19 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 tasarruf levantalı / sösyeteler Buda asri ha ekserisi müsrif değildir. Münevverlerde — müsrif — daha azdır., Semiramis hanımefendi, yakın- dan tamıdığı alman kadınlarile türk kadınlarını mukayese- ediyor we türkleri daha müsrif buluyor ve diyor ki: — Bizde ev kadını çok eksik- Bizde fakir tabakanın elbi- derine bakınız hiç yamalı değildir, hep yırtıktır. Kadın muhakkak galışmalıdır. - İstidadına göre ya bayat, ya ev kadını olmaldır. Bizde çocuklarına bakan anne azdır. Ev kadınlığı, yalnız yemek pişirmek değildir. Kocasınm ka- zancına göre evini idare etmektir. Bu da tahsil ile olur. Fakir bir babanın kız çocuğu 16 yaşından itibaren babasına iyardım. edemez mi? Kadın için çocuk doğurmak değil, Çocuğuna tuvaletle bir kaç baloya gidilte- sinde hiç mahzurzgörmiyor. Türk aosyetesi hakkında diyor — Bü bir ihtiyaç neticesidir. mhıı Hü GEt aai edenler, kurbanları görmeğe ciddi bu ihtiyacı mümkün olduğu kadar şumullü bir surette ve her husus- fa faydah olmak üzere muayyen 've mahdul zamanlara hasrelmeği bilenler arasında sosyete tekev- vün eder. Semirar iptilâsı — yüzünden hanımefendi , — süs ahlâksızlığa düşen kadınları şuursuz buluyor. Mustafa Ragıp Tor Buneiş? Bir koltukçu umuzunda martinle meyhaneye girdi! Üsküdarda Atlamâtaşında Ali beyin meyhanesine martinli bir /adam girmiş, herksi hayret içinde bırakmıştır. Bir aralık meyhaneye gelen polis | memurları bu adamın martinini almağa teşebbüs etmişlar, fakat hakarete maruz kalmışlardır. Bunun üzerine martinli adam derdest edilmiştir. Yapılan tah- kikatta bu zatın koltukçu Ahmet isminde olduğu anlaşılmıştır. Hırsızlık vakası Çakır Ali isminde bir hırsız Kasımpaşada Mescit sokağında S numarah evden bazı eşya çalınış, yakalanmıştır. ve eğlenceli bir müsabaka tertip ettik. PAZARTESİ günü ÇOCUK DÜUNYASI sahifemizi okuyunuz! Mutlıış intikam! Bir bakırcı iki kişiyi yaraladı bir kızı öldürdü Zonguldak, 18 (Hususi) — Bu hafta Bartında garip bir vaka olmuştur. Bartında oturan bakırcı Salihe bundan bir müddet evel bi zat gelerek: Al bunları İstanbula, filânca adama götür.. Yol parası benden.. Baz diyerek bir kese uzatmıştır kırcı Şakir keseyi açmış ve (: de yüz altın lira bulunduğunu görmüştür. Salih keseyi kuşağının - içine sokarak yola çıkmış bir. müddet şoora tekrar Bartına dönmüştü. 100 altm veren zat bu. sefer gene kendisine gelmiş paraları söylediği yere p gölürme- diğini sormuştur. Lâkin bun: t Yolda beni soydular. Para- “ları kaptırdım.. Ha ülüy, ati laşni dan savınıştır. Lükin meselenin iç “yüzü böyle değildir. Şakir yüz altın lirayı İstanbula götüreceğine bir yere gömmüştür. Bu hali bilem Şakirin dayısı kendisine çıkışmış: — Bu namussuzluktür. — senim yaptığın.. Götür Diye ısrar etmiştir. Bum rine Şakir paraları gömdü; den çıkarmış götürüp sahibine teslim etmiştir. Lükin bu vaka bü- tün şehre yayılmış ve Şakirin ismi gikmıştır. maksadile dayısını ağır surette, kendisini “Hırsız!,diye tahkir eden hamal Ahmedi ehemmiyetlice yaralamıştır. Şakir bu kadarla kalmamış, Hasanın evine giderek kızını aşa- ğaya çağırıyor ve onu da meme- lerinden yaralamıştır. - Genç kaz aldığı yaraların tesiri ile derhal vefat etmişti Bu hadiseler / çarşı — ortası 15 dakika içinde olmuştur. Diğer iki mecruhun da — hayatlarından ümit yoktur. Katil zabıtaca tal edilmişse de kaçmağa —muvaffak Hırsızlık vakaları 1 — Galatada hamal Mehmet; bir iş meselesinden dolayı hamal Mehmedi bıçakla yaralamıştır. 2— Yenikapıda Kova - fabrika- sından eşya çalan balıkçı Samoil yakalanmıştır. 3 — Meçhul 2 şahıs Eminöni den geçen Edirneli Ali efendinin 67 Tirasını — mantarcılık — süretile önüde modaterzika- nesine ait bazı elbiseler meçhul bir şahıs tarafından çahınmıştır. 