26 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Yıldız sarayı ihtilâfı (Baş tarafı birinci sahifede ) sinde cereyan etmiş, şehremaneti Yıldız. müstecirinden 1 milyon liradan fazla zarar istemişt Tahribat iddiası üzerine mah- keme bir kaç defa Yıldız sarayına heyetler göndermiş, burada - tet- kikat yaptırmıştır. Bu karpılıklı davalar ve iddla> dar uzun bir zamandan beri kat'i bir netice — vermiyerek — devam ediyordu. İki taraf meselenin sürünceme- de kalmaması — için daha muvafık görmüşlerdir. Şehremareti ile M. Maryo Bera arasında bir kaç gündenbe- ri devam eden sulh müzakeresi bu günlerde imza edilecek dere ceye gelmiştir. Tanzim edilecek sulhnameye göre M Maryo Sera ile şehremaneti arasındaki muka- vele feshedilecek, her iki taraf davalarından tamamile vaz geçe- cek, emanet, gazinonun kapatıdığı tarihten itibare kira bedeli istemiye- cek M. Maryo Sera da saray vemüş- temilâtını olduğu gibi emanete teslim edecektir. Şehremaneti, maliyeden 30 sene müddetle Yıldız. sarayını kirala- mışti. Emanetle M. Maryo Sera arasındaki mukavele - feshedildik- ten sonra maliye ile emanet arasındaki hukuki vaziyetin de ayrı bir anlaşmaga ihtiyacı vardır. Emanet, ilk müsteciri mevkiin- dedir. M. Maryo Sera ile muka- veleyi — feshetmekle — emanetin deftardarlıkla vaziyetine — halel gelmiyecektir — Şayet — emanet aliye ile mukavelenin fesbi için uyuşamazsa Yıldız sarayına veni bir şekil verecektir. Bu takdirde, Avrupadaki büyük şehirlerde “olduğu gibi Yıldızda hayvanat bahçesi vücude getiril- mesi düşünülüyor Marya Seranın “illâsına e karar verildi — — Maryo Seranın alacaklılarından kuyumcu Babayan Ef. tarafından ikame edilen ve ikinci - ticaret süahkemesinde rüyet olunan iflâs talebi davası geçen pazar günü Heticelenmiş ve mahkeme Maryo Seranınilânı — iflâsına karar ver- miştir Bu karar üzerine Maryo Seranın kaçmaması için derhal vilâyetlen polis müdiriyeline ma- lümat veril gibi. mumaileyhin şehremanetindeki matlübuna haciz vazedilmiştir. Maryo Sera ile Şehremaneti ara- sında aktolunan sulhnamenin ne gibi esaslara müstenit olduğu henüz malüm değildir. Kuvvetli bir rivayete göre Şehremaneti Maryo Seraya 40,000 lira itasına muvafakat etmiştir. Maryo seranının ilânı iflâsına ka- rar verilmesi üzerine bütün ala- çaklıları ikinci ticaret mahkeme- #ine müracaatla masaya dahil ol- mağa musaraat etmişlerdir. Maryo Seranın piyasaya olan borcu bir buçuk milyon lira tah- min olunmaktadır. Miracı Nebi gecesine müsadif 29/12/929 pazar gecesi Müracı Nebi olduğu ilân olunur, uzlaşmağı | İ aAT AA HLA e a ea Ka | Bugün iktisat günüdür. Fakat, İKTİSAT demek, çoluğumuzun çocuğumuzun nafakasından kes- mek değildir. Yapacağımız ilk iş, israf etmemek! gün zarfında neler israf ediyor- sunuz! Bu israfların önüne geçer- seniz, iktisattaki en iptidai fakat en tabii ilk adımı atmış olursunuz. Henüz bulunamadı Yakında bitecek — Türk - Yunan | müzakeratı iyi bir safhada Atina, 24 (Hususi) — Mevsuk malümata göre Ankara da Türk Yunan müzakeratı tabii bir şekil- de inkişaf ediyor. Müzakeratın