29 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 29 Teşrinisani 1929 Darülfünunda ıslahat (Baş tarafı birinci sahifade ) hariçte başka bir vazife ile alâka- dar olanlarının menedilmiyeceğine delil olarak telâkkı olunuyor. Dün bir muharririmi darülfü- t yapmış ve iltelere mensup mü- üşmüştür. Bu zevatın | bir şey yökken darülfünundaki | derslerini mi, yoksa hariçteki iş- ini mi tercih edeceklerine dair rini istemeyen bir zat demiştirki: —Bu neşriyatın tatbik kabiliyeti olduğunu zannetmiyorum . Eğer müderrislere hariçteki — vazifele- “rinden çekilmek —mecburiyetini vaz ederlerse darülüünun büyük bir “ya karşısında kalacaktır. 4-Syüz Tiralık maaş, hiç bir zaman, mevki ve şöhret sahibi bir avukatı, bir hekimi, hariçteki vazifesinden — müstağni — kılacak kadar, tatmin edemez. ,, Kadınlar arasında münakaşa (Baş tarafı birinci sahifede ) söyledim. Hele ortada paylaşıla- cak, bir şeref görmediğim için böyle bir iddiadan çok uzağım. Şimdiye kadar hiç bir şeref iddi- asında bulunduğumu bilen varsa söylesin. Bunu, beni tanıyan ma- lüm bir şahsiyet ederse kiymeti olur. Fakat böyle ismini İddiasını isbat eden de lerdir?.. Şeref uğruna yaptığım hangi gürültüden bahsediyor?. 2 — Her fırsatla heyeli ida- reye taarruz etlij iğimi iddia edili- er. Bo heyeti idart. nanınak alan zümre, çalışmadan hazırlanmış bir müesseseye sahip olmak hirsile 'en mükaddes hisleri çiğniyecek kadar tecavüzlere kalktığı manlar efkârı umumiyeye verilecek cevaplar midir? Taarrüzün isti- kamet ve cihetini yalnız münev- ver erkeklerimiz de tayin etmiş- lerdir. Eazla söze lüzum yol 3 — Polis olmak istiyen ha- mımlar için “ dudakları boyalı ve saçları ondüleli , tabirini kullan- | madım. Kı kanaatimi söyledim. Kadının polis- liğini gülünç bulduğumu tekrar | ettim. Kadınım polislik şubelerinin | biç birinde yeri yoktur dedim ve diyorum. Hattâ fuhşu menetmek | hususunda d Hem polislik gayreti, tetabuk kanununa da muhalif .. Bizde, kadın, henüz harici mesainin me- | şakkatlerine alışmadı, ve mem- leketimizde kadın polis ihtiyacı kendini hissettirmedi. — Memleketin manevi ve ünevver kadın birliğine ben de dahilim. Hükümetimizin tastik et- fiği hak, onun varlığına bir ce- vaptır. Mevhum - şereflerden ne isterim, ne de gaspetmeği düşünürüm. Heyeti idarenin şere- fini Allah müzdat eylesin. İşte benden bir de dua, | Nezihe Muhiddin Polis müdürü dün Ankaraya gitti Kurtuluş bayramına iştirak et- mek üzere Edirneye gitmiş olan Polis müdürü Şerif bey dün bah şehrimize gelmiş ve akşam treni ile de ani olarak Ankaraya | bugün bi | hilinde umumi mecli: | pılacaktır. Firka namzetleri tes- Sı] faaliyeti Kandilli, Çubuk ve Nilüfer sularında inşaat başladı Ankara 28 (Hususi) — Geçen- lerde inşaat ihaleleri yapılan Kan- dilli, Çubuk ve Nilüfer suları üzerinde inşaata başlanmıştır. İnşaat işleri mütemadi bir su- rette nafla vekâleti. tarafından kontrol edilmektedir. Mamafi kış | mevsiminin gelmesi üzerine in- şaatın diğer inşaat tehiri muhtemeldir. Diğer taraftan ihale müddet- leri biten Menderes, Gediz, Su- surluk, Porsuk, Berdan çaylarının görülen lüzum üzerine münakasaları bir buçuk ay daha temdit edilmiştir. Nafia vekâletinde büyük bir su faaliyeti göze çarpmaktadır. Maarif müfettişlerinin Avrupa seyahatı Ankara 28 (Hususi)—Avrupada muhtelif yerlerde mesleki staj yapmak üzere gitmeleri maarif vekilliğince kararlaştırılmış olan üç maarif müfettişinin kendilerine tevdi edilmiş olan vazifelerinin ikmalini müteakip kânunu evel iptidasına doğru vekillikten tali- mat aldıktan — sonra Avrupaya hareketleri ür etmiştir. Ankarada devam saatleri Ankara 28 (Hususi) — Ankara defterdarlığı maliye tahsil şube- lerine yaptığı bir tamimde memur- ların sabah saat 8 de vazile ba- ıma gelerek akşam saat 18 de tatil — yapmalarını emretmiştir. Defterdarlık bu emrin ne suretle