5 — Eyipte maliye memurla- ruudan Hüseyin efendinin evinden eşya çalınmıştır. 6 — Eyipte Babahaydar med- resesinden yatak takımları aşırıl- 7 — Aynalıçeşmede camcı Di- mitrinin evinden S0 lira 1 manto çalınmıştır . 8 — Tüccar Mehmet efendinin cebinden 50 lira çalmıştır, hırsız meçhuldür. | a | Aksaray Hilâliahmer şubesi Aksaray Hilâliahmer şubesi İs- | tiklâl lisesinde senelik kongresini Şakir bunun için intikam almak | Telefon haberleri Ankarada kar Dün gece başlıyan kar devam ediyor Azkara, 18 ( Telefon | — Bu gece ilk defa olarak Ankaraya kar yağılı. Sabakligin kalktığı- imız zaman her taraf benbeyazdı Kar hâlâ devam ediyor. Ankara hukuk mektebinde konferans Ankara 18 (Telefon) — Hukuk mektebinde — vekillerimiz bugün konferanslarına - başlayorlar. - Bu akşam saza ilk konferans dahiliye vekili Şükrü Kaya bey tarafından verilecektir. Konferan- sın mevzlu, belediyelerdir. Meclisin bugünkü içtiman Ankara 18 (Telefon) — Meclis bugün saat üçte içtima ederek bazı lâyihaları müzakere edecektir. Ankarada bir sanatoryom yapılacak Ankara 18 (Hususi) — Burada “çiürenin havadar olduğu nazarı ibare alınarak bir sanatoryom inşası çok muhtemeldir. Tetkikat yapılıyor. Zonguldak vilâyet meclisi Zonguldak 18 ( Hususi ) — Umumi vilâyet meclisi fırka gru- bu dün toplandı. Çarşambaya umumi vilâyet meclisi toplana- caktır. Zonguldak milet mektepleri Zonguldak, 18 (Hususi) — guldak millet mektepleri Kasta- monu maarif eminliği mıntıkasında birinciliği almıştır. Maarif vekâ- leti vilâyete yazdığı bir tezkerede Zongoldağın t —mektepleri mesaisini fevkalâde takdir etmiştir — Kadın haydut! Kocasile birlikte ha, luk yapan kadın olarak ele geçirildi Kozanı kasıp kavuran meşhur eşkıya başı Kırık Ali ile karısı ölü olarak ele geçmişlerdir. Başı Karık ile karısı müsellâh olarak dağlarda dolaşıyorlar, yapmadık- Tarını bırakmıyorlardı. Memeli namile maruf olan bhşı kırığın karısı haydutlük hususunda, kocasından aşağı kalmıyordu. Uzun zamandanberi takip edilen bu karı koca nihayet geçen hafta bir dağ eteğinde kıstırılmış, yapı- Tan müsademede ikisi de ölmüştür. Karadenizde şiddetli bir fırtına başladı Dündenberi karadenizde fırtına başlamıştır. Fırtıa en ziyade Sinopla karadeniz boğazı arasın- da şiddetlidir. Karadenizin şark tarafları sislidir. Fırtına — yüzünden — bir — kaza olduğuna dair liman dairesine haber gelmemiştir. Kasımpaşada bir dükkânda esrarkeşler yakalandı Dün saat 12 de Kasımpaşa polis merkezi memurları tarafın- dan bir esrarkeş kumpanyası ele | D geçirilmiştir. 4 kişiden mürekkep olan bu kumpanya Kasımpaşada gülhane sokağinda bir dükkânda esrar kabağıle cürmümeşhut ha- Jinde görülmüşlerdir. İçlerinden Osman, Mehmet — yakalanmış, diğerleri firar etmişlerdir. | İrkidüşmanlıkmı? Bulgar gazeteleri | yunanlara hücum edıyor Sofya 17(Hususi)— Varna vapır. Tunun batmasına sebep olan mü- sademe hakkında bulgar gazete- leri pek şiddetli neşriyatta bulu- nuyorlar. Bütün gazeteler kazadan Hrisis yapuru kaptanını mesül / tutmak- tadır. Gazeteler en ziyade Yunan vapurunun — kazazedelerle meşgul olmamasını — tenkit — ediyor ve, Hrisis kaptanının / şirf ö sevkile bulgar vapuru müretteba- 'tımı ölüme terkettiğini söyliyorlar. | Lituanyada cami Kovna 17(Hususi)— - Kovnoda Litaanya cami inşa edilmiştir. Lituanyada aslen tatar olan bir çok müslüman vardır. Bunlar li- sanlarını " kaybetmekle — beraber dinlerini muhafaza — eylemişlerdir. Bir ingiliz dretnotu karaya oturdu. Malta, 17 (Hususi) — 30 bin tonluk büyük bir İngiliz dret- notu” talimden — avdet karaya oturmuştur. Beş büyük romorkör dretnotu - kurtarmağa çalışıyor. Kim olacak? Bulgar krahna hâlâ bir zevce bulunamadı Sofya 17 ( Hasusi ) — Bulgar | gazeteleri Kral Borisin seyahati büyük bir alâka ile takip