26 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26) Kününueyyel 1929 © Noel ağacı Ahmet İbrahim, Vedat, Saba- haddin —Beylerin evlerine, dün, bir münasebetle gitim. Bu üç türk ve müslüman evinin salonunda da birer Noel ağacı duruyor! Noel ağacıl... — İstanbulluların alafranga hayata yabancı yaşa- yanları, bu bristiyan adetinin ne olduğunu bilmezler bile belkil Bu hususta derin malümata sahip olduklarından emin bulunduğum Beyoğlu'lu — karilerimin - aflerine mağrüren ” ötekilere anlatıyorum : geceydi. Binaenaleyh, — bizde nasıl kandilde kandil çöreği ye- mek, bayramlarda çocuklara men- dil, şeker, çil para vermek, — kurban kesmek âdetse, hristiyan- larca da, kânunuevelin 25 - inde evlere birer çamağacı dikmek ve bu çamağacının üstünü tellemek pullamak, fenerler, mumlar. ve oyuncaklarla âdettir. İşte, şimdi, tamamen hı olan bu âdet, maalesef, evlerine giriyor... Bazıları; “— Maalesef mi ?... Bunun fenalığı ne?,, diyecekler. Fenalık şunda ki: Evvelâ, — 25 kânünuevel, milli iktisat —günümüzdür. Eski israf- Tarla mücadele etmemiz icap eden süsleyip - püslemek bu gün zarfında yepyeni ve ma- nasız “ bir israf kapısı açmak lüzumsuzdur. Tahkik ettim: Bir çamağacım — 8 ilâ 20 liraya ilâ tutturabildiğine satıyorlarmış. Saniyen, — Erenköy, Kızıltop- rak taraflarındaki bazı karilerimiz- den şikâyet vaki oldu: Bahçele- rindeki çamağaçları çalınıyormuş. ağaçların da zirveleri ke- silip alınıyormuş. Hem, çalınma- anış bile olsa, ağaçsızlıktan zaten muztarip memleketimizde, bahusus çamları kesmek ne günah! - Milli servete ne ihanet! — Hem de böyle Noel ağacı yapmak için! Nihayet, — bu ne mukallitlik böyle?... Almı aynalı, sırtı kınalı, boynuzları yaldızlı ve - kuyruğu kurdeleli kurbanlar, Noel ağacına nisbetle daha az güzel midir ki, Beyoğlu sükkâmı bizim bu âdeti- mize rağbet göstermiyot? Amma - diyeceksiniz ki: 'ar mı bize eğlence?, — Orası öyle! Garbın makinesine, ilmine deği Noel ağacına rağet ediyoruz. (Ve gece,Noel, yani,İsa'nın doğduğu | Ama neden benzerler bilmem.. | Çünkü Gülizar geniş kalçalı, dol- gün göğüslü bir kadındır. İridir bilhassa... Öbürü de onun aksine.. Ufak tefek bir çingene yosması Murat ağanın yetmişinde olduğunu söylemiştim — değil mi? — Tekrar | edeyim.. Evet Pakizenin kocası Murat ağa tam yetmiş yaşındadır. Pakize de yirmi iki yaşında... Ar- tık ötesini siz anlayıverin. Zaten köyün — yarısı meftun ise, / yarısı da âşıktı. Hattâ dak ü : leyeyim.. B Polis teşkilâtı Polis mütehassı- | sının raporu 1 tasvip edildi — Avusturyalı polis mütehassısı tarafından İstanbul polis teşkilâtı için tanzim edilen rapor emniyı umumiye — müdüriyetince — tetkik edilmiş ve muhteviyatı musip görülmüştür. Emniyetiumumiye — müdüriyeti Mmütahağsıs raporunun . İstanbulu alâkadar eden kısımlarını polis müdüriyetine tebliğ edecektir. Polis müdürü Şerif bey; bir muharririmize demiştir ki: “Avus- turyalı mütehassıs; emniyeti umu- miye emrinde çalışmaktadır. Mü- tehassısın / buradaki / tetkikatına | ait rapor — bize — bildirilecektir. Avusturyalı mütehassıs polisimiz- den — sitayişkârane —bir İisanla | tmiş Bizi paratımıza göre Avus- turyalı mütehassıs İstanbul polis | teşkilâtının Fenni bazı noksanla- rına temas etmiştir. Raporda par- mak izi teşkilâtına ait çok şayanı dikkat izahat vardır. Mütehassıs;mevcut polis bütçe- sile bugünkü muntazam teşkilatı ve İstanbulun çok vasi olan polis hududu dahilindeki idareyi taktire şayan görmüştür. Bu seneki ihracat vaziyetimiz İktisat vekâleti bu seneki ihra- cal vaziyetimiz hakkında ticaret odasının fikrini sorı Oda bu husüsta - hazılar raporu vekâlete göndermiştir. tu. Yeni tarife Eşya nakli için yeni bir tarile yapılıyor İakala: 4 istaryonlardakilkeü eşyaların —nakli için şehremaheti 341 senesinde bir tarife tanzim etmişti. Bu tarife o za