26 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

26 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

D e — 9 e S GK GKGK CK G C A — Sahife 6 “Alı]:ın b 26 M" Yyel 1929 TIBBİ MUSAHABE Çocukları Difteri has- talığından kurtaralıml.. Çocukların — sâri — hastalıkları içinde, teşhisinde pek acele ve telâş - edecej bir — hastalık varsa o da “Difteri - Kuşpalazı dir. Çünkü bu hastalığın hem tatbik edilecek, bir saat bile k;ıvnlmnıv:ık:ık kuvvetli bir de- “bizim vazifemiz - çocukların ateşli hastalıklarında hep Difteriyi aramak ve düşünmek, —mutlak boğazların — dikkatle — muayene etmek tâzımdır. Difterinin mikrobu 1887 tari- hinde (Klebs, Löffler) tarafından bulunmuştur. Bu mikrop vücuda (boğaz, burun, hançere) den pek nadir olarak göz tabakaları ve cilt yarıklarından girer, mikroplar girdiği yerde çıkardıkları zehir- lerle vücudun her tarafında muh- telif tagayyürleri hasıl eder. Bu mikroba bazen aradaki (Streptocogue,, Staphylocogue) ve diğer imıkroplarda iştirak ederek hastalığı daha ağır bir şekle sokarlar. Hastalık ekseriya çocuktan ço- cuga gecer, bazen eşya ile, hasta Çorakların “kullandıkları - mendil, kitap,oyuncak ile de sirayet eder. Hasta çocuklar iyi olduktan son- ra da ağızda, balgamlarında mik- rop uzun zaman kuvvetini muha- faza eder. Hastalığı geçtikten sonra mektebe gidecek çocukla- rın boğazlarında ve balgamlarında bakteriyolojik muayene yaptırmak doğrudur. Difteri hastalığı çocuk hastalı- ğıdır, büyüklerde nadirdir. En çok (2-10) yaş arasında olur.. Difteri eskiden beri vardır, büyük şehirlerde daima tek tük bulunur. Bazen büyük - salgınlar yapar. Difteri eğer bir hastalık olmakla beraber " ekseriya çok - şiddetli başlamaz. Bilâkis âdi boğaz ilti haplarında ateş daha yüksek olur. Ümumiyetle Difteride —nabzın adedi pek yüksektir. Difterinin üç şekli görülür: (Boğaz, hançere, burun) difteri- leri.. Boğaz difterisinde badem- Gklerin Gerendeki ilalmnı rengi siyah, yeşil, yahut da esmer be- KA Gedi a b li bir nezle gibi gö- ülür. Çocukların teneffüsünü ihlal eden bir güçlük vardır, kendine mahsus kısık bir. öksürük zuhur eder. Burun difterisinde ise çocuk güç nefes. alır, kanlı ifrazat akar ve bürunun içinde beyaz tilâlar gö- rülür. Bütün bu eşkâlde gözle görülen âraz pek az olduğu halde çocu- ğgun ahvali umumiyesinin fenalığı bilhassa nabzın yüksek olması | daima difteriyi hatırlatır.. Difteride erken teşhis koymağı mecburuz. Çünkü elimizde vakit | geçirilmedan yapılacak hastalığın pek küvyetli şâfi bir seromu vardır. (Behring) in 1895 de tatbil ettiği bu seromun beşeriyete ettiği hizmet pek büyüktür. Bir çok aileler, analar, babalar bu serom sayesinde — çocuklarının - hayatını kazanmışlar ve matemlere bü- Tünmekten kurtulmuşlardır. Difterinin kat'i teşhisi boğaz- dan alınacak parçaların muayene- sile olur. Bunun görülecek manza- ra ile kat'i kararını vermek kabil değildir. Âdi boğaz zannettikleri- mizden difteri çekenler. olduğu gibi difteri zannettiklerimizin de âdi bir iltihap çıktığı çok defa wakidir. Fakat biz şüpheli vaka- yide vakit geçirmeden — serom yapmağa mecburuz. Bakınız bu seromun