28 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

| — Şukrur Beye Te ni 1929 AKŞAMDAN AKŞAMA Kalabalığa karşı tedabir Akşam üzerleri, bilhassa cumaları, Beyoğlun'dan — geçtiğiniz — olu- yordur. Pardon! Geçtiğiniz değil, geçemediğiniz demeliyim. Çünki burası, kalabalık yüzünden, cid- den geçilmiyecek bir hal almak- tadır. | Paris'in merkez caddeleri de son günlerde aynı ” halde Le Journal'in fıkracısı — Clement Vantel şu tedbirleri tavsiye ed “Ağzımız — alışmıştır ; - diyor. - birine”randevu verecek miyiz, ek- geriya; “Aşam üstü fil hanede yahut birahanede buluşa- hmi, deriz. Haydi, iş güç sahibi olup da ancak geç vakit serbest kalan — kimselerin — randevularını akşam üzerleri vermelerini tabi bulalım. Fakat, şehrimiz sekene- inin büyük bir kısmı işsiz güç- süzlerdir. Bunlar kendi araların- da, faraza, sabahliyin erkenden buluşsalar, görüşseler, eğlenseler de akşamları sokakları kalabalık etmeseler daha muvafik - değil mi? Sonra — dahası da var, — ne- den bütün fabrikaların ve mües- seselerin — iş — vakitlerini — aynı zamana fesadüf et filânca saatten falanca saate k: dar memür ve amelesini içerde tutarkeh öteki, © sıralarda pay- dos etsin, — Madem şehirde, ke- safeti, mekân içinde seyrekleştire- miyoruz; zaman içinde seyrekleş- tirelim. , Beyoğlu'nda —murür ve uburü temin için, bu usulün İstanbul'da da tatbikini teklif ederim. (Vâ - Nâ) İtızar ve tashih Dünkü nüshamızda Dr, İhsan ir cümlede ters mana veren bir tertip yanlışlığı olmuştur; doğ- rusu: “Demek ki, cicibebeğiniz, büyük adamların ruhiyatını tedkik ediyor,, dur. İtizarla tashih ederim. (V-N) Hizmetçi mektebi Emanetin şimdilik böyle bir tasavvuru yok Bir refikimiz, şehrimizde - bir hizmetçi ve ahçı bulranı olduğunu yazarken emanet muavinlerinden Şerif beyin Hizmetçi mektebin- den vaz geçtik. Hele şu zabıtai belediye mektebini doğru durust idare edelim de..., yolunda beya- natını yazıyordu. Zabıtai belediye | mektebi bir seneden beri kapan- | dığı için bir if beye müracaat etmiştir. Şerif B. muharririmize: — Ben hizmetçiler için mektep mak meselesi bugünün mese- lesi değildir dedim, zabıtai bele- diye mektebi yokki bundan bahs- edeyim , demiştir. - Hizmetçiler için bazırlanan talimatname encü- mene tevdi edilmiştir. Ancak talimatnamenin bir an evel | zakere edilebilmesi için Şerif ve iktisat müdürü Kemal Ömer bey- | ler birlikte tetkik ediyorlar. Bu talimatnamede mektep açılmasına | dair hiç bir kayt yoktur. | AKŞAM GAZETESİ SO0 liralık Kiymetli eşya piyangosu kupsan 8P Bu kupon! Neden kopuyor? Tramvay telleri hakkında yapılan tetkikat Geçen gün köprü üzerinde kopan tramvay telleri hakkında şehremaneti fen heyeti tetkikatım ikmâl etmiştir. Tramvay tellerinin kopma ha- disesi şimdiye kadar en ziyade köprü üzerinde vukua gelmil Emanet heyeti fenniyesinin tetki- kı göre — köprünün — açılıp kapanan — kismi, — dübalar - sab lanınca iki — parça — birbirinden ayrılacak derecede hareket edi- yor. Bu hareket esnasında geçen tramvayın arşesi tellerin merbut bulunduğu demiri mütemadi su- rette zedeliyor. Arşenin bu tazyikile iki par- çadan ibaret olan demir yorulu- yor ve nihayet tek bir darbe ile kırılıyor. Geçen günkü topma ha- de bu demir parçasının kopmasından gelmiştir. Şehrem: neti bir daha tel kopmamasına meydan vermemek üzere tellerin bağlandığı bu demirin bir parça olması için tramvay şirketine tebliğat yapılmıştır. Yat klubün Yalova şubesi Yat klubü bu yaz Yalovada bir şube açacaktır. Yat klubü bundan bir ay evel de Taksim de bir şube açmıştır. disesi Ticaret odaları verdiğim cerapla : —İjgaedilecek odaların muamelâtı ne olacak? İstanbul — ticaret — müdüriye mıntıkasında 7 ticaret “odasının ilga edileceğinden bahsetmiştik. Bunlardan şimdilik lağvı mukar- rer olan odalar şunlardır. Şarköy, Mürefte, Maalkara bu odaların müamelâtı Tekirdağ ti- caret odasına — devrolunacaktır. Çatalca - ticaret