mandan- beri tatbik edilmektedir Ancak, bu tarifedeki ücretler bügünki — ihtiyaçlara ve — hayat darlığına muvafık görülmediğinden emanet bu tarifeyi değiştirmişti Yeni tarife, eskisinden esas iti- barile çok farklı değidir. Yalnız küsurata ait tam addolunmak - üzere edilmiştir. Eski tarifede piyano nakli için hiçbir kayt yoktu. Yeni tarifede ücretler kabul Yerli roman No:15 lizarı mı yoksa Pakizeyi mi ter- cih edeceklerini bilmiyorlar , iki kadın arasında bucalayıp duru- yorlardı. Bana gelince... Hani bi Söz. vardı: “Sütten ağzım yandı, yoğurtu üfleyip 'yerim,.., diye.. İşte ben de böyle.. Zaten başımı bir kere belâya sokmuştum.. Gülizara âşık olup da Deli Salih gibi bir çirkefi üzerime sıçratmak hiç işime gel- mezdi doğrusu. Onun için şimdi- | lik sadece Pakize ile fingirdeşiyor, Pakize ile aşıktaşlık ediyordum... Esasen Pakize de bana karşı fevka- Şirketleri teftiş Yalnız yangına mı?, Yolsuz hareketi görülen şirketler mahkemeye - verilecek Ticaret müdüriyeti ticaret ka- nununa muhalif hareket eden şir- ketler hakkında tahkikata başla- a Teftiş neticesinde bir bakır şirketinin muamelatı nazarı dik- kati celbetmiştir. Yapılan tahkikat| neticesinde bu. etin — ticaret kanununa muhalif hareket eltiği anlaşılmış, hakkında zabıt tutulmüş- tur. Bu şirket mahkemeye verile- cektir e Bemdeat;lbüleri: hati kern peratifi muamelatı da - teftiş edi- bi üti s he gakğyani 240 bin lira 'olduğu halde ortada bu kadar. sermaye olmadığı. anlaşık Iıuırel odasının yıııı sene bütçesi icaret borsası ve ret oda- | ları yeni sene bütçelerini hazır- lamışlardır. Odanın geçen seneye nazaran varidat bütçı le bir az noksanlık — vardır. Buna sebap, muhtelif sebeplerden terki ticaret ve sınıf tenzil edilmesidir. 28 kânunuevel Cumartesi gününden itibaren Eşya piyangosu kuponlarınızı getirmeye başlayınız Kuponlar 2 kânunusani 1930 perşembe akşamına kadar tebdil edilecektir Bu müddet #arfında hergün saat ondan on üçe kadar ida- rehanemize müracaat ederek kuponlarınızı bırakınız ve nü- maralı kâğatlarınızı almız. Saal birden sonra gelenlerinki er- tesi güne kalacağından, saat- leri mazarı dikkatten uzak bulundurmamalarını mizden rica ederiz. İstanbul haricindeki kari'le rimiz S kânununusani — 1930 tarihine kadar posta ile ku- ponlarını göndermiş olmalıdır- dar, Posta pulu gönderdiklı takdirde numaraları kendile- rine gönderilir. O Eksik kuponlarınızı ida- remizde numara alırken tamam- layabilirsiniz. Piyangonun ne gün keşide edileceği Aayrıca ilân edile- cektir. kari'leri- lâde müsaitti..Evvelce söyledim ya.. Bu iki kadının arasında dehşetli rzekabet var... Pakize Gülizarın bana pek ziyade iltifat ettiğini görünce artık peşimden ayrılmaz oldu. Gülizar bu vaziyet karşısın- | da kuduruyor, küplere biniyordu . Cinayet gecesinden sonra ancak sabaha karşı dalmıştık. Onun iğleye doğru uyandık... Dışarıya çıktığımız zaman Güli- zarı evinin — kapısında - bulduk. Rengi bir az uçuktu, ama | hınzır. kadında hiç te dört beş saat evel âşıkını öldürtmüş bir kadın hali yoktu.. Beni görünce: — Bu ne uyku Kemal ?, Dedi... Ben de ona: — Bu ne soğuk kanlılık .. Diye soracaktım ama, neme lâzım benim... Ağzımı bile açma- dim, yalnız dedim ki: | gından başka her türlü kazalara | KA A, | İtfaiyeyi ıslah hakkında henüz karar verilemedi İtfaiyeyi ıslah etmek miyeti belediye tarafından 100 bin lira verilmiştir. Şimdiye kadar bu tahsisatın yalnız itfaiye makine- lerinin tebdili maksadile pek az | şey sarfedilmiştir. | İtfaiye ıslahatına ancak, getir- | | tilmesine karar verilen mütehas- sısın buraya gelme başlanacaktır. Şehremaneti fen heyeti, islahatı, yalnız yangın vesaitine hasretmek suretile yapmak istiyor. Halbuki hazı zevat bu fil müteakıp pada olduğu gibi iüfaiyenin yan: yelişebilecek vasıtaları bulunması | Tâzımdır. Yeni itfaiye