November 28, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

November 28, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Darilf lfünunda Fakülte müderrisleri başka bir iş yapamıyacaklar Darülfünunda yapılacak ıslahat için hazırlanmakta olan proje bitmek üzeredir. Proje kat'i ola- rak babul edildikten sonra Hukuk fakültesi müderrisleri mahkeme- lerde dava vekilliği yapamıyacaktır. Gerek hukuk ve gerek Tip fakülteleri asli müderrislerinin ha- riçte yalmız konsultasyonlarda fi- kirlerinden istifade edilmesi mu- vafık görülmüştür. Bittabi. bu suretle ilmi mesaisi artacak olan asli müderrislerin maaşları 450 lira , münhasıran darülfünunda çalışmak mecburi yetinde olan müderris muavinle- Finin maaşları 150 İira olarak tespit edilmiştir. Kürsüsüz olan mütemmim ders muallimleri müsait zamanlarda hariçte mesleklerinin şerefini ihlâl etmiyecek işlerle meşgul olmakta serbesttirler. Bunların maaşları 200 lira olması muhtemeldir. Bazı şirketlerde çalışan müder- ris Aynizade Tahsin, Ebül'ulâ, Zühtü beylerle Osmanlı bankası idare meclisi azasıdan Fazıl, muhtelit hakem mahkemelerinde ürk hakemi olan müderris Hacı Adil ve Memduh beylerin son vaziyet üzerine hariçteki vazife- lerini terketmeğe davet edilecek- leri söylenmektedir. Maarif emini Muzaffer beyin de, memuriyetle müderrislikten bi tercih etmesi lâzım geleceği de da- rülfünunda çıkan rivayetler arasın- dadır. Talim ve terbiye heyeti reisi Mehmet Emin beye darülfünun- l devam etmedi müstafa addedileceği bildirilmiştir. Tıp fakültesinde lüzumundan Tazla - olan müderrisliklerin kaldırılması mutasavverdir. Bu meyanda fizyoloji — müderrisliğinden — bi Bakteriyoloji ile tevhidi mukırıer ve hıfzıssıha müderrisliği, T marazi müderrisliklerinden birinin lağvi cihetine gidilmesi mevzuu bahistir. Şimdi ayrı kürsü halinde olup ta emrazı dahiliye ve hariciye ile Aalâkadar olan derslerin de müder- rislikleri kaldırılarak bunlara mer- but birer şube muallimliği hal ifrağ edilmesi muhtemeldir. Seri- riyatı nisaiye ile velâdiyenin tev- hidi de tekarrür etmi; 10 takım elbise Sabıkalı Mehmetle meçhul bir refiki dün gece Arap camiinde terzi İstavrinin dükkânına girerek 10 takım elbise çalıp firar etmiş- lerdir. Bir camcı yaralandı Seyyar camcı Davit Pangaltıda bakkal Lambonun dükkânındaki kırık camları yaparken merdiven- Kumaş çalarken.. Sabıkalı Vahanla Mavri dün İstikll caddesinde 124 numaralı spor mağazasına girerek 2 parça kumaş çalarken yakalanmışlardır. ediyor. maz. Fi'liyata geçmeli. En iyi usul, istihlâk mektir: koyun kesse 90 kuruşluk eti 40 kuruşa yiçte de ayni ucuzluğu temin mümkündür. Azıcık uyanıklık bu işi başarmağa kâfidir. Pahalılıktan her kes şikâyet 3 milyon lira | Anadolu - Bağdat hattının bir senelik temettüü Ankara, 27 (Hususi ) — Ana- dolu - Bagdat — demiryolları — ve Haydarpaşa liman ve rıhtım ida- yesinin ” 1925- 1341 mali - senesi hesabı kat'i raporuna âit kanün kabul edilmiştir. Bu kanuna