26 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Ritünüciyel 1625 Âkğüm İKR'TİSADİYA'T EKISMI İhracat eşyası Bu sene hangi eşya fazla, hangisi noksandır İzmir ticaret odasının istatistikle- rine göre mevsim iptidasındanberi İzmir borsaya 43 milyon 9S0 bin kilo üzüm gelmiştir. Bu miktarın 37 milyon 509 bin kilosu satılmıştır. Geçen sene aym tarihte borsa- 'ya 31 milyon kilo üzüm gelmiş ve bunun 29 milyon 225 bin kilo- su satılmıştı. İzmir odasının tah- ikatına göre bu seneki mahsul S1 milyon kilodur. Şayet yağmur- lar olmasaydı mahsul 75 milyon kilo olacaktı. Ticaret borsasının tetkikatına öre bu seneki fasülye mahsulü G bin 596 tou olmuştur. Geçen seneyse 54 bin 144 tondu. Bu seneki fındık mahsulü ise 3 bin 750 tondur. Geçen sene 10 bin 160 tondu. Pamuk bu sene daha çok öl- muştur. Geçen sene 14 bin 260 tondu. Bu sene ise S1 bin 405 ton olmuştur. Susam mahsulü ge- çen senenin iki mislidir. 928 se- nesinde 20 bin !739 tondu. Bu gene ise 43 bin 400 ton olmuştur. Fındık hastalığı Bu sene Gireson fındıklarının hastalık - geçirdiğinden - bir. kaç defa bahsetmiştik. Hastalıklı fın- dıklar Ankarada haşarat müta- hassısı M. Müller. tarafından tetkik edilmektedir. Tetkikat neticesinde fındıkları mantar olduğu anlaşılmıştır. Haşa- rat enstitüsü mantarın hangi fa- silden olduğunu tayin etmiştir. Diğer taraftan Moskova: lunan ziraat — enstitüsü de fındık hastalıklarını tetkik etme le meşguldür. Hayvan ihracatı hakkında bir rapor İktisat vekâleti Hayvan borsası komiserliğinden hayvan - ihracatı hakkında bir rapor istemiştir. Bu raporda son senelerde harice olan hayvan ihracatı ne kadar olduğu ne miktar hayvanın borsada| l& gördüğü izah edilecektir. Almanyada kibrit, bira ve tötün inhisarları Almanyada bir kibrit inhisarı tesis edilmek üzeredir. için meşhur isveç grupu Kreuger ile cereyan eden müzakere — iler- İsveç grubu. Almanyayâ faizle ve (50) sene müddetle milyon - dolar Bunun 96 (125) cektir. İnhisar ikraz ede- fabrikalarının » İstihsa- lâtın *,,6S şi İsveçliler ve */,35 şi alman fabrikaları tarafından temin olunacaktır. Yakında alman hükümeti diğer iki inhisar için de parlamentoya proje verecektir. Bira ve tütün inbisarlarına ait olan bu projeler bira ve tütün istihsal ve imaline dair değil, yalnız satış inbisarı olacaktır. Mısırda yeni gümrük tarifesi Mısırda 1930 senesinden itibaren yeni bir gümrük tarifesi tatbik edilecektir. Bu tarifede lüks mal- lar ağır resimlere tabi olacaktır. İpekli eşya, kadın şapkaları, şeker, yemiş, şekerlemeler, bira, sabun mum gibi maddeler yüzde 20 nisbetinde resme tâbi ola- caktır. i Gömrük tarifesinde İngiliz em- Hiasına müafiyet bahşolunacaktır. alman sendikasına verilecekt Son günlerde yakın şarkın ik- tisadi ahvali ziyadesile iktisat âle- minin nazarı dikkatini celbediyor. Türk parasının düşmesi ve bunun salâhi için Türkiye hükümeti tarafında: Z olunan tedabi ve Yunanistanda memleketin di ahvalini düzeltmek müracaat olunan yeni tedbirler Bu nazarları şarka çevirmiştir. münasebetle Türkiyenin ve di Bunlardan en mühimmi Türki- yenin iktisadi olanlardır. - Türkiyenin — iktisadi cihetten âtisi, hakiki menbar ser- veti ihtiyatla idare olunmak şar- tile