pek kısa bir müddet zarfında neticelenmesi bekleniyor. M. Venizelosun geleceğinden haber yok Ankara, 25 (Telefon) — Yunan başvekili M Venizelosun pek yakında Ankaraya geleceği hak- kında barada malümat mevcut değildir. Bu haberin müzakerenin neti- celenmesini — mütenkip — Yunan başvekilinin Ankarayı ziyaret ede- ceği hakkındaki eski beyanatın: dan galat olması muhtemeldir Türkiye - Rusya | İngiliz gaıeleîsn uzun makaleler neşrediyorlar Atina 24 (Hususi) — M Kara- kanın Ankarayı ziyareti münase- betile ingilir gezeteleri mütalâat serdediyor. Taymis gazetesi başmakalesinde imzalanan misakın ehemmiyetini tefsir etmekte ve bu tefsir alâka- dar memleketlerde intiba uyandır- maktadı Polis komiser muavını — | Cemal efendi ne oldu? Poli 4 üncü şubede, zimmetine ikamet tezkereleri cezalarına âit mühim bir meblâğ geçirerek or: | tadan kaybolan komiser muavini | Cemal efendi şiddetle taharri edilmektedir. | Yaptığımız tahkikata nazaraı Cemal efendi; geçen cumartesi günü akşamı Kadıköyündeki evine gelerek bir müdddel oturmuş ve karısına - çok mevus olduğunu söylemiştir. Kadıncağız, kocasının bir kaç gün evel Orduda vefat eden annesinin felâket haberile meyus olduğunu — zannederek / kendisini | teselli etmiştir. | Fakat Cemal etendi. çok mü- | teessir bir halde 2 çocuğunu sevmiş / öpmüş — karısınada nüvazişle muamele ederek evden | şıkmıştır. Cemal efendinin zevcesi; koca. | sının eveden çıkarken gözlerinin yaşlı olduğunu, — üstündeki yeni | elbisi çarıp eski bir elbise | giydiğini söylemiştir. — 2 sabıkalı arasında Unkapanında bir kahvede çıkan kavga — üzerine sabıkalı - beyaz Nuri, — sabıkalılardan - Şükrü ile Ömeri bıçakla yaralamıştır. Kav- ganın sebebi meçhuldür. Düşününüz: Bir Telefon haberleri Tayyare cemiyeti Ortada sui istimale delâlet eden bir şey yoktur Ankara 25(Telefon) — Tayare cemiyeti hakkında Denizli mebu: su Haydar Rüştü beyin yazdığı asılsır yazılar “üzerine — buradı darlar arasında büyük bir Tayyare cemiyeti reisi Fual B. bilet satmanın serbest olduğunu, satanlar kim olursa olsun bilâ istisna beyiye resmi alabilecek- | lerini ve bunun cemiyet heyeti idarelerile hiç bir alâkası olma- hattâ beyi sual sorulsa bile cevap vermeğe mecbur. — olmadıkların, — şube reislerinin — istediklerini - bu işe çalıştırabileceklerini, binacnaleyh beyeti idaresinden bir kısmının bundan malümattar olmamasının gayet tabii olduğunu beyan et- miştir. Cemiyet reisi Fuat bey bugün başvekil İsmet paşaya da izahat recektir. Söylendigine göre bu yazıları yazan Haydar Rüştü bey | de tayyare bileti alınmasını teşvik için yazdığı makalelere mukabil ayni beyiye parasını almıştır. Fakat bu para da tamamen meşru telakki edilmiştir. De gibi alınan para 28 bin değil 16 bin liradır. Alanlardan bazıları, hakları — olduğu — halde — bu haklarından — istifade etmiyerek parayı bazı müesseselerimizin mo- bilye ve sairesine sarfetmişlerdir. Tayyare cemiyeti bu meselede tevkalâde hassas görünmektedir. Haydar Rüştü bey aleyhinde da- va ikame edilmesi muhtemeldir. Romanya maslahatgüzarının