zaran idarenin mezkür seneye umumi — varidatı (8,326,970) 89 kuruştur. K ğ İdarenin o seneye ait umumi masrafı da 5,314,471 SI ku- Tuştur. İdarenin © sene zarfındaki umumi varidatının 2,939,935 lira 45 kuruşunu yolcu varidatı,39003 lira 38 kuruşunu Derince limanı varidatı, (450,853) lira 89 koaru- unu da Haydarpaşa İiman ve îıhlım vari a lrr':k'il etmektedir. t lira Jandarma tayinleri Ankara 27 (Hususi) — Rize vi jandarma kumandanı bin- başı Osman Zeki beyin jandarma zabit mektebi muallimi binbaşı Ziya beyin Ankara jandarma kıt- ikinci muavinliğine tayinleri iktiran etmiştir. Kaymakamlar B A Gd e Bi üçiliyor Ankara 27 (Hususi) — Dahili- ye vekilliğinin gösterdiği lüzum dâyele civar — vilâyetlere Tn (O kaza kaymakamlarının — bir ay müddetle Ankaraya gelerek mes- leki bir kurs görmeleri - takarrür etmiştir. Haber alındığına göre bu kursa şimdilik Ankaraya en yakın bulu- man bir kaç vilâyet kaza Kayma- kamlarile Ankara kazaları kayma- kamları iştirak edecek ve bilâhara lüzum görülürse kursa diger vilâ- yetlerden de kaymakamlar davet olunacaktır. Kursun bu ayın nihayetine ka- dar açılacağı düşünülmektedir. Ruvankare tamamile iyileşti Paris, 26 (A.A.) — M. Puvan- karenin sıhhi vaziyeti hakkında' neşredilen son raporda kendisinin tamamile — iyileşmiş olduğu ve i faal hayatına devam ede- ameliyat icrasına lüzum gösteren hastalığım bundan böyle hiç bir ihtilâta sebep olmayacağı bildirilmektedir. |Mareşal Hindenburg hasta değil Berlin, 27 ( A. A.) — Gayri resmi mahafilde temin edildiğine göre, reisicumhur. Hindenburgun sıhhi vaziyeti endişeyi mucip bazı haberler hilâfina olarak gayet | memnuniyetçahş bir haldedir. Fakat, mücadele lâfla ol- kooperatifleri teşkil et- Üç beş aile birleşse bir yiyebilirler. Diğer hava- üzerine Ankara vilâyetile bu vi- | iyi | vekilliği tarafından tetkik- e l Telefon haberleri Gülhane hastanesi Ankaraya nakledilecek Ankara, 27 (Telefon) — Müdas faai milliye vekâleti civarında büyük bir askeri hastane yapılarak Gülhane hastanesi oraya nakle- dilecektir. Yeni hastanenin proje- leri hazırlanmıştır. Yeni nümüne hastahanesi bi- nası gelecek sene bitecektir. Bina 200 yataklı olacak , tesisatile beraber 2 milyon Jlira sarfedile- cektir. Bina bir cepheden 6 katlı, diğer cephepe 4 katlı olacaktır. Bereket senesi Ankara 27 (Telefon ) — Mem- leketin her tarafında çifçiler ha- vaların müsaadekârlığından isti- fade ederek — kudretlerinin son haddine kadar — tohumu to:rzğa attılar. Bu seneki zeriyat saha itibarile geçen seneden faz- ladır. Zürraa tohumluk için azami miktarda ikrazatta bulunuldu. Sonbahar zeriyatı için tohum olmak üzere yapılan ikrazat bir milyon liradır. Nakten ikrazat 4 milyon liraya yaklaşmıştır. Bankanın Eylül nihayetine ka- dar zürraa ikrazatı 27 milyon | lira iken, teşrinisani ortasına kadar bu miktar 31 buçuk mil- yon liraya çıktı. Havalar müsait giderse gelecek sene bereket senesi olacaktır. İş ve maadin kanunları