19 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

(ASEKERİ BAHİSLER | Alman ordusunda posta güvercinlerine ve köpeklere çok ehemmiyet veriliyor. Yukarıdaki resim istikşaf bususunda kullanılan köpekleri ve hafif bir fotograf makinesi taşıyan bir güvercini gösteriyor. Evelceden kurulan makine, güvercin uçarken düşman mevzilerinin resmini çemektedir. Küçük alman ordusu çalışıyor Almanlar orduları için yeni ve iyi bir. gizleme usulü buldular Eskiden Alman ordusu büyük- lüğü ve kudreti ile nazarı dikk celbederdi. Harpten sonra ise küçüldü, kudreti çok azaldı, fa- kat şayanı dikkat bir hususiyet kesbetti: Etrafındaki na mütenahi fenni vesaite malik ordulara karşı bu vesaite malik olmadan müda- 'tank ve bol tayyareye malik olmıyan bir ordu bunlarla nasıl cenkleşir? Bilhassa fenni yasıtaları bol ” olmiyan — ordular in çok şayanı ehemmiyet olan bu tecrübe ve taharriler, bütün mevcudu. 100,000 - olmasına raj men Alman cümhuriyet ordusunu gayanı tetkik ve takip bir hale koymuştur. Son tecrübelerden olmak üzere Almanların henüz bir şe: linde vücuda getirdikleri gizleme serpuşu ve çadırı da bu cümle- dendir.Üç Alman istihkâm taburu efrat ve zabitanı tayyare taras- sudundan gizlenmek için aylarca tecrübeler yapmıştır. Yeni talim- namelerin emrettiği araziye da- ğılma keyfiyeti insanları tamamen gözden — kaybedemiyor, — çünkü baştaki çelik miğferler nede olsa parlıyorlar ve efradın yerlerini belli ediyorlar. Bunun yerine deri- den yapılan ve başla beraber omuzları ve boynu da örten ve takriben itfaiye neferlerininkine benziyen bir serpuş, bilhassa muhtelif — renklere - boyandıktan Sonra - tayyareden — hiç gör oluyor. ha- Vücudün diğer kısımlarına ge- lince, burasını da üç köşe bir bezden yapılan gizleme çadırı kapatmakta ve gizleme serpuşile düğmeler vasıtasile birleşmekte- dir. Bu çadırda keza muhtelif renkte boyanmıştır. Çadırm diğer bir faydası yağmurlu zamanlarda pelerin vazifesini görmesidir. Arka çantasına tutturulan çadır ve serpuşun sikleti ehemmiyetsiz olduğundan gördüğü bu kadar hizmetlere mukabil ne ne de dürülmesi fazla telâkki olunmamaktadı ve ucuz olan bu gizleme vasıta- sının tetkiki bizce de çok şayanı istifadedir. Askeri haberler İngiltre — Tayyarelerde meni daima — arzu edilen - i: mette tutmak ve pilot başka işlerle meşgul olurken dümeni idare etmek üzere “Giroskop,, isminde bir alet icat olunmuştur. 50 kilo sikletinde olan bu cihaz bem kara ve hem deniz tayyı relerinde tecrübe edilmiş ve iyi neticeler alınmıştır. Yeni cihaz tatayyareyi dümen- leme hususunda pilottan vareste kılmakla beraber, ona büyük serbestii haraket vermektedir. Fransa — Fransız parlamento- sunun yeni yapılmakta olan hudut kalelerini tetkik etmeğe memur eylediği mebus M. Ferri ahiren “Matin,, gazetesinde bir makale silsilesi neşretmi; Bu makalelerden anlaşıldığına göre Fransızlar şark hudutlarını muhafaza etmek üzere eskisinden daha vasi bir tahkim faaliyetine girişmişler İnşaat masrafları daha 1926 dan itibaren kahul edilen tahkimata asıl 1929 ilkbaharından itibaren başlamıştır ve bu daha 45 sene devam edecektir. Halen malzeme nakliyatı için lâzım olan yol ve demiryollar yapılmakta olup asıl beton inşaata 930 ilkbaharında başlanacaktır. Ren arazisinin tahliyesi ve kizmeti askeriyenin 1 seneye in- dirilmesi ilk hattı müstahkemin inşasından sonra olacaktır. Ön hatları yalnız metin beton inşaattan ibaret olacak tahkima- tın yeni hatları tamamen tahtez- zemin vasi tesisattan müteşekkil