarfedilmemi; Emanet şifadi bu. tahsisatla itfaiyeyi Islaha karar vermi Cemiyeti belediyenin geçen devre azasından Hekimbaşı zade Muhid- din B. itfaiyenin ıslahı için bazı tekliflerde bulunmuş ve bu tek- lier 0 zaman kabul edilmişti. Bu tekliflerden başlıcası yangın- larda ateşlerden koruma elbisele- ki, hususi maskeyi havi bu elbiseleri giyen efrat en tehlikeli yerlere girebilirler. Ucuz petrol Zürra inhisara şikâyet telgrafları gönderiyorlar Zürraa ucuz petrol verilmemsi şikayeti mücip olmaktadır. Her gün zürraa ne zaman ucuz petrol | verileceğini petrol inhisar idare- inden soruyurlar. İnbisar idaresi yalnız Adanadan günde on on beş tane şikâyet telgrafı almaktadır. Bu telgrafla- rın ekserisinde yirmi otuz çiftçini imzası vardır. Telgrafların muhte- viyatı ayni şikâyeti ihtiva etmek- tedir. Bu şikâyetlerin hulâsası şudur : Evelce bilâ rüsum ucuz petrol alıyorduk. Şimdi 4 liraya tenekesi petrol alarak — traktörlerimizde kullanıyoruz. petrolu pahalı alm- amız İstihsal masrafını artıraca. ktır. Bu suretle Avrupadan gelen bububata rekabet edemiyeceğiz . çoklarimız — makinelerini kullanmaktan sarfnazar etmiştir.,, Petrol inhisar idaresi bu tel- grafları aynen İktisat vekâletine gönderecektir. Vekâlet züraa bilâ Tüsum petrol tey matname yapacaktı Yıldırım düşmüş Konyadan — şiddet da Cuma ovası nahi, Alâcddin beyin evine yıldırım düşmüş ve mumaileyhin bir halısı BEK 500 liralık kıymetli 7 Teşrinisani 1929 tarihli bilmecemiz UNKAPANI Ka A, lapan, kan, kanun, kupa, apı Doğru — halledenler — arasında kur'a çekilerek, İzmirde tüccar Hayri bey oğlu Nuri B. 1 indi, Kadıköy-Moda Bissan Şükrü Kaya H. 2 inci gelmişlerdir. Kitap kazananlar 1« Balizesirde Harı İl Bey mek, No, isfettin Bi 2 » İzmirde Karşıyala 'emhariyet mek. 248 Bacide H, 8a Deniz harp mek, Mühiddin. Salih B., 4.- Betekto Son Jozef mek. Belma H, 5- Ankarıda Yenişehirde Mimar Kemar leddin mek, 142 Naci Vasfi B 6 « Sn Pluşeri Pransiz kaz lisesinden Muzafter Melin 458 Şakkr B Bölet. koz İleesinden Prr anel I, 9 Ankara Maliye vekâletinde Tinkek müşavir müavisi Hsmndi. beyin Şüktan M 10 İst kiz Katünden 6 Sabahal Badık H Şekerleme kazananlar : 1 - Aksaray Hilüllahmar. hastahakıcı mektebi başhemşiresi Fatma Abdırrrabı- man H, 12 « Taksim Valdeçeşmesi No, 'e Anjıl Kavafyan, 18 « Kadıköy Bakızağacı Şekerci Bakkal ak. 91 A, Mükerrem T 14 » 01 Kemal Baçil B, st. Erkek İlsesinden 15 - Arnavaiköy caddesi TİL Sen Jozef mek. Mlle Roza Kamburyan, 16 » Şişli İŞafak Sok. 67 (Dame do sion) maktebiaden Melda Cevdet Ha 17 » Koca, Müstafa Paşa Çoşmü sok. No, 4 Falk B ü - Tokatliyan ölelinde Mele Adrine H Kakmaciyan, 19 - Bezazyan, lisosindei olar Papazyan e 'a caddesinde 40 T. Tevfik , yöğln Yesayan mek. NÖ SI7 Armenahi Basmaciyan, 22 » İst. Festanesi irtihat mevrude memürların- den Viktorya Parda IL, 23 - Böyoğlun- da Poloaya ok. £9 Jalide Kemal H, 24 - Ankarada divanımulasabat mura, kiplerinden Ceti beşim oğlu Fordi B 25 « Trenköyde Furun sok. Zülâl Şevld H, 25 « İt F N, 27 « Sen Benuva mek. 268/ Mehimer Ziya B 280 İst Brkek İsessinden 159 Satt Bekir B 29 « Hahcağlu A, lisesinden 2660 Abr Tet Enver D, 30 - Patihte Fot 8. Veyin oğlu Sermet P. Bu bilmecemizi (F.F. ) imzalı bir karimiz manzum olarak hallet- miştir. çok güzel bulduğumuz bu bilmece hallini ayenen neşredi- yoruz : Semti marufa deriz Unkapanı Kurarız fareye kapanı Ünde cevher mi azalmış bilmem Hepte ensemde çikar kançıbanı Şimdi kanunu tabiat cart Kupa alsın sporun kahramanı Kapıyı pekce kapatmak lâzim Ilırsızin çokca girenle çıkanı ser Kazanan karilerimizin (Her gün öğleden sonra ) hediyelerini matbaamızdan — aldırmaları riea 'YASI adresi yanızl yazmayı unutma- Foşa tütünleri Foça tütünlerinde hastalık ba göstermi Hastalığın — tetkil için bir mütehassısın gönderilmesi İDAREHANE — acımuzluk sokağı Telgraf adreslı “Akşam, letanbul, Telefon : yam İşleri. İçim lt 1606 Telelen : İdare İşleri İçim çe M Gönderünn yazlar, aedibi ABONE ÜCRETLERI Türkiye içini Seneliği 1700, ala aykığı 90), Gç aylığı S00 kuruş, Eenebi emleketler için : Seneliği 30807 olt aylığı 1680; Üç ağlığı 800 kuruştur. ada elllmee Cusetemli Tüzlerder mev'ire kabul manez