hariciye vekilini ziyareti Ankara, 25 ( Telefon ) — Ro- manya — maslabatgüzarı - hariciye vekik Rüştü beyi ziyaret etti Selânik bankası hakkındaki tahkikat Ankara 25 (Telefon) — Selânik ( bankasının yaptığı şüpheli 5000 dngiliz Tiralk muamele hakkında borsa meclisi tahkıkatını bitirdi Karar, henüz verilmemiştir. Heyeti vekile bugün toplandı Ankara 25 (Telefon) — Heyeti vekile bugün saat 10 da topla- narak vekâletlere ait işler hak kında müzakerelerde bulundu. Resimli Ay Mesul müdür Behçet B dün tevkif edildi “Resimli Ay,, mecmuası hak- kında, neşrettiği iki yazıdan do- layı tahkikat yapılıyordu. Müstan- tıklığa intikal eden tahkikatın dün- | mecmuanın mesul Behçet Bi isticvabını | tevkif edilmiş, tevkifa- | 'neye gönderilmiştir. Açılan dava, müheyyiç mahi- yette neşriyat davasıdır. Bugün İstanbul üçüncü ceza mahkeme- sinde muhakeme cuıy.m edecektir alanların diğini kü safhasında, müdürü Darülfünun emini Ankmya gitti Darülfünun emini Neşet Ömer bey dün Ankaraya gitmiştir, Neş- et Ömer bey beraberinde Darül- fünun bütçesini götürmüştür. Büt- çe hakkında alâkadarlar ketum davranıyorlar. |Soğuktan donanlar Sofya civarında kurt sürüleri dolaşıyor Sofya, 24 (ALA) — Yağan kar- lar neticesi olarak termometre pek ziyade düşmüştür. Bir çok kimseler soğuktan ölmüşlerdir. Şehir civarında aç kı laşma; başlamiştir. Şark vilâyetlerinde Ankara 25 — Umumi müfettişlik mıntakasındaki bazı vali ve kay- makamların garp zilâyetlerimize nakilleri mevzuubahstır. İbarahim Tali B. yakında İstanbul tarikile avdet | edecektir. Ankara 25 — Diyarbekir ma- arif müdürlüğüne Diyarbekiz mu llim — mektebi mudıını Bedri, Diyar: Mir'at İrtişa davası Ankarada ağır cezasında görülecek Ankara, 25 — Barut inhisarın- daki irtişa davasının Ankaraya nakllolunarak — ağır cezamızda rüyetine devam olunacağı anla: şılmaktadır. Maliyenin - tahkikatı bitmek üzeredi Ali Cenani beyi kandırmışlar Ankara, 25 — Alı Cenani bey hakkında malümat yoktur. Gaze- telerde ismi geçen V. Hanım İsviçrede değil buradadır. Cenani beyin yakınları son zamanlarda bu kadınla arasının bozulduğunu ve Cenani beyin kadınla alâkasını kestiğini, bazı iğfalâtın hadisede mil olduğunu söylemektedirli Taksimde bir kaza Bir motosiklet bir otomobile çarptı Dün gece saat 11 de Taksim- | de feci bir kaza olmuştur. Galata- | saray cihetinden gelen 82 numa- ları motosiklet Taksimde büyük bir süratle, meydanda duran otomo- billerin üzerine gelmiş ve Ame- rika sefaretine mensup 244 nu- | maralı husüsi / otomobile çarp- | aıştir. Motosiklet otomobile — çarpınca şiddetli bir gürültü kopmuş, bir alev sütunu yükselmiş ve çarpma- nın tesirile motosiklet durmuştur. Motosiklet, kendisini gazeteci Ravf B. olarak tamtan biri tara: fından idare edilmekte idi. Rauf beyin yanında sepet içinde bir de arkadaşı vardı Rauf beyin yüzü, gözü kanlar | içinde — kalmış , arkadaşı da arkasından ve kollarından şikâyet etmiştir, Yaralılar Beyoğlu hasta- | nesine gönderilmiştir. | Rauf B. bundan bir zaman evet | Nureddin. B. sapile matbeşman | müracaat etmiş. Taksimde