Ankaya 27 (Telefon) — İş we | maadin kanun lâyihaları | tetkikatın daha bir ay süreceği anlaşılıyor. Bundan sonra iş ka- nunu lâyihası heyeti vekileye gön- derilecktir. Ziraat enstitüleri Ankara 27 ( Telefon)— Ziraat itülerinin inşaatı ilerlemiştir. İktisat vekâleti gelecek sene enstitülerde tedrisata başlamak üzere tertibat alıyor. İki sıhhiye müdürü Ankara, 27 (Hüsusi) —Niğde vi- lâyeti sıhhiye müdürü Dr. Osman Münür ve Yozgat vilâyeti sıhhiye müdürü Dr, Faik beyler başka bir memuriyete tayin edildikle- rinden sıhhiye ve içtimai muave- 'net vekâletince müstafa adde: miş ve keyfiyet tasdiki âliye iktiran etmiştir. Adliye tayinleri Ankara, 26 (Hususi) — Ankara müddei umumi — muavinlerinden İsmail Zeki B. münhal bulunan Maraş vilâyeti asliye mahkemesi riyasetine ve İsmail Zeki beyin | yerine de Ödemiş kazası müddei umumisi " Kenan beyin tayinleri Adliye vekilliğince tensip kılm- mıştır. Yaman kadın! Sandalyayı kapınca bir erkeğin başını yaraladı! Dün Beyoğlunda Hendekte ga- p bir vaka olmuştur. Hoca Âli mahallesinde oturan Hamiyet ha- nım; Hüseyin Sabri efendi ismin- de bir şahsla kavgaya tutuşmuş, uzün - bir. lisan — münazaasından sonra eline geçirdiği sandalyayı adamın kafasına savurmuştur. Sandalya, Hüseyin Sabri efen- diyi — yüzünden yaralamıştır. Bu kabadayı hanım hakkında tahki- kat yapılmaktadır. —Zöndemmizek < Çinde harp Çinliler Rus kuvvetleri önünde geri cekılıyorlar Londra 26 (A.A) — Şimali Çindeki salâhiyettar İngiliz ma- hi Çinliler Mançurideki ileri hareketi önünde geri çekil- mekte devam eylemektedir. Hay- lar tahliye edilmiştir. Dahili harbe gelince, Çin hü- kümetinin “ Kuominchun , kuv- vetlerinin Nankin ordusu tarafın- dan kat'i bir mağlübiyete uğra- Ruslarıı | tılmasının bir gün meselesi olduğu | zannıda — bulunduğu — teeyyüt ediyor. Cenubi Çinde Kwangsi kuvvet- leri “Wu- chou,, üzerine doğru ilerlemekte- ğ ları dan tahliye edilmiş olan Wuchow, cihetine abluka vazedilmiş oldu- gunu ilân etmişlerdir. İngiliz tebaasının himayesini temin için lâzimgelen — tedbirler alınmıştır. Avrupada tahsil Yeniden bir çok talebe Avrupaya gönderiliyor Ankara 27 (Husu: yekâleti — tarafından — Maarif Avrapaya alebe musabaka ile intihap edilmiştir. Bunlardan başka maarif vel liği tarafından nafıa vekilliği he- sabma iki lise mezunu efendi na- fıka işleri tahsili için ve keza mühendis mektebi mezunlarından üç efendi ve Ereğli kömür şirketi hesabına - bik. efendi. Avrupaya gönderileceklerdi Bunlardan mühendis mektebi mezunüu olarak - Avrupaya gide- cek olan üç efendi ikmali tahsil edip memleketimize avdetlerinde mühendis muallim muavini olarak istihdam edilecektir. Bu efendiler pılmakta olan muamele de ikmal edilmek üzeredir. Elmas satışı durdu Amisterdam 26 ( A.A.) — Ek- mas sanayünde işsizlik büyük nisbette artmış olduğunan, elmas fabrikaları sahipleri fabrikalarını K. Evelin yedisinden yirmi bi- Bu tedbir neticesinde mişlerdir yi açıkta kalacaktır 12 