erken- tatbikinde naka- larında İstanbul lehlıkeyı ucuz atlattı Bu sene dünyanın her tarafında kış ve soğuklar lar pek erken başladı — İtalyada kurt sürüleri köyleri koylere hucum ediyor, Napolide bir vası, bir seromu vardır. Bunun Çok kimseler soğuktan dondu Kanadnda hararet 30 derece Bu sene her tarafta kış pek erken başladı. Kânunuevelin iptida- termometre sıfırdan aşağı düştü, günlerce mütemadi- yen kar yağdı. Hele son bir kaç gün bilhassa Balkanlarda adeta karakış vardı. Sırbistanda, Bulgaris- tanda - bir Mmetreye yakın kar yağdı, ha- raret - sıfırdan aşağı 10 dereceye kadar düştiür > © Balkanlardaki bu soğuk ve kar fırfınası İstanbulda da tesirini gösterdi. Şehrin ci- varna kar yağdı, termometre bir. de- receye kadar düştü. Bereket versin bu hal çok devam et- medi. Dün fırtına sükün buldu, hava bir parça yumuşadı, — her kes geniş bir nefes aldı. İstadbulda kış ek- seriyetle şubatta baş- lar Son günlerin soğuğu Lu ciheti na- zarı dikkkte alarak odun ve kömürün hesaplı sürette te: rik etmiş olanları çok düşündürmüştür. Hava iki gön evelki gibi seft devam else ve İstanbula da kar yağmağa” baş- lasaydi, “fakir hâalk çok sikinli çekecekti. < Mefupalla kış. İstanbul tehlikeyi nisbeten ucuz ı(laîmıhı’beubu “Avrupâda so- iğüklar ve kar Tırtınaları " şiddetle devam ediyor. Fransanın ekser yerleri kar altındadır. Pariste hararet sıfırdan aşağı 4 derecedir. Bazı şehirlerde gene sıfırdan lar büyük ve kıymetli neticeler vardır. şifa * , 100 ikinci gün 96, üçüncü yün B7 dördüncü gün 77 beşinci gün 69 altıncı gün 47 dir. Bundan başka serom ne kadar erken yapılırsa hastalığın ihtilâtı da o kadar az görülür. Difteriden korunmak için haştı lığın ekseriya çocuktan çocuğa ügeçtüni düşünerek tedabir ona göre almalıdır. 1 — Dilterili çocukları ayırmak 2 — Haslanın eşyalarını tathir etmek. | verdij “Ney Yorkfa karlı bir Sokük ye Kanadadan gelen bir posta vapurunun hali aşağı 8-9 dereceye kadar düşmüş | osular donmüştür , -Bütün fransız bu “sene kışın - pek Belditinden “şikâyet “edi- | mıştır. Soğukların, halkı mütecssir etmekle beraber, bir faydası do- kunmuştur. O da nebirlerin taş- ü almasıdır. Bu su- 3 — Evde diğer çocuklara ve hastaya bakanlara vaki serom yapmaktır. Bu seromun sağlam çocuklara muafiyet / şiringadan 24 saat sonra başlar ve yirmi beş gün kadar devam eder. Halbuki bundan başka bir de aşı ile muafiyet vermek vardır. Yalnız aşının verdiği muafiyet ğer (46) bafta sonra / başlar, Bir de aşının fenalığı, aşılanan çocukları sıki kontrol — etmek, ve difteri ârazı görülürse hemen serom tedavisi yapmak — lâzım olmasıdır. İ Tırlınasmdan “dolayı bir çok deniz | müştur. retle halk büyük bir tehlikeden | kurtulmuştur. İtalyada diyor. Apenin dağlarında fevkalâde şid- detli soğuklar hüküm Soğuktan ve kard: sürüyor. ormanlardaki kürt sürüleri köylere hücum et- mişlerdir. Kurtlar - posta otomobillerine de hücum ettiklerinden posta memurlarına tüfek verilmiştir . Kalabriyada bir yolcu treni kara gömülmüştür. Napolide bir Çok kimseler donarak vefat etmi; | “Ankona ile - Spepeziadan kazası olduğu bildiril Bir balıkçı gemisi mürettebatile birlikte