13 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Künunuevvel 1929 AKŞAMDAN AKŞAMA Sesli Filim ve Resimli başmakale İnsanın beş hissi, yekdigerile daimi surette rekabet halinde Faraza, gözle kulak! Bunlar, birlerinin malına gözdikmiş benzer. İzah edeyim: lan — bir adamın - işilme liyeti son derece artar: Uzakta Yürüyen adamı, ayaksesinden, kim olduğunu anlar; bir işittiğini bir daha unutmaz; müsiki / kabiliyeti artar; ilh.. Keza, kulağın — zararı da, gözün kârıdır... — Hasılı, gözle kulak, aralarında rakiptirler. W l Son zamanlarda, kulak, sahasına tecavüz. etti taarruzda bulundü. Sesli ” filim meselesi, ortalığı allak - bullak eylemekte | Göz, sözün, bu tasallutuna da- yanır mp hiç? Rakibesine bir mukabil hücum düşündü. Lâkin, tam bir mukabele bilmisil Tâzım. Hapgi sahaya el uzatsın? Hangi sahaya? Hangi sahaya? Bu saha öyle bir saha olmalı ki, © tarihe kadar, orada, satvetile hüküm — sürmüş — bulunsun! Sinema, nasıl münhasıran gözün mülkü idi ise, - öyle bir mülk bulmalı münhasıran sözün mülkü ola- gelmiş bulunsun! Göz, nihayet, © sahayı buldu: Başmakale! Filhakika, başmakale kadar, sözlerin manzaraya hâkim olduğu bir söz kal'ası bulmak son haftalara kadar kabil değildi.. Cumhuriyet refikimizde, resimli başmakaleler başlıyalıdan - beri, göz, bu söz kal'asının bir burcunu fethetmiş bulunuyor. Resimli başmakaleler, fikrimce, sesli filmin aksülâmel Eskişehir civarında zengin an- timuan / madenleri - bulunmuştur. Darülfünun arziyat enstitüsü Es- kişehir. civarında — tetkikatta bu- Tunacaktır. Bentlerde çatlaklık yok Yapılan — tetkikat neticesinde bentlerde çatlaklık olmadığı sabit olmuştur. Ancak tamira! keşften başka 60 bin liraya daha ihtiyaç vardır. Bunun için Cemi yeti belediyeden tahsisat ist cektir. AKŞAM GAZETESİ 5S00 liralık Kiymetli eşya piyangosu srlik, | Yeni mahsul Bu seneki zeriyat geçen seneden çok fazladxr Bu seneki buğday bütün memleketin yüz müş olduğunu yazmıştık. Her gün şehrimize 20 vagondan 70 vagona kadar buğday geliyor. Salâbiyettar zevattan aldığımız malümata göre gelecek sene | mahsulü hakkında da çok ümitler veriyor. Eylülde yağmurları mi teakip —zürra toprağa — tohum | atmıştır. | |— Alâkadarların tahminine - göre uzun bir kış mahsulatı mütcessir etmezsse — önümüzdeki — senenin mahsulu iki misline baliğ olacak- Vtir. bu takdirde mahsul memle- | ketimizin ihtiyacına tamamile kifa- yet edecek,ahatta civar memle- ketlere de ihracat yapılabilecektir. Bir aylık ihracat Ticaret borsası tarafından ya- pılan istatistiklere göre teşrinisani ayı içinde şu cins ve miktarda ihracat olmuştur. 