emin olduğu beyan olunuyor. Türkiyenin — iktisaden —hakiki kuvveti toprakta / olup İska iş ve zirai “makinelerinin Tevacı in- kişaf bulduğu takdirde Türkiye- nin tekrar iktisaden Aayağa kah kacağı ve mahsulâtı - mütenevvi olup bereketli ve müsait seneler- de memleketin ihracatında gayet mühim mevki tuttuğu ehemmiyet ile kaydolunuyor. disatından en ziyade şayanı dikkat olanı Yunanistanda umum vergi- lerinin bayli miktarda indirilme- sidir. Memleketin ziraat ve sanayii üzerindeki. vorgi yükünün tahliti rgilerde İcra olunan ten- n başlıcası şunlardır. — Mahsulâtı ziraiye üzerin muvvakkat vergi ilga olun- | 2 — Koyun ve emsali hayva- resmi yüzde yirmi indiril- 3 — Zeytinyağı 25 indirilmiştir. zi ve binaları resmi yüzde n kiy- 5oe Pul'tatigü' bedni” yözük 20 indirilmişt © " alra . ve sinema Şünüe Bi indirilmiştir. 7 — Ticaret ruhsatiyesi resmi yüzede 20 indirlmiştir. Ü indiillmiştir. tahtiller bundan istifade edemi- yeceğinden gelecek 'aene tatbik Olunacak ve bu sene de resmin | Amerikadı Bugün yeni inşa edilen 330 dercediyoruz. Bu bina Eyfel ku Yunanistanda vergiler indiriliyor Şarki karip memleketlerinin ha- || yüksek bina inşası merakından ge Cihan iktisadiyatı | Türkiyenin iktisadi âtisi - Yunanistan | vergileri çeyrek milyar indirdi - Yeni tütün mahsulü tenzili yerine müstahsillere mah- Ssus dütün depoları inşası için 40,000,000 drahmi tahsis oluna- caktır. : Bundan başka tütün mahsulünü aslah ve cinsini bir kat daha yük- seltmek için bir tütün müessesei fenniyesi vücude getirilmek üzere 10000000 d.ı-ılııı tahsis edile- cektir. Umum pılan tenzilât senevi mm&î drahmi tutuyor. 150 milyonu zira- ata ait olan bu tenzilât memleke- tin hayatı iktisadiyesine müsait akisler yapacaktır. Yımanistanın yeni tütün mah- sulü —hakkında yapılan iptidai tahminlerin neticesi şudur: Garbi Trakya tütün mahsulü 5,800,000 okka, şarki Mekedan- yanınki ” 22,500,000 ve merkezi ve garbi Makedonyanmki 15 mil- yon 500 bin ve İtalyanınki 4 milyon 500 bin Garbi yunanistan * ile diger Yunan havalisinin 6 | milyon 900 bin ve adalar ile Attiki ve Moradaki 7,500,000 okkadır. Umum malısul 62,500,000 okkadır. Ba seneki mahsul rekor senesi ol n beş senelik Şani 19519Ğ Teneleritin vanati Mmahsulünden yüzde 50 fazla ola- caktır. Fakat bu sene yuman tütününe talep, alelâmum diğer mükeyyifat gibi gev Fakat ada tüğimlerine *talebin arkası kesilmiyor. Bilbasma Armeikali müşteriler ada tütünlerine büyük rağbet gösteriyor. İsveç tütün inbisar idaresi 1926 mahsnlünden müba- yaatta bulunduğu anlaşılmıştır. Cihan para borsa haberleri Geçen haftanın eenebi. parası piyasasında —en — mühim hadise İsviçe — frangınm — düşmesidir. Londra borsasında İsviçre frangı bir İngiliz lirası 25,09 3-4 frank olarak kapanmıştır. n dıkkat bir haber altınla - tediyatı tatil etmiş olmasıdır. 1927 sene- sinde Arjantin altın mikyasını kabul etmişti. Hükümet bi nam neşredip evrakı nakdi tebdili mecburiyeti, edildiği ilân — olunmuştur. Tabi bu tedbir bu memleketin kambiyosuna fena tesir etmiş ve Arjantin doları Londrada 46,1/4 pensten GA2 pense — düş- ştür. enlerde bahsetmiştik. yüksekliğinde bir binanın resmini aden 30 metre daha yüksektir. bir karar B.. tün alâkayı Hi.