batmış, içindekiler boğul- | İtalyada bu mevsimde havalar | çok mutedil gider, bilhassa cenubi | Ktalyada kışın en şiddetli zama- nında bile kar nadiren görülürdü. kışı çok Jâtif geçen Napolide bilhassa bu mevsimde soğuktan | insanların donduğu görülmemişti. | Bu sebeple kar ve soğuklar her kesi şaşırtmıştır. Amerikada soğuklar Amerikada kış ve kar fırtına- ları pek dehşetlidir. Nev Yorkta müthiş bir kar fırtınası — vardır. Amerikada soğuklar - sıfırdan aşağı 10-15 dereceye kadar in- miştir. Kanadaya gelince burada pek (müthiş — soğuklar " yardır. Termom&tre — sıfırdan aşağı 30 dereceye kadar düşmüştür. Her taraf kalın bir buz - tabakası altındadır. Kanadadan Avrupaya — gelen vapurlar buzla' kaplı - oldukların- dan çok garip görünüyor. Karaya oturam vapürlar İkEiJA erğan| Yapıirlada Ht rılmasına çalışılıyor. Fakat bun- lardan büyük bir kısmının kurta- rılamıyacağı anlaşılmaktadır. Mekteplerde difteri zuhurunda mektebi — tatil edip — çocukları evlerine — göndermek ve etrafı bulaştırmak doğru değildir. Bu çocukları ayırmak, şüpelilere se- romla muafiyet vermek lâzımdır. Sâri — hastalıkların içinde hiç W ide serem — tedavisile difteri kadar mühim bir muvaffakiyyet (| ve netice elde edilmemiştir. Çocuklarımızın ateşli hastalık- larda vakit geçirmeden doktora koşunuz... Sonra belki vakit kayb- etmiş olursunuz.. Dr. Ekgem Emin MEMLEKET MEKTUPLARI Yalvaçta sanayi hayatı Yalvaç 21 (Hususi) — Yalvaç Anadolunun göller mıntakası de- nilen Beyşehir, Akşehir ve Eğer- dir gölleri arasında Afyona ve Konyaya yakın yemyeşil ve şirin bir kaza merkezidir. Yalvaç kasabası cıvarında eski- den “Pisidya Antakya, isminde bir kasaba mevcut imiş, Şimdi harabeleri ” görülen bu kasaba milattan 280 sene evel büyük İskenderin cenerallerinden Selefkos T tarafından tesis edilmişti Bir zamanlar bu şehirde gayet büyük binalar yapılmış, su kemer- leri inşa edilmiş, cesim heykeller dikilmiştir. Nihayet Roma impera- torluğunun taksimi üzetine burası Bizansa geçmiştir. Bundan: sonra Yalvaç Bizansa intikal etmiştir. Havariyundan Sen Pol meşhur dini mebizesini burada irat etmiş- tir. Bu itibarle biristiyanlık ale- minde Yalvaçın gayet mühim bir mevkiü vardır. Yalvaçın eski mevkini - evvela Arandel isminde bir rahip tayin etmiştir. 1925,1926 yapılan haf- riyattan sonra bu Yalvaçın tarihi kiymeti anlaşı! Bu tahta Amerikanın Mışıgan darülfünunundan bir heyeti ye ve meşhur asarı alıka müte- hassısı Sir Vilyam Romzes Yalb | vaçta uzun taharriyat yapmışlar ve bir çok eserler elde etmişlerdir. Yalvaçın halkı çok çalışkandır. Yalvaçta göze çarpan bir sanayi hayatı vardır. Bilhassa bir çok ameleyi Besleyen deri fabrikası en asri alât ve edevata maliktir. Debagat ilibarı ile Yalvaç çok yükselmişi BDenize düşen mühendis Çubuklu gaz depolarında mü- hendis M. Ağüdırya kânuevelin ön dokuzuncu perşembe gö yedi- buçuk - raddelerinde iskelesinden “denize düşmüş ve İstanbul “ithalât gümrüğü emrinde muhafaza memurlarından 901 No. Abdullah Ef. tarafından kurtarıl lira ile istediğiniz şeyi 7 defa ilân ettirebilirsiniz. Ü peli —Yarın “küçük ilân, sütee numuzun - başındaki tafsilâlı okuyunuz!