28 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

28 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

"1böt müsahabde htiyarlık hastalığı Damar hastalığını 'daha doğru bir tabirle “ İhtiyarlık hastalığı son zamanlarda bilmiyen kalmadı. Tasallübü şerain ( Arteriosclerose) denilen ihtiyarlık hastalığı ( imtikal edici, alkol tütün ve busu- sile et ve saire gibi hayvandan alınan gıdai / mevattan, harici ve dahili zehirlerden - hasıl olan bir hastalıktır... “Damar hastalığı, namile ya- dedilen bu - hastalık - damarların tasallübü türkçesi kireçleşmesi Bu bastalıkta kan - damarlarının içine kireç gibi bir madde top- lanarak — damarların daraltır. Bu tasallüp ya bütün damar- ları istilâ ederek “umumi,, yahutta bazı azanınkine “mevzil, olür. Damar hastı fiyat verem hastalığının verdiği vefiyala müsavidir. Bu hastalık bizde — başka — memleketlerden daha azdır. Sebebi de yemekleri- mizin tarndır. Bizi miz çok tazedir. değildir. Konserve - etlerin , bin türlü sucukların , pek çok eski irlerin bizde Âvrupa kadar itibarları yoktur. Bir Ayrupalının, bir yemekte (et, tavuk,balık, yumurta) yediğini görürsünüz. — Halbuki biz. balık yediğimiz yemeklerde et yemeyiz. Bu tarm tagaddinin damar baslalığında çok büyük tesiri vardır. Meselâ bizim az zehir birakan sebze ve hamur yemek- lerine, sütlü yemeklere muhabbe- timiz daha fazladı Kan damarları tasallüp edince kan tazyikı yükslir. Damar hes- talığında haslanın duyduğu rahat- sazlıkların çoğu, en ehemmiyet- Hleri kan tazyikinın artmasından mütevellittir. Bu kan tazyikını yükselten se- bep damarların alâstikiyetinin bo- zulmasile beraber, en mühimi, vüçutta hasıl olan veya- hariçten giren — zehirlerin ( alkol, kahve ve gıdai zehirler...) tesi- File olan bir tesemmümdür.. Uzun zaman kabız çekenler bir 'nevi daimi tesemmüm 'altındadır- lar. Senelerce süren bu tesemmüm ve kabız kanın daima zehirle dolu olması ileride bir tasallübü şeraine güzel bir amili müessir olabilir.. Kan tazyikının pek fazla yük- A LR sademeye — maruz — birakabilir. Elimizde bu kan tazyikım ölçecek vessit vardır. Bununla beraber hastalar ona göre bir yol takip ettirerek has- izların bayatlarım tahtı emniyete alabiliriz. Bununla beraber bütün £ sallübü şerain vakalarının taz- yikı demin yükselmesile müterafık olmadığını düşünmelidir. Damar hastalığında kan tazyilı düşmüş vakalarda, vardır. Keza fazla miktarda et ve etli yemekler, sucuk, pastırma, kon- serveler, eski peynirler.. V. S, gibi şeyleri itidal dairesinden fazla yiyenler bir tesemmüm al- tında kalırlar. İşte ileride bu (tesemmümü gidai) de tasallübü eraini yapabilir. Bunda ahi siyenin büyük tesiri vardır.. Herkesin - tahammül - derecesi bir değildir. Meselâ kırk senedir algara içtiği halde damar bast lığına düçar olmamış gördüğümüz gibi dört - beş sene algara içmekle nikotinin müthiş tesiratına maruz kalmış zavalhlar görüyoruz... Alkoled böyledir Damar hastalığı yani vaktinden evel ihtiyarlamak mutlak dahi'i ve harici bir tesemmüm neticesi- dir.. y Harici zehirlerden ea mühimmi AA T A — — — CEER 6 0 n SS hastalar inhisar ederek | (- 'nin- verdiği ves | Aljaş B 28 Te yi 1929 20 gün müddetle havada kalan tayyare A'lahtan emir almış HaT Ki GA onyada bir köy kuturlarım |Ç Geçende Amerikada iki tayyareci en uzun müddet havada kalmak rekarunu kırmak için uçmuşlar ve 20 gün mütemadiyen havada dolaşmışlardı. Tayyare bu kadar uzun müddet için lâzım gelen benzini bir- den alamıyacağından benzin azaldıkça işaretle haber vermiş ve yerden depo tayyaresi havalanarak büyük bir boru ile, bir çok defalar küçük tayyareye benzin vermiştir. Yukardaki resim bu ameliyatı gösteriyor. Benzin alırken İki tayyare ayni süratle uçmuşlardır. Yuka- mıdan uzatılan lastik boru aşağıdaki tayyarenin deposuna yerleştirildikten sonra benzin verilmiştir. Bu ameliyat zannedildiğinden daha kolay olmuştur. Yakında Amerikada yeni bir tayyare uçarak bu rekoru kırmağa