odasıda lağve- dilerek muamelatı İstanbul ticaret odasma devrolunacaktır. Hayrebulu, Vize odalarınin mu- amelâtı da Lüleburgaza devrei lecektir. Karamürsele Kesendre adaları İzmit adasına tabiolacak- tır. Ereğli, Devrek adaları da lâğvedilecek, muamelâtı zongub dak odasına devredilecektir. Bundan başka Lâpseki, Zafran- bolu odaları da ilga edilecektir. Artık bira Birahaneler esaslı surette teftiş edilecek Bütün teftişlere rağmen halâ | bir çok birahanelerde müşteriye artık bira verildiği anlaşılmıştır. Bira bardaklarından taşan birala- rın diğer bir kap içinde birikmesi bu. bira tekrar artıklarının - müşteriye verildiğine delil telekki | ediliyor. Zabıtar belediye bir kap içiâde bira — biriktirerek satan Beyoğlunda ve Galatada 10 kadar birahane — hakkına ceza zabti tanzim etmişlerdir. Bu birahaneler tecziye edilecektir. Artık bira, meze satan, bira- hanelerini temiz tutmayanlar na- zarı dikkati celbedecek kadar çoğalmıştır. Emanet, birahaneler hakkında devamlı - teftişat yapa- caktır. Sahife 3 Köprü gişeleri Gelecek haftadan itibaren inşaata başlanıyor Uzun müddetten beri — ahşap ve muvakkat bir baraka halinde bulunan köprü memur köşklerinin Önümüzdeki hafta içinde köşkle- rin inşasına başlanacaktır. Köşklerin sağlam zemin üzerine inşa edilmesi için bir - müddet hafriyat yapılmış, sağlam tabaka bulmak- için uğraşılmış, kazıklar rekzedilmiştir. Şimdi bu zemin izerine köşkler inşa edilecektir. Yeni köşkler, altı köşeli, xa iki katlı ve eski köşklerdi a yüksek olacaktır. İnşaata önümüzdeki hafta le başla- nacaktır. Toplattırılan diş macunu / Piyasada satılan diş macunla- rından — bazılarının — müstahzerat kanununa mugayir terkipte imal edildikleri anlaşılıyor. Bu itibarle diş macunu / verilen bir” emir üzerine toplattırılmağa baş- lanmış ve Çiçekpazarındaki ima- lâtanesi seddedilmişti Sıhhiye müdürü Ali Riza bey bu husus hakkında bir muharri- — Vekâletten gelen bir emir üzerine bioks diş macununu top- latıyoruz. Neticeyi vekâlete bildi- receğiz. demiştir İkramiye Mübadele komisyonunda ikramiye kimlere verilecek?| Sabah refiklerimiz muhtelif mü- badele - komisyonu —memurlarına ikramiye tevzi edileceğini yazmıştı. Aldığımız malümata göre bu neş- Bundan başka Ankarada cereyan edecek olan müzakere neticesinde mübadele komsiyonunun vaziyeti yeni bir şekil alacağından mem- urlardan mühim bir kısmı açıkta kalacaklar ve memur kadrosu küçülecektir. İkramiye çıkacak memurlara verilecektir. Dikkat! Adres olarak / idarehanemizi göstermiş olan “ Küçük ilân , sahiplerine yazılacak mektupların zarfları üzerine © ilânın sonunda gevcut rakkam veya harf rümu- zunu da ilâve etmeği unutmayınız! Böyle — yapmıyacak — olursanız mektuplarınız sahibini bulamaz! * Küçük ilânlar , sütunu niha- yetine namlarına makbuz gelmiş kari'lerimizin isim veya rümuzunu ilân ediyoruz: Mektup sahiplerinin lütfen bunları aldırmalarını rica ederiz. imin ae VA İL a A Otobüsler Kadıköydeki tefti- şat devam ediyor Seyrüsefer memurlarının Kadı- köy ve civarındaki otomobil ve otobüslerinin teftişi devam ediyor. Geçen Salı günü yapılan vr teftis neticesinde - otomobillerden ziyade otobüslerin islâha muhtaç olduk ları anlaşılmıştır. Kadıköy ve civarında 16 otobüs işliyor, bu 16 otobüsten 9unun frenleri bozuk, makineleri sakattır. Ayni zamanda bu otobüslerin plakaları yoktur. Seyrüsefer memurları bozuk - otobüsleri — seferden bu mentmişlerdir. Seferden menedi- len 9 otobüsten üçü makinelerini etmişler, tamir tekrar selere başlar lardır. rat henüz ikmal edilmediğinden şimdilik Kadıköyünde 10 otobüs Kadıköyde yagılacak buz fahrikası Yazın buz ihtiyacını ter mek üzere şehremaneti Kadıl yünde bir buz fabrikası inşasına karar. vermişti.. Fabrika kısmen vam edilecektir. Emanet heyeti fenniyesi fabri- kanın besaplarını yapmakla meş> guldür. Yakında inşaatı münaka- ya koyacaktır. Hileli sütler Emanet bir parça