bir za- bitai belediye memuru tarafından döğüldüğünden şikâyet — etmişti, Kendisini gazeteci diye tanıtan bu zatın gazetecilikle alâkası olma- dığı anlaşılıyor. Ahlâksız bir adam | Simitçi Ali isminde bir ahlâk- | sız, kendi. ablasının 6 yaşında- | ki kızı Nuriyeyi kandırarak kızca- gp berbat etmiştir. Bu canavar bu denaeti irtikâp ederken fena bir hastalıkla malül olduğu için yavrucağa hastalık ta geçirmişt hakkında nuni takibat başlamıştır. Bir intihar Bir genç kız kendini deni: attı, fakat kurtarıldı Dün akşam köprüden saat 18'de hareket eden şirketi hayriyenin 68 numaralı vapurunda bir genç | kız intihara teşebbüs etmiştir. Vapur, Kireçburnu ile Büyük- dere arasına 'geldiği zaman Aliye Hanım isminde bir hanım kendi- sini denize atmış ve sandalcılar tarafından kurtarlarak Kireçburnu karakoluna teslim edilmiştir. Ha> mız tafsilat İstanbulda Şahin — beyim ye — hanım dağıstanlı Aliye hamım, akrabasından Ne- beraber, Sarıyerde a gitmek üzere va- pura binmişler, Aliye hanım vapu- runarka tarafında ve yukarıda yal- niz başına oturmuştur. Nebahat ha- daşına kamaraya girmesini söylemiş, fakat Aliye hanım ka- maranın sıcaklığından bahisle gü- vertede kalmıştır. Vapur, Yenimahalle iskelesine gelince Nebahat hanım arkada- şının manto, başlık ve yün hırka- sının terkedilmiş bir halde olduğunu kendisinin meydanda olmadığımı görmüş, feryada başlamıştır. Bu- mun üzerine genç kızın kendini denize attığı anlaşılmıştır. Balıkçı sandalları tarafından - kurtarılan Aliye hanım bu sabah babasına teslim edilmiştir. Aliye hanımın - isterik olduğu ve bu yüzden intihara teşebbüs ettiği zannediliyor. Bir şoför ağzına tabancaayla ateş et Dün gece saat 24 de Davutpa- şada bir intihar hadisesi olmuştur Kasap İlyas mahallesinde 4 nu- maralı evde oturan şoför Mesut ağzına sıktığı bir tabancayla ken- dini öldürmek istemiştir. Tabanı dan çıkan kurşun şoförün yanağını delip geçmiştir. İntiharın sebebi aile imtizaçsızlığıdı. Yediklerimiz ( Baş tarafı birinci sahifede ) getiriliyordu. Sucuk ve pastırma- ların yıkandıktan - sonra / tekrar satılığa çıkarıldığı anlaşıldığından bozuk pastırma ve sucuklar, ara- larına taş bağlanarak — denize dökülmektedir. Bazı sucuk ve pastırmaların da gizli bir yerde beygir etinden yapıldığı anlaşılmıştır. Emanetin bu. faaliyeti takdire şayandır. Ancak — halkın. bileli ve pis yiyecek —satan yerleri bilmesi için bu mahallerin ilânı lâzımdır. Emapetin — hileli eşya satanları — bildirmesini — temenni ederiz. Polis müdürü dün polis merke: memurlarile görüştü Polis müdürü Şerif bey, dün öğleden sonra bütün merkez me- murlarını davet ederek - şehrin asayişine dair bazı talimat vermiş- tir. Hırsızlık vakalarının önüne ge- çilmesi için gece devriyelerinin tezyidi de düşünülmüştür. — Polis merkez memurları kendi merkez- lerine ait izahat vermişledir. İngiliz lirası Bugün noel münasebetile ecnebi bankaları, tasarruf. günü müna- sebetile İş bankası kapalı oldu- içundan öğleye kadar ingiliz üze- rine muamele olmamıştır. Dün akşam ingiliz 1023 te kapanmıştır.