13 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Kânunuevvel 1929 TIBBİ MUSAHABE : Kızıl hastalığı aşısı ve seromu... Son zamanlarda, sâri hastalık- ların içinde, üzerinde en çok ça- Jışılan ve en güzel neticeler alı- nan kazıl hastalığıdır. denilse pek doğru söylenmiş olur... Bilhassa pek sâri olan kızılın esbabı, amili hemen bulunmuş, gibidir... (Dick) — ve rüfekası bunu bir hususi (streptocogue) / streptokok olarak kabul etmişlerdir. Pek kat'i olmamakla beraber - streptokok denilen mikrobun. kızıl hastalığı: nn zuhurunda pek mühim bir rolü olduğunu bir çok tıp âlimle- Ti de tastik etmişlerdir.. Bu mik- roplar bademcikler üzerinde otu- taayyün etmiş gından aşağı için ço- cuk hastalıkları arasına girmiştir. Büyüklerde pek nadir göri tür. Çok sâri olan bu hastalık bü- ük şehirlerde her zaman bulunur.. Bazen son baharda ve kışın ba: şında salgın halini alır.. o kadar süratle yayılır ki hemen bir şehri kaplar.. oguk memleketlerde , — sıcak memleketlerden daha çoktur.. Ve dünyanın her tarafında mevcuttur. Kusma, şiddetli titreme ile baş- hyan hastalıkta ateş birden bire yükselir.. (40)a çıkar.. Hasta al ömlek gibi lekeler döker, bu İekeler büyük, münteşir, umumi bir haldedir. Hastalık her zaman böyle vasfi bir halde olsa teşhis kolaydır. Fakat her vakit bu lekeleri iste- diğimiz gibi bulamayız.. O vakit teşhis güçleşir. Bazen de hasta- bk pek hafif seyreder, geçer, gider, ne olduğu bile anlaşılmaz. Bazen de © kadar ağır olur ki (Kolera, veba) ya benzer, hastayı bir kaç saatte öldürür..Onun için kızılın teşhisi “her zaman - kolay değildir .- Meşhur ( Trousseau ) sâri ve Jekeli bastalıklar içinde doktorları en çok aldatan ve gaşırtan kızıl hastalığıdır demişti.. Bu / hastalığın / esbabi. bilinince aşısı ve seromu da yapılmıştır... Bu aşıda streptokok mikrobu (60) derecede öldürülmüş, içinde yal mız toksin muhafaza edilmiştir... Fakat bundan daha iyisi hem anatoksin hem de kızıl strepto- koklarını havi olan aşıdır... Muafiyet aşıdan bir - bir buçuk ay kadar sonra başlar... Bu aşı son zamanlarda bizim memleke- sizde, Anadolunun bir çok yer- lerinde tatbik. edilmiş ve güzel meticeler alınmıştır... Aşılanan çocukların kızıla ya- kalanmadıkları yapılan tecrübeler- | de görülmüştür... Bugün artık kızla / karşı aşılanma meselesi daha mütekâmil bir haldedir. Bazı ağır salgınlarda — kızılın verdiği vefiyat yüzde elliyi buk | mamıştı... Kırıla karşı serom tedavisi ilk defa (1902) tarihinde (Gabrits- chewesky) tarafından bulunmuş va tatbik edilmiş ise de matlüp faideler alınmamıştı. Fakat son zamanlarda (Dick) ve (Dochez) tarafından bulunan ve ihzar edilen seromlar . kizil tedavisinde çok müessir olmuş, yeni bir çığır açmıştır... Bu gün kızıl tedavisin- de elimizde bir çok seromlar vardır, bu - seromların tesir ve neticeleri şayanı memnuniyet bir şekildedir. Hafif vak'alarda hastalık 3-4 gün zarfında — geçeceğinden — seroma lüzum - yoktur. Lâkin ağır vak'a- larda —hiç vakit kaybetmedi serom . yapmalıdır.. Burada tıpkı difteride olduğu gibi seromun erken tatbikı hastayı ölümden kur- tarır. Halihazırda kızıl hastalığı difteri hastalığı gibi olmuştur. Mikrop ilminin — bu vadi terakkisi — yüzümüzü gü bir haldedir. Dr. Ekrem Emin Sahife 5 Son yapılan istatistiklere göre dünya — yüzündeki — otomobillerin mıktarı her sene yüzde on nisbe- tinde artmaktı Bu tezayüt —devam — ederse beş n sene sonra Avrupada otomobili olmıyan hiç bir aile kalmayacaktır. Esasen Amerikada şimdiden her aileye bir otomobil düşüyor. Otomobillerin bu kadar çoğal- masına — başlıca sebep - fiatleri günden güne ucuzlaması ve oto- mobil istihsalatının artmasıdır. Amcı son seneler zarfında otomobil istihsalâtı şayanı hayret derecede çoğalmıştır. Her sene Bir fotografçı Hindistanda Hayvanat bahçeleri için lâzı gelen arslan ve kaplanları diri olarak ele geçirmek lâzımdır. Bu ar tuzak elde Arslan tuzağı balık ağı Pariste ikinci derecede bir sokak ağlle arslan tutu Akşam a n Otomobiller nehir gibi akıyor... yeni bir model otomobil çıktı- ğından, bir çok zenginler az kullanılmış / otomobillerini — ucuz fiatle satarak yenisini ” almakta, bu hal de piyasaya satılığa çıkı rılan otomobillerin miktarının art- masıma sebep olmaktadır. Amerikada son iktisadi buhran üzerine parasını kaybeden