1312 çuval ce- viz, 1249 çuval fasülye, 308 çu vol fındık, — 400 çuval — yulaf 1084 çuval küşyemi 828 - çuval keten tohumu, bundan başka 210 sandık afyon 438 adet av derisi 4205 balya tiftik 2008 balya yapağı hariç memleketlere sevke- dilmiştir. Rusyaya ihracat 100 bin lira sermaye ile bir şirket teşkil edildi Fükaya : laküalinı idare eli için ziraat ve sanayi ve Maadin bankaları “Harici ticaret — türk limitet — şirketi , — namile — bir | girket teşkil etmiştir. — Şirket dün ticaret müdüriyeti tarafından tescil edilmiştir. Harici ticaret şirketinin sermayesi 100 bin lira- dır. Şirket dördüncü vakıf hanı da bir daire kiralayacaktır. Harici ticaret limitet müdüriye- tine Ticaret odası umumi kâtip- liğinden istifâ eden Cemal beyin tayin edileceği söylenmektedir. VapıırK tamir ücretlerinin pahalılığından şikâyet Türk vapurcuları - Timanımızda vapur tamir işlerinin pahahlaştı- ğından Ticaret Odasına şikâyette bulunmuşlardır. Bu yüzdea bir vapur. kumpanyası iki vapurunu Pire kimanında tamire gönder- miştir. Dalgın bulunmayın Tramvaylarda hırsızlık yapan yankesici yakalandı Son günlerde sabıkalı yankesi- cilerin " tramvaylarda — faaliyete geçtiği görülcektedir. Polisce tesbit edilen vekayi meyanında sabıkalılardan Ahmet Ariz, — #.ptullah, Kemal, Cafer tzamvaylarda cürmümeşhut ha- linde yakalanmışlardır .— Bunlar mütekait Nuri, şehremaneti me- | murlarından Talât, hamamcı Salih asker Mahmut efen para ve evrakı çalmağa teşebbi etmişlerdir. Bunlardan mada gene tramvay içinde muhasebe memurlarından Halit beye ait hususi evrak meçhul bir yankesici tarafından çalınmıştır. Tramvaylara dadanan yankesiciler hekkında polisçe lâ- zim gelen tedbirler alınmıştır. Mamafih — ekseriyetle — kalabalık olan — tramvaylarda — halkımızın dalgin — bulunmamalarını - tavsiye ederiz. Tokat? Bir zabıtai belediye memu: rundan şikâyet ediliyor Bu sabah / idarehanemize Nu> reddin bey isminde sözü sohbeti yerinde, münevver bir genç geldi ve bize şunu anlattı: motosikle- timle Taksimde - stadıyom karşı- sından geçiyordum. Orada yeni açılan muhtelif yolları vardır. Bunlardan birinden geçerken birdenbire bir el hızla başımdan şapkamı aldı. Dönüp baktım, bir zabıtai belediye memuru.. Bir az sonra meseleyi anladım: Meğer yalış yoldan geçmişir Lâkin memur efendinin tecavü- zü bu kadarla kalmadı, şapkam elimde bana dört beş tokat vur- du. Eğer benim yerimae muha- kemesi biraz noksan bir. adam olsaydı orada mühimce bir hadise çıkabilirdi. Bir zabıtai belediye Mmemurunun her hangi bir kimseyi dövmeğe hakkı var midir? Bü hususta icap eden makamata mü- ratcat edeceğim., İşte bize vaki olan müracaat budur. Seyrüsefer idaresi bu ha- diseyi ehemmiyetle tetkik etme- lidir. Berberler bir kooperatif teşkil edecekler Berberler cemiyeti önümüzdeki cuma günü Beyoölundaki sinema- lardan birinde - * kongre akte- decektir. Bu kongrede berberler arasında bir kooperatif teşkili mevzubahs olacaktır. e ait saat, Yerli roman No:2 ISEARA MAŞA VEREARIRORERRRRRRERRÜ, Yazan: Hikmet Feridun Dünkü tefrikamızın hulâsası Biz beş arkadaşız. Çamur, Ç fon, Cimbiz, ben, » kendimi tak: Mühteşem paşa zade - Ki a kovulmuş n kalar mimsı har varap. harma: n evelce bir. sevdiğim vardı Cavide isminde bir kadın... Cavide b adar pazayı da seyiyordu. On