bin Hüseyin ismindeki hırsız yakalandı Evelki gece Kapalı bir hırsızlık vakası olmuş ve ka- palı bir dükkân gizlice soyulmuştur Kasası soyulan bu dükkân Fes- çiler caddesinde Molla Ömer zade Mehmet efendinin dükkânıdır. Gece çarşıda saklanmağa mu- vaffak olan hırsızlar bu. dükki nin üst camını merdiven day: Mechul / hırsızlar dükkân eşye sından biç bir şey çalmamışlar ve kasada buldukları 100 lirayı aşırmışlardır. Hadiseden haberdar olan zabıta tahkikata başlamış ve Hüseyin isminde birini tevkif edilmiştir. in aldığı son haberlere göre, | “Kwangtung,, ordusu tarafın- | Kantondaki tahliye memur- | nçhrinin munsap © rine kadar kapamağa karar ver- | Çarşıda hırsızlık : | çarşıda rak kırmışlar ve içeri girmişlerdir. S aylık mesele Seyfi beyin evindeki hırsızlık vakası Tütün umümi müdü Seyfi beyin evine hırsız girerek | bir çok eşya ve mücevherat çalın- dığını bir refikimiz yazıyordu. Bu haber üzerine tahkikat yap- tık, tahkikatımız neticesinde eski wbır vakanın yeni diye karilere sonulduğunu anladık. Seyfi beyin evine tamam beş ay evel hırsız girmiştir. | Bu sabah kendisile “görüşen bir — muharririmize — Seyfi bey demiştir. ki: | —Sayevvel, geçen haziranda bir | cuma akşamı evime hırsız girmiş, öteberi almıştı. O zaman zabıta | geldi, tahkikat yaptı, fakat şi | kadar bu eşya bulunamadı. Çalı: | nan eşya Londrada iken 7-8 ster- line aldığım bir golt tabancası 14 a kiymetinde bir gümüş ta- baka, 3 çift kadın çorabı, | mamül bir sigara çakmağı kaim pederinin düğün hediyesi bir altın kalem, / İstanbul —mebusu — Suat beyin Londradan getirip hediye V ettiği bir altın ağızlık, bir istiklâl madalyası. İşte bunlar. Hepsi 200-250 lira kiymetinde bir şey yazılanları okuyuncâ kendimi ku- | yumcu dükkânında zannediyorum. Bunları bulsam hırsızdan evvel ben alırdım. Belki açıkta kab dığım zaman yarama mçrhem olurdu!., Dedikodulu bir mesele Übzç tarikı birinci öilimde | hazırlamakta Şşahsi menfeat ve emeller takip ettikleri iddia olun- BER — Bundan Jıaşk.:ı bu eserede Le nin ile Troçkimn Bölşevik inkılâbı yapmak için 1917 senesinde Al- manyadan geçerken - Alman kar ryargâhi umumisile teşriki mesai ettikleri iddia olunmuştur. Troçki, 1917 senesinde Bolşe- vik rücsasının Almanyadan geçerket Alman karargâhı umumisile ne gibi münasebatta - bulundukları - hak- kında — şehaketlerine — müracaat olunmak üzere Ceneral Luden- dorfu ve diğer meşahiri mahke- me huzuruna davet etmek t: vurundadı Çaldılar, fakat yakalandılar Ahmet ve Mustafa isminde 2 sabıkalı Topanede Mithat ef. minde bir zatın saatini yanke: cilik suretile çalmışlar, derdest edilmişlerdi Anadoku şimendiferi Tramvay şirketi j-sa |O snse |- |— tas, Za | | Viyana Zias MAT Yanlarında sakik — İşareti elan Tramvay Blekteik 10d7, ne, | 466250 yasas Londea Parie Nüyorkk Amsterdam Sefya Bükreş Roma Cenevre Berlin x8 19475 sanIS Çek Fiatları Grerine yakumlar muamele görmeyen eaki fiyetleri gösterir. Ü Kupon kesiktir. İ | |