zen- ginler — otomobillerini — satmağa başlamışlerdir. Bu suretle piya- saya bir milyon otomobil arze- dilmiştir. Bunlar içinde 1929 mo- deli Jüks arabalar 100 dolara kadar satılıyor. Diger taraftan bü- yük fabrikalar da istihsalatlarını arttırmışlar ve fiatlerini indirmi Arslan t vakıt ilk duyduğü hi unün - kırılma- sından müt. infial ve mahçu- biyeti Bunun i; şünce şid- Paris belediyesi otomobillere yer temin için tramvayları büsbütün kaldırmayı düşünüyor lan Foburg Monmarirda otomobil akını derdir. Bu otomobillerden mühim bir kısmı ihraç ediliyor. Diğer - taraftan Avrupada da istihsalât artıyor. Seri halinde otomobil inşaatı pek ziyade iler- liyor. Avrupanın her tarafında otomobil adedi çoğalıyor. Şimdi bir çok kimseler bu oto- mobillerin şehirlere nasıl sığaca- ğını düşünmeğe başlamıştır. Paris sokaklarında — şimdiden mütemadi bir otomobil akını var- dır. Paris belediyesi ilk tedbir olarak — tramvayları kaldırmağı, bunun yerine yer altı tramvay- larını çoğaltmayı düşünüyor. Bu hususta tetkikata başlanmıştır. Arslan diri olarak nasıl tutulur? “Hindistanda cesur bir fotografçının çektiği resim masının resmini çekmeğe muvaffak olmuştur. detle döğüşüyor, intikam almak için çalışıyor. Ancak bitap kab dıktan sonra teslim oluyor. Afrikada ağla yapılan arslan | avlarından birinin mükemmel bir | fetegrafı alınmıştır. /— MEMLEKET MEKTUPLARI İzmirin ihtiyaçları ve tisadi vaziyet İzmir, 8 (Hususi) — İzmir, Tür- 'e cumhuriyetinin en mühim ticaret merkezlerinden biri oldu- gu balde bazı iktisadi hususatta çok geri kalmıştır. Liman — işlerinin hali — hazır şekli, antrepo tesisatınn — fıkdanı İzmirde bilhassa ithalâtçı tüccar- ları her an zorluklarle karşılaş - tırmakta ve bu sınıf tüccarlarımızı bezgin bir hale koymaktadır. İzmirin liman teşkilâtı, bir seneden beri yaptırılan tetkikatla da sabit olduğu üzere bugün için gayri kâfidir. Antreposuzluk da ayrıca bir mesele halini almıştır. Antrepo tesisatı çok masraflara mütevekkif ise de bu ancak mu- vakkat bir zaman için mazeret sayılabilir. Ufak — masraflarla ikmal olunabilecek ve tüccara kolaylık — bahşedecek. Diger bir çok noksanlara ne gibi bir sabep bulunabilr?. Size şa da İzmir gibi ihracatcı bir men leketin Gümrügünde büyük görü- 'nen küçük bir noksanlığı göstere- yim: Hariçten gelmiş eşyayı kana- atbahş bi surette veznede bilmek için baskül henüz bir tanedir. Bununla da ağır mallar tartıla- madığından — sikleti fazla - olan mallar (4) kilometro Mmesafede bulunan — Havagazı — fabrikasına kadar götürülmekte ve mezkür fabrikanın baskülünde veznettiril- dikten sonra tekrar Gümrüğe getirilmektedir. Bu sebeple lâakal 24 saat bir. teehhürle muamele yapılabilmektedir. Şimdiye kadar İzmir gümrük- i binlerce defa tetkik edildiği işte bu ufacık noksanın ikmali için çare bulunmadı, gitti. Bozulan incirler Bir aydan beri başlıyan buhran son zamanlarda ingiliz lirasının tereffüü dolayısıyle kendisini daha fazla hissettirmeğe başladı. Yağmur yiyen incirlerden bir kısmı banlarda kokmaya ve gün geçtikçe biraz daha bozulmağa yüz tulmaktadır. Bazı tüccar, bunları denize dök- mek için ayrıca masrafa girmek- tedir. Bu gibi hurda incirlerin müskirat inhisar idaresi tarafın- dan mübayaya edileceği hakkım daki haber elân teeyyüt etme- miştir. Bu büyük felâkete bir de Ame- rikadan <incir — iadesi “inzimam etmiştir ki vaziyet daha acıklı daha gerginleşmiştir. Bu sene ziyan görmüş olan müesseselerin isimlerini yazmaya lüzum görmi- yorum. Aydın kooperatif şirke- tinin bile 50-60 bin lira arasında bir ziyan olmuştur. Hep bunlara sebep Amerikadan iade ve yağ- murlardır. Üç dört seneden beri İzmirde başlıyan ve yangın yerlerinin bir kısmını büyük binalarla kapatan faaliyet hissedilecek bir şekilde durmuştur. Geçen sene inşa edir len ve (120) mağazadan ibaret olan tuhafiyeciler çarşısı harabe- ler arasında metruk bir mamure halinde hâlâ kapalı durmaktadır. iste nakiller eçinsi yeke müdür ww vini Celâl eyi Şakır beyin yerime üçüncü şube müdür muavinli vakledilmiştir. İkinci şubeye tayin edilen Sipahi ocağındaki tokat hadisesin- de ismi geçen Şakir beye polis müdiriyeti tarafından bir bafta mezuniyet verilmiştir. Şakir bey yeni vazifesine baş- ladığı takdirde polis ikinci şube müdürü Şükrü beyin 2 muavini olacaktır. biğzüB eli bi j ğ