tatbik edildiğini de ayrıca kontrol etmektedir. ÜÖdemi şlîsu ve elektrik tesisatı Ödemiş 28 ( Hususi ) — Öde- mişte dseneden beri devam eden elektrik ve su tesisatı münakasası gibi yaza Münakasa altı buçuk saat sürdü ve 196 bin dolara Ganz ve Pun- tamusun şirketlerine ihale edildi. Şehir yakında su ve elektriğe kavuşacağı için bayram yapıyor. Manisa heyeti Manisa 28 (Hususi) — Vilâye- timizin ihtiyaçlarını temin etmek için Ankaraya giden heyet vazi- fesini — muvaffakıyetle — bitirerek avdet etmiştir. Eski Trabzon valisi Trabzon 28 |Hususi) — Sabık vali Hilmi B. hakkkında mülkiye müfettişliğine — mühim ihbaratta bulunuldu. - Şikâyetlerin - tahkiki in dahiliye vekâletine yazılmış- tır. Zongulakta vilâyet mecli intihabı Zonguldak 28 (Hususi) — Cu- martesi günü bütün vilâyet da- ihabı ya- bit edilmiştir. Yeni meclisin mart- ta toplanacağı tahmin ediliyor. Arnavutluğun milli günü Arnavutluğun yevmi olmakla saat ebrikiye yapıla- cağı şehrimizdeki gitmiştir. Şerif bey, dün Vekâ- letten vaki olan davet üzerine gitmiş konsolosanesinden bildirilmiştir. Aranavutluk. | Telefon haberleri | Rüşvet meselesi | mühim maddeler Ankara , 28 (Telefon) — İrtişa maznunu memurların muhakeme- lerinin tarzı hakkındaki İlâyiha cumartesi günü meclise sevkedile- cektir. İş sahiplerile — komsiyoncular | arasında iş hususunda yapılacak mükavelelerin noter — huzurunda | yapılarak almacak komisyonun da mükaveleye — derci, bu - süretle bundan fazla alınacak ücretlerin rüşvet addedilmesi muhtemeldir. Tasarruf kutuları Ankara, 28 (Telefon) — İş ban- kasının tasarruf kutuları memleke- tin her tarafında büyük bir rağbet kazmımışlır. Bankanın teşabbürü şayanı takdirdir. Banka, teşebbü- vünü dauha ziyade umumileştirmek için bir de mükâfat tertip edil- Bit Kumbara numaraları arasında Bür sene kara çelilerek Hrintiya il ASÜÇ üçüneiye düncüye 75, beşinciye 50 lira mükâfat verilecek ve bu usule her sene devam edecel Polis mütehassısı Tetkikatını bitirdi bu gün Ankaraya gidiyor 10 gündenberi İstanbul Polis müdiriyetinin -bütün şubelerinde tetkkikat yapan Avusturyalı poli: mütehassısı — Hadülfert —bu gün ekispresle Ankaraya hareket ede- cektir. — Mütehassıs - tetkikatının neticesini bir raporla dahiliye vekâletine bi lecektir. Hırsızlık vakaları 24 saat zarfında polis istihba- ratınca 11 vaka kaydedilmiştir. 1 — Merkez — rıhtim. hanında Mustafa beyin yazıhanesine dün gündüz. hırsız girmiş, bir takım evrakla 40 Jira çahp firar etmiştir. 2 — Galatada İktisat hanında mukim Celâl beyin yazıhanesine meçhul bir hırsız girerek yazı makinesini çalmıştır. 3 — Sirkecide Osmaniye ote- linde oturan bakkal Halil efendi bir yankesici tarfından saatinin çalındığını iddia etmiştir. 4 — Tüccar Lutfi ve Rahmi beylerin ardıyesine giren sabıkalı Ligor bir şey çalmaya vakit bu- lamadan yakalanmıştı 5 — Aşır isminde biri Balık- pazarında Âziz isminde bir şahsa ait 4 adet baş örtüsünü çalarken yakalanmıştır. 6 — Pangaltıda Kır sokğında oturan Fikri efendinin açık bulu- nan fev kapısından hirsiz. girmiş bir palto çalıp 'sa iştür. 7 — Arnavut köyünde Bakkal Mehmet efendinin dükkünından bir kalas çalınmıştır. 8 — Rumelihisarında bahçıvan Miçonun odasına / hirsiz - girmiş, ufak tefek eşya çalıp savuşmuştur. 9 — Sabıkalı Mustafa ve bira- deri Hızır. Kasımpaşada — havuz kapısı caddesinde kayıkhane sa- hibi İslâm efendinin - barakasına girerek 50 lirasile bazı eşyasını çalmışlardır. 10 — Sabıkalı Hasan, Galata- da tramvay derununda — müskirat Müskirat memurlarından Mustafa efendinin saatini çalarken yaka- lanmıştır. 