daha fazla alâka göstermeli İstanbulda satılan sütlerin bü- yük bir kısmı bozuktur. Mahlüt t şirketi, sütçülüğe yaptığı bin türlü zararlardan başka en büyük fonalığı süt fiatlerinin çoğalma- sında gösterdi. k- Şirketin infisahinden sonra da hâlâ (süt fiatleri - düşmemiştir. Buna rağmen sütler çok berbat- tar. Sütlerin sulu olmasınn inek- lerin gebe olduklarına/ atfediyor. Bu iddia kısmen doğru olmakla beraber sütçülerin sütlerine su karıştırmakta - oldukları muhak- kaktır. Belediye mevki hekimleri bir çok teftişlere, kontrollere ğen sulu, hileli süt satışını men- edememişlerdir. Beyoğlunda takim edilmiş süt satan bir kaç müesseseden başka hiç bir yerde bir dirhem halis süt bulmak imkâmı yoktur. Son günlerde hileli süt satılma- sından dolayı bir çok şikâyetler vuku bulmuştur. Emanet, infisahından sonra süt meşgül oluyor. - Halbuki temiz ve emniyetli süt içmek halkım en tabü. haklarındandı. Şehremanc- tinden rica ederiz, bu işe bir parça da alâka göstersin. Edebiyat fakültesinde Darülfünun Edebiyat fakültı delbazı ıslahat yapılmaktadır. Bu aslahat esnasında bazı deraler asıl kürsü olarak kabul ediliyor. Diğer dersler bu. kürsülerin | teferrüatından — olarak — tesbit | edilmektetir. Bu itibarla müder- risler kürsülü ve kürsüsüz olarak ikiye ayrılacaktır. Edebiyat fakültesinde verilen bu -kararlar darülfunun divani tarafından tastık edilecektir. Üve_y para Bende bir beş kuruşluk, bir on kuruşluk, bir de tek bir lira var.. Bu üç biçare para tam yedi aydır cebimde durüyor.. Bir türlü geçiremiyorum.. Köprü gişe- gine verdim hiç birini almadılar, geceleyin esnaftan birine süreyim dedim olmadı, tramvayda bilet- ciye sokayım dedim, onu da ya- pamadım, Bu, cebimde - boyunları - bül doran / biçareğân yaşı — ilerlediği halde bir türlü evlenmeyen geçkin kızlara benziyor. Halbuki öbür paraların cebime İ ile çıkması bir oluyor, ralar diğer hemcinsle- rinin cebimde hiç tevekkuf etmek- sizin başka ellere — geçmesini hasetle, gibte ile seyrediyorlar.. Bu paraların mağduriyetine se- bep de ne biliyor musunuz? Beş kuruşla on kuruşu - kim yaptı ise eli kürüsün - orlasını delmişler.. Ve bu deliği de katranla doldur- bütün bronz paralar ara- sında bu katranlı delikler adeta moda olduya.. Magdur. liraya gi kenarında igne del büyük bir delikcik var... küçüktür ama mide bulandırır derler, iştebu mini mini delikde koskocaman — liranın — geçmesine mani oluyor. ince onun da Eski zamandan — kalına — nikel osmanlı paralarını, para yerine koymadığımız — için mi — nedir, onların / deliklerine (filan aldırış etmeyoruz.... Meselâ bu sabah tramvayda biletciyi bir nikel ku- ruş verdim, üstünde sıralamasına tamam beş tane çivi deliği vardı. Mamafih bu çiçek bozuğu gibi, yüzü dülik deşik Gdi pf:lh; ahrken biletçi itiraz bile etmedi.. Osmanlı paralarına ehemmiyet bile z yak.. Sanki onlar para il, üvey para.. Şimdi siz onu bunu bırakında bana bir akıl öğretin. Geçire- mezsem vallahi yüreğime - iner. Ben bu 115 kuruşu ne yapayım?. Hikmet Feridun Oktruva, Petrol tacirleri de ticaret odasına müracaat etti Oktruva tarifesinden her ticaret şubesinde - çalışan tacir şikâyet ediyor. Bu sefer de petrol tacir- leri şikâyete başlamışlardır. Şikkâ- yetin sebebi şudur: Buradan Ana- doluya sevkedilen petrollardan da oktruva resmi almıyor. Halbuki bu mal mahalline zaman tekrar oktruva resmi verecektir. Gaz tacirleri — taransit olarak sevkedilen — mallardan — resim alınmasının gayri kanuni olduğunu söyliyorlar. Tüccar bu hususta ticart odasına, şehremanetine mü- racaat etmiştir. AKŞAM Yermi, Siyas” gazete İDARENANE — acımusluk sokağı Telgraf adresli “Akşam, tanbul, Telef li içime dati 1686 Telefon * İdare İşleri içim ı 144 ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içint Seneliği 1790, ait aylğı 905, ç aylığı 500 kuruş, Ecnebi memleketler için : Seneliği 9000 lt aylığı 1600; Üç aylığı 900 kuruştur.