bulunacaktır. M. Ferri'nin fikrine göre bütün silâhlara mukavemet edecek olan yeni tahkimat Fran- saya 3,5-4 milyar franga mal- olacaktır. Jrak — İbni Suud ufak bir hava filosu teşkil etmek üzere 6 tayyare satın almak ve bir müd- det için bunlarda rmuallimlikte bulunmak üzere kir kaç İngili zabiti göndermek kususunda İh lerle müzakereye girişmiştir. Bu haberden en ziyade koşkul- lanan ve feryada başlıyan Filistin yahudileri olumuştur. Aarapların ellerine bu tehlikeli — silâhların verilmemi hususunda — derhal — teşebbüsata geçmişlerdii 4 masraflarını — azaltmağa — memur komisyon reisinin beyanatına na- zaran Amerikan ordusunda fazla zabit mevcuttur. 110,000 efrat mevcuduna mukabil 11,000 zabit çok fazladır. Panama - kanalı alnız 9000 nefer bulunduğu halde Bunlarsi Haşmada bi Dayii erkaan malik 4 ceneral vardır. Keza sahil müdafaası topçusunun mi tarı bir kaç batarya olduğu halde bunların da bir ceneralı vardır. M Ş, mıntaka: rika — Ordu ve bahriye | Çoktan beri Gülhane parkına gitmemiştim.. Geçen gün işsiz güçsüz zamanıma rastladı, parkın önünden geçerken içeriye girivir- dim... Yollarda birike birike diz bo- yuna kadar yükselen kuru yap- raklara gömülerek güç hallejiler- ledim..! Ancak muzika çalınan yere kadar gelebildim.. Evyelece burada bir. çocuk bahçesi ,yapılmasına başlanmıştı.. Hatta bu niyetle bahçenin etra- fına bir de parmaklık çekilmiş, halkın içeri girmesi menedilmişti. Ne ise.. Bu sefer baktım parmak- lık filan yok... Yalnız ortada çocuk- ların ayunlarına mahsus bir kaç büyük oyuncak ve ağaçlarda da bir kaç tane lâvha kalmış.. Maamafih çocuk bahçesi hınca- hinç kalabalıktı amma, etrafıma dikkat ettim ilâç için bir tane bile çocuk yok.. Ağaçlardan biri nin üstündeki lâvhayı okudum: “Bir günlükten iki yaşına kadar iolan çocuklara mahsustur,,.. Halbuki bu lâvhanın altındaki kanepede ak sakallı iki pirifani iki büklüm olmuş mubabet edi- yorlar.. Biraz daha: “Dadılar ile birlikte gelen ço- cuklara mahsus,, Kanepede yakışıklı bir delikanlı oturmuş, yanında da bir genç kadın, yani dadı ile çocukl. Üçüncü lâvha annelere na: * Yavrularınızı öpmeyin, her öpü- şünüz çocuğunuzun — sıhhatinden bir saat götürür, Lüvhanın çakılı bulunduğu ağacın yanında duran gençler bir aralık önlerindeki çam cını kendilerine siper ettiler, ve kaş göz arasında iki gencin dört dudağı biribirlerile bi verdi ileriledim . — Bir lâvha incü lâvha çocuklara bitap in gayet büyük harflerle açık bir ifade ile yazılmıştı: *Biribirinizle iyi geçinin, kavga etmeyin ,, Burası bahçenin cemiyeti akvamı yeni Cenevre: Lâkin iki adım ilerlemiştim ki arkamda müthiş bir gürültü kopmuştu, dönüp baktım.. Sulb- perver lâvhanın önünde biri ihti- yar, öbürü genç iki kadın çatış- mışlar.. Belliki bir gelin kaynana kaygası.... Bahçede küçük küçük iki pa- rallel vardı.. Bu. parallellerden birinde iri palabıyıklı bir bamal, öbüründe de ayakları çıplak koskocaman bir çingene kadını sallanıyor, çocuklar için yapılan kum havuzlarında iki afili delikanlı güreş ediyor... Gene Gülhane parkında bir saat Çucuk bahçesinde kimler oyun oynuyor? kaymasına — mahsus merdivenle çıkılan büyük alette de — yaşlı başlı erkekler, genç kadınlar, delikanlılar kayıyorlar.. Hatta çocuk bahçesinde herkes oyunla, eğlence ile 4 L bir kere de ben kaydım, bir defa da salıncakta sallandım.. İşte Gülhane bahçesindeki ço- cuk bahçesi bugün bu haldedir. Hikmet Feridun “AKŞAM,, n — Ne kadar çok okunduğunu anlamak istiyorsanız 30 kuruş | Verip bir “Küçük ilân , koydurunuz |