1l—Sabıkalı Halil Köprü üzerinden geçen Üsküdarlı Mehmet efendi- nin saatini çalarken derdest edil- miştir. Kanuna konulan yeni ve | Çin kükümeti Cemiyeti Akvama müracaat etti Paris 27 (A. A.) — Çin orta elçisi Sovyet kuvvetlerinin Man- çüride ilerlemesinden —mütevellit | vaziyetten M. Briand'ı haberdar | etmiştir. Çin hükümeti keyfiyeti Cem- iyeti akvama ve Paris misakını imza etmiş olan — deletlere de bildirecektir. Cenevre 27(AA) — Çin hükümetinin akvam nezdindeki müş, Çin-Rus ihti ümessili ile cemiyeti ak- vam kâtibi umumisi Mançurideki vaziyete beynelmilel noktai naza- rdan ne gibi bir çare bulmak etmişlerdir. talimat —almak muamele vergisi — | Ankara 28 (Hususi) — Geçen- lerde Ankaraya gelen İzmir ret odası umumi kâtibi - İzmirin kazanç ve muamele vergileri hak- | kında mühtelif vekâletlerle te- | masta / bulunmuştür' — Vekâletler | İzmirin vergi meselesine bi bir alâka göstermişlerdir. Ki Buz münakaşası Kış ortasında buz tevzün- deki yolsuzluktan şikâyetler Cemiyeti belediye dünkü - içti- | mamda Karağaç mezbahasının 1928 senesi — kat'i hesap — raporunun müzakeresine — başlanmıştır. Bu esnada buz — meselesi ” mevzuu bahsolmuş, azadan - bazıları buz tevziatının iyi — yapılmadığından şikâyet etmişlerdir. Havalar soğduğu için buz mü- nakaşası hararetlenememiş bu iş emanete birakılmıştır. İki amele Birbirlerile kavgaya tutuştu. biri ağır surette yaralandı Dün gece saat 14 de Unkapa- nında kömür amelesinden Mah- | mut ile Mehmet Ali birbirile kav- | gaya tutuşmuştur. İki amele ara- daki kavga bir alacak meselı sinden çıkmış, birdenbire büyi müştür. Tokat, yumruk, küfür teatisi, den sonra Mahmüt - sustalı bi biçak - çekmiş, Mekmet — Ali sırtından ve iki yerinden vurmuş- tur. Mehmet Alinin yarası çok ağırdır, Cerrahpaşa hastanesine yatırılmıştır. — Mehmet — derdest edilmiştir. ( Sahte taharri memuru Küçükpazarlı Acem Alinin ken- dine taharri memuru süsü vererek 15 günden beri para topladığı anlaşılmış, tahkikata başlanmıştı Kış tarifesi Şirketi hayriyeden: | Boğaz içi “vapurlarına mahsüs kış tarifesi kânunu evelin birinci Pantr'" günü Aatbie vlllecilir, Tarifeler gişelerde satılmaktadır. |mak için çok çalışıyorlar Bir italyan boğazını ustura ile keserek kendini öldürmek istedi İtalyan tebaasından 44 yaşe larında bir adam kendini feci bir tarzda öldürmek istemiştir. Bey- oğlunda Aynalı Çeşmede Papaz- yan hanında oturan bu adamın ismi Volondi'dir. Volondi dün saat 17 de Kurtu- tuluşta Araba meydanındaki yan- gin yerine gelmiş ve şüpheli şüp- heli etrafına bakınmağa başlamış- tır. Volondinin bu harekti etraftan görülerek gizlice kontrol altına alınmıştır. İtalyalı etrafta kimse olm: ğgına kanaat getirince cebinden ustura çıkarmış ve süratle boğazını kesmi, Volondi gırtlağından kan boşa- tirken hiç bağırmadan yangın yerine yuvarlanmıştır. Yarası çok İtalyan — Beyoğlu vahim — olan zükür hastanesine yatırılmıştır . Yapılan — tahkikata — nazaran Volondinin bir kaç senedenberi âilesile geçinmediği ve son za- manlarda had. bir hale — gelen âilevi mücadelelerden müteessiren intihara teşebbüs ettiği anlaşı- mştar. Neden ucuzlamıyor st yap- Değirmenciler t Değirmencilerin ekmek fiatini yüksetmek için bir trüst 'teşkiline teşebbüs — ettiklerini - yazmıştık. Bugünkü vaziyete göre ekmek inin düşmesi İâzım geldiği halde bu nevi ” teşekküller buna imkân bırakmamaktadır. Değirmenciler arasında müza- kere devam ediyor. Mamafih hü- kümetin böyle bir teş lâkayt kamayacağı ve ekmek '€n mühim bir gıda üzerinde ihti- kâr yapmağa kalkışanları şiddetle takip edeceği şüphesizdir. Terkos şirketile yapılan mukavele Naha vekâletinde tetkik edil- mekte olan terkos şirketile akte- dilen — mükavele, — yakında in- taç olunacaktır. Tetkik edilen maddeler üzerinde emanet bazı tadilât yapılması arzusunda ise yeniden müzakere cereyan ede- cekt Bugün ÇOCUK OÜNYASI Sahitemizi okuyunuz | 28 Teşrinisani 1929 Alüm 928 Dahil Jetikraz Tramvay Terk Balya Çimente 1 Tahvilât Anadali Ojg 45 |— 5e Anadolu IT | Anadela l Tünel Olg 4 Tenmray Elektrik Zani Z taro SL80 Za Çek Fiatları zass, n g0s0 demdr DN Kupon kesiktir.