ıauıı.u vekayü gittikçe ka- rışıyor, hülk arasında İngiltereye karşı olan galeyan artıyor. İki gün evel umumi vali lord İrvinin bindiği trene bir bomba atılmıştı. Bu hadise her tarafta büyük bir tesir husule getirmiştir. Mamafih asl meücadele henüz başlamamış- fır. Bu kasusta bugün bir karar Bu sene noel günü Hindistan | tarihi için gayet mühim bir gün alacaktır. Çünkü Hind milli kongresi bugün toplanıp Hindis tanm mukadderatını tayin edecek- tir. Kongreye 3000 murahhas ve sami — iştirak edecektir. Kongre (|Lahorda toplanacaktır. Bu şehrin otelleri bu kadar kala- belih üslep edemediğinden cirafa gallıdlar baevlmaştur. Kougre büyük merasimle açır lacaktır. Kongre reisi Nehrin bir Cins ata binecek ve bunu yüzler- ce atlı ve binlerce piyade halk takip edecektir. Kongrede distan için istiklâli tam yani giltereden kati surette iftirak talep olunup olunmıyacağı karar- daştırılacaktır. İngiltereden —ayrılmak Kabul olunmadığı takdirde İngiliz impe- ratorluğu — manzümesi — dahilnde kalmak şartıyle dominion salâhi- yeti istenilecektir. Hind amali milliyasiniz için boykot yahut vesaiti muslihaneye müra- caat edilmesi kararlaştırılacaktır. Bütün vaziyet Gandinin elindedir. istihsali cebrü kuvvete Gandi bugün Hindistanın bütün Bugünlerde (Doç) fab- İrikasından Çine 250kam- yon gitmiştir. Bu kamyon- lar hususi trenlerle San- Orada hususi bir vapura tahmil edilmiştir. Çinde iyi yollar yoktur. Bina- enaleyh dünyanın zora en ziyade dayanan kamyonunu Çin - ordusu için almak lâzım gelmiştir. Yapılan beynelmilel tecrübe, (Doç) un bu vazife için en elverişli kamyon olduğunu göstermiştir. Cin hükümeti bu tecrübeden baş- ka hususi — menfaat - sahiplerinin mevcut şerait noktai nazarından hangi kamyonu tercih ettiklerine dikkat etmiş ve Çinin ber tara- fında en mukavim binnispe en Sağda 250 kamyon vapura tahı kamyonu hususl tret fransiskoya sevkolunmuş- | tur. 18 bin hı;şiİiİ; bir İzanğr: Hintliler bugün kati verecekler yük bir ekseıriyet İngiltere ile kesmek istiyor Hint hayatı umumiye ve siyasisine ha- | kimdir. Londrada bir komisyan teşkil edildi Avam kamarasında Hindistan hakkında müzakereye devam edi- iyor. Hükümet vaziyetin söylen- diği gibi vahim olmadığı fikrin- d Mamafih Hindistan umumi va- lisinin bindiği trene vuku bulan sui kast bu nikbinliğin pek doğru olduğunu göstermiştir. - Vaziyeti tetkik için lordlar ve avam ka- marası azasından- mürekkep bir heyet teşkil edilmiştir. Çin dünyanın en mukavim kamyonunu ariyor ve ken, sorda 250 (Doç) yola çıkarılıyor. ucuz ve işletme masrafı en az sıfatı ile ( Doç ) kamyonlarına ragbet gösterildiğini anlamıştır. Bunun üzerine (Doç) kamyonla- dının harp zamanındaki tipinin piya- sada - işleyenlerle tevhidine en müsait bir kamyon sıfatı ile ye- ğane ordu. tipi olarak intihabına karar — verilmiş ve ilk sipariş olarak 250 bir buçuk tonluk kamyon sipariş edilmiştir. Detroit fabrikalarından Ame- * rika haricine bir tek sipariş ha- linde bir defada sevkolunan en ( bayük — kamyon - Tafilesini b kamyonlar teşkil etmektedir. 250 kamyon hususi trenlere ir- kâp edilerek Büyük okyanos sa- hiline sevkolunmuş oradan Pre- zidant Taft vapuru ile Çine sev- kedilmiştir.