etmiş- lerdir. Krahn bu münasebetle prenses Giovanna ile nişanlanacağı ümit edilmişti. Halbuki bu ümit tahakkuk etmemiştir. Saray mahafilinde kralın bu sene her halde evleneceği söyle- niyor. İtalya kralımn kızından başka rus grandüşesi Kyra Kyrilovnanın isminden de bahsediliyor. Bundan başka Meklenburg hanedanından bir prensesin de Bulgaristan kra- liçesi olması muhtemeldir. Cemiyeti akvam reisi Cenevre 16 (Hususi) — Cemi- yeti akvam meclisi dün mesaisine nihayet vermiştir. Bu defa /ancak üç gün sürmüş ve pek kısa olmuştur. Laheyde şark tamiratı meselesi Lahey, 17 ÇALA.) — Şark tamiratı komisyonunda başlıyan müzakereler hararetle gece geç vakte kadar devam etmiştir. M. Snowden şakacı: bir tavurla demi kiz “Bu meseleyi bitirmek için eli- mizde iki çare kalmıştır. Ya kı- yamet gününü beklemeli yahut küçük itilaf murahhaslarını bize bir tesviye sureti getirinceye kadar fasılasız bir surette içtima ve mü- zakere etmelek için bir odaya Mahmut Sadık bey Bir aydanberi Kızıltopraktaki ıde hasta yatan şeyhülmuhar- ririn Mahmut Sadik beyi Matbuat cemiyeti idare azasından Ekrem Reşat ve Mustafa Ragıp beyler ziyaret etmişler, cemiyet namına hatırını sormuşlardır. Üstada acil şifalar temenni ederiz. kin | müslümanları için bir | ederken | | taşı da öderece yese düşürdüj DS Şampiyonluk — maçlari (Baş tarafı birinci sahifede ) beyin idaresinde başladı. Fener muhacimlerinin —seri — hücumları Beşiktaş müdafaasını zorluyordu. Daha ilk anlarda Fener muhacim- leri ani olması dolaysile mühim fırsat kaçırdılar. Bunu Beşiktaşın boş kaleye ve pek yakından ya- pamadığı gol fırsatı takip etti. Oyun her iki tarafın akınları ve bu akınlar neticesinde idame ettirebildiği muvakkat hakimiyet altında cereyana başlamıştı. Fakat oyunu dikkatle takip eden bir göz bu hücumlarda Fener muhacim hattının Beşiktaşa mazaran daha müsmir ve neticeye daha yakın bir. yoldan - varmak istediklerini derhal farkdebilirdi. Fenerin takip ettiği bu sistem Beşiktaş sağ muavininin ihmalkâr oyumu dolayısile ilk müspet neti- cesini vermekte geçikmedi. Her aldığı pasta önünü boş bulan Fe- ner sol açığı seri bir. hücumla kaleye aktı ve ilk golü yapti. Bu gol Fenerin 'manevi kavve- ini ne derece yükseltti ise Beşik- görülüyordu. Sahaya hasmını muhakkak ve hem de yüksek bir sayı farkı ile yeneceği telkini altında çıkan bir 'takımın aksi neticenin ilk işareti kendini göstermeğe başladığı za- man düşeceği bozgunu dün Be- şiktaş takımında gördük. Bu manasız. telkinde başalıca amil olan Beşiktaşın terziden an- trenörü bu maçın bu şekilde niha- yetlenmesinin yegâne mesulüdür. Bu gölden sonra Fenerit oyunu tazyikini —arttırdı. Ve ilk parti 3-0 Fener lehine bitti. İkinci devre başladığı" zaman Başiktaş takımf 3 golün verdiği haleti ruhiye ile tıpkı dümensiz bir gemiye benzemişti. Artık gelişi güzel ve düşüncesiz topa vuruşlar, Tüzumsuz hareketlr başlamıştı. Mı- sıra bir kaç maç yapmak üzere ha- | reket edeceği bildirilen Fener ve Beşiktaş takımları aralarında bu- kunması zarüri olan samimiyeli dün oldukça takviye ctmeğe çalıştilar! Ve oyun bu samimi hava içinde tarafeyinden sahada kalan dokuzar kişilik takım mev- cudile Fenerin 5 - O lehine bi Bundan evvel yapılan Beykoz- İstanbul spor maçı 4-1 İstanbul spor kazandı. Beykoz için ne 18 Künunusani 1930 so, Altne Dahii ietikre Düyunü muvahhide legilik lirmer Rameli tarvilatı Esham ç bankası Anadolu şimendileri Tramvay şirketi Tekos . Balya Çimento 3asa ) Tahvilât Anadolu Of0 45 —das —sas Zi Elektrik Çek Fiatları Landra — üzerine | amozs Pati * 120250 Nüyerk —1 a. Amslerdem £ KaTAI Sefia —» Gsazso Bökeş — 2528 Rema — L süzse Cer » 4 Berin — 2 dörse Viysa £ saslıs M0T Yanlarında ....._ı....ı olan çakamlar müamele gürmeyen caki fiyetleri yösterir,