çalışacaktır. Fransada cinayet işleyen ve kürek cezasma mahküm edilen kimseler Güyana gönderilir, mahkümiyet müddetlerini orada geçirirler. Her sene mahkümlar teşrinisanide Güyana gönderilir. Kürek mahkümu © zamana kadar fransız hapisanelerinden bizinde mahbus bulunur. Teşrinievelde mahkümlar bir merkezde (alkol) ve (tütün) hk yaş hastalığıdı hemen görülmez gibidir.. u sıhhat ve sağlamlığı muhafaza ediyorlar. Sonra kırk yaşındaki- lere tesadüf ediyoruz ki bu yaşta astalığın verdiği en çok iztirap çarpıntı, nefes darlığı, baş | dönmesi, vakit vakit yüzlerine ve imamının yaptıkları!... Detine çıkacak diye Bir kaç gün evel Konyanın İnevi nahiyesine tabi Karabağ köyünde akln almıyacağı bir hadise olmuş, Konyada tica- | retle meşgül / Karabağlı acem zade Murat efendinin mezkür köydeki evi köylülerin bir kısmı tarafından zorla kedmedilmiştir. Vaka şu suretle cereyan etmişti Bu köyün imamı olan hoca Hacı İshak ismindeki biri köylü- lerden bir kısım cahilleri bir takım hurafelerle kendisine bendetmştir. Nihayet bir kaç gün evel başı- na topladığı köylülere Allahm kendisine — Murat — efendinin evinin yıkılmasım emrelüi- ğini söylemiş ve onları evin hed- mine teşvik etmiştir. Bu yobazın sözüne inanan cahil, saf köylüler yaptıkları işin fenalğım hesap etmiyerek kazma ve haltalarla evi yıkmıya başlamışlar serseri yobaz da evin yıkılmasınt nezaret et- miştir. Hattâ evi yıkanlardan iki köy- lünün gönülsüz surette çalıştık- larımı gören imam bunları aşağıya attırmış, birisinin kaburga 'kemiği karılmıştır. Hadise İnevinden haber alınır alınmaz — Cihanbeyli kaymakam vekili miktarı kâfi jandama ile Karabağa , İsbak'ı ve ken- disine uyanları derdestle İnevine İmiştir. Hadise Konya 'vilâyetine akse- dince vali İzzet bey Perşenbe günü İnvine giderek hadisenin mahiyetini. tetkik etmiştir. Merkum İshek ve hempaları Koğğüyi ŞemmRişErİE” Yüpilla tahkikata razaran ev güya bir definenin bulunduğu yeri göste- ven bir kâğıtı Bulmak için yıbıl- miş, bü kâğıt yıkılan evin teme- linde irtliş, Hadise ile alükadar bulunan maznunlardan — kairk eli kişi daha derdesle Konyaya getirilmiş- Bu süretle yakalananlar alt- mışı bulmuştur. Soygnnculuk Kilis yolunda iki otomo- bil soydular Geçen çarçamba günü akşam üzeri Kilisten Gazi Antepe git- mekte ve Gazi Antepten Kilise gelmekte olan iki etomobil; Bala- ban yazısı nam mahalde eşkiya kaarruzuna uğramış, her iki oto- mobilde bulman yolcular kâmilen soyularak külliyetli paraları gasp- olunmuştur. Yaklmm men ue bildak Kiliı belediye reisi İslâm beyin de mevcudu alındıktan sonra maruf bir zat olmasına binaen! haydutlar tabancasını kendisine iade etmiş. lerdir. Hadiseden sonra gidecekleri yer- lere yetişen yolcuların ihbarları rine G. Antep ile Kilisten eş- kıyanın takip ve derdestleri için kâfi kuvvet sevkolunmuştur. Naki bey Ankaradan geldi Ticaret işleri umum —müdürü Naki B. dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Mumaileyh dün Ticaret müdüriyetini Ticaret odasını ziya- riya kırkından sonra - görülür., © halde kırkından sonra bir dok- tor tavsiyesile büyüyenin hal ve vaziyeti müsait ise (az et yemek) sigarayı bir haddi itidalde içmek alkol almamakla koruyan bir te- davi yapılabilir. başlarına ateş Çıkması, ellerde, ayaklarda uyuşmak.. V.S- gibi ballerdir. İnşani vaktinden evvel ihtiyarlatan damar - hastalığıdır. Bu bir yaş meselesi dej Seksen yaşında insanlar görü- kırk yaşındaki yoruz bünyeleri yüz yaşındakilereden daha ihtiyar- dırlar. Hülâsa, yaşımız ilerleyince damanr hastalığından - korkmaya hakkımız vardır bundan doktoru- nuzun tavsiyelerile kendinizi mu- hafazaya çalışınız. Dr Ekrem Emin | | | | toplanır ve hususi bir vapurla Güyana sevkedilirler. Resmimiz bu gene sevkedilen mahkümları, vapura vet etmiştir. Naki key şehrimize Rusyaya yapılacak ihracat işi için gelmiş- tir. Nakı bey Sanayi ve maadin bankasında da bu mesele hel:nda banka müdürü Sadeddin be;.- de görüşmüştür.