i rçlar etmedim ben.. N Veni braktı, zeogin bir ihüiyarla F evlendi... Biz de arkadaşlarla şu Refik boyin apartlmanını bir güzel & A karar vendik.. Fenim Galatada Despina isminde gözel bir v Gr, kivrak bir rüm y Ozu Refik teyin apartamanına. hi birer ikinci katın balkonuna atla- dık.. Önünde bulunduğumuz oda kapkaranlıktı.. Balkonun kapısını ittim: Açık!, Kalbimin gümbürtüsünden ev balkı uyanacak - zannediyordum... Düşünün bir gece yarısı hiç tanı- madığınız. bir. apartımana gir- mek !.. Kapının önünde bir da- kika duraladım. Telefon arkam- Refik beyin apartımanının tam | arkasında idik.. Telefon hepimize | talimat vermeğe başladı : — Cımbız aşağıda gözcü olsun. Biz yukarı çıkalım.. Sakın halı, kilim gibi 'şeylere - saldırmayın.. Yolda bekçi enseler. Haydi bakalım... | Cunbiz. aşağıda kaldı. Ben, Telefon. Çamur, Çivi apartımanın | yanındaki duvara tırmandık. Birer | dan dürtükledi — Haydi girsene be. Aval aval ne duruyorsun ?. Bir türlü ayaklarım gitmiyordu .. Çamur beni kenara itti.. İçeriye girdi, arkasından da biz... İki üç adım ilerledim, ayakla- rımin altındaki — yumuşaklıktan anlayordum ki yerde halı serili... Biraz sonra karanlıkta ateş gibi sıcak iki dudak dudaklarımın üs- tüne kenetlendi.. Sıcak bir nefes alev gibi yüzümü yaladı, koll: Killi petrol Con Ahmet beyin bulduğu maden ne imiş? Con Ahmet B. tarafından E: işehirde bir maden keşfedi yi yazmıştık. Bu maden nümu: neleri darülfünun fen fakültesi kimya şubesinde tetkik edilmiş, görülen lüzüm Üzerine — arziyat enetitüsüne gönderilmiştir. Madea parçaları kül renginde elle kırı- İacak kadar yumuşaktır. — ö Maden arziyat — mühendisleri tarafından tetkik ve tahlil e miştir. Nihayet bu — madenin petrollu kilden ibaret oldu; YERTU Haa 1 ada VA buçuk Kadar petrol Tadı. —0 ? Con AhmetB. arziyat enstitü- süne davet edilmiş, kendisinden izahat alınmıştır. Con Ahmet B. bu madenin sathı arza bir yerde bulundağınn " aöylemiştir - Ki mm)ln Uşşak, Kediz arasında lunmaktadır. Mamafih bu madenden petrol çıkarmak — masraflı - olacağından istifade kabil olamıyacaktır Üsküdarda çalınan otlar Üsküdarda Balaban iskelesinde Galip beyin dükkânından -Toros isminde birinin ot çaldığı yazık mıştı. Hırsız Toros olmayıp İbra- him ismindedir ve tevkif edilmiştir. Japon sergisi Sergi ümit edildiği kadar iş yapamadı Japon ticaret sergisi müdürü M. Bendu bundan bir kaç gün evel Japonyaya gitmiştir. M. Bendu Japonyadan - sergiye yeni eşya nümneleri — getirecek ve şim- diye kadar yapılan — siparişler hakkında fabrikalarla temas ede- cektir. Japon sergisi ümit e diği — kadar iş yapamamıştır. Bunun sebebi piyasaya gümrük tarileleri münasebetile fazla mal gelmesidir. Japon malları bu yüzden ahıcı bulamamıştır. Vakıa ufak bazı siparişler olmuştur. Bilhassa pors- len ve pamuklu mallar üzerinde sergi idaresini memnun edecek | bir kaç satış vardır. Üsküdar - Haydarpaşa tramvay hattı açılıyor Üsküdar - Haydarpaşa tramvay