teşkilâtı yapılırken bu vazifenin itfaiyeye mi, veril- mesi, yoksa ayrı- bir teşkilât ha- linde mi bırakılması lâzım geldiği hakkında bir karar verilecektir. Tunustan sert huğday numunesi İstenildi $ ziraat enstilüsü Ti borsasında sert buğday numune- ticaret leri istemiştir. Borsa laburatuvarı buğday numünelerini hazırlamış, Tunusa gönderilmiştir. Yeni istasyonlar Kurbağahderede de bir istasyon yapılıyor Anadolu demir yolları Pendik ile Haydarpaşa arasındaki istas- yonlarını ihtiyaca kâfi olmadığını | nazarı dikkate almış, Bostancı ile Maltepe arasında küçük yalıda bir tevakkuf yeri ayırmıştır. Bu mevkide henüz tam bir istasyon teşkilâtı yoksa da sabah ve akşam iki tren durmaktadır. | Bu tevakkuf yerinde ilkbahardan itibaren — istasyon binası yapıla- caktır. Bundan başka - Kızıltoprakla | Haydarpaşa arasında ve Kur- bağalıderede bir istasyon tesis etmek lâzım geleceği demiryollar idaresince nazarı dikkate alın- mıştır. Kurbağalıdere istasyonunun yeri tayin edilmiştir. Yakında bazı trenler burada duracaklı — Geç vakte kadar uyumadır Sabaha karşı bir az dalmışım Kuşkulandı.. Mamafih renk ver- medi: | — Ben de hiç uyuyamadım.. —| De Biz konuşurken Pakize yanımıza | yaklaştı: — Kız Gülizar Faiği gördün mü. Bu meselede hiç bir dahlim olmadığı halde tepemden aşağı bir kazan kaynar su döküldüğünü zannettim... Gülizar omursamadı: — Evindedir deli oğlan.. — Yok... — Ne cehenneme gitti acaba? Gülizarda zerre kadar bozulma yok.. Hayret vallahi hayret. Pakize bir taş alarak üstüne oturdu.. Ha şunu da söyleyeyim.. Sulukulede — doğrudan doğruya kuru toprağın üstüne oturmak bir Farkında mısınız? Kar-makinesi geldi; kar yağmıyor. Aksiliğe bakın bir kere... - Vallahi adeta iaerak ediyorum... Kar yağsa da şu kar makinesinin işlediğini bir görsek.. Lâkin işte karın da inadı tuttu makinenin geldiğini bir türlü yağımıyor. Hem ister misiniz emanetin makine için sarfettiği bu kadar emek boşa gitsin.. E dünya hali bu olur mu olur Tasarrufa dair Halk bilgisi derneği, tasarrufa ait bütün darbı meselleri tespit etmiş. “Derneğin - bulduğu darbı meseller şunlar : 1 — Damlaya — damlaya — göl olur, gölcük büyür sel olur. 2 — Ak akça kara gün içindir. 3 — Ayranı yok içmeğe, atla gider gezmeğe . 4 — Sakla samanı gelir zamanı. 5— Ne ekersen onu biçersin. Lâkin dernek bu darbı me- sellerin en mühimlerini unutmuş.. İşte benim aklıma gelenler: — - 1 — Yorgamna göre ayağım uzat 2 — Para parayı getiri Eğer bunlardan başka siz de bulursanız bir mektupla derneğe bildiriverin... İ 'amur dansan Her gün bir sütun nükte çıkaran Felek eski “Thâ dansant,, ların İhlamur dansan olduğunu yazıyorı.. A kardeş kafe türk de nohut türk oldu. Bunda şaşılacak ne var?. Hikmet Feridun AKŞAM İDARETANE — acımuslak sokağı Telgraf adresi, “Akşam, istanbul, Telefon : yazı işleri içini ist: 1646 e MSL Telefon : idare İşleri içiyi ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için” Seneliği (1700, at aylığı 9, Üç aylığı 500 kuruş Benebi memleketler için : Seneliği 3000; altı Aylığı 1600, üç aylığı 900 kuruştar. BİR NASİHAT Bedelini 12 AYDA ödemek şartile bir elektrikli banyo aleti ak fırsatın! kaçırmayınız. SA TideR METRO HAN BEYOĞLU irnevi kibarlık.. Hem otur- mağa mahsus taşlar da - ayrıdır. Öyle gelişi güzel her taşın üzerine oturulmaz.. Üstüne - oturulacak taşın yassı, basık olması lâzımdır. yabut yampuru — yumpuru oldu mu para etmez.. Telefon bu taşlara güzel bir isim buldu: Su- luküle kanapesi.. Ha ondan sonracıma - Pakize altına bir Sulukule iskemlesi çekip yanına yaklaştı, kâfir kadının diz- leri dizlerime değiyor, omuzları da göğgsüme... Gülizarın gene çin- gene damarı tuttu.. - Pakizenin böyle yanına pek sokulmasına tahammül edemedi — Okadar yanaşm Dedi, Pakize gü — Yanayım.. O yaksın zarar Sivri yok.. (Mabadi var)