hattının küşat resmi bu gün saat on altı buçukta yapılacaktır. nn arasında ince bir bel kıvrıldı.. Kemall. Benim Despin: Geç kaldın.. Uyudular mı? — Çoktaaan... — Kız bu ne güzel koku sen- deki.. — Hanımın kokusu.. — Cavidenin mi? —Hımmm... — Cavide de uyudu mu? — Uyudı Çivi gene işimize karıştı: — Haydi be yahu.. Muhabbetin Sırası mi şimdi?.. Şaapur şupuru bırakın da bir az iş görelim.. Despina çıkıştı: E çok oluyorsun ama Çi Eline kelepçe vuran yok ya.. Sen gör işini, bizi de rahat bırak... — Kızma anam babam kızma. Bizim bir şey dediğimiz - yok. - Edebiyat müzesi ünkü gazeteler yazıyordu: Sa- natkârlar birliğinde bir edebiyat müzesi açılacakmış, bu müzede ediplerimize ait eşya teşhir olu cakmış... Vallahi hiç de fena bir teşebbüs değil. Ben edebiyat müzesine konu- lacak eşyanın bir listesini yaptım. Eğer bu liste beğenilir de tâtbik edilirse amenna, İşter Malımut Yesariğbeyin - gözleri, Etem İzzet beyin burnu, Sadri Etem beyin boyunun — ölçüsü, Emine Seniye hanımın takma dişleri, Mehmet Nureddin beyin postu ve beni, Florinalı " Nazım beyin usturası, Abidin Daver beyin çifte göbeklerinden biri, Mithat Cemal beyin gerdanı, Burhan Cahit beyin meşhur Buik markalı — otomabili, — Abdülhak lâmit beyin tek gözlüğü, Ömer Rıza beyin misvâkleri, Nezihe Muhiddin hanımın çenesi, Halide Nusret hanımın bir kutu pudrası, Hüseyin Rifat — beyin — bizzat kendi elile çektiği bir şişe düzi- kosu , İzzet Melih beyin ipekli pijamalarından bir Şimdilik aklıma gelenler bu kadar.. Artık siz bulisteyi nazarı itibare alarak diğer ediplerimizin müzeye konulması Jâzım gelen şeyleri de bir kenara kaydedin... -Son dakikada haber aldığımıza öre şehremini Muhiddin bey de ir cemile olmak üzere edebiyat müzesine saçlarını hediye edecek- miç Hikmet Feridun YENİ NEŞRİYAT Çocuk sesi Bu güzel ve sevimli çocuk mec- muasının 28 inci nushası bir çok resimli hikâyeler ve kıymetli yazı- larla intişar etmiştir.. Tavsiye ederiz. AKŞAM İDAREHANE — Telgraf adresi: “Akşam, istanbul, Telefon * yazı işleri. içini ist: 1686 mmüslük sokağı Gönimlünmi yentaz mdlme'kük ülei ABONE ÜCRETLERİ Türkiye İi Seneliği 1700 at aylığı 903, üç aylığı 560 kuruş, Benebl - mleketler için : Seneliği 3007 altı lığa 1600 Üüç aylığı 900 kuruştur. Vallahi elimde çifte kelepçe olsa tek başıma ben bu evi denk yapıp pencereden aşağı alarım... Mamafih arkadaşları bu mü- him işte yalnız bırakmak doğru değildi. Başladık efendim hep birden yükte hafif pahada ağır ne bulduksa toplamağa... Despina da bize yardım ediyordu. Tele- fonun getirdiği çuval doldu.. Despinanın çılgınlığı üstünde idi — İlle elektriği — yakacağım.. tutturdu.. Buna hep birden itiraz ettik: — Ne diyorsun be?, Bizi ko- dese mi sokmak meramın.. Gece vakti elektrik yakılır mı biç? — Ne olur bir dakika yakıp söndürelim... Vallahi beyfendi de, hanım efendi de, hizmetçiler de, hepsi öteki tarafta uyuyor... Telefon aşka geldi: (Mabadi var) LA S Ğ LA Ç